Högljudda fordon: Moderna penisförlängare?

Permalänk
Medlem

Högljudda fordon: Moderna penisförlängare?

"Hej, jag heter Gorian och är högljuddafordonsmotståndare. 😔"

En gång för alla: Hur ser ration ut mellan de som attraheras av högljudda fordon kontra de som störs av dem?
Jag snackar om mer eller mindre eleganta bilar och motorcyklar med överdimensionerade avgassystem. De värsta sorterna är Harley Davidsons och raggarbilar, men även saker som högvarvande Ferraris som långsamt rullar fram mellan höghusen för att maximera ekot.

Sprider dessa satanstyg mer glädje eller frustration i samhället? Och vad tänker chaufförerna om personerna i omgivningen som stör sig på deras långsamma framfart? De kanske är lite som troll, som trivs med uppmärksamheten oavsett om den är positiv eller negativ?

Vad säger ni andra - är högljudda fordon nettopositiva eller -negativa för samhället?

Bonusvideo:

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är nåt speciellt med gubbar som kör ny diesel volvo och kör den på verkstad över minsta lilla knirr i inredningen.
Men reagerar inte över att deras sommarbil/hojj stör alla inom 300m radie.

Permalänk
Medlem

Vill svara att det beror på! En gammal jänkare som kommer längs landsvägen på sommaren kan låta riktigt trevligt, medans en gammal s40 som någon unge smällt på raka rör 3" låter oftast vidrigt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Är också kluven till det här men håller med tidigare skribent, det beror på vilket fordon antingen är njutbart eller så låter det som en stucken gris.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vill svara att det beror på! En gammal jänkare som kommer längs landsvägen på sommaren kan låta riktigt trevligt, medans en gammal s40 som någon unge smällt på raka rör 3" låter oftast vidrigt

Skrivet av bärplockaren:

Är också kluven till det här men håller med tidigare skribent, det beror på vilket fordon antingen är njutbart eller så låter det som en stucken gris.

Men förare som i stadsmiljö gör allt de kan för att få uppmärksamhet genom att varva sitt högljudda fordon måste ni väl ändå hålla med om är sjukt irriterande och respektlöst?

Har faktiskt bara varit med en enda gång om att en person gjorde motstånd. Det var i ett lägenhetskvarter där det var något tonårsmiffo som lät sin högljudda skrotbil stå på tomgång medan han snackade med polarna. Rätt som det var sticker en kvinna huvudet ur sitt fönster på högsta våningen och skriker "Stäng av bilfan, din idiot! Jag försöker natta en bebis!". Tycker det var ett utmärkt direktiv, som också satte fingret på varför det är respektlöst att tränga sig på i folks hem på det sätt dessa högljudda fordon gör.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Men förare som i stadsmiljö gör allt de kan för att få uppmärksamhet genom att varva sitt högljudda fordon måste ni väl ändå hålla med om är sjukt irriterande och respektlöst?

Ja det finns nog få personer som uppskattar sånt beteende.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Så vi vet nu med säkerhet att det är åtminstone 14 personer på SweClockers som äger ett avsiktligen högljutt fordon, yes?

Bland det värsta jag vet. Hatar skiten.

Permalänk
Medlem

Beror på

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men reagerar inte över att deras sommarbil/hojj stör alla inom 300m radie.

300 meter räcker knappt, hör dem på mycket längre håll än så, 4-5+ km är ju inga problem där jag bor.
Bor i ett område med några sjöar som har en vacker men lite större väg som går utmed. På sommaren så förutom högljudda EPA-ungdomar, medelålders män i Porsche (andra tyska prestandabilar), HD knuttar och andra högljudda trafikanter som åker utmed denna vägen sommartid, så finns det några mycket värre.

Idioterna på sportmotorcyklar som tror de är på Isle of Man och kör TT-loppet, de låter för jävligt, för inte tala om trafikfaran de utsätter alla längs vägen för. Får ju hoppas att de har fyllt i sina donationskort så att någon får nytta av deras organ när de kör ihjäl sig..
Absolut inget vett i huvudet. Vill man åka motorcykel fort så tycker jag att de måste ta sig till en bana och göra det...

Kan uppskatta visst motorljud vid rimliga ljudnivåer, men det är väldigt sällan som ljudnivåns hålls just rimlig..

Permalänk
Avstängd

61% sover med öronproppar under marken med 5m tjock betongisolering.

Många bilar låter riktigt trevligt. Sedan borde TS förklara vad för typ av ljud det faktiskt handlar om.

En ferrari som långsamt rullar fram kommer inte låta särskilt mycket alls, om det nu inte är en model från årtionden tillbaka.
Typ 90% av alla bilar låter väldigt lite när de bara rullar runt i stadsmiljö, med undantag för många äldre bilar. Speciellt jänkare.
Sedan finns det folk som revvar motorn, vilket inte är samma sak som att bara rulla runt.

Permalänk
Avstängd

Värst är när bilförare höjer sin "musik" i bilen till max oftast med subwoofer, struntar i om någon säger till. Rap eller en åsna som har ont i magen. Dom är inte så få heller.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

61% sover med öronproppar under marken med 5m tjock betongisolering.

Många bilar låter riktigt trevligt. Sedan borde TS förklara vad för typ av ljud det faktiskt handlar om.

En ferrari som långsamt rullar fram kommer inte låta särskilt mycket alls, om det nu inte är en model från årtionden tillbaka.

Därav att jag lade till ordet "högvarvande"

Jag är mest nyfiken på hur pass utbrett "gillandet" för beteendet är, samt hur förarna ställer sig till det faktum att de stör människor. Är det på grund av ignorans och oförståelse som man väljer att fortsätta med sin idioti, eller tror man faktiskt att människor imponeras? Eller bryr man sig inte tillräckligt för att ens reflektera över det?

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Därav att jag lade till ordet "högvarvande"

Jag är mest nyfiken på hur pass utbrett "gillandet" för beteendet är, samt hur förarna ställer sig till det faktum att de stör människor. Är det på grund av ignorans och oförståelse som man väljer att fortsätta med sin idioti, eller tror man faktiskt att människor imponeras? Eller bryr man sig inte tillräckligt för att ens reflektera över det?

Många struntar i vad andra tycker om deras oväsen. En mullrande v8 kan låta trevligt ibland, men omgjorda avgassystem som låter fan är inget vidare.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Därav att jag lade till ordet "högvarvande"

Jag är mest nyfiken på hur pass utbrett "gillandet" för beteendet är, samt hur förarna ställer sig till det faktum att de stör människor. Är det på grund av ignorans och oförståelse som man väljer att fortsätta med sin idioti, eller tror man faktiskt att människor imponeras? Eller bryr man sig inte tillräckligt för att ens reflektera över det?

Är det en tonåring i en epa så bryr de sig inte, de vill ha uppmärksamhet. Därav Subwoofer dunkande.
Är det en 20+ åring i en Toyota Supra eller Nissan Skyline eller en Chevy Mustang så är det både uppmärksamhet men det kan också vara oundvikligt att de låter.
Är det en gammal gubbe i en jänkare är det helt enkelt oundvikligt om det sitter en gammal v8 där under med ett gammalt slitet avgassystem med säkerligen hål i det.

Permalänk
Medlem

Finns inget så ohäftigt och fånigt som folk som sitter i sina bilar och tror dom är häftiga.

Permalänk
Medlem

Jävla gubbe...

Med det sagt så är ett högljutt och ett bra låtande fordon helt olika saker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

"Hej, jag heter Gorian och är högljuddafordonsmotståndare. 😔"

En gång för alla: Hur ser ration ut mellan de som attraheras av högljudda fordon kontra de som störs av dem?
Jag snackar om mer eller mindre eleganta bilar och motorcyklar med överdimensionerade avgassystem. De värsta sorterna är Harley Davidsons och raggarbilar, men även saker som högvarvande Ferraris som långsamt rullar fram mellan höghusen för att maximera ekot.

Sprider dessa satanstyg mer glädje eller frustration i samhället? Och vad tänker chaufförerna om personerna i omgivningen som stör sig på deras långsamma framfart? De kanske är lite som troll, som trivs med uppmärksamheten oavsett om den är positiv eller negativ?

Vad säger ni andra - är högljudda fordon nettopositiva eller -negativa för samhället?

Bonusvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=ipDmsxQVxIM

Ja, jag tänker på den sekvensen från SP flera gånger i veckan, när "MC-knuttarna" (pensionärerna) som hyr ett garage i huset ska leka med sina kukförlängare, eller ännu heller bara starta dem och gasa lite utan att faktiskt köra någonstans.

Permalänk
Medlem

Beror på.
En Ferrari med original system, visst det låter högre än en "vanlig" bil, men det låter ändå lite gött. Det är inte samma sak som rednecks i USA som smäller på raka rör på sin pickup med ideologin 'louder is better'. Harleys och raggarbilar med samma tankeväg är lika idiotiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyllbert:

Finns inget så ohäftigt och fånigt som folk som sitter i sina bilar och tror dom är häftiga.

Finns tjejer som tycker det är attraktivt om föraren sitter i en väldigt dyr sportbil

Har sett detta hända ett par gånger.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Finns inget så ohäftigt och fånigt som folk som sitter i sina bilar och tror dom är häftiga.

Jo ...
Ungdomar med rika föräldrar som sitter i mopedbilar och tror de är häftiga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Jo ...
Ungdomar med rika föräldrar som sitter i mopedbilar och tror de är häftiga.

Fast dagens EPA är ju vanliga bilar med en hastighetsbegränsning.

Permalänk
Medlem

Jag kan kasta in en brasklapp som är relaterat till detta:

Jag är helt övertygad att den mesiga försäljningen av el-motorcyklar (~<2% av global försäljning) är 70% ljud och 30% brist på växlar.
Jag hatar folk som måste vrida upp gasen i neutral för att det är fränt men när man rullar på landsväg är ljudet en stor del av känslan och då får det gärna skrika lite ibland...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

En potent Supra MK4 eller Skyline R32/33/34 får gärna låta en del. Om effekt/ljud förhållande är rätt.
Bmw tex. låter ofta illa, raspigt ljud, som jag personligen inte gillar alls.
En bil som låter högt, ska ha effekt som backar upp det. Annars är det bara löjligt.

Detta är ju min åsikt. Folk får göra som dom vill

Permalänk
Medlem

Tillhör själv skaran som peta på 2,5" system på min lada Samara, plocka bort alla ljuddämpare och satte på en 4,5" japsdämpare! Fan va jag saknar den bilen =(

Men idag är man vuxen och får nöja mig med en Kawasaki custom med uppborrade original pipor ^^

Förstår inte problemet? Låt folk göra som dom vill (så länge dom gör det lagligt) , själv hatar jag ALLA som kör tyska suvar (samt Volvo suvar) för ingen av dom i hela nedrans landet borde ha körkort.

Edit: hade till å med sparat en video från när vi va klara ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hade en Hd som hade raka rör, hann inte över Älvsborgsbron hemma innan det vara dags att vända och åka hem och byta till orginal.
Dock kan jag tycka att en Hd som rullar sakta med raka rör kan låta ganska gött men inte vid fullvarv.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jo ...
Ungdomar med rika föräldrar som sitter i mopedbilar och tror de är häftiga.

Ingår.

Skrivet av norrby89:

Tillhör själv skaran som peta på 2,5" system på min lada Samara, plocka bort alla ljuddämpare och satte på en 4,5" japsdämpare! Fan va jag saknar den bilen =(

Men idag är man vuxen och får nöja mig med en Kawasaki custom med uppborrade original pipor ^^

Förstår inte problemet? Låt folk göra som dom vill, själv hatar jag ALLA som kör tyska suvar (samt Volvo suvar) för ingen av dom i hela nedrans landet borde ha körkort.

Edit: hade till å med sparat en video från när vi va klara ^^
https://www.youtube.com/watch?v=_n-Wnlf9rdQ

Folk får göra vad dom vill så länge det inte inkräktar på andra, vilket onödigt högljudda fordon gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Förstår inte problemet? Låt folk göra som dom vill, själv hatar jag ALLA som kör tyska suvar (samt Volvo suvar) för ingen av dom i hela nedrans landet borde ha körkort.

Problemet är att det finns lagar och regler som inte efterföljs.
Lagar och regler som finns till för att många inte kan visa respekt för sina medmänniskor.

Men det faktum att du tycker att alla skall få "göra som dom vill" tyder på att du är en del av problemet.

Permalänk
Medlem

Jag tänker lite som så att det är förvuxna sjuåringar. När jag var i den åldern så tyckte ja det var askoolt att ha smatterband på min BMX och cykla runt med. Jag hade en plastbit tejpad mot ekrarna bak, de ännu koolare kidsen hade nån sorts metallbit för ännu högre ljud. Förstår dock inte vad det var som var så jäkla fascinerande med smattrandet/oljudet.

Nu, däremot, så är det precis raka motsatt, mina fordon ska inte höras alls förrän jag vill att de ska höras.

Man kan väl bara drömma sig in i en framtid där fossilbilar inte säljs längre och de som fortfarande finns kvar endast tas fram varma och soliga sommardagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Problemet är att det finns lagar och regler som inte efterföljs.
Lagar och regler som finns till för att många inte kan visa respekt för sina medmänniskor.

Men det faktum att du tycker att alla skall få "göra som dom vill" tyder på att du är en del av problemet.

Men är skillnad på att köra raka rör och göra det "ordentligt" så att påstå att jag är en del av problemet är bara du som antar, har och har haft högljudda fordon men alla har alltid hållit sig inom dom lagar vi har, vilket självklart jag anser att alla andra ska göra också.

SÅ "göra som dom vill så länge det är lagligt"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Gott om sådana snorungar här på sommaren, vet inte hur man kan tycka det är skönt att lyssna på men

Det värsta är alla dessa fjant bilar o hojar som smäller som jävla automatvapen när de kommer upp i varv. Detta förstår jag verkligen inte charmen i, låter över hela stan typ o väcker döda.

Jag bryr mig inte direkt om det är en sportbil/hoj som gasar på så länge det inte smäller som värsta automatvapnet.

Och personlige hatar jag alla dessa extremt överdrivna baslådor i bilarna, när de kommer så skakar fan alla fönster i lägenheten, skakar upp alla maskar ifrån jorden typ.
Vi har en sådan snorunge som bor i området, parkeringen utanför. Man vet iaf alltid när han kommer o kör, bilstereon på maxvolym alltid.