Microsoft vinner i USA – får förvärva Activision Blizzard

Permalänk
Medlem

Wehey äntligen 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

A/B: 71B$
Sony: 110B$
MS: 2470B$

Antal anställda är väl inte jätterelevant?
Det jag menade är att Sony inte ens är dubbelt så stora som A/B, alltså har de inte råd att köpa A/B, det hade blivit mer av en ’merger’ med diverse aktiebyten snarare än uppköp

Tycker det är konstigt att ens diskutera som alternativ när det inte ens varit på bordet alls. Eller har jag missat att Sony lagt ett bud som accepterats?

Nä det var ett hypotetiskt uppköp av Sony, och spekulationer baserat på vilken affärsmoral och vilka affärsmetoder de visat prov på innan. Det är som du säger, relativt sett är de betydligt mer jämbördiga än MS/Sony.

Sen handlar det ju om att få en bättre förhandlingsposition, ingen vill stänga ute potentiella kunder långsiktigt. Oavsett om exklusivitet gynnar en konsol kortsiktigt så kommer det vara väldigt många andra som inte är villiga att byta, och Microsoft kan inte köpa hela världen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Detta kommer att sluta illa för World of Warcraft.

Det slutade illa för World of Warcraft och resten av bolaget redan 2008 när de gick ihop med Activision och kärleken till att utveckla bra spel gick över till en kärlek för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Det slutade illa för World of Warcraft och resten av bolaget redan 2008 när de gick ihop med Activision och kärleken till att utveckla bra spel gick över till en kärlek för att tjäna pengar.

Amen brother.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

och? stoppa ingen ifrån att tar bort det ifrån steam för att tvinga folk över till xbox appen. vi har ju sätt liknande tidigare ifrån bolag som har blivit uppköpt av andra bolag och sen har spel plockats bort ifrån steam för att bara har det tillgängligt på sin egen butik. t.ex. rocket league.

Du gav ett exempel, vilket dessutom är ett F2P som är tillgängligt att spela gratis på så gott som alla plattformar? 🤔 På vilket sätt skadade denna händelse slutanvändaren?

Permalänk
Medlem

Ganska förvirrad (och lite besviken) hur många som hyllas detta köp. Vill ni bara ha ett mega företag likt Disney som äger hela marknaden eller?

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Skrivet av kirigoe:

Det slutade illa för World of Warcraft och resten av bolaget redan 2008 när de gick ihop med Activision och kärleken till att utveckla bra spel gick över till en kärlek för att tjäna pengar.

Om det ändå var så att de ville tjäna pengar...

De verkar snarare ha någon form av masochist kink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Ganska förvirrad (och lite besviken) hur många som hyllas detta köp. Vill ni bara ha ett mega företag likt Disney som äger hela marknaden eller?

Efter hur Blizzard hanterats de senaste åren tänker jag att det knappast kan bli sämre under Microsoft. Tror inte ATVI kunde gjort ett sämre jobb med urusla, ofärdiga speltitlar och konstant drama.

Permalänk
Medlem

Wow och Diablo räddade?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag ser ganska positivt på detta. MS har infört en hel del bra grejor för oss som både spelar på konsol och PC. Dels säkras alla spel på PC. Sony kommer inte kunna köpa till sig fördelar som är låsta till PS. Jag har köpt Diablo 4 på PC. Nu kommer förhoppningsvis MS lägga till sin "play anywhere" så jag kan spela på xboxen också utan att köpa spelet igen. MS är en av världens bästa arbetsgivare så även där ser jag fördelar.

Min PS5a kanske kommer samla än mer damm efter detta. Men förhoppningsvis gör detta att Sony skärper sig lite och försöker konkurrera hårdare. Sony har blivit så ledande att det är billigare för dem att betala för att tredjepartspel inte ska släppas på konkurrerande plattformarar istället för att satsa mer på egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag ser ganska positivt på detta. MS har infört en hel del bra grejor för oss som både spelar på konsol och PC. Dels säkras alla spel på PC. Sony kommer inte kunna köpa till sig fördelar som är låsta till PS. Jag har köpt Diablo 4 på PC. Nu kommer förhoppningsvis MS lägga till sin "play anywhere" så jag kan spela på xboxen också utan att köpa spelet igen. MS är en av världens bästa arbetsgivare så även där ser jag fördelar.

Min PS5a kanske kommer samla än mer damm efter detta. Men förhoppningsvis gör detta att Sony skärper sig lite och försöker konkurrera hårdare. Sony har blivit så ledande att det är billigare för dem att betala för att tredjepartspel inte ska släppas på konkurrerande plattformarar istället för att satsa mer på egna.

Instämmer!

Det kanske gör att Sony vill ta sig till förhandlingsbordet och kanske sluta med (tids)exklusivisera både spel och innehåll i spel till just Playstation och börja publicera spel för varandras plattformar istället.

Nu är jag positiv till köpet, att det skulle gå igenom var klart sedan länge, skillnaden här mot nämnda Nvidia-försök att köpa ARM var att typ ingen var för ett uppköp av just ARM. Här var många för och med CMA i UK verkade det snarare som att Sony lobbat rätt hårt med tveksamma argument för att stoppa köpet.

Det jag vill se är att spel inte tas ifrån spelare utan snarare fler får tillgång till spel. Microsofts är inte perfekt här men jämfört med också tidigare nämnda Sony men även Nintendo så öppnar de istället upp. De släpper spel på Steam, deras förmodligen största konkurrent om något med snudd på monopol på PC.

Det jag helt enkelt vill få bort är att Final Fantasy 16 blir PS5-exklusivt men också att jag skulle kunna spela Forza Horizon 5 på min PS5. Last of Us på Xbox och Switch och varför inte Halo på både PS5 och Switch. Microsoft verkar i dagsläget vara det enda företaget som vill gå ifrån exklusivitet och faktiskt visar det över tid.

Sen behöver Activision och speciellt Blizzard förvaltas bättre. Scenarion där Sony, Nintendo, Ubisoft, Electronic Arts, Google, Apple, Tencent, SavvyGaming Group eller till och med Embracer hade alla varit sämre lösningar.

Allt det sagt så behöver Microsoft också bli bättre på att släppa sina äldre titlar på GOG. De är rätt dåliga där.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nä det var ett hypotetiskt uppköp av Sony, och spekulationer baserat på vilken affärsmoral och vilka affärsmetoder de visat prov på innan. Det är som du säger, relativt sett är de betydligt mer jämbördiga än MS/Sony.

Sen handlar det ju om att få en bättre förhandlingsposition, ingen vill stänga ute potentiella kunder långsiktigt. Oavsett om exklusivitet gynnar en konsol kortsiktigt så kommer det vara väldigt många andra som inte är villiga att byta, och Microsoft kan inte köpa hela världen heller.

Jag hoppas verkligen inte att Sony köper upp massa spelstudios heller

Bäst hade väl varit om inte MS köpte heller dock tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ehm, hur är MS pro-consumer? Dom har en väldigt lång historia av precis det motsatta.

Har du några exempel? Är nyfiken på vad du syftar på.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har du nån länk till detta? låter märkligt och osanolikt. så tar gärna emot källa på detta.

och? stoppa ingen ifrån att tar bort det ifrån steam för att tvinga folk över till xbox appen. vi har ju sätt liknande tidigare ifrån bolag som har blivit uppköpt av andra bolag och sen har spel plockats bort ifrån steam för att bara har det tillgängligt på sin egen butik. t.ex. rocket league.

Om Microsoft hade velat att deras titlar endast skulle finnas på xbox appen så hade det ju redan varit så. Varför skulle ett köp av Activision föranleda detta? Andra titlar som plockats bort efter uppköp har väl köpts upp av bolag som reda är exklusiv kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sen de gjorde PC-spelandet till en knapptryckning som vem som helst klarar av.

Vet inte riktigt hur du tänker nu, var det någon som begränsades tidigare för att man var tvungen att stoppa in en skiva i läsaren som startade installationapeogrammet automagiskt och sedan klicka på fortsätt?
Det är ju exact samma process som steam fast med skiva istället för nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Vet inte riktigt hur du tänker nu, var det någon som begränsades tidigare för att man var tvungen att stoppa in en skiva i läsaren som startade installationapeogrammet automagiskt och sedan klicka på fortsätt?
Det är ju exact samma process som steam fast med skiva istället för nedladdning

Det är nog du som har selektiva minnesbilder av hur det var förr, är jag rädd.

Permalänk
Medlem

Nu vill FTC överklaga samt att CMA öppnar för en ny utredning. Jag har inte sett själva processen live men de ska ha varit så att FTC sagt Sony så många gånger att domaren blev illamående då intresset verkade ligga på Sony hela tiden men inte övriga marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nu vill FTC överklaga samt att CMA öppnar för en ny utredning. Jag har inte sett själva processen live men de ska ha varit så att FTC sagt Sony så många gånger att domaren blev illamående då intresset verkade ligga på Sony hela tiden men inte övriga marknaden.

Konstigt är inte MS Sonys största konkurrent. Vore kul om Marabou skulle motsätta sig.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog du som har selektiva minnesbilder av hur det var förr, är jag rädd.

Jag har spelat på och sedan w95-w98 och många gånger har det varit precis så, stoppa in skivan och spela.
Datorer innan W95 klassar jag som sen mellenial inte som dator utan som en stor miniräknare med skärm på 😎

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Har du några exempel? Är nyfiken på vad du syftar på.

Här är några exempel:

Microsoft har använt och använder DirectX för att låsa utvecklare och spel till deras Windows-plattform istället för att stödja den öppna OpenGL-standarden som också fungerar på andra operativsystem.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft_Corp.

Citat:

United States v. Microsoft Corporation, 253 F.3d 34 (D.C. Cir. 2001), was a landmark American antitrust law case at the United States Court of Appeals for the District of Columbia Circuit. The U.S. government accused Microsoft of illegally maintaining its monopoly position in the personal computer (PC) market, primarily through the legal and technical restrictions it put on the abilities of PC manufacturers (OEMs) and users to uninstall Internet Explorer and use other programs such as Netscape and Java.

https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Corp._v._Commission

Citat:

Microsoft Corp. v. Commission (2007; T-201/04) is a case brought by the European Commission of the European Union (EU) against Microsoft for abuse of its dominant position in the market (according to competition law). It started as a complaint from Sun Microsystems over Microsoft's licensing practices in 1993, and eventually resulted in the EU ordering Microsoft to divulge certain information about its server products and release a version of Microsoft Windows without Windows Media Player. The European Commission especially focused on the interoperability issue.

https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_and_open_source

Citat:

From the 1970s through 2000s under CEOs Bill Gates and Steve Ballmer, Microsoft viewed the community creation and sharing of communal code, later to be known as free and open source software, as a threat to its business, and both executives spoke negatively against it.

https://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend,_and_extinguish

Citat:

In order to build the necessary respect and win the mindshare of the Internet community, I recommend a recipe not unlike the one we've used with our TCP/IP efforts: embrace, extend, then innovate.

Phase 1 (Embrace): all participants need to establish a solid understanding of the infostructure and the community—determine the needs and the trends of the user base. Only then can we effectively enable Microsoft system products to be great Internet systems.

Phase 2 (Extend): establish relationships with the appropriate organizations and corporations with goals similar to ours. Offer well-integrated tools and services compatible with established and popular standards that have been developed in the Internet community.

Phase 3 (Innovate): move into a leadership role with new Internet standards as appropriate, enable standard off-the-shelf titles with Internet awareness. Change the rules: Windows become the next-generation Internet tool of the future.
— J Allard, Windows: The Next Killer Application on the Internet

https://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty,_and_doubt

Citat:

Fear, uncertainty and doubt (often shortened to FUD) is a propaganda tactic used in sales, marketing, public relations, politics, polling and cults. FUD is generally a strategy to influence perception by disseminating negative and dubious or false information, and is a manifestation of the appeal to fear.

...

Microsoft
From the 1990s onward, the term became most often associated with Microsoft. Roger Irwin said:[11]

"Microsoft soon picked up the art of FUD from IBM, and throughout the '80s used FUD as a primary marketing tool, much as IBM had in the previous decade. They ended up out FUD-ing IBM themselves during the OS/2 vs Win3.1 years."

https://en.wikipedia.org/wiki/BrowserChoice.eu

Citat:

BrowserChoice.eu was a website created by Microsoft in March 2010 following a decision in the European Union Microsoft competition case. The case involved legal proceedings by the European Union against Microsoft and found that, by including Internet Explorer with their market-dominant Windows operating system, Microsoft had used this dominance to create a similar market position in the web browser market. The BrowserChoice.eu website was created to allow users that had not made, or were unaware of, a choice to try other browsers, and thus comply with the European Commission's ruling.

https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Microsoft#Vendor_l...

Citat:

From its inception, Microsoft defined itself as a platform company and understood the importance of attracting third-party programmers. It did so by providing development tools, training, access to proprietary APIs in early versions, and partner programs. Although the resulting ubiquity of Microsoft software allows a user to benefit from network effects, critics and even Microsoft itself decry what they consider to be an "embrace, extend and extinguish" strategy of adding proprietary features to open standards or their software implementations, thereby using its market dominance to gain unofficial ownership of standards "extended" in this way.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in#Examples

Citat:

The European Commission, in its March 24, 2004 decision on Microsoft's business practices, quotes, in paragraph 463, Microsoft general manager for C++ development Aaron Contorer as stating in a February 21, 1997 internal Microsoft memo drafted for Bill Gates:

"The Windows API is so broad, so deep, and so functional that most ISVs [independent software vendors] would be crazy not to use it. And it is so deeply embedded in the source code of many Windows apps that there is a huge switching cost to using a different operating system instead. It is this switching cost that has given customers the patience to stick with Windows through all our mistakes, our buggy drivers, our high TCO [total cost of ownership], our lack of a sexy vision at times, and many other difficulties. […] Customers constantly evaluate other desktop platforms, [but] it would be so much work to move over that they hope we just improve Windows rather than force them to move. In short, without this exclusive franchise called the Windows API, we would have been dead a long time ago. The Windows franchise is fueled by application development which is focused on our core APIs."

https://en.wikipedia.org/wiki/Standardization_of_Office_Open_...

Citat:

There have been allegations that the ISO ballot process for Office Open XML was marred with voting irregularities and heavy-handed tactics by some stakeholders.

  • An Ars Technica article sources Groklaw stating that at Portugal's national body TC meeting, "representatives from Microsoft attempted to argue that Sun Microsystems, the creators and supporters of the competing OpenDocument format (ODF), could not be given a seat at the conference table because there was a lack of chairs."

  • In Sweden, Microsoft notified the Swedish Standards Institute (SIS) that an employee sent a memo to two of its partners, requesting them to join the SIS committee and vote in favor of Office Open XML in return for "marketing contributions".

Cnet: Microsoft pulls a 180, reverses Xbox One always-on DRM and used games policy
https://www.cnet.com/tech/tech-industry/microsoft-pulls-a-180...

Citat:

Microsoft backtracked Wednesday on its much-derided policy that would have required Xbox One gamers to connect their consoles to the Internet once a day to prevent game piracy.

Microsoft faced a huge backlash when it announced the policy, just before the E3 video game conference earlier this month. Then, the company said it would allow gamers to play offline for up to 24 hours on a primary console, or 1 hour if they were logged onto a separate console accessing their library of titles. At that point, offline gaming would have been disabled until players re-establish a Web connection.

Man kan också utforska historien för hur Windows, Office, Outlook och Active Directory blev så populära som de är idag. Microsoft hade råd att satsa mycket pengar på deras Xbox-division och de smutsiga pengarna kom från deras andra divisioner som inte hade rent mjöl i påsen.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Illa, jag som försöker bli av med så mycket som har med M$ att göra. Gör dom som med Minecraft att man behöver M$ konto, så blir det fler spel man inte spelar. Samt lägger det så man behöver köra det via Xbox i windows så lär jag absolute inte spela, då jag har plockat bort Xbox helt från windows 10.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bäst hade väl varit om inte MS köpte heller dock tror jag

Microsoft är dock ett väldigt stabilt mjukvaruföretag och minskar risken för crunch genom att de inte hänger upp bolagets framtid på att titeln som utvecklas just nu betalar sig snarast möjligt, och visat att de är bättre förvaltare än väldigt många andra i branschen. Det klart att det alltid finns potentiella risker med koncentration av makt inom en bransch, men personligen känner jag att MS visat prov på att de klarar att tjäna pengar utan att låsa ner användarens möjligheter att göra i princip vad de vill på sin dator.

Jag vet att det finns högljudda idealister som tycker annorlunda explicit p.g.a. stängd källkod, men det blir lite som att försöka övertyga en sann filosof om att livets praktiska avväganden och kompromisser gör att de flesta kan acceptera att inte leva i en 'perfekt' verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Gör dom som med Minecraft

Att spelet blir klart någon gång trots att utvecklaren är ointresserad av allt annat än att shitposta bort dagarna på Twitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Microsoft har använt och använder DirectX för att låsa utvecklare och spel till deras Windows-plattform istället för att stödja den öppna OpenGL-standarden som också fungerar på andra operativsystem.

Hur tror du att spelvärlden för PC hade sett ut utan DirectX?

Det är samma fenomen som med Nvidias teknologier, att Microsoft lagt oändligt mycket större resurser på att utveckla och optimera DirectX för att ge användaren en så bra upplevelse som möjligt. Det är väl inte så jättekonstigt att MS inte är intresserade av att göra det till något allmängods för folk som inte ens vill köpa deras produkter?

Varför använder utvecklare DirectX om OpenGL nu är så fritt och bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag har spelat på och sedan w95-w98 och många gånger har det varit precis så, stoppa in skivan och spela.
Datorer innan W95 klassar jag som sen mellenial inte som dator utan som en stor miniräknare med skärm på 😎

Nu kom ju Steam långt senare, framförallt när vi pratar om hur spel som inte var utvecklade av Valve började använda Steam som plattform på sent 2000-tal. Men, jag lämnar analysen åt dig... finns nog ingenting jag kan skriva som övertygar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att spelet blir klart någon gång trots att utvecklaren är ointresserad av allt annat än att shitposta bort dagarna på Twitter?

Tänkte mest på att man var tvungen att ha M$ konto för att spela. Varför inte bara få använda den inloggning man hade när man köpte spelet för typ 13 år sen. Jag skaffa dock inte konto utan avaktivera spelet.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Tänkte mest på att man var tvungen att ha M$ konto för att spela. Varför inte bara få använda den inloggning man hade när man köpte spelet för typ 13 år sen. Jag skaffa dock inte konto utan avaktivera spelet.

För att den gamla lösningen byggde på ett ålderdomligt system av Mojäng som antagligen inte är rationellt att driva parallellt. Ren kostnadseffektivisering. Men ja, det beror på att man behöver ett MS-konto för att accessa Microsoft Store (där Minecraft ligger), precis som man behöver ett Steam-konto för att spela Steam-spel.

Vad är det specifikt för problem som hindrar dig från att använda ett MS-konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har du nån länk till detta? låter märkligt och osanolikt. så tar gärna emot källa på detta.

Bara att googla på "microsoft games division annual revenue 2022" osv. Eller leta reda på respektive bolags årsredovisning om du vill vara riktigt ordentlig.

Omsättning 2022
Microsoft speldivision: 16,23 miljarder USD (källa), egentligen juli 2021 till juni 2022 då deras räkenskapsår ligger så.
Sonys speldivision: 24,4 miljarder USD (källa)
Activision/Blizzard: 7,528 miljarder USD (källa)

Microsoft Xbox Games Division tillsammans med Activision/Blizzard landar på 23,76 miljarder USD i årlig omsättning.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Här är några exempel:

Microsoft har använt och använder DirectX för att låsa utvecklare och spel till deras Windows-plattform istället för att stödja den öppna OpenGL-standarden som också fungerar på andra operativsystem.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft_Corp.
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Corp._v._Commission
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_and_open_source
https://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend,_and_extinguish
https://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty,_and_doubt
https://en.wikipedia.org/wiki/BrowserChoice.eu
https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Microsoft#Vendor_l...
https://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in#Examples
https://en.wikipedia.org/wiki/Standardization_of_Office_Open_...
Cnet: Microsoft pulls a 180, reverses Xbox One always-on DRM and used games policy
https://www.cnet.com/tech/tech-industry/microsoft-pulls-a-180...
Man kan också utforska historien för hur Windows, Office, Outlook och Active Directory blev så populära som de är idag. Microsoft hade råd att satsa mycket pengar på deras Xbox-division och de smutsiga pengarna kom från deras andra divisioner som inte hade rent mjöl i påsen.

Mycket av det där kände jag till. Dom har ju dock backat en hel del på saker och ting. Personligen tycker jag dock det är fånigt att dom tvingades göra det superlätt för folk att byta webbläsare ...

Men tack för utförligt svar!

Är ju rätt enkelt varför Windows blev populärt och sedemera Office (med Outlook) och AD. På den tiden fanns det ju nära på noll konkurrenter Det säger ju sig självt då att något blir standard, sen är det "försent" för någon annan att komma in och snabbt ta över marknaden. Däremot finns det ju andra val idag.

Rent mjöl i påsen tror jag nog inget vinstdrivande bolag faktiskt har. Microsoft är inte rena på något sätt, inte ens Google med Android är det eller Samsung som är största företaget som rockar Android.

Sen har ju Microsoft gjort en hel del bra saker också. Men bara bra saker, nej det har dom inte gjort. Inget bolag har bara gjort bra saker för konsumenter Ju fler kunder man har, desto större sannlikhet att det är några som inte är nöjda, är ju betydligt större.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För att den gamla lösningen byggde på ett ålderdomligt system av Mojäng som antagligen inte är rationellt att driva parallellt. Ren kostnadseffektivisering. Men ja, det beror på att man behöver ett MS-konto för att accessa Microsoft Store (där Minecraft ligger), precis som man behöver ett Steam-konto för att spela Steam-spel.

Vad är det specifikt för problem som hindrar dig från att använda ett MS-konto?

Förstår att det är av kostnadsskäl att det använder sig av egna lösningar. Dock så spelar jag inga spel eller använder inga appar från M$-Store, så varför ha ett konto, spelade bara Java versionen av spelet. Sen så har jag tagit bort massa andra konton till andra tjänster osv, vill inte ha triljoner konton att hålla reda på.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP