Microsoft vinner i USA – får förvärva Activision Blizzard

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur många speltitlar har Microsoft släppt till PS4/PS5, Nintendo Switch samt macOS?

Vem skaffar en Mac för gaming...?

Två aggressiva japanska konglomerat där den ena har halva världen nedlåst under olika patent och den andra jagar folk som vill spela deras gamla titlar är kanske inget att gråta över att de inte får konkurrensfördelar av MS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Undrar om Halo-utvecklarna håller med.

https://www.gamedeveloper.com/business/ex-343-developers-call...-

Känner mig skeptisk till att detta blir någon förbättring för konsumenter. Men jag hoppas jag har fel.

Kommer inte in på länken men tror jag vet vad du snackar om. Ja de har sparkat anställda men de tyvärr verkligheten bland alla stora företag som små i dessa tider. Activision hade dock som vana att göra de när ekonomin blomstrade, poängen handlar mer om att Halo försenades kraftigt och det säger mycket om arbetsmiljön. På Activision ska du jobba över och redan påbörja med uppföljaren innan du löst buggarna för spelet man precis lanserade

Permalänk
Medlem

Gött.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Diablo 4 på Steam kanske..

eller så tar dem ner alla Activision spela ifrån steam samt allt annat som tillhör företag som också tillhör ActiBliz och tvinga att det bara finns på xBox appen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan man tycka att detta är bra som konsument? Snart har vi bara ett par mega företag som kontrollerar allt. På kort sikt kan det säkert verka bra men på längre sikt kommer dom garanterat börja missbruka sin position.

Konkurrenslagstiftningen är hårdare mot företag som har en dominerande ställning, så i princip kan Microsofts handlingsutrymme begränsas i och med förvärvet.

Sverige
EU
US

Marknaden verkade inte överväldigad av beskedet - åtminstone inte vad det gäller Microsoft, aktiekursen var i princip oförändrad efter beskedet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Spiken i kistan för Blizzard, även om det var illa förr så kommer ingenting bli bättre av detta. En urvattning av IP tills dom inte är värda något mer och sedan kommer det låtas självdö (det är Activision som står för inkomsterna).
Vill man ha exempel på hur dåliga MS är på att sköta gaming så kan man ju bara titta på hur kolossalt dom misslyckats med XBOX (dom erkände väl t.om. hur dom misslyckades redan med One vs PS4), behöver vi nämna Redfall? Nej hur någon kan tro detta kommer hjälpa konsumenter är för mig helt obegripligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vem skaffar en Mac för gaming...?

Två aggressiva japanska konglomerat där den ena har halva världen nedlåst under olika patent och den andra jagar folk som vill spela deras gamla titlar är kanske inget att gråta över att de inte får konkurrensfördelar av MS?

Jag köpte en iMac för att köra Diablo III en gång i tiden, men det tillhör nog inte vanligheterna. Samtidigt är det trevligt att kunna spela på valfri dator oavsett OS.

Dock håller jag med dig om att både Sony och Nintendo är halvruttna bolag. Sony gör allt i sin makt för att hitta på nya obskyra format så som MiniDisc, UMD, MemoryStick, PS Vita Memory, Blu-Ray etc.

Nintendo har blivit bättre på att släppa regionsfria spel, men jag håller med om att deras jakt på emulatorer är smått bisarr. Dock har deras konsoler hittills alltid varit lätta att köra homebrew på, så att vi kan fortsätta njuta av deras gamla spel.

Att Nintendo inte vill se en Switch-emulator på Steam är väl ganska förståeligt?

Permalänk
Medlem

Do you guy’s not have Windows phones?

Permalänk
Sötast

Hur var det nu.... Megacorporations var bra för allt och alla va? Enorma entiteter med pengar nog för att köpa upp länder är ju riktigt nice.

Garanterat bäst för slutkund, varje gång, alla gånger.

Är dock glad för er 80% eller så som hurrat i tråden. Microsoft kommer ta bra hand om er <3 *stor mjuk microsoftkram*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Lite osäker på hur minskad konkurrens skulle värna konsumenter..?

Bättre balans mot Sony? Sonys speldivision omsätter mer än Microsofts speldivision och Activision/Blizzard tillsammans.

Sedan är detta toppen för alla oss som har Gamepass.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

eller så tar dem ner alla Activision spela ifrån steam samt allt annat som tillhör företag som också tillhör ActiBliz och tvinga att det bara finns på xBox appen.

Blir nyfiken på hur du resonerar här. Microsoft har en hel drös spel på Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Bättre balans mot Sony? Sonys speldivision omsätter mer än Microsofts speldivision och Activision/Blizzard tillsammans.

Sedan är detta toppen för alla oss som har Gamepass.

har du nån länk till detta? låter märkligt och osanolikt. så tar gärna emot källa på detta.

Skrivet av mh1st:

Blir nyfiken på hur du resonerar här. Microsoft har en hel drös spel på Steam?

och? stoppa ingen ifrån att tar bort det ifrån steam för att tvinga folk över till xbox appen. vi har ju sätt liknande tidigare ifrån bolag som har blivit uppköpt av andra bolag och sen har spel plockats bort ifrån steam för att bara har det tillgängligt på sin egen butik. t.ex. rocket league.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Microsoft och Activision går från att vara konkurrenter till att slås ihop, dåligt för konsumenter på flera olika sätt, kanske framför allt pga. att de nu med största sannolikhet säger hejdå till alla plattformar förutom Xbox och Windows.

Låter mer som en olägenhet än ett hållbart argument i sammanhanget. Actvision/Blizzard hade vadå, 10-12 titlar på andra plattformar? Varav 4 på PS. Det kommer knappast påverka balansen i konsolkriget.

Ska vi spekulera så tror jag inte den existerande spelarbasen behöver oroa sig. Microsoft, som det vinstdrivande företag dom är, kommer inte dra in existerade titlar i första taget - om inte Sony sätter käppar i hjulet förstås.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag köpte en iMac för att köra Diablo III en gång i tiden, men det tillhör nog inte vanligheterna. Samtidigt är det trevligt att kunna spela på valfri dator oavsett OS.

Absolut, men det hänger ju också på huruvida utvecklaren räknar med att kunna sälja något på den plattformen i förhållande till utvecklingskostnaden. Det är ju nog knappast någon utelåsning per se att PC-titlar inte kommit till Mac i någon större utsträckning, särskilt inte efter 1997.

Skrivet av walkir:

Dock håller jag med dig om att både Sony och Nintendo är halvruttna bolag. Sony gör allt i sin makt för att hitta på nya obskyra format så som MiniDisc, UMD, MemoryStick, PS Vita Memory, Blu-Ray etc.

Nintendo har blivit bättre på att släppa regionsfria spel, men jag håller med om att deras jakt på emulatorer är smått bisarr. Dock har deras konsoler hittills alltid varit lätta att köra homebrew på, så att vi kan fortsätta njuta av deras gamla spel.

Att Nintendo inte vill se en Switch-emulator på Steam är väl ganska förståeligt?

Jag är väl något mindre negativt inställd till Nintendo, men är också så gammal att jag kommer ihåg alla deras nedlåsningar av olika slag att det blir svårt att känna någon sympati för deras emulator-jakt, framförallt när det handlar om att kunder som köpt spelen vill kunna spela dem utan att begränsas av Switch-hårdvaran.

Sony har sina tentakler överallt, spelbranschen är bara en liten del av deras verksamhet, och de har en oerhört lång shitlist på så många olika områden samtidigt genom åren att jag känner att det är väldigt svårt att se dem som offer med mindre än att någon fysiskt skadar dem. 😅

Windows har varit så otroligt dominerande de senaste decennierna på PC-sidan, och trots att folk började klaga redan när Windows 95 kom ut (angående bl.a. "spioneri" om du hört det innan i kontexten Windows) så har det förblivit den minst nedlåsta, relevanta, plattformen för spel. Det är naturligtvis synd att marknaden ser ut sån att speltitlar blivit spelbrickor i spelet om att försöka konkurrera, men med tanke på hur det sett ut i konsolvärlden under alla år så hade det knappast varit friare om Microsoft aldrig hade funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur många speltitlar har Microsoft släppt till PS4/PS5, Nintendo Switch samt macOS?

Activision och Blizzard har släppt en hel del till systemen ovan.

Microsoft är duktiga på att söndra och härska, vilket de visat sedan 90-talet.

Liten reflektion i ämnet:
https://www.windowscentral.com/microsoft-has-no-plans-release...

Hur många speltitlar har Nintento, Sony och Apple släppt på PC?

Allt är väl relativt men jag tycker Activision/Blizzard har släppt rätt få titlar på andra plattformar.
https://www.blizzard.com/en-us/games

Sony, Apple och Nintendo har också varit hänsynslösa när det gäller affärer, vad är din poäng?

Lite reflektion i ämnet:
https://www.eurogamer.net/microsoft-will-keep-call-of-duty-on...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

stoppa ingen ifrån att tar bort det ifrån steam för att tvinga folk över till xbox appen. vi har ju sätt liknande tidigare ifrån bolag som har blivit uppköpt av andra bolag och sen har spel plockats bort ifrån steam för att bara har det tillgängligt på sin egen butik. t.ex. rocket league.

Sedan när är STEAM på _något_ sätt bra eller något positivt? Ju mindre beroende vi blir av steam, desto bättre. Krävs ju att det finns balans. Steam är både dåligt och dyrt för bolagen, så det här kanske ger lite balans mellan valkarna på Gabe.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Ska de "fräscha upp" WoW och Diablo? Nice....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

På Activision ska du jobba över och redan påbörja med uppföljaren innan du löst buggarna för spelet man precis lanserade

Låter precis som OSet Windows

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur många speltitlar har Nintento, Sony och Apple släppt på PC?

Frågan är skulle MS släppa spel åt Nintendo om dom gjort en Nintendo pc?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Sedan när är STEAM på _något_ sätt bra eller något positivt?

Sen de gjorde PC-spelandet till en knapptryckning som vem som helst klarar av.

Skrivet av KroesusSork:

Ju mindre beroende vi blir av steam, desto bättre. Krävs ju att det finns balans. Steam är både dåligt och dyrt för bolagen, så det här kanske ger lite balans mellan valkarna på Gabe.

Tror du att spel hade sålts på Steam från första början om det inte var lönsamt i förhållande till alternativkostnaden för att tillhandahålla samma tjänst?

Det är för att Steam har varit bra för konsumenterna som de blivit stora. Ta och kolla upp lite historia om spelutveckling och kolla hur lite pengar utvecklarna fick på 90-talet, där var det i storleksordningen 10% om det var bra. Nu kan i praktiken vem som helst släppa ett spel utan att gå via en utsugande utgivare p.g.a. den fysiska distributionskedjan, och få 70% av utpriset till kund direkt till kontot samt inte behöva lägga arbete eller pengar på servrar för att tillhandahålla spelet.

Gabe Newell har för övrigt gjort en betydande viktnedgång på senare år. Att du går till ad hominem visar bara att du helt saknar argument för ditt svammel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Activision Blizzard har visserligen varit horribla, och det kunde ju knappast blivit värre annat än om Sony köpt dem. En seger för alla PC-spelare.

Det hade väl varit mer av en sammanslagning om nu Sony varit intresserade, de är nästan lika stora bolag (till skillnad mot MS som är flera gånger större)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det hade väl varit mer av en sammanslagning om nu Sony varit intresserade, de är nästan lika stora bolag (till skillnad mot MS som är flera gånger större)

Sony har ju runt 110k anställda mot Activision Blizzard som har 17k, samt ligger på 120:e mot 202:a plats bland världens högst värderade bolag, men du kanske syftar på något annat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

eller så tar dem ner alla Activision spela ifrån steam samt allt annat som tillhör företag som också tillhör ActiBliz och tvinga att det bara finns på xBox appen.

Svårt att tro det då Microsoft flyttat spel som Forza och så till Steam också

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Sony har ju runt 110k anställda mot Activision Blizzard som har 17k, samt ligger på 120:e mot 202:a plats bland världens högst värderade bolag, men du kanske syftar på något annat?

Många tror att Sony bara har en liten fiskebod som kontor med tre anställda

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låter mer som en olägenhet än ett hållbart argument i sammanhanget. Actvision/Blizzard hade vadå, 10-12 titlar på andra plattformar? Varav 4 på PS. Det kommer knappast påverka balansen i konsolkriget.

Ska vi spekulera så tror jag inte den existerande spelarbasen behöver oroa sig. Microsoft, som det vinstdrivande företag dom är, kommer inte dra in existerade titlar i första taget - om inte Sony sätter käppar i hjulet förstås.

Nej, att de skulle dra in titlar låter osannolikt, att göra nya titlar exklusiva till sina egna plattformar; absolut. Det ser vi ju redan med Bethesda och Starfield.

Skrivet av Meowi:

Svårt att tro det då Microsoft flyttat spel som Forza och så till Steam också

Och det har de gjort av ren välvilja?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Allt är väl relativt men jag tycker Activision/Blizzard har släppt rätt få titlar på andra plattformar.
https://www.blizzard.com/en-us/games

Blizzard (macOS):

  • Hearthstone

  • Diablo III

  • World of Warcraft

  • Warcraft III Reforged

  • Starcraft II

  • Heroes of the Storm

  • StarCraft: Remastered

  • Warcraft III: The Frozen Throne

  • Warcraft III: Reign of Chaos

Activision:
https://www.dekudeals.com/games?filter%5Bpublisher%5D=Activis...

Activision är långt mer än bara Call of Duty för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sony har ju runt 110k anställda mot Activision Blizzard som har 17k, samt ligger på 120:e mot 202:a plats bland världens högst värderade bolag, men du kanske syftar på något annat?

Skrivet av Meowi:

Många tror att Sony bara har en liten fiskebod som kontor med tre anställda

A/B: 71B$
Sony: 110B$
MS: 2470B$

Antal anställda är väl inte jätterelevant?
Det jag menade är att Sony inte ens är dubbelt så stora som A/B, alltså har de inte råd att köpa A/B, det hade blivit mer av en ’merger’ med diverse aktiebyten snarare än uppköp

Tycker det är konstigt att ens diskutera som alternativ när det inte ens varit på bordet alls. Eller har jag missat att Sony lagt ett bud som accepterats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

eller så tar dem ner alla Activision spela ifrån steam samt allt annat som tillhör företag som också tillhör ActiBliz och tvinga att det bara finns på xBox appen.

Good riddance.

Permalänk
Medlem

Hell yes. 😎

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Detta kommer att sluta illa för World of Warcraft.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]