Datorn stannar i väskan med nya säkerhetskontroller på Arlanda

Permalänk
Melding Plague

Datorn stannar i väskan med nya säkerhetskontroller på Arlanda

Nya maskiner i säkerhetskontroller gör att den som reser med handbagaget fullt av elektronik slipper packa om väskan på plats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Provat detta på Arlanda, fungerar utmärkt.

München har kört samma system ett tag nu. Det gör säkerhetskontrollen mycket snabbare.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Skrevs ju en del om scanners från Kinesiska Nutech i fjol, antar att det är dessa.

Permalänk
Medlem

Tack och lov! Inte för att det är jobbigt för en själv att packa upp datorn och lägga den i en egen låda, men för att det alltid är en jäkla massa personer som blir överraskade att de måste göra det när de kommer fram bandet och stoppar upp hela kön...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Tack och lov! Inte för att det är jobbigt för en själv att packa upp datorn och lägga den i en egen låda, men för att det alltid är en jäkla massa personer som blir överraskade att de måste göra det när de kommer fram bandet och stoppar upp hela kön...

Trots 25 skyltar och att personalen säger till alla som står i kön flera gånger att tömma väskorna innan man kommer fram..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Trots 25 skyltar och att personalen säger till alla som står i kön flera gånger att tömma väskorna innan man kommer fram..

Japp.. "Oj får jag inte ha med mig en dunk alkylatbensin och en skock kråkor i handbagaget? Det kunde ni ha varnat om tidigare"

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Haft detta ett tag nu i Helsingfors. Det bästa är att man nu får ha med sig vätskor som vatten, juice eller annat i normalstora behållare. Trots att man försöker informera om detta, så är kön full med människor som tvångshäller i sig resten av alla drycker de har med sig...

Permalänk
Medlem

Ser fram emot dagen man ev. får ta med sig vatten! När jag skulle vidare inrikes från USA senast var det bara att halsa och se glad ut.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Andromeda:

Provat detta på Arlanda, fungerar utmärkt.

München har kört samma system ett tag nu. Det gör säkerhetskontrollen mycket snabbare.

Samma här, testade för ett par veckor sedan - gick utmärkt. Väldigt skönt att slippa det momentet, hur litet det än må vara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Provat detta på Arlanda, fungerar utmärkt.

München har kört samma system ett tag nu. Det gör säkerhetskontrollen mycket snabbare.

Skrivet av emilakered:

Samma här, testade för ett par veckor sedan - gick utmärkt. Väldigt skönt att slippa det momentet, hur litet det än må vara.

Samma här, fungerade utmärkt för mig med.

Skrivet av ajp_anton:

Haft detta ett tag nu i Helsingfors. Det bästa är att man nu får ha med sig vätskor som vatten, juice eller annat i normalstora behållare. Trots att man försöker informera om detta, så är kön full med människor som tvångshäller i sig resten av alla drycker de har med sig...

Jag tror inte att det är lyft i Sverige.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nutechs bud är alltid 30-50% under än sina rivaler. Ändå ringer det inga varnings klockor.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
99:e percentilen

Bra. Då slipper man bli ombedd att lägga upp "dator, iPad" trots att alla märken på surfplattor förstås omfattas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Smidigt , åkte från Helsingfors nyligen med samma system , missade skyltarna så fick åthutning när man typ för en gångs skull kom i håg samt skulle va duktig o ta ut datorn innan bandet 😅

Permalänk
Medlem

Trevligt, då kanske det inte tar 4 timmar att komma genom säkerhetskontrollen som det gjorde sist jag skulle flyga.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tror inte att det är lyft i Sverige.

Informationsvideorna på Arlanda försöker också informera om detta. Den animerade karaktären öppnar sin väska som innehåller allt möjligt, inkl. en vattenflaska, och sedan stänger väskan och lägger den på bandet. Det ska alltså vara möjligt på Arlanda också.

Permalänk
Snusfri

Det var på tiden.

Snart implementerar de väl även skanning av lagringen på din laptop, platta, mobil osv och skickar Nationella insatsstyrkan om de hittar något som kan vara brott mot upphovsrätten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Ser fram emot dagen man ev. får ta med sig vatten! När jag skulle vidare inrikes från USA senast var det bara att halsa och se glad ut.

Jag tar med tomflaska och fyller upp innanför kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Informationsvideorna på Arlanda försöker också informera om detta. Den animerade karaktären öppnar sin väska som innehåller allt möjligt, inkl. en vattenflaska, och sedan stänger väskan och lägger den på bandet. Det ska alltså vara möjligt på Arlanda också.

Jag kunde inte se något sånt när jag gick där veckan före midsammar

Skrivet av Alfsvåg:

Ser fram emot dagen man ev. får ta med sig vatten! När jag skulle vidare inrikes från USA senast var det bara att halsa och se glad ut.

Det får du idag, så länge den är tom när du går förbi kontrollen så kan du fylla på den efter. Iallafall inom EU

Skrivet av Sysop:

Jag tar med tomflaska och fyller upp innanför kontrollen.

Jag gjorde så när jag åkte till Finland, jag frågade en i kontrollen om jag kunde ta med mig en tom flaska och fylla på efter och det var inga problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bra. Då slipper man bli ombedd att lägga upp "dator, iPad" trots att alla märken på surfplattor förstås omfattas.

Haha! är DET ditt största problem med säkerhetskontrollen?
"Jag la inte upp min tablet för det är ingen iPad - så det så!"
"Meh, följ med oss för en utförlig internkontroll"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Japp.. "Oj får jag inte ha med mig en dunk alkylatbensin och en skock kråkor i handbagaget? Det kunde ni ha varnat om tidigare"

Var det inte nån finsk politiker som blev nekad resa med ett vedträ brasved i handbagaget?

Permalänk
Medlem

Märkte också det på Arlanda, glatt överraskad att slippa riva ut allt, men förvirringen kommer ju vara totalt i hur många år det nu tar tills alla har implementerat detta. I Umeå var det bara att slänga upp 2 laptops och en brandvägg.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Allt går genom kontrollen förutom min klocka som dom inspekterar.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Bra att det luckras upp/görs smidigare. Vi har ju bara fått lida av 1dl svammel i snart 22 år. Måntro hur många terroristattentat dessa inskränkningar har lyckats stoppa...

Är som med integritet, bara politiker ropar terror etc så går folket med på massa begränsningar.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nutechs bud är alltid 30-50% under än sina rivaler. Ändå ringer det inga varnings klockor.

Klockorna ringer nog. Men cash ringer mer.
En handläggare som får fet bonus för att fixa billig upphandling skiter fullständigt i kvalitet o annat. Dom ser bara budet lilla storlek. Så är det överallt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ostbullen:

Japp.. "Oj får jag inte ha med mig en dunk alkylatbensin och en skock kråkor i handbagaget? Det kunde ni ha varnat om tidigare"

Va, inga köksknivar eller eldkastare heller? Orimligt.

Själv är jag typ motsatsen. Preppar allt i påsar, tar av mig ytterkläderna medan jag köar, packar strategiskt för att snabbt hiva upp och ned. Att slippa det känns dock magiskt, bara varit med om det en gång tidigare under hemresan från CES. Då fick man köra väskan genom ett litet "rymdskepp" istället och slapp packa upp något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Var det inte nån finsk politiker som blev nekad resa med ett vedträ brasved i handbagaget?

Det här fick mig att garva lite! Hemmet är där bastun är

Skrivet av landmarks:

Va, inga köksknivar eller eldkastare heller? Orimligt.

Själv är jag typ motsatsen. Preppar allt i påsar, tar av mig ytterkläderna medan jag köar, packar strategiskt för att snabbt hiva upp och ned. Att slippa det känns dock magiskt, bara varit med om det en gång tidigare under hemresan från CES. Då fick man köra väskan genom ett litet "rymdskepp" istället och slapp packa upp något alls.

Samma här, av med bältet och klocka och hela köret. Bara att slänga upp när man skall igenom samtidigt som man försöker hålla brallorna uppe. Men ja allt som gör säkerhetskontrollen snabbare låter otroligt härligt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

I ett attentat dör man bara en gång. I en kö dör man några timmar åt gången.

Visa signatur

mATX: AMD Ryzen 7 5800x 32Gb@3200cl14, Rx 6600XT, Seasonic Focus GX 750W, ITX: Intel i5 4670K@4GHz 16Gb@1600cl9

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Va, inga köksknivar eller eldkastare heller? Orimligt.

Själv är jag typ motsatsen. Preppar allt i påsar, tar av mig ytterkläderna medan jag köar, packar strategiskt för att snabbt hiva upp och ned. Att slippa det känns dock magiskt, bara varit med om det en gång tidigare under hemresan från CES. Då fick man köra väskan genom ett litet "rymdskepp" istället och slapp packa upp något alls.

Det är precis det som Arlanda fått nu, alltså rymdskeppet. La upp min väska på "bandet" och jackan bredvid och gick igenom. Jävligt smidigt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vi reste nyligen från Arlanda, det är supersmidigt. Slippa packa upp allt handbagage. Ni som reser som familj med barn vet hur jobbigt det är att behöva tömma och sedan packa i stressen, samtidigt som man skall hålla reda på barn etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är precis det som Arlanda fått nu, alltså rymdskeppet. La upp min väska på "bandet" och jackan bredvid och gick igenom. Jävligt smidigt!

De stoppade mig och ville titta på en sak.
Använder en saltsten istället för deo, mkt praktiskt att packa då är solid och inte flytande.

Personal var nog mest nyfiken, då de aldrig sett en sådan förut. Trodde att saltsten var vanligt bland människor som reste mkt och en-literspåsen inte räcker till.

Övrigt så var det mkt smidigt.