Denuvo: "Kopieringsskydd är en fördel även för gamers"

Permalänk
Medlem

Att förlora benet kan vara en fördel för både dig och din protesläkare, säger Tim, säljchef på Lazy Prostethics

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Att förlora benet kan vara en fördel för både dig och din protesläkare, säger Tim, säljchef på Lazy Prostethics

Ja precis så jävla dumt va. Och "bara liten prestandaförlust", jo ja den tar vi mer än gärna. Som om PC spel idag inte lider av tillräckliga prestanda/optimeringsproblem.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ser fram emot att Digital Foundry får titta på detta. Gissar att det rör sig om någon procent skillnad i de flesta fall men kan ju finnas spel där det påverkar mer.

Det ironiska är att många gamers installerar massor med RGB programvara och annat som drar prestanda med. Har man typ 3 olika RGB mjukvara för olika saker i datorn kan man tappa uppåt 10% enligt GN var det runt 3% styck om jag minns rätt. Och då man inte kan styra olika märken med en programvara behöver man ofta flera.

Spelar givetvis en del roll vad du har för hårdvara. Med nyare hårdvara är skillnaden säkert marginell. Kör inget av tramset du nämner ovan, men vill ändå inte ha något kopieringsskydd där om det så bara ökar laddningstid med någon enstaka sekund. Jag betalar för spelen och vill få en minst lika bra upplevelse som dom som piratkopierar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Fast om jag får välja så tar jag hellre DRM än de spelen som kräver en konstant internetuppkoppling.

För många år sedan när världen var ung så släppte ubisoft en variant av prince of persia som krävde KONSTANT uppkoppling. Trampa på en platta så frågar spelet servern vilken dörr som ska öppnas - the hell?
På den tiden reste jag en massa och satt ofta på flygplatser utan wifi i ett par timmar innan flyget gick. Tänkte jag skulle spela det när jag satt där - nope!
Sedan dess har jag aldrig betalt för ett ubisoftspel.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

DF tog en titt på re8 crackad vs standard när det begav sig, och det handlade inte så mycket om fps som stutters:

https://www.youtube.com/watch?v=UXZGCwAJpbM

Vilket är mycket värre än lite förlust i fps.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

”Trust me Bro!”

Permalänk
Medlem

Sidalpha är inte glad

Permalänk
Medlem

Ah, så recensenter får två versioner att jämföra: en som ska ut till konsumenten med Denuvo igång, och en utan Denuvo med artificiellt begränsad prestanda som ska bevisa att Denuvo inte alls negativt påverkar prestandan. Lite som att bevisa att proteser minsann inte gör det svårare att springa genom att låta en paralympics-vinnare tävla i löpning mot Åke, 57, lastbilschaufför och McDonalds-entusiast.

Vi har ju dock redan testresultat att jämföra, och de är ju inte direkt till Denuvos fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast om jag får välja så tar jag hellre DRM än de spelen som kräver en konstant internetuppkoppling.

För många år sedan när världen var ung så släppte ubisoft en variant av prince of persia som krävde KONSTANT uppkoppling. Trampa på en platta så frågar spelet servern vilken dörr som ska öppnas - the hell?
På den tiden reste jag en massa och satt ofta på flygplatser utan wifi i ett par timmar innan flyget gick. Tänkte jag skulle spela det när jag satt där - nope!
Sedan dess har jag aldrig betalt för ett ubisoftspel.

Om jag inte minns helt fel så kräver väl denuvo konstant uppkoppling för att verifiera din nyckel, eller har jag fått det om bakfoten?

Permalänk
Medlem

Det är ju dock så att tex Steam är/inkluderar DRM. Att då släppa ett såel som ovanpå det kräver ytterliggare en launcher som startas via Steam och ytterligare DRM över det som redan finns i Steam blir sällan en bra upplevelse för konsumenter. Istäklet blir det ofta klumpigt och inte sällan problematiskt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Bara de inte testar på en 7800x3d eller 13900k med 4060ti halvflaskad under 1440p. Där blir det helt säkert liten skillnad. Hade ett VR-spel med denuvo som verkligen var basic men med lite högre krav på cpu än man först kunde tro. 1% overhead är oacceptabelt där, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Alla former av DRM förtjänar döden, men så länge som det inte sker är det enda acceptabla alternativet för min del att det alltid måste släppas en uppdatering som tar bort DRM-skyddet efter en viss tid - ett par veckor, kanske en månad, aldrig någonsin så länge som ett år.

Länge leve GOG.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vägrar köpa spel med Denuvo eller annan "online" DRM.

Har flera spel liggande på hyllorna som är förstörda av SecuROM DRM, samma jäkla dåliga företag som gör Denuvo. Det är sååååå bra att inte kunna spela sina spel man har köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Vägrar köpa spel med Denuvo eller annan "online" DRM.

Har flera spel liggande på hyllorna som är förstörda av SecuROM DRM, samma jäkla dåliga företag som gör Denuvo. Det är sååååå bra att inte kunna spela sina spel man har köpt.

Åh gud, SecuRom, vilken dumpsterfire... Fick min fysiska utgåva av FarCry 2 pajad av det möget..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Hoppas de konkar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Har man jämfört prestandan med respektive utan Denuvo? Går det med Denuvo att spela spelen offline efter nerladdning t.ex. 15-20 år senare efter köp?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.