Frågor om bl.a. skrollning och hjulklick inför köp av ersättare till Logitech G400

Permalänk
Hedersmedlem

Frågor om bl.a. skrollning och hjulklick inför köp av ersättare till Logitech G400

Inledning
Eftersom min elva år gamla Logitech G400 börjat krångla en del har jag så smått satt igång med att titta lite på vad dagens möss har att erbjuda. Vid något tillfälle ska jag nog besöka någon lämplig butik för att känna på olika möss i verkligheten, men jag tänkte börja med att ställa några frågor här för att få en bättre bild av vilka modeller jag bör fokusera på.

Jag har varit mycket nöjd med min G400 (och var även nöjd med den snarlika modellen MX518 som jag hade fram till 2012). Rimligen måste det dock ha hänt en del under de de år som gått. Även om jag främst använder datorn för allmänt surfande och liknande antar jag att det kan ha kommit en del nya funktioner som också jag skulle kunna ha nytta av.

Finns det nya möss med riktigt skarpa skrollningshack?
Ett område där jag har vissa farhågor är hjulen på nya möss. På arbetet har jag en Logitech M500S. Dess hjul kommer inte överens med mig i närheten av lika bra som hjulet på min G400. Ett av problemen är att jag upplever att det är alldeles för lite rullmotstånd vid skrollning på M500S. Trots att jag har funktionen för hack i skrollningen aktiverad behövs det väldigt lite kraft för att hjulet ska fortsätta att rulla efter att jag släppt det. På G400 känns det som att det är mycket mer motstånd mellan hacken, och hjulet stannar alltid i det närmaste omedelbart.

Jag föredrar definitivt det beteende som G400-hjulet har, men jag har tyvärr fått intrycket att nya möss (åtminstone i högre prisklasser) har hjul som påminner mer om det på M500S. Av diverse Youtubeklipp att döma verkar hjulen på exempelvis Logitech G502 Hero och Razer Basilisk V3 ha ganska lågt motstånd i sina skrollningshack. Är det rätt uppfattat? Finns det över huvud taget nya möss i högre prisklasser som har hjul som påminner mer om det på G400?

Har många nya möss problem med att hjulklick av misstag blir sidoskrollning?
Det här med skrollningen är väl i och för sig mycket av en vanesak, och med tiden har jag nog lärt mig att någorlunda stå ut med hur hjulet på arbetsmusen rullar. Ett annat problem med hjulet på M500S är dock att det är väldigt lätt hänt att komma åt sidoskrollningen när det jag egentligen vill är att trycka hjulet rakt ner för att använda den vanliga hjulknappen.

I och för sig har jag efter hand lärt mig hur jag ska trycka för att undvika att komma åt sidoskrollningen av misstag. Det är dock fortfarande irriterande, eftersom det kräver att jag är rätt noggrann med hur jag klickar. På min G400 kan jag trycka på hjulet från i princip vilken vinkel som helst när jag vill göra ett vanligt hjulklick, men arbetsmusens hjul är inte alls lika flexibelt.

Handlar detta kanske bara om att M500S inte är någon vidare bra mus, eller är det ett utbrett problem på möss med sidoskrollningsfunktion? Om det är ett vanligt problem är ett sätt att komma runt det kanske att i musens programvara ställa in så att tryckningar åt höger och vänster på hjulet inte aktiverar sidoskrollningen, utan i stället gör precis samma sak som ett vanligt hjulklick? Det finns väl i regel funktioner för att ställa in det på det sättet, antar jag?

Avslutning
Vid sidan av de mer specifika frågorna ovan undrar jag förstås också mer allmänt om ni har några tips på musmodeller som jag bör titta närmare på. Priset bryr jag mig i princip inte om, så länge det inte känns som att det är helt uppåt väggarna.

Ni får gärna ställa frågor om mina behov. Jag har nog inte hållit mig tillräckligt uppdaterad om vad som hänt på musmarknaden för att ha koll på vad som kan vara relevant att nämna.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag läst och tittat på en del recensioner samt dessutom besökt en butik för att känna på några olika möss. Jag konstaterade efter ett tag att Benqs möss verkade ha ungefär sådana hjul som jag är van vid. Samtidigt kände jag mig också lite lockad av Logitech MX Master 3S.

I butiken kände jag framför allt på MX Master 3S, Benq Zowie EC3-C och Razer Basilisk V2. MX Master 3S kändes rätt ovan i formen, och jag är tveksam till om jag verkligen skulle trivas i längden med hjulets utformning. Jag vet inte heller om jag skulle ha någon större nytta av dess extrafunktioner och befarar att det faktum att den här trådlös (vilket jag inte har något behov av) skulle kunna orsaka onödigt krångel.

Razermusen och Benqmusen hade båda hjul som kändes mycket mer bekanta. Benqmusen kändes bäst när det gäller form och sidoknapparnas position. Dessutom är det skönt att den inte har någon sidoskrollningsfunktion. Den var dock lite för liten. EC3-C är tydligen den minsta modellen i en serie som även inkluderar de något större EC2-C och EC1-C. De större modellerna fanns dock tyvärr inte framme så att jag kunde känna på dem.

Eftersom måtten på EC1-C verkar mest lika måtten på min nuvarande mus har jag chansat på att den kommer att kännas bra och beställt en sådan. Det ska bli intressant att se vad jag kommer att tycka. Ifall den känns för stor eller av någon annan anledning inte riktigt rätt får jag förstås skicka tillbaka den.

Permalänk

Jag har en Xtrfy M4 RGB som jag är väldigt nöjd med.

Den är lätt, påminner lite om de äldre mössen från 00-talet och har distinkt scrollningshack. Brukar aldrig använda hjulet för musklick men verkar väldigt robust och har då inte sidoscrollat av den.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag fått min Zowie EC1-C. Mitt första intryck är i alla fall gott. Hjulet verkar uppföra sig som jag vill, och den känns bra i handen. Förhoppningsvis blir jag nöjd.