Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonasT:

Känns väldigt sorgligt att Mums-Mums går i graven. Jag har minnen från det första SweC-kontoret i Stockholm (nere i källaren), där jag och @emilakered brukade ha åtminstone ett paket redo i frysen. När man behövde en liten pick-me-up var det bara att knäcka en Powerking och plocka fram en fryst Mums-Mums. Fantastiskt gott!

Det var tider! Kanske en kopp Kazaar efteråt, om man blev för glad och ville självplåga sig lite.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Känns väldigt sorgligt att Mums-Mums går i graven. Jag har minnen från det första SweC-kontoret i Stockholm (nere i källaren), där jag och @emilakered brukade ha åtminstone ett paket redo i frysen. När man behövde en liten pick-me-up var det bara att knäcka en Powerking och plocka fram en fryst Mums-Mums. Fantastiskt gott!

Om folk bor runtomkring Stockholm så kan man köra mot Norrtälje och stanna vid Roslagsstoppet. Där dom har fabriksförsäljning av Ländia Konfektyr typ mums-mums fast något större. En låda är typ 40 st för 70 kr eller två för 120 kr. Med eller utan kokos. Smakar betydligt mindre sött som mums-mums tyvärr gör. Kan gott rekommendera dessa istället. Ländia är oftast lila förpackningar.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Kan det vara den mest överskattade sötsaken någonsin?

Det ligger där uppe i toppen av överskattade bakelser ja tycker jag. Usch 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det var tider! Kanske en kopp Kazaar efteråt, om man blev för glad och ville självplåga sig lite.

Inget juhla mokka då? 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mörksuggan:

Om folk bor runtomkring Stockholm så kan man köra mot Norrtälje och stanna vid Roslagsstoppet. Där dom har fabriksförsäljning av Ländia Konfektyr typ mums-mums fast något större. En låda är typ 40 st för 70 kr eller två för 120 kr. Med eller utan kokos. Smakar betydligt mindre sött som mums-mums tyvärr gör. Kan gott rekommendera dessa istället. Ländia är oftast lila förpackningar.

Vi brukar stanna till där på vägen till landstället och handla en låda!

Permalänk
Medlem

Var och handlade nyss och tog en titt efter dessa. Antingen är de slutsålda eller så har inte min lokala butik sålt dessa på länge.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Mums-Mums har avnjutits sedan 1933 och har i all sin enkelhet blivit en riktig klassiker i svenska hem.

Citat:

ingredienser:

socker, glukossirap, vegetabiliska fetter (palm, shea), vatten, VETEMJÖL, VASSLEPULVER (MJÖLK), SKUMMJÖLKSPULVER, fettreducerat kakaopulver, ÄGGVITEPULVER, emulgeringsmedel (E492, SOJALECITIN, solroslecitin), förtjockningsmedel (pektin), kokosolja, salt, aromer (bl.a. vanillin), konserveringsmedel (E211), syra (citronsyra), bakpulver (E500).

Glukossirap. Palmolja. Sheaolja. Fettreducerat kakaopulver. E492. Aromer. osv.

Originalreceptet hade ju varit intressant.

En kampanj för att få Cloetta att publicera det?

Permalänk
Medlem

Föredrar skumraketer istället så det är lugnt

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Glukossirap. Palmolja. Sheaolja. Fettreducerat kakaopulver. E492. Aromer. osv.

Originalreceptet hade ju varit intressant.

En kampanj för att få Cloetta att publicera det?

Det kommer nog inte att ske 😅
Kan inte dela med mig av receptet då det är en "företagshemlighet" men kan säga att det inte är jätte komplicerat.

Kan ju säga att jag personligen inte kommer sakna att "fräsa" ut kex-botten till dom då det var en otroligt tråkig uppgift 🤣
Men det är alltid synd när man stänger ner en linje..
Precis som när de stängde ner dumle klubban för typ 2 år sedan, då Fazer inte ville ha dom längre.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Äckligaste kokostopp,gräddbulle,skumtop vad man nu vill kalla det genom tiderna, kommer absolut inte vara saknad här iaf
Saknar förr alla marknader när man kunde köpa gräddbullar där alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Precis som när de stängde ner dumle klubban för typ 2 år sedan, då Fazer inte ville ha dom längre.

De började ju iaf tillverka den igen kort därefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

De började ju iaf tillverka den igen kort därefter

har dom börjat med dom i egna fabriker nu istället?
det har jag missat XD

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

har dom börjat med dom i egna fabriker nu istället?
det har jag missat XD

Fazer återupptog produktionen sedan början på 2022, försvann ju pga maskin strul osv, men löste tydligen detta rätt "fort".
https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/jaMgKe/dumleklubban-gor...
https://se.fazer.com/products/dumle-klubba-pase-10-x-10-g

Och de tackar jag för för dumleklubba äter man då o då

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat dem men inte köpt dem på länge för de är rätt dyra. När jag bodde i Ljungsbro bredvid fabriken för 15 år sedan så köpte jag rätt mycket 2a sortering av allt Cloetta sålde men annars är det sällan jag köpt om någonsin. Andra skumbollar är billigare. Inte för jag köper dem ofta heller. Kanske ett paket var tredje år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fazer återupptog produktionen sedan början på 2022, försvann ju pga maskin strul osv, men löste tydligen detta rätt "fort".
https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/jaMgKe/dumleklubban-gor...
https://se.fazer.com/products/dumle-klubba-pase-10-x-10-g

Och de tackar jag för för dumleklubba äter man då o då

HAHA vilket skitsnack XD

förlåt... men anledningen till att den försvann var att Fazer inte såg någon lönsamhet i att producera den i ljungsbro längre..
Maskinen fungerade felfritt in i det sista.. (Jag jobbar på avdelningen bredvid där dom tillverkades).
Efter att Fazer och Cloetta gick isär så behöll Fazer viss produktion i ljungsbro istället för att flytta de till Finland.

i dagsläget tillverkar vi fortfarande fazers blockchoklad i ljungsbro..

Antar att "maskinstrulet" var när dom stängde linan och skickade den tillbaka till Fazer XD

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Det kommer nog inte att ske 😅
Kan inte dela med mig av receptet då det är en "företagshemlighet" men kan säga att det inte är jätte komplicerat.

Kan ju säga att jag personligen inte kommer sakna att "fräsa" ut kex-botten till dom då det var en otroligt tråkig uppgift 🤣
Men det är alltid synd när man stänger ner en linje..
Precis som när de stängde ner dumle klubban för typ 2 år sedan, då Fazer inte ville ha dom längre.

VA?!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ländias chokladbollar är väl extremt snarlika för mig i alla fall. Så det kanske är ett alternativ för den som känner sig ledsen över detta.

Personligen är äggviteskum inte min favvo, så jag klarar mig.

Edit: skummade genom svaren på sida två och såg att fler redan insett och tipsat om detta. Jajaja.

inte
Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Rackarns!

Har varit min go-to present när någons barn fyller 1-5 år. Inget kladdar så mycket som ett barn och ett paket mums-mums

'Men utöver det så kommer jag inte sakna den.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Rackarns!

Har varit min go-to present när någons barn fyller 1-5 år. Inget kladdar så mycket som ett barn och ett paket mums-mums

'Men utöver det så kommer jag inte sakna den.

Jag brukar ge presenter som låter mycket eller som sist, en köttätande växt till en vegan