Permalänk
Medlem

En tyst minut för Mumsmums.

Vi kan nu säga farväl till en svensk klassiker.
Misstänker att många här på forumet har vuxit upp med just denna godbit, men nu är det dags att ta farväl.

För den som vill läsa själv:
https://tjock.se/strupen/cloetta-har-lagt-ner-mums-mums/45329...

Har någon här något härligt mumsmums minne?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

har ätit en i hela mitt liv inget jag kommer sakna.

för sötsliskigt.

så minnet är väl att man ångrade att man äns tog en för man kunde ju inte bara ta en tugga och slänga den...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

är det sånadäringa marknads äggviteskumsbollar?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

är det sånadäringa marknads äggviteskumsbollar?

Yepp! Med chocklad som täcker hela kakan.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av moonblase:

är det sånadäringa marknads äggviteskumsbollar?

Mumsmums är just Cloettas fabriksvariant. Samma typ av bakverk kommer allt fortsätta produceras av andra

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Verkligen inget jag kommer sakna, kladdigt och smakar bara socker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Längesedan jag åt en sedan men den kommer saknas, men inte lika mycket som trippelnöten förstås. Hade jag haft en mumsmums och en biskvi framför mig hade jag tagit biskvin.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag faller också till skaran som inte kommer sakna dom. Har ätit någon enstaka, och även om jag också skulle passa in på en hemsida kallad "tjock.se" så är just Mumsmums inget för mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Åh, jag bodde i Ljungsbro när jag var knatte, åt mängder av Mums-mums, ja, till och med föråt mig!
En helg så kom min farbror ned och han hade köpt en låda med mums-mums, inte en förpackning utan en låda. Vill minnas att det var 4x4 förpackningar med 4 st Mums-mums i varje. Det vill säga 64 st mums-mums för två små kids.

Det sprutade ur öronen och sen dess har jag klarat av mer än ett par stycken totalt senaste 20-25 åren. Nog bäst jag köper ett paket innan de försvinner helt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Verkligen inget jag kommer sakna, kladdigt och smakar bara socker.

Ja, what's not to like?

Permalänk
Medlem

Inte ätit en de senaste tjugo åren eller så men växte upp med. Riktigt goda, det var väl det mesta i snabb kolhydratväg förvisso. Skulle tro att konkurrensen ökat snarare än sockerbehovet minskat på marknaden.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Mina tankar går till 90 talet då man följde med ett kompisgäng in på den lokala soptippen på kvällskvisten, Bland allt bröte, råttor o möss så skrek någon glatt att dom hittat ett paket oöppnat Mums Mums som han glatt tryckte i sig.

Tråkigt när gamla produkter försvinner men inget man ätit så ofta, får besöka tippen igen när jag blir sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Åh, jag bodde i Ljungsbro när jag var knatte, åt mängder av Mums-mums, ja, till och med föråt mig!
En helg så kom min farbror ned och han hade köpt en låda med mums-mums, inte en förpackning utan en låda. Vill minnas att det var 4x4 förpackningar med 4 st Mums-mums i varje. Det vill säga 64 st mums-mums för två små kids.

Det sprutade ur öronen och sen dess har jag klarat av mer än ett par stycken totalt senaste 20-25 åren. Nog bäst jag köper ett paket innan de försvinner helt.

xD

Inget som jag kommer att sakna, måste vara minst 10-15 år sedan man provade en.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått grejen, äckligt som fan.

Permalänk
Medlem

Tråkig nyhet! Inget man köper speciellt ofta men gott är det, får bli att köpa några förpackningar för att sörja att dom går ur tiden.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Aldrig provat ens.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Inget jag gillade så ingen större förlust för min del. Men ja, det har varit en svensk klassiker så Rip på det viset.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tjobbo:

xD
https://www.youtube.com/watch?v=FwoUt4BIdMk

Inget som jag kommer att sakna, måste vara minst 10-15 år sedan man provade en.

Inte säker på att den var så där stor, men är som sagt 20-25 år sen eller något sådant.
100 st = 6k kcal. 😬 Eller typ nästan 4 chipspåsar, eller lite mer än ett halvkilo smör. 😂

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jisses mänska, trodde Måns hade dött!

Var inte så förtjust i godbiten, mest konsistensen, men var det det enda man blev bjuden på så fick de duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jisses mänska, trodde Måns hade dött!

Var inte så förtjust i godbiten, mest konsistensen, men var det det enda man blev bjuden på så fick de duga.

Nu kopplade jag! Fan det hade varit riktigt tragiskt!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kommer att saknas.
Riktigt god om man äter någon enstaka då och då.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Har lagt många mumsmums på stolen till lärarna genom uppväxten. Ett jävla liv varje gång, men värt det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Expertgissare

Kommer att bli ett saknat barndomsminne.
Åt mycket när man var liten, men de har liksom tynat bort ur livet och allmänheten med åren och det var ett tag sedan man åt en sist. Det är inte lika vanligt att folk äter dessa längre har jag tänkt på ibland, så jag förstår dom, men det är tråkigt.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Har ersatts av skumraketer från delicato för min del

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Kommer att bli ett saknat barndomsminne.
Åt mycket när man var liten, men de har liksom tynat bort ur livet och allmänheten med åren och det var ett tag sedan man åt en sist. Det är inte lika vanligt att folk äter dessa längre har jag tänkt på ibland, så jag förstår dom, men det är tråkigt.

kan ju säga, jag som jobbar på cloetta att den kördes inte speciellt mycket..
endast ett par dagar varannan vecka typ.
Bara de berättade hur dåligt den sålde tyvärr..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Vi kan nu säga farväl till en svensk klassiker.
Misstänker att många här på forumet har vuxit upp med just denna godbit, men nu är det dags att ta farväl.

För den som vill läsa själv:
https://tjock.se/strupen/cloetta-har-lagt-ner-mums-mums/45329...

Har någon här något härligt mumsmums minne?

Kommer ihåg när jag var liten (80-tal) Min farsa körde lastbil och levererade för nått företag som bland annat hade Mums-Mums.

Men... Det hände ju att en kartong eller så "råkade" gå sönder, eller tappas. Då vart man glad, eftersom farsan tog med sig dem hem, som en slags löneförmån antar jag.

Först "Baddarna" (Göteborgskex) och sen Mums-Mums. Man undrar vart världen är på väg? ...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kommer ihåg när jag var liten (80-tal) Min farsa körde lastbil och levererade för nått företag som bland annat hade Mums-Mums.

Men... Det hände ju att en kartong eller så "råkade" gå sönder, eller tappas. Då vart man glad, eftersom farsan tog med sig dem hem, som en slags löneförmån antar jag.

Först "Baddarna" (Göteborgskex) och sen Mums-Mums. Man undrar vart världen är på väg? ...

ja om det är någon bakelse jag saknar så är det Baddare..
och den kommer ju aldrig att komma tillbaka nu när de lagt ner fabriken och flyttat produktionen till lettland..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Aldrig varit särskilt förtjust i dessa "bakverk", desserter eller vad man kategoriserar dom som.
Så njae

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kan det vara den mest överskattade sötsaken någonsin?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Känns väldigt sorgligt att Mums-Mums går i graven. Jag har minnen från det första SweC-kontoret i Stockholm (nere i källaren), där jag och @emilakered brukade ha åtminstone ett paket redo i frysen. När man behövde en liten pick-me-up var det bara att knäcka en Powerking och plocka fram en fryst Mums-Mums. Fantastiskt gott!