Tips på övervakningskamera!

Permalänk
Expertgissare

Tips på övervakningskamera!

Hej!
Som rubriken lyder söker jag tips på nya övervakningskameror, då alla mina D-link kameror har gett upp ungefär samtidigt så tänkte jag titta på annan tillverkare. Köpte hem ett par Reolink kameror efter att ha läst gott om dom. Men blev bara besviken och gav upp och skickade tillbaka dom.

Söker nu tips på POE kameror för utomhusbruk och WIFI kamera för inomhusbruk (helst med pan/tilt och zoom som bonus).
Då dessa inte ska ha tillgång till internet utan endast lokalt så är kravet att de ska kunna strömma lokalt till valfritt NVR system och inte kräva någon app eller molntjänst för att kunna användas.

Tack på förhand.
/Edvin

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Dahua

Permalänk
Medlem

Som ovan skriver dahua eller deras budget märke imou. (funkar utmärkt att blanda) jag kör likande det du beskriver.
Inne använder jag imou ranger 2 samt 2st k2 ska dock bytas till ranger 2.
fördelen med ranger är att dom är små och kan monteras stående på bänk, på vägg eller tak.
dom har inbyggd auto tracking samt kan man ställa så linsen åker in i skalet och stänger ner när man tex kommer hem.

ute kör jag blandat mellan dahua och imou, + 2 specialbyggda ptx kameror, Dahua körs där jag måste kunna zooma in men ändå få tydlig bild medans imou körs där det räcker att jag ser vad det är för något (dvs delar in i flera områden,tex 1-2-3 där 1 är icke viktigt, dvs räcker att se om det är en hund eller människa, 2 är varning dvs dom beträder tomten, här ska jag känna igen personen, och 3 där ska man lätt kunna se vem det är och identifiera okända personer. (2-3meter från hus)
personligen skulle jag nog inte valt ptz ute igen utan kört på fasta kameror och i stället satt någon extra fast kamera.
ett tips är att du mäter avstånden med måttband dit du ska filma och anpassar linsen efter det, tänk även på att kolla på din nvr vad den klarar, många köper en billig nvr och försöker sedan köra massa 8-12mp kameror vilket inte funkar jätte bra när man ska ha flera kameror.

Jag kör mina lokalt mot en dahua ai nvr men dom går även köra lokalt mot en mjukvaror nvr tex tinycam
"nackdelen" med imou är att dom vanligen inte har ett web gränssnitt, dock finns det mjukvara att ställa in dom med via tex dator
om man inte vill använda en app mot dom. du kan ju dock använda dahua appen lokalt för inställningar dock inte imou appen men du kan ställa in imou kamerorna med dahua appen med.

Andra nackdelar med imou, försöker man tex använda flera 3part enheter mot dom samtidigt dvs direkt mot kameran då stänger dom ner alla strömmar. nu vet jag inte riktigt varför man vill göra det egentligen då man normalt sätt går via nvr, men det kan vara bra att veta.
ett tips för dina kameror ute, gå på 24/7 färg kameror dvs skit i ir kamerorna särskilt för dom där du vill kunna se tydligt vem personen är samt att man slipper underhållet som ir kräver dvs rengöring av lins för småkrypen älskar ir

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag kör kameror från Hikvision tillsammans med Frigate (https://frigate.video) och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hej!
Som rubriken lyder söker jag tips på nya övervakningskameror, då alla mina D-link kameror har gett upp ungefär samtidigt så tänkte jag titta på annan tillverkare. Köpte hem ett par Reolink kameror efter att ha läst gott om dom. Men blev bara besviken och gav upp och skickade tillbaka dom.

Söker nu tips på POE kameror för utomhusbruk och WIFI kamera för inomhusbruk (helst med pan/tilt och zoom som bonus).
Då dessa inte ska ha tillgång till internet utan endast lokalt så är kravet att de ska kunna strömma lokalt till valfritt NVR system och inte kräva någon app eller molntjänst för att kunna användas.

Tack på förhand.
/Edvin

Vad var det du ogillade med Reolink? Med lite mer info så blir det nog lättare att ge bra förslag.

Inomhus använder jag TP-Link Tapo C200, dessa har pan/tilt. Går ibland att få för ca 200kr och är enligt mig mycket prisvärda. Dock tror jag man behöver sätta upp dem med deras app. Går utmärkt att blocka internet efteråt dock.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av aragon:

Som ovan skriver dahua eller deras budget märke imou. (funkar utmärkt att blanda) jag kör likande det du beskriver.
Inne använder jag imou ranger 2 samt 2st k2 ska dock bytas till ranger 2.
fördelen med ranger är att dom är små och kan monteras stående på bänk, på vägg eller tak.
dom har inbyggd auto tracking samt kan man ställa så linsen åker in i skalet och stänger ner när man tex kommer hem.

ute kör jag blandat mellan dahua och imou, + 2 specialbyggda ptx kameror, Dahua körs där jag måste kunna zooma in men ändå få tydlig bild medans imou körs där det räcker att jag ser vad det är för något (dvs delar in i flera områden,tex 1-2-3 där 1 är icke viktigt, dvs räcker att se om det är en hund eller människa, 2 är varning dvs dom beträder tomten, här ska jag känna igen personen, och 3 där ska man lätt kunna se vem det är och identifiera okända personer. (2-3meter från hus)
personligen skulle jag nog inte valt ptz ute igen utan kört på fasta kameror och i stället satt någon extra fast kamera.
ett tips är att du mäter avstånden med måttband dit du ska filma och anpassar linsen efter det, tänk även på att kolla på din nvr vad den klarar, många köper en billig nvr och försöker sedan köra massa 8-12mp kameror vilket inte funkar jätte bra när man ska ha flera kameror.

Jag kör mina lokalt mot en dahua ai nvr men dom går även köra lokalt mot en mjukvaror nvr tex tinycam
"nackdelen" med imou är att dom vanligen inte har ett web gränssnitt, dock finns det mjukvara att ställa in dom med via tex dator
om man inte vill använda en app mot dom. du kan ju dock använda dahua appen lokalt för inställningar dock inte imou appen men du kan ställa in imou kamerorna med dahua appen med.

Andra nackdelar med imou, försöker man tex använda flera 3part enheter mot dom samtidigt dvs direkt mot kameran då stänger dom ner alla strömmar. nu vet jag inte riktigt varför man vill göra det egentligen då man normalt sätt går via nvr, men det kan vara bra att veta.
ett tips för dina kameror ute, gå på 24/7 färg kameror dvs skit i ir kamerorna särskilt för dom där du vill kunna se tydligt vem personen är samt att man slipper underhållet som ir kräver dvs rengöring av lins för småkrypen älskar ir

Tack för ett utförligt svar, kan du rekommendera någon fast POE kamera från Dahua och vart man kan köpa dom? Färgkameror utan IR ser jag fler fördelar med än bara insekter så det låter intressant.
Tanken var att ha fasta kameror ute och någon ptz inne som gärna går på WIFI (Ranger 2 ser klart intressant ut) Totalt kommer det kanske vara 4-5 kameror som kommer hanteras av en dator med Frigate eller liknande program (håller på att testa Viseron) så prestandan kommer inte vara ett problem, behöver inga 8MP+ kameror då jag tror att 4-5MP räcker med bra placering.

Skrivet av Tuomaz:

Jag kör kameror från Hikvision tillsammans med Frigate (https://frigate.video) och det fungerar bra.

Tackar för förslaget, ska kolla utbudet.

Skrivet av LudvigLindell:

Vad var det du ogillade med Reolink? Med lite mer info så blir det nog lättare att ge bra förslag.

Inomhus använder jag TP-Link Tapo C200, dessa har pan/tilt. Går ibland att få för ca 200kr och är enligt mig mycket prisvärda. Dock tror jag man behöver sätta upp dem med deras app. Går utmärkt att blocka internet efteråt dock.

Tack för svar, har kollat på dom innan, kommer inte ihåg varför jag inte valde dom så ska kolla runt lite mer igen.

Det jag inte gillade med Reolink (820A) var delvis att de i mörkerläge låste sig till 10fps, och dels prestandan med fördröjningar i videon, main stream'en laggade och sub stream'en (med lägre upplösning och bitrate) blev bara ett smetigt kludd som frös. Försökte då uppdatera firmware på kameran och den enda firmware som fanns fungerade inte på kameran då jag tydligen hade V2 av modellen som inte finns med i deras system, och när började söka runt mer noga så läste jag en massa om att man är tvungen att kontakta supporten för att få tag i uppdateringar osv, kände där att då kan de behålla sina kameror.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Tack för ett utförligt svar, kan du rekommendera någon fast POE kamera från Dahua och vart man kan köpa dom? Färgkameror utan IR ser jag fler fördelar med än bara insekter så det låter intressant.
Tanken var att ha fasta kameror ute och någon ptz inne som gärna går på WIFI (Ranger 2 ser klart intressant ut) Totalt kommer det kanske vara 4-5 kameror som kommer hanteras av en dator med Frigate eller liknande program (håller på att testa Viseron) så prestandan kommer inte vara ett problem, behöver inga 8MP+ kameror då jag tror att 4-5MP räcker med bra placering.

Jag gillar denna modellen som är köpt här, dock har dom höjt priset sedan jag inhandlade dom. (nästan dubbelt så dyra idag)
https://www.aliexpress.com/item/1005002382684234.html?spm=a2g...

Det har ju dock kommit nya modeller samt finns det möjligen billigare ställen att köpa dom på nu när kronan är så svag.
skulle jag köpa nya idag skulle jag nog valt modellerna med inbyggda sirener och strobeljus.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av aragon:

Jag gillar denna modellen som är köpt här, dock har dom höjt priset sedan jag inhandlade dom. (nästan dubbelt så dyra idag)
https://www.aliexpress.com/item/1005002382684234.html?spm=a2g...

Det har ju dock kommit nya modeller samt finns det möjligen billigare ställen att köpa dom på nu när kronan är så svag.
skulle jag köpa nya idag skulle jag nog valt modellerna med inbyggda sirener och strobeljus.

Tack för tipset, ska kolla runt vad de har

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare

Hittade den här kameran som säljs av en säljare som skickar från Frankrike. Har full-color, Wiz-sense (AI?) och lovande specifikationer till ett överkomligt pris.
Vad tror ni?

https://m.aliexpress.com/item/1005005137672629.html?browser_i...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hittade den här kameran som säljs av en säljare som skickar från Frankrike. Har full-color, Wiz-sense (AI?) och lovande specifikationer till ett överkomligt pris.
Vad tror ni?

https://m.aliexpress.com/item/1005005137672629.html?browser_i...

Det beror lite på vad den ska övervaka, det är ju bra att du har två linser att välja på så du kan anpassa även om den bara har 4mp. det ser dock ut som den skickas från china sedan kan det vara lönt att tänka på att det är en gammal version, minns jag rätt kom den typ för 7-8år sedan, betyder dock inte den är dålig på något sätt men du kan nog hitta nyare för samma pengar dvs bättre ai,bättre linser.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av aragon:

Det beror lite på vad den ska övervaka, det är ju bra att du har två linser att välja på så du kan anpassa även om den bara har 4mp. det ser dock ut som den skickas från china sedan kan det vara lönt att tänka på att det är en gammal version, minns jag rätt kom den typ för 7-8år sedan, betyder dock inte den är dålig på något sätt men du kan nog hitta nyare för samma pengar dvs bättre ai,bättre linser.

Du har rätt, ser ut att skickas från Kina ändå (men de står för omkostnaderna).
En liten djungel det här med Dahua' kameror, långa krångliga modellbeteckningar och finns i hundratal. Eller så har jag inte förstått systemet bara

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Googlade på Dahua och Hikvision (främst för att det är från Kina).

Kan rekommendera att googla dessa om de nu skall användas för övervakning så kan det ju vara bra o veta vem mer än du som kommer kolla.

Söksträng som kan användas: "dahua camera security risk"

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Oxies Husse:

Googlade på Dahua och Hikvision (främst för att det är från Kina).

Kan rekommendera att googla dessa om de nu skall användas för övervakning så kan det ju vara bra o veta vem mer än du som kommer kolla.

Söksträng som kan användas: "dahua camera security risk"

De kommer att blockeras från internet och endast köras lokalt utan möjlighet att nås utifrån, därav kravet att de endast kan köras lokalt och inte kräver appar eller molntjänster för att fungera. Så är inte speciellt orolig för att någon annan än jag kommer att kolla

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Oxå hört/sett på internetzz att Dahua/imou skickar hem info till kina.
Men är dom kopplade bara lokalt utan tillgång till internet så kanske dom inte kan "ringa hem".
Synd att många företag ska förstöra en bra produkt med "ringa hem" funktioner för spoioneri.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ni tror inte västerländska kameror ringer hem?
alla kameror som använder tillverkarens tjänster "ringer hem" det viktiga är ju vad dom skickar och hur det används. dahua och hike vision är dom största kameratillverkarna i världen dom används ju för sjutton av myndigheter, säkerhetsbolag flygplatser, osv världen över. Det viktiga är väl snarare att man kan köra dom lokalt och att dom är så pass säkra att inte en okänd 3 part kan komma in i dom. Sedan finns det naturligtvis kopiera på dessa kameror som kört skadlig mjukvara men det är en annan sak.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kollar på att skaffa en första kamera för övervakning av carport och uppfart och har likande önskemål som TS - PoE och inga molntjänster.

- Är det några speciella tillverkare och modeller att kolla in på i prisklassen < 1500kr?
- Går det sätta upp strömning och notiser, t.ex. via home assistant, utan att gå via externa molntjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev2null:

Kollar på att skaffa en första kamera för övervakning av carport och uppfart och har likande önskemål som TS - PoE och inga molntjänster.

- Är det några speciella tillverkare och modeller att kolla in på i prisklassen < 1500kr?
- Går det sätta upp strömning och notiser, t.ex. via home assistant, utan att gå via externa molntjänster?

kör du dahua kamera kör den helt lokalt med dom funktioner du skriver, när du kör in den i ha kommer du få alla sensorer kameran använder och kan då använda dom för olika scener och trigger, du har ett plugin som heter dahua i ha där du lägger in kameran.
när det gäller modell beror det på hur bra du ska kunna se vem som kommer och hur den ska användas.
tex har du modeller med Ai funktioner där du kan lägga in bilder på dom som ska ha tillgång för att slippa larm i onödan, det gäller även bilar.
sedan är avstånd dvs hur långt du ska kunna se tydligt är en stor del av valet av kamera, väljer du tex en 8mp dahua kamera kan du använda linser som ser bredare medans använder du en 2mp kamera kommer du få gå på lins som ser längre men smalare (tex 1.8 ser bredare-3.6 ser längre men smalare. rekommenderar att du tar ett måttband och mäter området du vill se och hur tydligt det ska vara på max avstånd. En Ir kameran kommer se längre på natten men personligen föredrar jag absolut 24/7 färg versionerna för ställen där jag ska se detaljer på målet. tex kör jag ir på kameror som ha större överblick medans färg på dom nära huset tex i carport där jag vill kunna se detaljer. (i ditt fall kör på färg), en annan fördel med 24/7 färg är att du slipper mycket underhåll som att ta bort spindelväv och fluglort då dom inte alls gillar att klättra på färgkamerorna på samma sätt som ir. rekommenderar också att du hoppar in i tex dahuas Facebook grupp för modeller som passar dina behov samma sak kolla på tex https://ipcamtalk.com/

Du kan göra typ samma sak med deras budget märke imou men det är krångligare om du inte har tex en dahua nvr att köra den mot för att få värde från sensorer. vill du endast ha bilden från kameran är det inget problem.
dom har med ett plugin i ha för imou men det plugin plockar inte sensorerna lokalt utan går via deras onlinetjänst.
Jag har inte grävt ner mig i hur man plocka sensor värde från imou lokalt då jag kör mina mot nvr.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Har försökt läsa på lite och många andra rekommenderar också dahua. Dahua hade dock för många modeller att välja på så jag beställde en Reolink CX-410, bara 4mp men den verkar ha en vettig sensor och bländare. Kommer säkert att ångra mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev2null:

Tack för tipsen! Har försökt läsa på lite och många andra rekommenderar också dahua. Dahua hade dock för många modeller att välja på så jag beställde en Reolink CX-410, bara 4mp men den verkar ha en vettig sensor och bländare. Kommer säkert att ångra mig

Funderar också på den modellen. Var beställde du ifrån?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev2null:

Tack för tipsen! Har försökt läsa på lite och många andra rekommenderar också dahua. Dahua hade dock för många modeller att välja på så jag beställde en Reolink CX-410, bara 4mp men den verkar ha en vettig sensor och bländare. Kommer säkert att ångra mig

haha, den var rätt bra. utbudet är för stort så jag tar något som inte finns med många val
det blir nog bra med den för din del, man brukar inte märka så mycket skillrad förens den dagen man jämför med andra kameror.
du får väl testa att springa framför den i mörker och se om du kan känna igen dig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Expertgissare

Jag vill bara flila in att jag än så länge inte köpt några kameror, den som @aragon tipsade om fanns inte tillgänglig att köpa hos den återförsäljaren.
Men jag hittade samma kamera i turret format, (som jag är mer ute efter) hos en säljare på alibaba till vad jag kan se bra pris. Men har aldrig handlat från alibaba och har haft lite dåligt med tid att ta tag i det hela med något köp än.

Länk till kameran.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Funderar också på den modellen. Var beställde du ifrån?

Beställde via Amazon.se som skulle leverera denna veckan - har dock inte fått någon leveransavisering än så oklart om den finns att tillgå

Skrivet av aragon:

haha, den var rätt bra. utbudet är för stort så jag tar något som inte finns med många val
det blir nog bra med den för din del, man brukar inte märka så mycket skillrad förens den dagen man jämför med andra kameror.
du får väl testa att springa framför den i mörker och se om du kan känna igen dig.

Får återkoppla om kameran dyker upp

Permalänk
Medlem

Min Reolink CX 410 dök upp som utlovat. Har bara testad den snabbt och den verkar ge bra bild i (halv)mörker - helt i linje med de tester jag har kollat. Kameran känns helt klart gediget byggd. Lite störigt med extra kablar för reset och matning via 12V DC som jag får försöka gömma undan i någon kopplingsbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev2null:

Min Reolink CX 410 dök upp som utlovat. Har bara testad den snabbt och den verkar ge bra bild i (halv)mörker - helt i linje med de tester jag har kollat. Kameran känns helt klart gediget byggd. Lite störigt med extra kablar för reset och matning via 12V DC som jag får försöka gömma undan i någon kopplingsbox.

Den har ju PoE (802.3af) så en injector vid switchen kanske är ett alternativ.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Den har ju PoE (802.3af) så en injector vid switchen kanske är ett alternativ.

Var lite otydlig - kommer enbart köra PoE (direkt matad från switchen) men ville gömma undan de extra kablarna. Allt fick plats i en vanlig kapslad kopplingsdosa (ca 9x9x4 cm).

Permalänk
Medlem

Gällande dosa, någon som använder något liknande som denna?
https://www.amazon.se/Kamera-kopplingsdosa-kopplingsdosa-%C3%...
Funderar själv så att sätta nästan samtliga utvändiga kameror på en sån. Just nu hänger hänger kablarna ut synligt och det både ser och känns väl sådär.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Dahua kameror är prima. Men det är svårt att hitta rätt i djungeln av alla tusentals modeller. 😅
Jag tittade runt lite efter kameror för ett par månader sedan. Jag ville ha 8MP kameror i mitt fall och två 4MP kameror (vid entré). De Dahua kamerorna som jag hittade kostade runt 2000-2200kr. Men istället för köpa de så blev det istället Amcrest, en amerikansk vendor, som har whitelablat Dahua kamerorna så det är egentligen Dahua kameror men med mjukvara av Amcrest. Kamerorna är långt ifrån perfekta men jämfört med mina gamla 2MP D-link poe kameror så va det stor skillnad. Även AI biten är nice. Innan så hade jag hundratals inspelningar varje dag. Nu är det runt 10-50 inspelningar per dag kanske. Jag har inte kollat så mycket på inställningarna på djupet men rådjuren älskar dra runt på min tomt och de lyckas lura min AI. Men innan så spelades det in bara solen gick i moln eller ett löv blåste förbi.

I fall ni vill se bilder på kamerorna igång och mer info om modeller så finns det i min tråd.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Även jag är likt TS på jakt efter ett system. Vill inte kapa tråden men är det någon här som har förslag på lämpligt paket sub 8kkr, 4mp, 4 eller fler kameror+nvr m poe (vill inte ha wifi) så peka mig gärna i rätt riktning.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB