Twitter stryper antalet inlägg användare kan läsa

Permalänk
Melding Plague

Twitter stryper antalet inlägg användare kan läsa

För att motverka system som automatiskt läser Twitter-inlägg införs tre maxtak för hur många inlägg plattformens användare kan läsa varje dag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ironin i att denne självutnämnde yttrandefrihetsförkämpe nu aktivt "tvingas" strypa människors förmåga att ta del av denna frihet är värdigt en Shakespeare pjäs.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Ironin i att denne självutnämnde yttrandefrihetsförkämpe nu aktivt "tvingas" strypa människors förmåga att ta del av denna frihet är värdigt en Shakespeare pjäs.

Läsa inte skriva.
Och varför får dom inte begränsa alla scrapers möjligheter att ta del av deras data?
Det låter ju verkligen inte som nånting som påverkar vanliga människors förmåga att ta del av inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Läsa inte skriva.
Och varför får dom inte begränsa alla scrapers möjligheter att ta del av deras data?
Det låter ju verkligen inte som nånting som påverkar vanliga människors förmåga att ta del av inlägg.

Att läsa vad någon har skrivit är också att ta del av yttrandefriheten.
Och jag sade aldrig något om att de inte får, som ägare av plattformen så kan de i mångt och mycket göra vad fasen de vill.

Jag finner det bara underbart ironiskt att herr Musk som en gång i tiden var tydlig om att Twitter absolut inte fick begränsa människors tillgång till det som skrevs på sidan (innan hans övertagande) nu aktivt väljer att strypa detta.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det låter ju verkligen inte som nånting som påverkar vanliga människors förmåga att ta del av inlägg.

Det är ju inte fallet i och med att läsa Tweets utan att logga in också drabbas av detta. Så alla rich embeds i alla andra plattformar på internet är trasiga just nu med (eller var sist jag kollade).

Visa signatur

PC: i5 12600K | RTX4090 FE | ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI | 2x16 GB DDR5 5200Mhz Kingston Fury | 2TB WD Blue SN550, 2TB Samsung 970 EVO
Server: 1700X | HD 6870 | MSI B450I Gaming Plus AC | 2x8 GB DDR4 2933Mhz HyperX Fury CL17 | 128GB SSD
NAS: Synology DS918+ (4x8TB Red)
Misc: iPhone 14 Plus 128GB, iPad Pro (2021) 128GB

Permalänk
Medlem

Tydligen har det inte med automatisering att göra. Istället så verka det röra sig om det att man fram tills igår hade serverna hos google men inte betald förnyelse hos dem och inte hunnit flytta serverna till någon annan tjänst i tid.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivmaskin

Hejhej! Eftersom gränsen för antal inlägg hunnit uppdateras två gånger de senaste timmarna valde jag att inte hålla på publicering till morgonen (även om eventuella uppdateringar självklart kommer läggas till vid behov)

Vill bara påminna om:
I vanlig ordning är generellt politiksnack utanför SweClockers kärnämnen inte tillåtet. Det är fritt fram att diskutera sakfrågan som presenteras i artikeln. Alltför stora utsvävningar på ett eller annat vis kan komma att modereras. Vilda associationslekar där sakfrågor kopplas till andra politiska områden accepteras inte och regelbrott kan leda till avstängning.

Förhållningsregler för forumet:

Har du någon riktigt eldig kommentar på gång? Sov på saken och återkom imorgon 🙂

Natti, natti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurora:

Det är ju inte fallet i och med att läsa Tweets utan att logga in också drabbas av detta. Så alla rich embeds i alla andra plattformar på internet är trasiga just nu med (eller var sist jag kollade).

Jag brukade läsa twitter utan att logga in så nu blir det inget läsa på twitter mer tills de återställt funktionen.

Permalänk
Medlem

Det verkar rimligt för att få kontroll över ingress/egress och allt vad det heter, vilket annars kan slira och göra så att man sitter med fakturor där summorna knappt får plats.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

En gräns som inte nämndes i artikeln är antalet inlägg som ej inloggade kan läsa, vilket nu verkar vara 0.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av perost:

En gräns som inte nämndes i artikeln är antalet inlägg som ej inloggade kan läsa, vilket nu verkar vara 0.

Tillagt! 🙂

Permalänk
Medlem

På tal om att strypa yttrandefriheten, hur går det för Elon Musks idé att bara låta verifierade användare som betalar honom $8 i månaden få rösta i omröstningar på Twitter?

Ett verifierat användarkonto är nog mer värt än den mannens principer.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att förstå de som tycker att Musk är en förebild. Och det blir bara svårare och svårare.

Har han slagit vad med någon annan biljonär om vem som kan förlora mest pengar snabbast?

Permalänk
Medlem

Kompetent gäng det där, lyckades DDoS:a sig själva med detta:

https://sfba.social/@sysop408/110639435788921057

Permalänk
Medlem

Elon har inga många gigabyte kvar på kontantkortet och de vill inte längre ta emot betalningen i säljsnack.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Känns som att Twitter mer och mer försöker tvinga på folk att betala för deras prenumerationstjänst på alla sätt de kan komma på. Elon verkar dock inte ha tänkt på att det lär nog skada användarsiffror mer än vad det konverterar gratisanvändare till prenumeranter...

Min andra teori är att han avsiktligt försöker dra ner Twitter i botten, men på pappret vill få det att de ut som att han försöker öka lönsamheten, för att sedan kunna göra någon avskrivning för att minimera sina personliga förluster.

Eller alternativ tre, vilket verkar stämma överens mest med Twitters övriga agerande sedan han tog över: Han gör allt han kan för att dra ner på utgifter, utan att tänka väldigt mycket på konsekvenserna av det, bara det låter det rimligt de första 5 sekunderna. Det har ju tydligen gått så långt att de inte ens betalar hyra på flera av sina kontorsbyggnader för att spara in på “onödiga” utgifter.

Har även hört att deras API har haft rejäla stabilitetsproblem med, även för de få som gick med och betalade för det. Har ingen ordentlig källa på det, så det lär tas med en nypa salt, men såg lite diskussioner häromdagen kring hur Twitter tydligen fifflar med API:t konstant och vissa utvecklare har tydligen rapporterat dagliga avbrott och andra driftproblem.

Själv så blev jag för övrigt även förvånad häromdagen då jag upptäckte att tvåstegsverifiering helt plötsligt var inaktiverat på mitt konto. Har ingen aning när detta skett, jag vet att de inaktiverade SMS-koder för någon månad sedan men jag har använt TOTP-baserad verifiering med en kodgenerator i flera år nu så det finns ingen som helst anledning varför detta helt plötsligt skulle ha inaktiverats. Inte heller fått någon epostnotifikation som varnade för detta och har därför ingen aning när det kan ha inaktiverats, däremot fick jag en omedelbar notifikation när jag återaktiverade det.

I var fall, de gör väl åtminstone ett ypperligt jobb att minska beroende av sociala medier och s.k. “doomscrolling”, även om det främst sker genom att de irriterar och skrämmer iväg sin användarbas. Så det kan de i alla fall få lite cred för

Känns som att fler och fler av mina vänner sökt sig till Mastodon eller Cohost, och vissa verkar också snegla på Bluesky... ingen aning vad jag skälv tänker göra men det känns ändå mer och mer lockande att bara överge Twitter för gott för varje dag som går med hur Elon verkar hantera det.

...Får väl avsluta med detta underbara citat (https://mastodon.social/@rodhilton/109572674700288958):

Skrivet av Rod Hilton:

He talked about electric cars. I don't know anything about cars, so when people said he was a genius I figured he must be a genius.

Then he talked about rockets. I don't know anything about rockets, so when people said he was a genius I figured he must be a genius.

Now he talks about software. I happen to know a lot about software & Elon Musk is saying the stupidest shit I've ever heard anyone say, so when people say he's a genius I figure I should stay the hell away from his cars and rockets.

Permalänk
Medlem

Står att det är temporärt tills de löst scrapingproblemet

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag brukade läsa twitter utan att logga in så nu blir det inget läsa på twitter mer tills de återställt funktionen.

Kan inte ens se något på twitter utan att logga in.

Permalänk
Medlem

Twitter var ju helt trasigt igår, min gissning är att något har pajat och att detta var ett försök till damage control.

Det är helt otroligt hur illa skött det här är. Det är ingen jätteavancerad tjänst, de komplexa bitarna lär vara infrastruktur och eventuellt en del services för moderering av innehåll.

Gissningen att ekonomin är riktigt usel och att saker sker i desperation ligger nära till hands. Hade man tagit det lugnt och metodiskt hade man ju kunnat bygga om större delen av Twitter på ett år typ, utan att saker konstant gick sönder i produktion.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Twitter var ju helt trasigt igår, min gissning är att något har pajat och att detta var ett försök till damage control.

Det är helt otroligt hur illa skött det här är. Det är ingen jätteavancerad tjänst, de komplexa bitarna lär vara infrastruktur och eventuellt en del services för moderering av innehåll.

Gissningen att ekonomin är riktigt usel och att saker sker i desperation ligger nära till hands. Hade man tagit det lugnt och metodiskt hade man ju kunnat bygga om större delen av Twitter på ett år typ, utan att saker konstant gick sönder i produktion.

Elon sparkade ju alla med kunskap om plattformen till att börja med så möjligt att det kommer gå än snabbare downhill från denna position.

76% av inkomsten är borta sedan han tog över, analytiker gissar på ytterligare tapp efter detta, så snart är bolaget avvecklat.

Permalänk
Medlem

Totalt stendöd plattform. Det var inte bra förrut, men nu är det katastrof.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Såg att hockeylaget Carolina Hurricanes hade rekommenderat deras fans att följa dem på MySpace för att få uppdateringar om alla trades. Humor : )

Källa https://www.reddit.com/r/hockey/comments/14nwa2g/carolina_hur...

Permalänk
Medlem

Går bra det här. Varit från Twitter en dag. Skulle svara på dm igår kväll och nepp.

Fick iväg ett svar nu på morgonen, tror jag. Efter det = kört. Kan inte tweeta eller skicka meddelanden. Vare sig från datorn eller mobilappen. Ser samtidigt att en del twittrar.

Affärsgeni den där Musk. Superdupersmart att sparka merparten av personalen när han tog över..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Förstår om de väljer att begränsa antalet inlägg människor/maskiner kan lösa. Det är trots allt åt det hållet som alla stora tjänster på internet utvecklats. Vi måste inte tycka om utvecklingen, men något driver tydligen alla att fatta samma typ av beslut. Twitter har om något varit den avvikande tjänsten som varit så öppen för så många.

Bara för att nämna några exempel:
Android kräver ett google-konto för allt utöver grundläggande funktionalitet.
Reddit har precis begränsat möjligheterna för tredjepartsläsare.
Facebook/Messenger i praktiken tvingar en att använda deras appar.
Alla stora mediahus begränsar tillgången till deras artiklar.
Instagram kräver konto för att visa fler än en handfull bilder.
Tiktok kräver ett konto för att visa mer än direktlänkat innehåll.

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig använt tvittet förutom till en sak. När media nämner politikers o kändisars tweets så finns alltid länken till dessa. Jag gillar att läsa källor. Slut på det nu när det kommer till tweets verkar det som. Tror inte det är ett vinnande koncept att låsa ner access på det sättet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Varför? Ett avtal med google molntjänst var det väl som löpte ut 30 juni. Ett avtal som Musk vägrade förnya.

Så deras kapacitet har rasat som en sten, 'problemet' skapades av musk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Android kräver ett google-konto för allt utöver grundläggande funktionalitet.

Android kräver inte ett Google konto. Går att installera appar utanför Play Store och då krävs inget Google konto.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Haha vilket skämt, elon sänker medvetet sin egen plattform han gav en rekordsumma för...

Permalänk
Medlem

Verkar vara många Aftonbladet-människor här som saknar inblick i twitters egentliga status för stunden.

Twitter hade förra veckan all time rekord i mängd användare. Dom har reducerat mängden anställda ENORMT.

Dom löser långsiktiga problem och har gjort det sedan twitter togs över.

Anledningen till detta är att företag kamouflerar deras användande och utnyttjar twitters data för att bl.a träna AI, olagligt. Trots att det står tydligt i ToS så går enligt twitter över 100-tala företag in och gör detta.

Att folk domedagsgissar är bara löjligt. Ingen spenderar 450 miljarder på ett lekprojekt, även om det framstår som det för människor som ser 0,01% av det ytliga som media skriver om.

Permalänk
Medlem

Det är en tråkig lösning dom valt tycker jag. Personligen tänker jag inte skaffa ett konto för att kunna läsa nyheter från några få företag, som är det jag har använt twitter till så här långt. Jag klarar mig utan i så fall och det går troligen att ta del av dom nyheterna på annat sätt.