Permalänk

YH-utbildningar, val/fråga

Hej,

Jag har kommit in på nedan YH-utbildningar, och funderar egentligen vad ni smarta människor på Sweclockers tycker och tänker och tycker:

Systemutvecklare .NET
Webbutvecklare inom .NET
Mjukvarutestare

Har ni några Yay's eller Nay's :)?

Tacksam för svar, trevlig helg till er alla!

Permalänk
Medlem

Rent spontant utan att sett kurserna så säger jag Systemutvecklare .Net men jag är också lite partisk då jag själv jobbat inom det. Vet att det iaf finns en hel del jobb inom just .net så gör du bra ifrån dig lär det inte vara svårt att få en anställning efter plugget.

Lycka till!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Antar att mjukvarutestare inte är alls lika mycket kod så om du vill utveckla saker / skriva kod är det nog ett sämre val. Annars tror jag att de andra två utbildingarna funkar lika bra, alla YH är väldigt grundläggande oavsett, det är det egna jobbet/drivet som tar en någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Antar att mjukvarutestare inte är alls lika mycket kod så om du vill utveckla saker / skriva kod är det nog ett sämre val.

Beror på var man hamnar. Där jag konsultar som embedded-utvecklare just nu (knackar C) så är testarna i hög grad kompetenta systemutvecklare. Testerna görs automatiserat enligt black-box-princip, så testarna knackar Python och har egen hårdvara och skriver ibland egna drivrutiner för att kunna läsa av vad hårdvaran/mjukvaran under test har för sig.

Några testare från min arbetsgivare har varit inne på kunden och fösvunnit ut igen, antagligen för att de varit följa-manuella-testprotokoll-kioskmongon.

Så på just den arbetsplatsen skriver utvecklare och testare kod ungefär samma andel av arbetstiden. Det är ju inte direkt så att man skriver kod på heltid som systemutvecklare även om man har det som ambition.

Permalänk

Tack för era svar!
Jag gillar att programmera och felsöka problem. Men då låter ändå Systemutvecklare inom .NET något mer i stuk med vad jag önskar, där jag både programmerar och även kan gå in som testare.

Är det någon annan som önskar kommentera, så gör gärna så :)!

Permalänk
Medlem

Håller med om Systemutvecklare .NET. Det är ett bra val!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Treant:

Håller med om Systemutvecklare .NET. Det är ett bra val!

Tack för din åsikt!