Krönika: Är det roligare att fylla spelbiblioteket än att spela?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Är det roligare att fylla spelbiblioteket än att spela?

Sommarens reor gör det lätt för Noelia att fortsätta fylla på med spel som sedan för evigt hamnar i den berömda backloggen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Har jag gett pengar för ett spel så spelar jag det utan större dröjsmål.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen - vid 38 års ålder - slutat att köpa spel på rea jag ska spela "sen". Har ingen tid. Bättre att köpa när de väl ska spelas. Då har priset antagligen sjunkit ännu mer än vid rean.

Permalänk
Medlem

Vad ska man annars göra med alla pengar!?

Permalänk
Medlem

Förstår inte principen med att äga en massa spel, som man aldrig ens installerar i datorn. Ta t.ex Epic Games som ger bort en del spel varje vecka. Hur många av dessa spel har man verkligen spelat sen de släpptes gratis? Själv har jag provat väl 1-2 av dem, men sen avinstallerat då jag tappat lusten med de.
Nu har jag bara 2 spel installerade i datorn; Northgard och Fallout 76. FO76 spelas rätt mycket, men Northgard lirar jag med polarn och hans fru lite ibland, som sällskapslir, så därför finns den installerad.

*bort/mod*

Länk till tveksam spelbutik raderat /moderator
Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Spelar främst på Nintendo Switch, men känner igen syndromet där.

Samtidigt så bara måste jag köpa alla metrovania-spel för att hitta det bästa!

Blir inte bättre av att jag kollar https://dekudeals.com nära dagligen och köper Nintendo presentkort via Benify (6% rabatt).

Intressant nog, så är priserna i SEK på Nintendo eShop inte påverkade av svag valutakurs eller inflation i dagsläget.

Permalänk
Medlem

CSGO & LoL här som spelas år ut och år in, minns att jag letade fanatiskt efter nya singelplayerspel när jag var som mest beroende (17/18 år) och tröttnat på dessa titlar (Iofs CS 1.6 då) men känner igen mig - Tröttnade direkt. Efter det slutade jag spela x antal år och nu är man tillbaka och lirar spontant dessa två titlar igen med esportfokus med vänner.

Tycker detta återspeglar sig om och om igen, den största fanbasen av letande av nya spel måste ändå vara WoW spelarna, hela tiden nytt MMO man hoppas på återspegla nostalgin för WoW när man var 12 år och nu 32 år..

När man får denna känsla bör det imo tyda på att man bör ta ett avstånd från datorspelandet ett tag alternativt lite reflektion om det inte ens är roligt, tydligen beroende som återspeglar sig här när man går i dessa banor tyvärr

Permalänk

Köper mycket på reor på steam och fyller upp men spelar inte ens hälften av dom.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Slutat köpa nya spel, känns som spelutvecklingen går bakåt utom på grafikfronten då men det intresserar inte mig.

blir dock ett köp av Cities Skylines 2 till hösten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Förstår inte principen med att äga en massa spel, som man aldrig ens installerar i datorn. Ta t.ex Epic Games som ger bort en del spel varje vecka. Hur många av dessa spel har man verkligen spelat sen de släpptes gratis? Själv har jag provat väl 1-2 av dem, men sen avinstallerat då jag tappat lusten med de.
Nu har jag bara 2 spel installerade i datorn; Northgard och Fallout 76. FO76 spelas rätt mycket, men Northgard lirar jag med polarn och hans fru lite ibland, som sällskapslir, så därför finns den installerad.

Använd allkeyshop.com för att köpa spel/program på, så slipper ni betala fullt pris till portalerna (Steam, Epic, EA osv).

Gratisspelen är ju inga problem. Det är ju liksom ett klick på något som man kanske är intresserad av. Men du har ju inte investerat något så du får ju aldrig ågren om du inte hittar tid att lira dem.

De jag köper brukar jag iaf hitta tid att testa.

allkeyshop är det fritt från pengatvätt/stulna nycklar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det sällan jag köper ett spel bara för att "Kanske spela i framtiden". Det ligger en bra mängd spel som är ospelade, men 95% av dem är köpta i någon form av bundle, HumbleBundle tex, där det är ett spel jag vill ha för ett bra pris men får några fler på köpet. Har många oanvända nycklar som jag ibland ger bort till bekanta. Eller alla de där gratis-spelen som gets ut sista tiden. Men där lägger man inte några pengar.

Resterande är spel som jag vill spela men min hårdvara klarade inte av det tillräckligt bra för att ta mig igenom. När det är dags för ny gpu har jag iaf ett tiotal spel på min backlog. Sista två köpen har varit Lego Starwars Skywalker saga, 100% färdig där. Andra är Destroy all humans 2 reprobed, som jag precis kört igenom kampanjen, men har lite till att göra innan jag känner mig färdig. Har några spel på önskelistan jag kanske bestämmer mig för att köpa när jag är färdig men nuvarande spel. Om det inte blir sjuk rea på ett spel jag garanterat kommer spela så brukar jag vänta med att köpa. Kan ha med att jag har väldigt låg inkomst osv. Men det är hur jag gör.

Finns några få jag köpt som jag ej tyckt om, innan återköp fanns eller köpta från annan butik men aktiverade på Steam.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Slutade tidigt köpa spel på rea då jag snabbt konstaterade att jag aldrig hade tid.
Har dock lite samma sak med film där jag köper betydligt mer än jag ser - men det är lättare att motivera där eftersom varje titel kan ses på 2h jämfört med 20h+ med spel. Köper dock få tv-serier av den orsaken - svårt att se mig själv titta igenom 10 säsonger av något.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har nästan slutat köpa spel. Som undantag köpte jag faktiskt Slay the Spire idag, efter att ha spelat drygt 660 timmar... på Game Pass. Men just nu kör jag inget annat på Game Pass, så 99 kr/i mån för ett spel som på rean kostar 88 kr på Steam känns ju inte så rimligt.

Utöver det har jag börjat köra Terraria i multiplayer precis; det kostade väl 10-15 euro (14 just nu), för 4 kopior.
Har 153 spel på Steam varav en stor majoritet är ospelade. Men till mitt försvar så är ganska många från bundles där det var samma pris oavsett om man vill ha allt eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har samlat gamla favoriter jag haft på CD-ROM som inte fungerar på Win11 utan DOS emulering, men även uppgraderat med större nya titlar.

Permalänk
Medlem

Har så många spel i backloggen att jag aldrig kommer hinna spela dem alla. Slutar jag köpa nya spel för att beta av backloggen? Nej. Ett genuint hoarding-beteende. Spel-hoarding.

Permalänk
Medlem

Roligare att spela, men man måste ju jobba 8 timmar per dag, sen alla sysslor osv.. tiden räcker fan inte till 😭

Permalänk
Avstängd

Jag har bara 27 spel på Steam.

Permalänk
Medlem

Blir helt klart glesare och glesare mellan inköpen.

I år köpte jag Evil Islands på GoG och förra året köpte jag Planet Crafter på Steam. Under denna period har jag även plockat några gratisspel på Epic.

Den tid jag lade på spelande förr lägger jag numera på att utvecklas i Fusion 360

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

90% av de spelan jag köper är 1-5 år gamla och kostar då en bråkdel.
Köper heller aldrig något som jag inte ska spela och verkligen ser fram emot.

Samla på sig skit behöver jag inte då jag inte är en horder

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Känner igen mig. Vet inte hur mycket spel jag har på PC men gissar på runt 200. Sen är det runt 300 spel på konsol om inte mer när man räknar in alla. Bara på Switch är det runt 70 spel tex.

Då jag mest köper RPG och sådant som tar lång tid att klara så är nog min completion rate på under 10%. Det är bara de allra bästa spelen som jag kör klart. De flesta tappar jag intresse och byter till nästa spel innan jag är klar. Sen har man gamla favoriter man spelar om och om igen istället för nya.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har man för många spel kan man ju alltid sälja.
Nej just det ja, digitala spel äger man inte längre, dom arrenderas.
Jag arrenderar bara spel som är gratis.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Roligare att spela, men man måste ju jobba 8 timmar per dag, sen alla sysslor osv.. tiden räcker fan inte till 😭

Detta. Det tar inte lång tid att köpa spel så man kan göra det när man har 5min över.

Men att ha en timme att sitta ner och fokusera är svårt när man har jobb och fru och barn. Jag brukade spela flera timmar om dagen när jag var singel men nu är man glad om man får in ett par timmar i veckan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Blickade igenom min library på steam och det är 16 hela spel jag äger som jag köpt genom tiderna sedan registreringen utav kontot 2003. Ja, jag är en "gamer". Lägg till fåtal party-spel för under 30 spänn men
...köper folk verkligen så mycket spel? Hade diskussion om detta här om dagen då en av mina vänner berättade om "en av mina vänner samlar och har över 5000 spel på steam"??

Permalänk
Medlem

Jag lägger till spel som delas ut gratis (ofta som marknadsföring för att det släpps en uppföljare) och har inget dåligt samvete över om jag inte spelar dem sen. Många spel i backloggen är också spel jag fått på köpet på Humble Bundles och liknande där det är ett eller två spel som man verkligen vill ha och resten av utfyllnad.

Permalänk
Medlem

En del spel köper jag bara för att jag är intresserad av att se en uppföljare (men kanske inte kommer ha tid för den tidigare delen), annars köper jag bara spel jag vet att jag kommer spela.

Permalänk
Medlem

Köper inte spel längre. Funderade på att skaffa days gone, men tänkte att när fan ska jag spela det när jag inte ens spelat klart RDR2.
1. Har en enorm backlog.
2. Har inte tid att spela.

Däremot tar jag glädeligen emot Epics gratisspel t.ex.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

nä, sen ett par år har jag slutat "samla" spel.... köper DET spelet jag vill ha NÄR jag vill ha det.

har säkert plockat ihop 120-130 titlar eller nåt under årens lopp på Steam, 30-35 som jag roat mig med nämnvärt så det är slut med hamstrandet, rea eller inte rea

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Tiden går snabbare ju äldre man blir. Man köper flera spel som är bra och man vill spela dem, man får dock aldrig denna tid. Sedan kommer det ett nytt spel som man måste lira och det blir samma sak

Jag funderar lite på när jag senast satt hemma och tänkte, vad tråkigt jag har, jag har inget att göra? Det tråkiga kanske finns än, men att göra finns hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem

Tycker många har ett osunt beteende gällande köp av spel(de mesta egentligen).

Vet kompisar som köper saker bara för det är billigt eller för det är populärt men de har varken tid eller lust att spela det.

Själv köper jag endast de spel jag verkligen vill spela och så kör jag ganska hårt på de tills jag tröttnar eller inte.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Nu har jag totalt väldigt många spel men bara på Steam-kontot är siffran sjukt nog uppe i 1551 stycken. Misstänker att jag inte ens startat hälften, men mycket har också kommit via bundles och liknande. Extremt sällsynt att jag köper något på Steam, speciellt fullpris utan spel jag köpt kommer i regel från någon annan butik. Sedan sparar jag ganska mycket pengar/inköp då jag har Game Pass Ultimate också.

För stunden har jag ett par spel på gång och "tyvärr" är det spel jag redan spelat. Försöker prioritera spel jag inte spelat. Men typ 5 år efter lanseringen av Red Dead Redemption 2 så passade en ny genomspelning bra ihop med semestern. Har haft många påbörjade försök där jag avbrutit redan i början av spelet för att sedan börja om när jag månader/år senare försöker en till gång. Nu är jag iallafall nära nog halvvägs igenom. Mycket jag glömt, mycket jag också minns.

Men vid 38 så börjar tyvärr också insikten infinna sig att man typ kommit halvvägs i tiden. Försöker vara mer selektiv med nya spelköp jag gör idag. Pengar är inget större problem utan mer principen. Viss stress uppstår med en allt mer växande back log.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...