Krönika: Är det roligare att fylla spelbiblioteket än att spela?

Permalänk
Medlem

Huh, bättre än jag trodde. försöker spela igenom så många som möjligt.
Vissa spel är så dåliga att jag startar, testar 10 minuter och sen spelar aldrig igen. Dessa spel är sådana jag fått med via en bundle eller liknande.

Har 371 spel på Steam (plus säkert 200 till på GOG). Köpandet på spel har minskat med åren, men det blir fortfarande några spel per år jag köper.
2023 är ett fruktansvärt år för backloggen för det är många nya spel jag vill spela igenom i år.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Skäggig legend

På samma sätt köpte jag ett RTX 3070 men spelar typ Red Alert 2.
Eller AOE 1.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Känner personligen inte igen mig, har knappt något spel jag spenderat hundratals timmar på, väldigt få spel jag spelat igenom mer en en gång, vist vissa spel har jag över hundra timmar på då de tar så lång tid att klara men aja, spelar väll igenom 30-60 spel per år i snitt beror lite på hur långa och hur mycket tid man har haft Men vist köper jag långt fler spel men det är nästan uteslutande bundles. Dock mitt beroende av bundles har avtappad med ålder nåde ca 10k Steam spel 2019 sedan dess har det bara vuxit med runt 200 per år, i skrivande stund 11395.

Sedan kan man känna sig avklarad med ett spel långt före man fått alla achievements anser inte ens att achievement har med hur mycket man 'klarat' av ett spel att göra heller, även story spel kan man känna sig klar fören slutet och om du frågar mig så är det helt OK, Inget säger att man måste ta sig igenom det för att spelet ska vara 'klart' många spel har dessutom inga skrivna slut heller.

"Genomsnittlig grad av spel avklarade" räknas bara på spel som har achievement där du har minst en achievement på annars räknas de inte in alls, dvs du kan ha 10k spel med achievement men har du inga på respektive spel så räknas de inte in i den statistiken.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Har ju fått mängder med spel via Epic, steam och GOG genom åren. Sen har man köpt några och sen med Game Pass så får man tillgång till ytterligare ett gäng, så det finns knappt någon anledning att köpa nya spel idag. Det är därför jag håller mig till 1 köp-spel tills jag är klar med det, säljer det och köper något nytt.

Permalänk
Medlem

Var fast i "köpa-spel-på-rea" fällan fram till för kanske 5 år sen men nu för tiden köper jag knappt några spel alls. Tror det är en kombination av att jag spelar mest gamla mmorpgs (wow och osrs) och att få nya spel har intresserat mig.

Är dock taggad på starfield men det kommer jag troligen köpa direkt och inte vänta på rea.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Det känns lite konstigt att köpa ett spel och sedan inte spela det. När jag köper ett spel så spelar jag det oftast direkt efteråt. Men jag har en hel del gratisspel från Epic som har blivit liggande och kanske kommer förbli det. Men det finns en del guldkorn bland gratisspelen som jag kanske aldrig hade upptäckt annars: The Witness, Filament, Dishonored, Control, Batman Arkham City, A Plague Tale, Wolfenstein The New Order, Inside, The Spectrum Retreat, DARQ, The Stanley Parable, Far Cry 5 och många andra. Fick Red Dead Redemption 2, som jag spenderade många timmar i, riktigt billigt på Epic också (rea + rabattkupong).

Så jag spenderar inte många kronor på spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av m3tr0:

Det känns lite konstigt att köpa ett spel och sedan inte spela det. När jag köper ett spel så spelar jag det oftast direkt efteråt. Men jag har en hel del gratisspel från Epic som har blivit liggande och kanske kommer förbli det. Men det finns en del guldkorn bland gratisspelen som jag kanske aldrig hade upptäckt annars: The Witness, Filament, Dishonored, Control, Batman Arkham City, A Plague Tale, Wolfenstein The New Order, Inside, The Spectrum Retreat, DARQ, The Stanley Parable och många andra. Fick Red Dead Redemption 2, som jag spenderade många timmar i, riktigt billigt på Epic också (rea + rabattkupong).

En hel del av mina synder är helt klart från Humble Bundle-tiden. Har nog säkert 10-20 spel från när det var stort, där jag köpte paketet för främst 1-2 av titlarna men fick ett helt gäng till på köpet. Det var dock lite som med gratisspelen och några av bundle-titlarna som jag inte brydde mig om vid köpet visade sig vara riktigt trevliga

Permalänk
Medlem

köpte Nordic Ashes som är likt vampire survivors men bättre i mitt tycke. Spelat över 190 timmar, vilket är helt sjukt haha

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Jag har äntligen - vid 38 års ålder - slutat att köpa spel på rea jag ska spela "sen". Har ingen tid. Bättre att köpa när de väl ska spelas. Då har priset antagligen sjunkit ännu mer än vid rean.

Så vansinnigt kloka ord. Och så vansinnigt svåra att följa. Har redan nu en mindre uppsjö av spel både på pc, ps5 och switch som jag köpt och aldrig ens startat (wtf). Har familj och barn, där tid att spela är försvinnande liten. Men jag älskar ju att spela! Köpte Zelda:Totk och försvarade mig med att det var det enda jag skulle spela tills det var klart. Och då det är ett spel som är 100h utan problem så bör det räcka både sommar och höst. Sen såg jag en rea på Xenoblade3 (ytterligare ett 100h+ spel). Som jag köpte. Nu är det steam-rea. Tänk, jag råkade visst köpa Elden Ring. I need help :<

Permalänk
Medlem

Har hållt mig till CS och WoW sedan 06. Aldrig känt att jag velat spela något annat, visst har man köpt uppgraderade Age of Empires, men inte lagt ner i närheten av samma tid på dom.
Kommer däremot köpa nästa MSFS!

Permalänk
Medlem

Once you go Escape from Tarkov.. allt annat försviner...dock kostar den Premium version 1000+kr. Hade köpt mycket rea spel med tänken att spelar "sen" för 5-10år sen men är mer klokt nu.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Köper spel när jag skall spela dem. Däremot är det inte alltid jag spelar klart alla spel. Beror på hur mycket de fångar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Noelia du spelar signifikant mer än vad jag gör av mina spel!
Jag har ungefär 200 spel också, men av dem är det typ 8 som jag har över 2 timmar speltid på. RimWorld, GTA V, Cyberpunk etc

Min pojkvän har 2524 spel..............

Permalänk
Medlem

Jag har nog nästan spelat alla av mina 130 spel på Steam -- men långt ifrån alla på Steam eller i modern tid. Antalet spel är ju lite lurigt också med tanke på att Steam i vissa fall räknar ett annat spelläge i en titel som en separat titel, typ HL2 som består av HL2 (vanilla), Episode One, Episode Two, Deathmatch. Väldigt många av de "ospelade" titlarna har kommit med i bundles också, typ köp Skyrim Hyper Todd Edition och få alla Elder Scrolls-titlar på köpet för en femma.

På Steam går det ju att permanent radera titlar från sitt bibliotek, något jag gjort med bl.a. alla versioner av Counter-Strike/CS:GO samt Civilisation 5. Kingdom Come: Deliverance hade jag raderat också om det inte vore för att en god vän köpt det åt mig för fullpris strax efter release, men städning förekommer även digitalt!

På det hela taget känner jag mig inte som någon större digital hoarder, utan snarare som att jag blivit bättre på att hoppa över titlar jag inte direkt har något intresse för. Youtube är en enorm hjälp för att gallra bort ointressanta titlar, ett par Let's Play-videos senare så har jag ofta gallrat bort säkert 90-95% av titlarna.

Permalänk
Medlem

Samma sits här. Sitter med backlog på 200+ spel bara i steam, men fastnar med det bekanta, för det kräver mindre engagemang än att sätta sig in i något nytt.

Men fråga: måste man spela klart spel för att avföra dem från backloggen? Jag kan känna att om jag har spenderat 5-10 timmar och inte riktigt fastnat så går jag vidare och kallar spelet för ”spelat” även om jag inte nått slutet…

Permalänk
Medlem

Har en del spel jag köpt på ngn rea för länge sedan men har i efterhand insett jag jag var inte supersugen på att lira dem så de kommer fortsätta samla damm på Steam tyvärr. Men utöver dessa spel, är väl ngn handfull eller två, så spelar jag spel innan jag köper nya. Generellt köper jag ett spel åt gången, lirar det klart, sen ger jag mig på nästa.

Sen kommer duster mellan nya spel där jag faller tillbaka på gamla, tex Wow, SWTOR, Mass Effect osv.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur jag hittar spelad tid men får iallafall ur denna information:

Några jag vet att jag spelat mycket i är iallafall:

Stardew Valley: 453 timmar
Forza Horizon 5: 246 timmar
Elder Scrolls: Skyrim: 220 timmar
Fallout 4: 209 timmar
GTA IV: 166 timmar
Witcher 3: 160 timmar
Fallout: New Vegas 130 timmar
Final Fantasy VIII: 127 timmar
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain: 127 timmar
Satisfactory: 119 timmar
Final Fantasy XIII: 100 timmar
3Dmark: 56 timmar (men mer troligt att programmet glömt stängas av)

Väldigt mycket mellan 50-100 timmar, likaså 20-50 timmar osv. Trodde dock att jag hade över hundra timmar i Wreckfest men icke. Men inte långt ifrån...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu vet jag inte hur jag hittar spelad tid men får iallafall ur denna information:

Du kan få det uträknad här https://steamdb.info/calculator/ samt lite annan trevlig statistik.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Du kan få det uträknad här https://steamdb.info/calculator/ samt lite annan trevlig statistik.

Tack! Antar jag... jävlar vad tid...

Och det bara på Steam. Men det lär nog vara en majoritet av tiden med samtidigt. Och det över 15 år.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anders190:

Tack! Antar jag... jävlar vad tid...

https://i.imgur.com/Q65kgDf.png

https://i.imgur.com/qrGy5i8.png

Och det bara på Steam. Men det lär nog vara en majoritet av tiden med samtidigt. Och det över 15 år.

Nu vet ni!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Sedan kan man känna sig avklarad med ett spel långt före man fått alla achievements anser inte ens att achievement har med hur mycket man 'klarat' av ett spel att göra heller, även story spel kan man känna sig klar fören slutet och om du frågar mig så är det helt OK, Inget säger att man måste ta sig igenom det för att spelet ska vara 'klart' många spel har dessutom inga skrivna slut heller.

Precis, speciellt när många spel nuförtiden har typiska "achievements" som enbart finns där för att artificiellt försöka utöka antalet spelade timmar, att ta med sig trädgårdstomten genom hela spelet i Half-Life 2: Episode 2 är ju ett typiskt exempel på detta. Jag anser mig vara klar med ett spel när jag spelat igenom det på högsta svårighetsgraden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anders190:

Tack! Antar jag... jävlar vad tid...

https://i.imgur.com/Q65kgDf.png

https://i.imgur.com/qrGy5i8.png

Och det bara på Steam. Men det lär nog vara en majoritet av tiden med samtidigt. Och det över 15 år.

Haha, nu ligger jag allt i lä!
Men jag har å andra sidan "bara" 10 år på Steam. Eller ja, 11 år i september tydligen.

Permalänk
Medlem

Vitsen med att fylla på sitt Steam-konto med spel man inte spela idag är för att kunna spela på framtida bärbara Steam Deck 2 och 3 som förhoppningsvis kommer bli en tunnare historia med bättre batteritid och OLED skärm.
Dessutom kan man spela många av spelen i 4k 60fps i framtiden på en ultratunn laptop utan att behöva köpa spelen igen eller betala för uppgraderade patchar 0, och inställningar och stöd för finjusteringar på handkontroll (jag kan spela med min favoritkontroll DualShock 4 på i princip ALLA spel) patchar, mods etc. är bättre på Steam än på konsoler.
Mitt Steam-konto är lite som mitt Avanza-konto – man köper massa skit som man glömmer att man har, men det ger utdelning längre fram förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Jag skyller på WoW och Diablo som tar upp all min lediga tid

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja för skoj skull här är min statistic

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.