Endast en av fem svenskar använder VPN-tjänst

Permalänk
Medlem

Använder alltid VPN även hos Sweclockers och för min del är det gratis. Jag vill inte ha en massa reklam och få förslag tillsänt mig.

Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

VPN behövs som skydd mot utpressare (rattighetsalliansen.se).

Permalänk
Skäggig legend

Hur är alla dessa tjänster om man ska smälla på den genom routern, med latenser för spel tex?

frågar åt en kompis... x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Lite mer än jag trodde trots allt. Jag läser som vanligt bara rubriken och kanske ingressen på det jag kommenterar, men kan konstatera att av de få jag känner som använder VPN så använder de flesta av dem det på mobilen (där jag tror det kommer att bli än mer vanligt, även om behovet möjligen var större förr).

Dock är jag förvånad över Hong Kong, trodde inte VPN var så utbrett där och att Kina begränsade rätt bra. Vilket de kanske gör, vad vet jag. En del raljerar ju över att VPN snart blir förbjudet här också, som i Kina där bara betrodda får använda det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Lite mer än jag trodde trots allt. Jag läser som vanligt bara rubriken och kanske ingressen på det jag kommenterar, men kan konstatera att av de få jag känner som använder VPN så använder de flesta av dem det på mobilen (där jag tror det kommer att bli än mer vanligt, även om behovet möjligen var större förr).

Dock är jag förvånad över Hong Kong, trodde inte VPN var så utbrett där och att Kina begränsade rätt bra. Vilket de kanske gör, vad vet jag. En del raljerar ju över att VPN snart blir förbjudet här också, som i Kina där bara betrodda får använda det.

VPN är lagligt i hela Kina, inte bara Hongkong, och användningen är extremt utbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

VPN är lagligt i hela Kina, inte bara Hongkong, och användningen är extremt utbredd.

Ja, det låter rimligt, att användningen är utbredd om den inte är olaglig, jag funderade på om det kunde vara sär-regler för Hong Kong. Oavsett bra att man kan använda VPN om man vill.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Använder Mullvad när jag vill byta land privat. Annars är det Wireguard för att komma åt jobbet eller hemmanätet på distans. Nu när så mycket av trafiken är krypterad med https tror jag man borde bry sig mer om sina DNS-uppslag om man vill undvika att sprida information. Man kan t.ex. använda något som Unbound och konfigurera det att köra med krypterade DNS-uppslag mot quad9 så är man en bit på väg.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Av någon underlig anledning har jag VPN via Bahnhof och det finns inget ställe på mina sidor att säga upp det. I stället för att börja bråka har jag faktiskt börjat använda det.

Permalänk
Medlem

4 av 5 Svenskar tänker där med "jag har rent mjöl i påsen, jag behöver ingen VPN.".

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag kör med cloudflares vpn warp på både dator och telefon ser ingen anledning till att inte göra det då det är gratis.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Aldrig sett vitsen med att bruka en VPN när jag bara spelar på datorn.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WDac:

4 av 5 Svenskar tänker där med "jag har rent mjöl i påsen, jag behöver ingen VPN.".

Litar mer på Bahnhof än de flesta VPN-tjänsterna ärligt talat.
(VPN gör ju bara så att det är lätt för VPN-tjänsten att avlyssna dig, istället för lätt för din ISP.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tänk om VPN är falskt? Det jag menar är att man tror att VPN är säkert, men i verkligheten lurar de en så att de kan spionera på dem som vill använda VPN.

Permalänk
Medlem

Jag har på jobbet och i vänskapskretsen lyssnat med en del som skaffat VPN att ha i privat syfte, under vanlig social surf, vid bankaffärer, till gaming och lite sånt. Har hört med dem vad de tror att VPN-tjänsten gör för dem. Min slutsats efter denna ytterst begränsade rundfrågning är:

VPN till vanliga privatpersoner är .. halvt om halvt .. en scam*. Vi som vet lite om "hur internet fungerar" förstår detta. Aktörer som behöver data OM dig kommer ändå oftast åt det. Inte nödvändigtvis datat du just hämtar eller lämnar ... men det gör de inte utan VPN heller pga krypteringen som redan används nästan överallt runt om oss. Det är oftast inte själva datat du skickar och tar emot som är intressant för aktörerna. Rörelsemönster, vanor / ovanor och VEM du är intressantare. .. och detta får de fram ändå.

En del har svarat att de vill placera sig någon annanstans, och det kan man absolut ha VPN till.
En del har svarat att de vill ut ur en "hot zone" där det finns stor risk för avlyssning, och det kan man också ha VPN till. I en hot zone sitter inte de större och starkare aktörerna och väntar på dig däremot ...

*
Edit:
Jag började skriva mer men jag suddade allt och förkortar det till:
VPN ÄR mer komplicerat än att det löser "alla problem med IT-säkerhet" som flera aktörer på marknaden nära nog vill få det att låta som (har precis surfat runt på några och kollat).

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Hedersmedlem

Förresten, insåg att Tom Scotts video om VPN-reklam inte blivit länkad ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Förresten, insåg att Tom Scotts video om VPN-reklam inte blivit länkad ännu.

Just det, bra att du kom ihåg att länka 👍🏻

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Det är lite synd att tråden blivit så koncentrerad till VPN-tjänster. Användandet av VPN vid distansarbete kommer bort. Likaså om du sätter upp VPN för att nå ditt LAN från t ex sommarstugan. Det finns alltså andra sidor av VPN som inte kommer fram.

Permalänk
Medlem

Mullvad VPN är riktigt nice kör de i flera år!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Iskra:

VPN behövs som skydd mot utpressare (rattighetsalliansen.se).

Det där låter som fakta, vänligen presentera forskningen som bekräftar det.
Jag skulle säga att minst 99.9% änsålänge har klarat sig utan VPN.

Skrivet av WDac:

4 av 5 Svenskar tänker där med "jag har rent mjöl i påsen, jag behöver ingen VPN.".

4 av 5 personer som prenumererar på ett "säkert bolag" och ger dem tillgång till all ens data tror att man behöver en VPN för att kunna vara trygg på datorn.

Skrivet av Thomas:

Litar mer på Bahnhof än de flesta VPN-tjänsterna ärligt talat.
(VPN gör ju bara så att det är lätt för VPN-tjänsten att avlyssna dig, istället för lätt för din ISP.)

Håller helt med här.
ens ISP tjänar pengar på att leverera internet åt en.
Ett random "privacy" företag tjänar pengar på att man är kund, oavsett om det är för att de lyckas skrämma folk till att betala dem eller för att de faktiskt säljer din data vidare. Jag litar också mer på min ISP än på tredjepart.

Skrivet av B4You:

Tänk om VPN är falskt? Det jag menar är att man tror att VPN är säkert, men i verkligheten lurar de en så att de kan spionera på dem som vill använda VPN.

Det är just detta som är vanligt.
Många gratis-vpn tjänster kan ju vara gratis för dig av samma anledning som google är gratis för dig. De säljer din data till highest bidder. Vissa företag är bara "smartare" och först låter dig prenumerera per månad för att sedan sälja din data.

Skrivet av Hubertus:

Det är lite synd att tråden blivit så koncentrerad till VPN-tjänster. Användandet av VPN vid distansarbete kommer bort. Likaså om du sätter upp VPN för att nå ditt LAN från t ex sommarstugan. Det finns alltså andra sidor av VPN som inte kommer fram.

Jag tror det är för hur artikeln är benämnd och hur informationen är skriven. Det är reklam nästan rakt igenom.
Jag tycker också att vpn privat och vpn för jobb är mycket mer intressant för där använder man teknologin som avsedd.

Det folk gör genom att betala för vpn är i min högst personliga mening att förlänga avgasröret på sin gamla dieselbil för att stanken ska komma längre från hemmet, men stanken är där oavsett hur långt röret är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gissar på att typ 99% av sveriges befolkning inte vet grunderna i vad en VPN är för något eller hur det fungerar.

Jobbar som IT support och talar väldigt mycket med allmänheten om sådant och kan säga att 99% är ungefär rätt.
Inte en jäkel som vet vad det är.

klargörande
Permalänk
Medlem

Känner inget behov av VPN alls privat.

Oberoende vad jag gör.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Det är lite synd att tråden blivit så koncentrerad till VPN-tjänster. Användandet av VPN vid distansarbete kommer bort. Likaså om du sätter upp VPN för att nå ditt LAN från t ex sommarstugan. Det finns alltså andra sidor av VPN som inte kommer fram.

VPN som redskap att knyta samman huvudkontor med lokala mindre kontor är också en "detalj" som är mycket intressantare än de som vill leka vpn för att kunna nyttja piratebay eller andra mer hjärndöda aktiviteter.

Sluta kapa grundidén med vpn.

Det räcker med att folk här på sweclockers försöker kapa begreppet DOA

Vpn är ett begrepp inom nätbygge/nätinfrastruktur snarare än "jag vill se på film"-funktion.

Dock är detta ett spelforum så låt gå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BMac:

VPN som redskap att knyta samman huvudkontor med lokala mindre kontor är också en "detalj" som är mycket intressantare än de som vill leka vpn för att kunna nyttja piratebay eller andra mer hjärndöda aktiviteter.

Sluta kapa grundidén med vpn.

Det räcker med att folk här på sweclockers försöker kapa begreppet DOA

Vpn är ett begrepp inom nätbygge/nätinfrastruktur snarare än "jag vill se på film"-funktion.

Dock är detta ett spelforum så låt gå.

Varför känner du dig nödgad att recensera hur andra använder teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

VPN som redskap att knyta samman huvudkontor med lokala mindre kontor är också en "detalj" som är mycket intressantare än de som vill leka vpn för att kunna nyttja piratebay eller andra mer hjärndöda aktiviteter.

Sluta kapa grundidén med vpn.

Det räcker med att folk här på sweclockers försöker kapa begreppet DOA

Vpn är ett begrepp inom nätbygge/nätinfrastruktur snarare än "jag vill se på film"-funktion.

Dock är detta ett spelforum så låt gå.

Citat:

In another context, "dead on arrival" may be used to describe an idea or product that is considered to be fundamentally flawed, and therefore viewed as an utter failure from the start.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dead_on_arrival

Tycker nog de flesta här verkar följa den beskrivningen ganska bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det där låter som fakta, vänligen presentera forskningen som bekräftar det.
Jag skulle säga att minst 99.9% änsålänge har klarat sig utan VPN.

utpressningskollen.se

Permalänk
Sötast

Dude....Det där kallas reklam, det är en reklamsite av bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Dude....Det där kallas reklam, det är en reklamsite av bahnhof

Är tingsrättsprotokollen som de publicerar förfalskade? Annars så är det ju ”faktan” du efterfrågade, även om den råkar vara sammanställd och återpublicerad av Banhof.

Permalänk

För mig ändrade namnet VPN innebörd 2015 då Wireguard kom. Innan var vpn en privacy grej, med Wireguard är vpn en väldigt användbar infrastruktur swiss army knife.

Använder VPN Wireguard hemma för att få ipv6 internet då jag bara har ipv4 hem anslutning. Samt ger mina vänner en gäst wifi anslutning som direkt går till mullvad.

Jobb mässigt är Linux containers/namespaces med Wireguard vpn är en killer applikation.. Lättare att konfigurera, mera flexibelt och mera säkert än att böka med virtuell switch och dhcp mök. En server process med wireguard i en linux namespace/container ser ju bara wireguard devicen/tunneln (och local host). Konfa Wireguard vpn tunneln till din normala uppsamlings samlings router och få 100% separation mellan container värden och underliggande nätverk, containers kan ju bara få en nätverks anslutning om dom har autenticerat sig med routern.
Och för slit och släng processer typ tex kompilera en OSS app ge processen en IPv6 mullvad vpn. Och om du har en uppsammlings router med internet anslutning så spelar det ingen roll vart du fysikt kör containern. Och IPv6 förenklar oerhört genom att linux namespaces får ipv6 konf automatiskt, medans ipv4 är "manuell".

Containers/namespaces med Wireguard VPN och IPv6 är fantastiskt.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Blaskanal:

För mig ändrade namnet VPN innebörd 2015 då Wireguard kom. Innan var vpn en privacy grej, med Wireguard är vpn en väldigt användbar infrastruktur swiss army knife.

Använder VPN Wireguard hemma för att få ipv6 internet då jag bara har ipv4 hem anslutning. Samt ger mina vänner en gäst wifi anslutning som direkt går till mullvad.

Jobb mässigt är Linux containers/namespaces med Wireguard vpn är en killer applikation.. Lättare att konfigurera, mera flexibelt och mera säkert än att böka med virtuell switch och dhcp mök. En server process med wireguard i en linux namespace/container ser ju bara wireguard devicen/tunneln (och local host). Konfa Wireguard vpn tunneln till din normala uppsamlings samlings router och få 100% separation mellan container värden och underliggande nätverk, containers kan ju bara få en nätverks anslutning om dom har autenticerat sig med routern.
Och för slit och släng processer typ tex kompilera en OSS app ge processen en IPv6 mullvad vpn. Och om du har en uppsammlings router med internet anslutning så spelar det ingen roll vart du fysikt kör containern. Och IPv6 förenklar oerhört genom att linux namespaces får ipv6 konf automatiskt, medans ipv4 är "manuell".

Containers/namespaces med Wireguard VPN och IPv6 är fantastiskt.

Nu snackar vi grejer. Fan vilket intressant sätt att separera trafik. Blir sugen på att testa detta i labbet samt ev i prod på min nas/fil-lösning.

Hur mycket cpu skulle du säga att det käkar för en vm/container ssmt för t.ex en opnsense router per enhet?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Nu snackar vi grejer. Fan vilket intressant sätt att separera trafik. Blir sugen på att testa detta i labbet samt ev i prod på min nas/fil-lösning.

Hur mycket cpu skulle du säga att det käkar för en vm/container ssmt för t.ex en opnsense router per enhet?

Jag har inte jämfört cpu användning för alternativen "traditionell" och "WG autenticerad nät access" container/namespace setup. Fördelarna med WG nätanslutning i containers/namespaces är så överlägset att det får kosta. Tänk på att du får autenticering(!) som du inte skulle ha haft annars. Med automatik kan man då koppla iop en unik autenticerad nätverks förbindelse med en container/namespace process för att se vem som pratar med vem och hur mycket.
Autenteticeringen är jordgubben, inte krypteringen.

Ytterligare fördel är om WG vpn anslutingen gär ned pga nått extern fel, ja då försvinner containers nätverks kort, typ som om man skulle fysiskt ryckt ut nätkortet. Containern/processen stackarn blir kvar med bara en lo localhost. Väldigt praktiskt ur säkerhetsynpunkt.
Och tänk på att detta koncept är super tillsammans med Systemd units, limma ihop en service process systemd unit config med en wg nät konfig. Om containers/namespaces och WG nätaccess är glass och jordgubbar, så är systemd vispade grädden ovanpå.

Och Mullvad vpn är suvve att använda som en "ren" internet förbindelse där det är lämpligt. Tänk på att Mullvad och liknande providers ger 5 samtidiga anslutningar per abbonemang. Jag gillar ovpn.com bättre än mullvad men det är en annan femma...

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.