Permalänk
Medlem

Bildvisnings program

Finns det någon som kan rekommendera ett enkelt och gärna gratis bild/foto visnings program. Det som programmet behöver kunna göra är:

1. visa flera foton samtidigt på skärmen. Det är bra om bilden/fotot visas i ett eget fönster i programmet så att man kan flytta runt
fotona/bilderna på skärmen.
T ex lägga bild 1 nere till vänster på skärmen, bild 2 nere till höger, bild 3 strax ovanför bild 1 osv. Dvs kunna ha flera fönster
med foton öppna samtidigt på skärmen och flytta dem som man vill.
2. Kunna zooma in/ut på fotona steglöst, eller åtminstone med små steg.

Jag trodde från början att detta var enkla saker och ganska låga krav men jag har letat nu i flera månader utan att lyckas hitta något som uppfyller dessa två krav. De flesta enkla program kan bara ha ett foto öppet åt gången. När man öppnar nästa foto så stängs det tidigare fotot.
Jag hittade ett program för länge sedan (som jag nu inte kommer ihåg namnet på) som kunde ha flera fönster öppna samtidigt men då var zoomningsnivån bara i två steg, 100% och 50%, vilket blir väldigt stor skillnad.
För många år sedan fanns det ett program som hette Paint Shop Pro där man kunde göra dessa saker. Valfritt antal fönster öppna samtidigt och kunna zooma in/ut med så små steg som 1% åt gången. Helt suveränt! Detta program har under årens lopp utvecklats och blivit så avancerat och tungt att man måste ha rejält med processorkraft och RAM-minne för att kunna hantera det. Dessutom behöver jag ju bara två funktioner. Finns det inget enkelt program som klarar dessa funktioner?

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag JPEGView, det startar väldigt snabbt och tillåter flera bilder att vara öppna samtidigt. Det finns många olika inställningar i dess ini-fil, bland annat "MouseWheelZoomSpeed" som kontrollerar hur snabbt du zoomar när du använder skrollhjulet. Rekommenderar att du kikar i den och ställer in inställningarna så som du vill ha dem (t.ex. finns det flera olika val hur stort fönstret ska vara när du öppnar en bild), här finns en referens: JPEGView.ini.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Ser inget problem att göra detta i Windows standarsvisningsprogram, och vill minnas att samma funktion finns i de flesta visare i de flesta operativsystem nuförtiden.

Permalänk

Imageglass är det jag använder nu. Rätt säker på att det du säger funkar. (Mobil just nu).

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Rekordmedlem

Ettan är ju snarare att du vill tillåta att köra flera instanser av ett program samtidigt för att visa miniatyrer gör många program men då är det ju inte i separata fönster som du kan dra runt som du vill.

Bästa programmet för att visa bilder tycker jag annars är Acdsee men det kankse inte passar dina krav då det inte bara är en enkel bildvisare utan snarare en bildorganiserare.

Men du kanske gillar Irfanview, det är nog ganska nära det du önskar och dessutom väldigt litet och enkel och fritt för personligt bruk
https://www.irfanview.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bidrag och tips.
Jag var kanske lite otydlig i mitt första krav när det gällde "flera foton/fönster öppna samtidigt i samma program".

Jag var inte ute efter att ha flera versioner av samma program öppet med ett foto i varje program, enligt förslaget från Emma242 (men tack ändå för ditt försök att hjälpa). Det jag sökte var enligt:

Här ser man 4 st foton i samma program. Genom att ta tag i namnlisten så kan man flytta fotona, lägga dom närmare eller längre ifrån varandra, låta dom överlappa varandra osv enligt bilden ovan.

Detta exempel kommer från Corel Paint Shop Pro. Ett bra program med hundratals olika funktioner och som kräver rejält med processorkraft och RAM-minne. Eftersom jag bara har en standard dator orkar den inte med detta stora program och dessutom kommer jag bara utnyttja ca 1 ‰ av alla funktioner.

Jag har tittat på introduktions videor på Youtube och screenshots av JPEGView och Imageglass. Tyvärr såg jag ingenstans något exempel på att man kan ha flera foton öppna samtidigt i samma program och flytta dem som man vill. Jag har dock inte laddat ner programmet och testat fullt ut så jag kan inte med 100% säkerhet påstå att det inte uppfyller kravet. Men hade den funktionen funnits tycker jag det borde ha framgått på någon screenshot eller video.

irfanview har jag laddat ner och testat förut. Jag lyckades inte komma på hur man har flera foton öppna samtidigt. Om det går vet jag inte. irfanview hade annars ett ganska trevligt gränssnitt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brian 47:

Tack för alla bidrag och tips.
Jag var kanske lite otydlig i mitt första krav när det gällde "flera foton/fönster öppna samtidigt i samma program".

Jag var inte ute efter att ha flera versioner av samma program öppet med ett foto i varje program, enligt förslaget från Emma242 (men tack ändå för ditt försök att hjälpa). Det jag sökte var enligt:

<Uppladdad bildlänk>

Här ser man 4 st foton i samma program. Genom att ta tag i namnlisten så kan man flytta fotona, lägga dom närmare eller längre ifrån varandra, låta dom överlappa varandra osv enligt bilden ovan.

Detta exempel kommer från Corel Paint Shop Pro. Ett bra program med hundratals olika funktioner och som kräver rejält med processorkraft och RAM-minne. Eftersom jag bara har en standard dator orkar den inte med detta stora program och dessutom kommer jag bara utnyttja ca 1 ‰ av alla funktioner.

Jag har tittat på introduktions videor på Youtube och screenshots av JPEGView och Imageglass. Tyvärr såg jag ingenstans något exempel på att man kan ha flera foton öppna samtidigt i samma program och flytta dem som man vill. Jag har dock inte laddat ner programmet och testat fullt ut så jag kan inte med 100% säkerhet påstå att det inte uppfyller kravet. Men hade den funktionen funnits tycker jag det borde ha framgått på någon screenshot eller video.

irfanview har jag laddat ner och testat förut. Jag lyckades inte komma på hur man har flera foton öppna samtidigt. Om det går vet jag inte. irfanview hade annars ett ganska trevligt gränssnitt.

Irfanview öppnar en bild per instans men utseendemässigt kan det bli som det du verkar vilja ha så varför måste det vara via bara en programinstans och inte flera, fönstren går att dra runt, zooma och överlappa som man vill ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Brian 47:

Tack för alla bidrag och tips.
Jag var kanske lite otydlig i mitt första krav när det gällde "flera foton/fönster öppna samtidigt i samma program".

Jag var inte ute efter att ha flera versioner av samma program öppet med ett foto i varje program, enligt förslaget från Emma242 (men tack ändå för ditt försök att hjälpa). Det jag sökte var enligt:

<Uppladdad bildlänk>

Här ser man 4 st foton i samma program. Genom att ta tag i namnlisten så kan man flytta fotona, lägga dom närmare eller längre ifrån varandra, låta dom överlappa varandra osv enligt bilden ovan.

Ser ingen skillnad mellan att ha ett program där du kan dra runt fönster i, och... dra runt fönster?
Exemplet du visar är som standard Windows fast med extra steg 🤔

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder Faststone Images viewer för att kolla bilder. Gratis och finns massa finurliga funktioner

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Faststone Images viewer som jag tror har det du söker efter (att ha flera fönster/bilder öppna i samma program): https://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Själv använder jag FastStone MaxView då jag är ute efter ett litet snabbt bildvisningsprogram, men det kostar pengar.
Det kan du i alla fall ha öppet flera instanser av programmet för att ha öppet flera bilder samtidigt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Idag använder jag windows standard program för foton och jag kan öppna ett foto/instans.
Tidigare använde en gammal version av Paintshop Pro där man kunde ha flera foton öppna i samma instans.

Att ha flera instanser av samma program öppet ger en del begränsningar. T ex försöker man lägga en instans högt upp på skärmen så dockar den automatiskt och lägger sig då över allt annat. M.a.o. man kan inte nyttja övre delen av skärmen. Har man haft flera instanser öppna och flyttat runt dem och därefter stänger alltihop så innebär det att nästa gång man bara öppnar en instans så hamnar den då inte centrerat utan där den sista instansen stängdes. Detta är ju självklart bara en liten detalj, men blir det för många små detaljer som man stör sig på så vill man välja en annan lösning istället.
Om det finns något program där man i en instans kan öppna flera foton samtidigt så skulle jag hellre välja den lösningen...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brian 47:

Idag använder jag windows standard program för foton och jag kan öppna ett foto/instans.
Tidigare använde en gammal version av Paintshop Pro där man kunde ha flera foton öppna i samma instans.

Att ha flera instanser av samma program öppet ger en del begränsningar. T ex försöker man lägga en instans högt upp på skärmen så dockar den automatiskt och lägger sig då över allt annat. M.a.o. man kan inte nyttja övre delen av skärmen. Har man haft flera instanser öppna och flyttat runt dem och därefter stänger alltihop så innebär det att nästa gång man bara öppnar en instans så hamnar den då inte centrerat utan där den sista instansen stängdes. Detta är ju självklart bara en liten detalj, men blir det för många små detaljer som man stör sig på så vill man välja en annan lösning istället.
Om det finns något program där man i en instans kan öppna flera foton samtidigt så skulle jag hellre välja den lösningen...

Det går kanske att köra en äldre PSP om du gillade det, jag sökter efter äldre versioner och de går att hitta de också ända tillbaks till 1993.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har använt PSP tidigare. De äldre versionerna var enkla och bra. En nackdel med att använda ett program som är 20 år gammalt är att det inte stöder många av de filformat som finns idag och man måste konvertera fotot innan det går att öppna.
I det läget blir ju de nyare PSP av Corel mer användbara. Men de kräver ju väldigt mycket av hårdvaran istället...

Förhoppningen när jag började leta var att hitta något nyare program som uppfyller de två ursprungliga önskemålen men inte är så avancerat, och därmed inte så krävande för hårdvaran.
Jag tänkte att det finns säkert nån som har ett tips på det jag söker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brian 47:

Jag tänkte att det finns säkert nån som har ett tips på det jag söker

Kanske kan Artweaver vara något?
https://www.artweaver.de

Ganska säker på att äldre versioner där kan ge dig vad du söker.

Beroende på vad du har för någon dator, så blev Adobe Photoshop CS2 "gratis" i samband med att servern för licenshanteringen stängdes ned. Även om det är från 2005, så är det långt mycket bättre många av dagens alternativ.

Permalänk
Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag använder Honeyview, kan verkligen rekommendera det

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kan https://www.pureref.com/ vara något? Jag använder det vid grafisk design: ha en drös med referens bilder på andra skärmen, enkelt att flytta runt, lägga till och zooma in.

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.