Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Under ”förköp och kampanjer” står dock följande:

”Vid tillfälliga kampanjer eller erbjudanden frånsäger Samsung sig ansvar för att produkten säljer slut och för eventuella tryckfel.”

Detta tolkar jag som att en vara kan ta slut under pågående kampanj, och därmed inte längre gå att köpa (fastän kampanjen som sådan inte är slut ännu), inte att Samsung har en carte blanche för att ensidigt häva avtal som de redan har ingått. Om det varit en tillåten skrivning så hade man alltid kunnat haft motsvarande skrivning och aldrig någonsin varit bunden av sina ingångna avtal.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Jag har dock svårt att se hur de ska kunna "komma undan" det. De har (i vart fall till mig) skickat en orderbekräftelse, vilket ska anses vara accept på att avtal har ingåtts, om inget annat tydligt föreskrivs (vilket det inte har). Kollar man dessutom i köpvillkoren framgår att köpavtal ingås i samband med orderbekräftelsen.

<Uppladdad bildlänk>

Så om de nu inte finns några TV-apparater, så borde alla verktyg från Konsumentköplagen finnas till förfogande, vilket innefattar omleverans av motsvarande produkt, alternativt skadestånd för täckningsköp hos annan återförsäljare.

Absolut, om man orkar vänta ett halvår på ARN beslut som det inte ens är säkert att Samsung följer, för att därefter stämma dem. Jag försökte få Samsung att leverera motsvarande QN95 istället för QN90 som jag blev erbjuden när jag beställde förra omgången, antingen genom annan motsvarande modell eller täckningsköp. De vägrade.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Kilen:

Konsumentköplagen är väl ändå tvingande vilket gör att man inte kan avtala bort det som står där.

Samsung kan nog dra sig undan om de vill.

Men här verkar det inte som att Samsung av misstag satt det priset. Av någon anledning så sålde de ett antal tvn för 70% av genom deras interna portaler och det annonserades öppet på sidan också.

Enda anledningen till att alla köp skulle hävas är väll ifall de faktiskt inte har de på lager och inte kommer få in dem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Absolut, om man orkar vänta ett halvår på ARN beslut som det inte ens är säkert att Samsung följer, för att därefter stämma dem. Jag försökte få Samsung att leverera motsvarande QN95 istället för QN90 som jag blev erbjuden när jag beställde förra omgången, antingen genom annan motsvarande modell eller täckningsköp. De vägrade.

Nu tror jag att att Samsung följer ARN beslut (vad jag kan se så är Samsung inte på R&Rs svarta lista). Men ja, det gäller ju att ha orken att skicka in en anmälan. Personligen är jag inte i akut behov av en ny TV, så jag skulle nog ha ork att vänta. Det känns spontant som ett ganska "slam shut"-case så att säga. Jag kan inte se vad de skulle kunna åberopa för att få häva köpet.

Skrivet av Tswfootball:

Samsung kan nog dra sig undan om de vill.

Men här verkar det inte som att Samsung av misstag satt det priset. Av någon anledning så sålde de ett antal tvn för 70% av genom deras interna portaler och det annonserades öppet på sidan också.

Enda anledningen till att alla köp skulle hävas är väll ifall de faktiskt inte har de på lager och inte kommer få in dem heller.

Med vilket stöd då?
Som tidigare nämnts så torde inte att "varan är slut" i sig vara skäl att häva ett ingått avtal, då det finns andra vägar runt, exempelvis genom att erbjuda en motsvarande modell, alternativt täckningsköp. Det är alltså inte frågan om en unik produkt som endast existerar i ett endaste exemplar eller dylikt, vilket hade kunnat motivera en hävning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Absolut, om man orkar vänta ett halvår på ARN beslut som det inte ens är säkert att Samsung följer, för att därefter stämma dem. Jag försökte få Samsung att leverera motsvarande QN95 istället för QN90 som jag blev erbjuden när jag beställde förra omgången, antingen genom annan motsvarande modell eller täckningsköp. De vägrade.

Har bråkat med Samsungs kundtjänst i över en månad nu angående en QN95B som levererades fraktskadad. De verkar vara totalt bakbundna vad gäller ersättningsprodukter, täckningsköp eller annan kompensation. De ignorerar även alla frågor när jag nämner konsumentköplagen. Sett till deras recensioner på t.ex. Prisjakt så är det nog inte bara jag som har otur. Önskar er ändå lycka till om ni orkar ta fighten!

Permalänk
Skrivet av Petyr:

Har bråkat med Samsungs kundtjänst i över en månad nu angående en QN95B som levererades fraktskadad. De verkar vara totalt bakbundna vad gäller ersättningsprodukter, täckningsköp eller annan kompensation. De ignorerar även alla frågor när jag nämner konsumentköplagen. Sett till deras recensioner på t.ex. Prisjakt så är det nog inte bara jag som har otur. Önskar er ändå lycka till om ni orkar ta fighten!

Jag tog också upp KKL och det enda svar jag fick upprepat från chatten/kundtjänst var "jag kan försäkra dig om att vi följer gällande lagar, men kan inte erbjuda en motsvarande modell eller täckningsköp". Goddag yxskaft.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Ah, jag skulle inte ha några probem med att ta en 75" QN90B istället. Det är väl bara One Connect boxen son skiljer dem åt? Tyvärr verkar även denna modell vara slut för tillfället.
<Uppladdad bildlänk>

Nu verkar det som att 75" QN90B finns i lager igen, så vi får hoppas att Samsung ger oss ett bra erbjudande på denna modell istället om våra ordrar blir makulerade.

16990:- är väl redan ett hyffsat pris för denna modell? QN95B 65" kostar 17495:-, så denna känns ju mer prisvärd.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Nu verkar det som att 75" QN90B finns i lager igen, så vi får hoppas att Samsung ger oss ett bra erbjudande på denna modell istället om våra ordrar blir makulerade.

<Uppladdad bildlänk>

16990:- är väl redan ett hyffsat pris för denna modell? QN95B 65" kostar 17495:-, så denna känns ju mer prisvärd.

Var det några fler skillnader utöver One Connect-boxen som någon nämnde? Hade mycket hellre tagit den för 8400 isåfall, men har inte speciellt stora förhoppningar. Beställde TVn måndag kväll så tror jag var bland de första som beställde denna omgång. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Var det några fler skillnader utöver One Connect-boxen som någon nämnde? Hade mycket hellre tagit den för 8400 isåfall, men har inte speciellt stora förhoppningar. Beställde TVn måndag kväll så tror jag var bland de första som beställde denna omgång. Vi får se.

Högre peak brightness och något kraftigare högtalare (70W vs 60W) på QN95B.
Denna reddit tråd nämner även att det skulle sitta en äldre processor i QN90B, men vet inte om det bara gäller Nordamerika.
https://www.reddit.com/r/samsung/comments/tna104/qn90b_vs_qn95b/

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Med vilket stöd då?
Som tidigare nämnts så torde inte att "varan är slut" i sig vara skäl att häva ett ingått avtal, då det finns andra vägar runt, exempelvis genom att erbjuda en motsvarande modell, alternativt täckningsköp. Det är alltså inte frågan om en unik produkt som endast existerar i ett endaste exemplar eller dylikt, vilket hade kunnat motivera en hävning.

Möjligt att du har rätt tänker bara att Samsung säkert har något i sina villkor som skulle hjälpa dem mot sånt här.

Sen tycker jag att dealen är på en sån extremt bra nivå att jag förstår om något gick fel och de inte lyckas leverera till alla.
Vi alla vet liksom att en 75 tum för 10.5k är omöjligt att få någonstans och speciellt inte en sån toppmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Möjligt att du har rätt tänker bara att Samsung säkert har något i sina villkor som skulle hjälpa dem mot sånt här.

Sen tycker jag att dealen är på en sån extremt bra nivå att jag förstår om något gick fel och de inte lyckas leverera till alla.
Vi alla vet liksom att en 75 tum för 10.5k är omöjligt att få någonstans och speciellt inte en sån toppmodell.

Jo, men som tur är finns det lagar som är utformade för att skydda konsumenter från företag som lägger "smarta" saker i sina villkor, för att skydda sig från eventuella fel de själva orsakat.

Dealen är toppenbra, det är ju därför jag tog den. Men nu ligger ju inte ett eventuellt problem i att Samsung skulle mena att dealen var för bra för att vara sann (eftersom de släppt flertalet apparater med den rabatten), utan att de i så fall sålde fler än de hade.

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att inte Samsung makulerat alla ordrar om nu denna TV aldrig kommer in på lager igen. Varför hålla oss på halster?

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Lite märkligt att inte Samsung makulerat alla ordrar om nu denna TV aldrig kommer in på lager igen. Varför hålla oss på halster?

Funderar på om det är något automatiskt retursystem som lagerförs x antal dagar senare, exempelvis retur registreras 22 juni 23:22, och TVn registreras som tillgänglig i system 7 dagar senare, 29 juni 23:22 trots att returen inte än inkommit. De måste ju garanterat ha märkt om det vore ett tekniskt fel eller om försäljningen inte var menad, så med all sannolikhet är det returer. Förklarar också varför de blir tillgängliga på väldigt konstiga tider.

Edit: vore kanske inte speciellt smart att göra saker tillgängliga innan de är fysiskt på plats, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Lite märkligt att inte Samsung makulerat alla ordrar om nu denna TV aldrig kommer in på lager igen. Varför hålla oss på halster?

Det kommer säkert info under dagen idag innan helgen kommer gissar jag

Permalänk
Medlem

Nu finns inte 75:an som alternativ längre; slut på riktigt den här gången?

Permalänk
Skrivet av 404sam:

Nu finns inte 75:an som alternativ längre; slut på riktigt den här gången?

https://files.catbox.moe/mu18ds.jpg

Skrivet av Aarox:

Verkar vara helt borta från hemsidan nu, jag hittar bara 65 och 85” 🤷‍♂️

Varit borta sen igår

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Var också i kontakt med kundtjänst:

"Tak for din mail.

Jeg har lige kigget på din ordre og det hele ser okay ud på nuværende tidspunkt.

Du skal blot vente på, at varen kommer tilbage på lager og så får du den tilsendt! "

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Var också i kontakt med kundtjänst:

"Tak for din mail.

Jeg har lige kigget på din ordre og det hele ser okay ud på nuværende tidspunkt.

Du skal blot vente på, at varen kommer tilbage på lager og så får du den tilsendt! "

Det sa supporten till mig sist också, dagen efter makulerades ordern 😂

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Vilken ersättnings TV skulle ni ta om ordern makuleras, förutsatt att de lämnar 70% rabatt?
QN90B känns som det enda vettiga alternativet om de nu erbjuder en annan Neo QLED TV.
QN900B verkar inte vara lika bra enligt recensioner, trots att den är dyrare och QN85B är väl också en betydligt sämre modell?
S95B OLED i 77" skulle annars vara trevligt om de erbjöd med 70% rabatt, men det lär väl knappast hända.

QN90B imho. One Connect är överflödig och sannolikt snarare en större risk för mer kabelglapp och saker som slutar fungera på sikt. Finns en anledning till att inga andra tillverkare mig veterligen kör på det konceptet. Bilden är dessutom antagligen bara marginellt sämre, om alls rent subjektivt. När det gäller högtalarna på QN95B sänker de enligt mig kvalitetsintrycket eftersom de får chassit att vibrera. Det ska väl också sägas att en del tester visar att Samsung tenderar att förvränga bilden vilket gör det svårare att närma sig en bild i stämmer överens med skaparens intentioner: https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id...
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Jag vet inte huruvida de har patchat det, men oavsett dessa tveksamheter anser jag att för 10500 kronor är 75" QN95B riktigt bra. Och om QN90B är ännu billigare skulle jag faktiskt tro att den erbjuder ett bättre helhetsintryck. Eftersom det är subjektivt och jag inte litar helt på Samsung och vad deras processorer och algoritmer gör med bilden kan det lika gärna vara så. Sedan är jag nog färgad av alla amerikanska recensioner av QN90B, även fast modellerna skiljer sig åt. Om tillverkare kunde försöka få till vettigare namn på finns produkter.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anothersheep:

QN90B imho. One Connect är överflödig och sannolikt snarare en större risk för mer kabelglapp och saker som slutar fungera på sikt.

För min del var one Connect den stora anledningen att köpa tvn.. Suveränt med bara en kabel som dessutom är monterat nedåt om man ska sätta tvn på väggen.

Sedan tror jag det är större risk att något elektroniskt i boxen går sönder än att det blir glapp. En tv rör sig ju knappast.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Jag fick precis att min beställning är annullerad, och fick en rabattkod på 10% som "kompensation"...
Det var ingen vidare kompensation om man säger så...

Permalänk
Medlem

Samma här

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Samma här

Samma!

Permalänk

Samma här

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Fick min order borttagen också, frågade supporten om man kunde får den mindre 65" modellen för samma pris men det va nej på det.

Permalänk
Medlem

Samma här. Tråkigt!

Permalänk
Medlem

Det blev som vi befarade, hoppas ni hittar något annat bra alternativ!

Permalänk
Medlem

Samma för mig 🤣

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Jag fick precis att min beställning är annullerad, och fick en rabattkod på 10% som "kompensation"...
Det var ingen vidare kompensation om man säger så...

Är ju bara för dig att anmäla till ARN

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Det blev som vi befarade, hoppas ni hittar något annat bra alternativ!

LG 65" C2 finns fortfarande att köpa från EG för 15990:-, men jag tror att jag ska avvakta till BF då jag hoppas på en 77" C2 för under 20K. Frågan är nu hur det gör med eventuella returer på QN95B som de borde få in ett antal av. Kommer dom sälja dom och till vilket pris, tro?