Veckans fråga: Vilket operativsystem föredrar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag märker att du inte upplevt programutveckling på Windows Phone.

"Lyset är på men ingen är hemma"-API.

Det stämmer. Jag har bara använt telefonerna och grundläggande apparna.

Permalänk

Server: Linux
Jobb: Mac OSX
Surf: ChromeOS med Linux vm för ssh och/eller tillgång till mjukvara

Visa signatur

🖥/📱 - Macbook Air M2, iPhone 13
📽️ - Samsung Freestyle
🎮 - PS5, PS4 Pro - 9.0, Switch - Atmosphère, HENkaku Ensō PSVita, Quest 2, Steam Deck 256GB, Panic Playdate
📷 - Panasonic M4/3 - Minolta MC F1.7 50mm
⌨️ - Novatouch - ALU chassi - SA Leviathan, Pok3r - Box Royal - SkIIdata, Model M ISO usb modded (Model H)

Permalänk
Avstängd

Rätt OS för rätt sak: Windows för spel och arbete (XBOS är väl typ Windows också?). Linux på servrar, rpi och liknande. Android på telefonen och andra liknande enheter.

Sen har jag ett knippe containrar som körs i WSL dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timewind:

Saknar också Windows Phone. De bästa telefonerna jag använt. Android suger men vad har man för val då äppeltelefoner är så hutlösa dyra?

Spela in samtal-funktion direkt i OS.
Telefonen blev (kändes?) snabbare (!) med uppdateringar (fram till win phone 10) vilket va helt sinnes.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är väldigt intressant att majoriteten av de som kommenterar inte föredrar Windows. Väldigt spännande utveckling. För något år sedan var det inte så.

Jag själv föredrar Linux. Men är inte någon fanboy även om jag tycker konceptet och filosofin med opensource är bra.

Skulle vara kul att testa MacOS seriöst. Men kommer inte stödja Apple med ett köp då jag tycker de har en dålig företagskultur.

Jag gillade windows fram till Windows 10. Då blev det sämre och Windows 11 klarar jag inte av. Väldigt mycket bloat, känns inte färdigt och gömda funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timewind:

Det stämmer. Jag har bara använt telefonerna och grundläggande apparna.

Jag gjorde utveckling mot Windows Phone någonstans runt 2005 och det var många API-anrop som inte var implementerade i operativsystemet. Kostade många timmar.

På jobbet lyckades vi i våras äntligen kasta ut långsamma instabila Windows Embedded Mobile handdatorer och ersätta dem med betydligt rappare och stabila Android-datorer.

Användarna av de nya Android-datorerna är mycket nöjda nu och jag slipper supporta dem ett par gånger i månaden för att handdatoreländet har gurkat ur på något sätt.

Gamla handdatorn:

Nya handdatorn:

Permalänk
Medlem

Jag har nog blivit lite skadad av tiling wm's till linux. Skulle aldrig kunna använda någon stacking variant längre för dagligt bruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Japp. Jag hade en kompis som ansåg att W95 var guds gåva till IT-branchen. Det var ju så häftigt med långa filnamn så jag döpte en fil till "Ett himla långt filnamn och jag behöver inga tre teckens ändelser från dos". Han fattade aldrig hur det alltid öppnades i rätt program (OS/2 använder mime för att identifiera filtyper och struntar för det mesta fullständigt i namnet)

Tyvärr är det många som fortfarande tror att Windows är ett bra OS.

Efter att varit van från både AmigaOS och System 7, så har alltid Windows känts lite efterblivet.
Att sedan kört system som QNX, BeOS och OS/2 Warp förstärkte enbart den känslan.

Främst tre saker jag fortfarande inte förstår mig på i Windows:
* Språkhantering
* Filhantering
* Enhetshantering

Dock kommer det aldrig gå att förklara för en inbiten Windows-användare hur detta skiljer sig mot mer moderna, flexibla och modulära system.

Utan Office 365 och DirectX 11/12, så hade Windows förhoppningsvis varit utraderat från världskartan idag.

Permalänk
Medlem

Jobb: Lubuntu
Desktop: Gentoo
Hemmaserver: Devuan
HTPC:s: LibreELEC/Ubuntu MATE

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Hmmmm.....
Stationära: Fedora 37
Bärbara: Fedora 37
Arbetsdator: Windows 10 med WSL och Almalinux 8

Jag tror jag föredrar RHEL baserad linux.
Och ja jag är väldigt medveten om situationen. :/

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jepp. Även NTFS har/hade EA (NTFS är ju en branch av HPFS.386)

Nja. Det stämmer att NTFS har stöd för den typen av metadata, men källkoden för NTFS är en helt annan. Den skrevs från scratch.

Däremot så fanns det en branch av HPFS att installera på NT 3.x, för de som så önskade.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyvärr är det många som fortfarande tror att Windows är ett bra OS.

Efter att varit van från både AmigaOS och System 7, så har alltid Windows känts lite efterblivet.
Att sedan kört system som QNX, BeOS och OS/2 Warp förstärkte enbart den känslan.

Håller inte med dig alls. Galet fel tycker jag att du har här;

System 7 saknade riktig multitasking, och minneshanteringen var alldeles horribel (där man var tvungen att manuellt gå in och justera allokerad minnesmängd per applikation). Amiga OS hade multitasking, men var ett helidiotiskt system då det saknade alla former av modernt minnesskydd.

OS/2 var klart bättre än både System 7 och AmigaOS (körde 2.1, 2.11 och 3.0 Warp), men det var ändå inte i närheten lika stabilt som NT 3.5, 3.51 och FreeBSD 4 som jag körde samtidigt på den tiden.

QNX var kul att boota på en floppy, men inget komplett UNIX-system, som *BSD, Solaris eller Linux. Dock bra för en del embeddedlösningar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag gjorde utveckling mot Windows Phone någonstans runt 2005 och det var många API-anrop som inte var implementerade i operativsystemet. Kostade många timmar.

Windows CE, och andra derivat (tex. Mobile, Pocket PC) fanns då, men Windows Phone (vars första versioner hade en CE-kärna, innan man bytte ut den till NT-kärnan) som du refererar till kom först 2010.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av heterjagolle:

*LOL*

Är nog det mest speciella desktop-OS jag sett. Både humor och skvatt galet!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Beror på vilken dator som är närmast... brukar nog vara macbooken då jag ofta lägger den någonstans där jag är.
I övrigt, rätt don för uppgiften.
(Har maskiner med olika system skräpandes, alla gör nått. VM's ger inte samma desktop-känsla, men sjukt smidiga för server, men vnc och rdp gör ju bra vid behov när mer än ssh behövs)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Valde övrigt
Haiku/BeOS men för dagligt bruk, iPadOS/MacOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller inte med dig alls. Galet fel tycker jag att du har här

Jag sade aldrig att System 7 eller AmigaOS var perfekta. Men just språkhantering, filhantering och enhetshantering var betydligt smidigare. Gillade även sättet hur tillägg hanterades i båda systemet. Hur MultiView använde Devs:Datatypes gillade jag. Ny hårdvara var också lekande lätt att installera!

Sen känner jag väl till de smått ökända bristerna du radade upp. Tyckte själv att även Workbench i AmigaOS 3.1 var smått efterblivet, då det inte var något vidare på multitasking. Dock löste DOpus Magellan det fint i AmigaOS.

Ang. QNX, så körde jag QNX Neutrino 2.1 och inte enbart floppy-versionen.

Tyckte det rullade på lika fint som BeOS på den tiden. Dock dåligt med bilder på den aktuella versionen.

Permalänk
Medlem

Handen på hjärtat. OS X (Mac OS) men jag har till 99% suttit med Windows 10 (nu 11) sen 2019. Apples operativsystem är bara mer polerat, inte schizo och enkelt. Linux har jag helt enkelt inte haft användning för. All mjukvara jag använder dagligen är antingen OSX eller Windows exclusive. Skulle CUDA (nvidia) finnas för mac så skulle jag byta tillbaka "in a heartbeat".

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Windows = Spel och vissa program som inte finns i linux så blir det bara windows

Mac = enkelheten då det bara funkar låter som reklam men för mig har det varit så och imacen är helt tyst så allt utom spel blir det på den men den börjar bli till åren så den pensioneras snart.

Linux = Opensuse kört suse av och till många år även provat andra distar men Opensuse är komplett tycker jag och har försökt konvertera helt till linux men är inte där ännu, har iaf minskat ner på program som bara windows har så förutom spel är jag inte alls långt borta på att köra linux riktigt

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Efter 27år med Windows som primärOS så har jag helt och hållet tröttnat på deras BS.
I min mening har inte windows förbättrats nämnvärt sedan windows2000/windows XP/Windows Vista.

Det är bloat på bloat och spårning och office365 och onedrive och livekonton och 3 olika menyer för samma funktioner... det är som ett psykotiskt schizofrenskt stalker ex som man försöker komma ifrån.

ServerOS är för mig tveklöst: Linux
DesktopOS är för mig sedan 2022-12-30 macOS.

Jag tycker inte att Linux som desktopOS är i närheten av tillräckligt slipat och välfungerande för att vara en daily driver, tyvärr.
Det fick mig att köpa en MBP M1 14" som ett mellanläge. Inte helt optimalt för mig om man tänker filosofiskt och i termer av öppenhet. Men det är tamigfan åtminstone unix-baserat.

Står en stackars windows-maskin i garderoben med en ryzen 5600x+3070+64GB ram som bootas via lan när det är dags för gaming. Hoppas på en dag att kunna lämna det helt och spela alla de få spel jag faktiskt spelar direkt i macOS eller Linux.

I efterhand så inser jag att Linux nog trots allt hade varit tillräckligt bra som daily driver ändå, men nu är jag så groteskt lyrisk och nöjd över macens hårdvara att det nog är sannolikt att jag stannar på MacOS ändå.

Finns ingen pc-laptop som ens kommer i närheten av bildkvalitet & ljudkvalitet på datorn.
Detta till en dator som är blixtsnabb oavsett scenario, och 100% fläktlös om man inte drar igång en megalast.
Vid 100% på fläktarna så är den tystare än ex lägsta läget på min lenovo 25k kr jobblaptop!

Jag köpte en MacBook Pro (M2) igår, mest för att se hur det känns att använda en laptop. Har MacOS på minin och är mer än nöjd.
Många lyfter MacOS som laptop-OS så det skall bli kul att testa.
Själva laptopen var inget performance-monster på något sätt, basic konf men jag uppgraderade SSD till 512 GB.

Skall använda den när jag äter frukost och slösurfar i soffan, så ingen tung editering på något sätt. Det gör jag på minin

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

CachyOS (Arch baserad). Enda distron av väldigt många testade som ville fungera bra med mitt 7900 XTX, och det fungerar riktigt bra. Klagar inte att det var just det, gillar det starkt så installerat det på fler maskiner. Gick med i deras Patreon så jag fortsatt får stöd.

Windows körs på arbetsdator pga legacy mjukvara som vi behöver stödja och trots att jag har decennier med erfarenhet i Windows så fungerar det otroligt dåligt för den typen av utveckling jag gör. Varit en enorm källa till frustration och tagit flera timmar i arbetstid per vecka från mig i flera år nu... Mjukvaruutveckling på Linux är så mycket enklare och fungerar så mycket bättre, och om det inte gör det så kan jag faktiskt veta varför! Helt vansinnigt att Windows bug tracker inte är publik så man måste leta gamla foruminlägg där MS anställda har svarat eller fråga dem direkt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Under 20+ år på Sweclockers måste jag säga att det har verkligen förändrats.
En sån här tråd året 2003 skulle sett väldigt annorlunda ut

Förr om åren vi var några få ensamma OS X-talibaner med PowerPC-maskiner.
Och som svar i tråden så även om jag verkligen föredrar nya moderna MacOS på så många vis tilltalar klassiska MacOS mig rent visuellt av sin enhetlighet och skarpa tydliga linjer.

Permalänk

Jag gillade verkligen att köra Manjaro med KDE men det var tyvärr för många spel jag spelade som inte fungerade med Proton/Wine så det blev att återgå till Windows 10. Jag börjar bli hyffsat less på W10/W11 så det blir nog dual boot med Manjaro i första hand och i andra hand när det behövs.

Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

<Uppladdad bildlänk>

Jag ryser när jag ser den där bilden för jag började jobba som DVD-author 2001 (2) (?) och Turnkey systemet rullade på OS9.x - Allt va tape-baserat så transcodade du film på 2 timmar (med tillhörande hårdvara) så tog det i snitt 6 timmar innan du hade en mpeg2 fil du kunde jobba med... Problemet va väl bara att systemet krashade typ 10ggr/vecka och en 2 timmars film kunde enkelt ta 2-3 dagar att få in i systemet.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nem0:

Föredrar Linux alla dagar i veckan men konstant intvingad i Windows tack vare spel och HDR

HDR går frammåt iaf, även om det tar tid. https://gitlab.freedesktop.org/wayland/weston/-/issues/467
Sedan om man verkligen vill går det med gamescope också, men rekommenderar inte det till majoriteten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Under 20+ år på Sweclockers måste jag säga att det har verkligen förändrats.
En sån här tråd året 2003 skulle sett väldigt annorlunda ut

Förr om åren vi var några få ensamma OS X-talibaner med PowerPC-maskiner.
Och som svar i tråden så även om jag verkligen föredrar nya moderna MacOS på så många vis tilltalar klassiska MacOS mig rent visuellt av sin enhetlighet och skarpa tydliga linjer.

<Uppladdad bildlänk>

saknar fan min gamla 12 tums powerbook g4.. fantastisk liten maskin.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag ryser när jag ser den där bilden för jag började jobba som DVD-author 2001 (2) (?) och Turnkey systemet rullade på OS9.x - Allt va tape-baserat så transcodade du film på 2 timmar (med tillhörande hårdvara) så tog det i snitt 6 timmar innan du hade en mpeg2 fil du kunde jobba med... Problemet va väl bara att systemet krashade typ 10ggr/vecka och en 2 timmars film kunde enkelt ta 2-3 dagar att få in i systemet.

ja. MacOS 8 och 9 var inte ett modernt system av sin tid då Apple misslyckats med att skapa ett bättre OS (Copland). Jag kom in i mac-världen först när OSX 10.0 dök upp så jag har som tur är sluppit en stor del av traumat från tidigare MacOS och mest haft det som retro-äventyr på senare år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

saknar fan min gamla 12 tums powerbook g4.. fantastisk liten maskin.

Saknar? Har du slängt den bästa datorn man någonsin kunnat ha.

Min PB är faktiskt den enda datorn jag har med optisk läsare/brännare så när jag behövde bränna en dvd förra året fick Powerbooken arbeta lite igen.

Permalänk
Skrivet av llxt:

Jag har nog blivit lite skadad av tiling wm's till linux. Skulle aldrig kunna använda någon stacking variant längre för dagligt bruk

Tiling VMs är anledningen till att jag vill byta till Linux, men har tyvärr några program så endast finns på Windows som jag inte hittat bra ersättare för.

Vad använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Förr om åren vi var några få ensamma OS X-talibaner med PowerPC-maskiner.

Då kan du bara gissa hur ensamt det var som militant PPC-Amigan tidigare!

Just Commodores vanskötsel av Amiga, gjorde att jag fick upp ögonen för Mac OS 8. Körde det flitigt på min Amiga 4000 med 68040@25MHz med 128MB RAM tilldelat till ShapeShifter (AmigaOS i sig fick nöja sig med 18MB RAM).

Macromedia Director, Adobe Photoshop och Warcraft gick varmt på datorn! Tyvärr fick min PPC 604e@180MHz aldrig jobba något nämnvärt, även om QuakePPC rullade på fint där.

I övrigt fin nostalgitråd här. Borde göra ett nytt försök att emulera min gamla PowerPC Amiga. Har hela backupen på nära 25 år gamla skivor!