Veckans fråga: Vilket operativsystem föredrar du?

Permalänk
Medlem

Bootar windows ibland för att köra bf2042, annars snurrar bara arch linux med gnome de

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Emacs.

Permalänk
Medlem

Föredrar givetvis Linux men använder Windows då det för mycket är ett måste.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

De OS jag valt att använda hemma är som följer (i kronologisk ordning sedan 1995):
Windows 3.11
Windows NT4
Windows 2000
Windows XP
Windows 7
Arch Linux
Gentoo Linux
Mac OS Big Sur -> nu Mac OS Ventura and counting

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Bootar windows ibland för att köra bf2042, annars snurrar bara arch linux med gnome de

Minns Arch Linux med värme och mycket glädje

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Musikälskare

Mac OS alla dar i veckan även fast speldator än Win10

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

MacOS. Har kört det på min pc sedan 10.6 Snow Leopard, nu kör jag 12.6 (Monterey), först i kombination med Windows, men sedan Windows 8 kom har jag allt mer kört MacOS. Klarar inte riktigt av Windows längre, hittar inga inställningar, saker ändras omotiverat, osv.

Borde väl egentligen köra Linux av något slag. Har kört det till och från sedan jag hade en Pentium 1-PC, och visst är Linux Mint trevligt (har det installerat både "på riktigt" och virtuellt), men det är alltid något som saknas eller strular för att jag helt ska byta till Linux.

Mitt favorit-OS genom tiderna är egentligen AmigaOS, och jag har ett par retroburkar uppkopplade, det var väldigt synd att Commodore gick i kaputten precis när WWW började slå. Amigan med sin multitasking etc var oerhört väl lämpad för att surfa runt med, medan dåtida Windows 3 och Mac System 7 var akterseglade på många sätt IMHO. Windows 95/98, och Mac OS 8 (1997) var mer utvecklade, men ändå ingen dröm direkt. Mac OSX (2001) var däremot ett starkt lyft, med en kombination av GUI och Terminal som tilltalar mig, och påminner mig om Amigatiden när man ständigt hade ett CLI-fönster uppe på Desktopen/Workbench. Första MacOS jag körde på PC var 10.4.8 men det var högst tillfälligt, men det var ju kul att det gick och det har gett typ 15 år av MacOS på PC. Framöver blir det väl svårare att köra uppdaterad MacOS på PC tyvärr.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Minns Arch Linux med värme och mycket glädje

Bara kört Ubuntu, Clear Linux och Arch Linux som daily drivers privat, men fastnade verkligen för Arch direkt. Väldigt mysigt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Linux på Mac!

Permalänk
Medlem

Laptop: MacOS

Stationär : Pop!_OS, (med en virtuell Windows 11 under kvm/qemu)

Röstade på Linux, även jag tycker alla os har sina för och nackdelar.

Permalänk
Medlem

macos sedan 2006. Två bärbara mac på 17 år.

Kört i livet
MS-DOS + Win 3.11
Win 95
Win 98
Win 2000 (Bästa Windows jag använt)
Win XP (Kanske körde 2000 tills min första mac)
Olika Linux som Gentoo, Ubuntu, Elementary OS.

Jämför jag Windows, Linux och Macos med användbarhet och enkelhet så vinner macos milsväg förbi Windows och Linux. Välgenomtänkt på nästan alla områden. Det operativsystem där jag minst motarbetas av det. Windows och Linux har sina konstiga idéer. Windows är utan tvekan sämst. Linux har sina fördelar men det är beroende av internet för att installera program för sina dependencies...

Permalänk
Medlem

MacOS, Linux, Windows, i den ordningen och BeOS om man får vara nostalgisk.

Permalänk
Medlem

Föredrar Linux alla dagar i veckan men konstant intvingad i Windows tack vare spel och HDR

Permalänk
Medlem

Windows 2000.
Eller XP efter att man plockat bort allt bling.
UI design har gått bakåt sedan dess.
För att inte tala om hut OS'et mer och mer försöker att vara allt annat än en platform vars primära uppgift är att hålla sig undan låta program jobba i fred.

Permalänk
Medlem

Föredrar Windows 10 på min stationära dator men på min bärbara är det MacOS men om jag ska vara ärlig så tycker jag att Windows är mer logisk när det kommer till genvägar och hur det är uppbyggt samt mycket bättre och lättare UI

Det absolut värsta jag vet med MacOS är att mappar och filer lägger sig över varandra varför den funktionen finns kan jag inte förstå, att man ska behöva högerklicka och sortera för att allt ska lägga sig åtkomligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Sen måste jag bara säga OS/2

OS/2 höll allt som Windows 95 lovade

Skrivet av NaxxN:

Det absolut värsta jag vet med MacOS är att mappar och filer lägger sig över varandra varför den funktionen finns kan jag inte förstå, att man ska behöva högerklicka och sortera för att allt ska lägga sig åtkomligt

Auto cleanup/arrange eller något sånt finns väl i macOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

AmigaOS!

Annars växlar jag glatt mellan GNU/Linux (Ubuntu LTS), Windows 10 och macOS (Monterey).
Dock mer glatt ifrån Windows och till macOS

Antar AmigaOS tillhör Övrigt så valde det! 😁

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

NT4 var roligast men Windows 2000 var rent kärlek.
Sedan har det bare fått utför.
Windows XP var egentligen helt okey också.
När Windows 8 kom slutade jag veta varför min dator fungerade men kunde konstatera att den gjorde det.
Sedan dess har man aldrig behövt bry sig och lite va tjusningen försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

OS/2 höll allt som Windows 95 lovade

Japp. Jag hade en kompis som ansåg att W95 var guds gåva till IT-branchen. Det var ju så häftigt med långa filnamn så jag döpte en fil till "Ett himla långt filnamn och jag behöver inga tre teckens ändelser från dos". Han fattade aldrig hur det alltid öppnades i rätt program (OS/2 använder mime för att identifiera filtyper och struntar för det mesta fullständigt i namnet)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Föredrar Linux tills det kommer att man behöver använda något i MS Office då M365 online är mycket begränsat i funktioner
(har för liten erfarenhet av macOS för att säga något om det).

Kör pop os på min privata laptop (fork av Ubuntu).
Har Windows 11 på min stationära som är i signaturen för simpelheten för att alla spel ska fungera (många anticheat som inte fungerar än för Linux med proton, wine mm).

Kör en version av Ubuntu på jobb datron och har även en Windows dator för tillfällena då M365 online inte har funktioner som används i Word och Excel.

Inom Linux så har jag mest använt Ubuntu, pop os och cent os (fork av Red Hat). Gillar simpelheten med att installera, uppdatera och bara ha det installerat som behövs för att OS ska fungera.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Linuxanvändare i någon form, sedan 20år tillbaka. 2013 så lämnade jag "MS-möget" helt och gick över till Linux helt på de flesta burkar här hemma. Bara htpcn där FreeBSD används och en av filservrarna som kör Open Solaris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Windows i dagsläget. Mest på grund av att det har bredast stöd av alla OS på marknaden när det gäller spel och program. Är inte så mycket för att "pilla" med OS:et numera, vill mest bara att det ska funka. Körde Amiga innan jag gick över till PC och då var jag lite mer för att "pilla" med OS:et m.m, har blivit bekväm på äldre dagar. Har provat ett par Linux varianter och det hade helt klart kunna vara ett alternativ om stödet för olika spel och program var lika brett som med Windows.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen min Microsoft Laptop 3, prövade att köra Fedora under hösten och Ubuntu under våren... Otroligt mycket bättre upplevelse än Windows 11 (verkar gilla gnome, smooth window management)!

Bytte tillbaka nu mot sommaren då både Fedora och Ubuntu inte hanterade sleep etc lika bra som Windows. Lämnar jag laptopen i sleep på Windows har den automatiskt satt sig i hibernate efter 24h eller liknande. På Linux så gör den aldrig denna övergång == öppnar man datorn efter 3-4 dagar så är batteriet totalt urladdat.

Denna lilla detalj lyckades jag inte finna någon lösning på således att jag nu gått tillbaka till Windows och min enhet fungerar som förväntat (men med sämre arbetsupplevelse).

PS. Kan även nämna att i Linux försvann Wifi adaptern ibland, dåligt stöd för penna i webbläsare och program, upplevde sämre batteritid och viss programvara var svår att installera. Dock var utvecklar-upplevelsen och multitasking möjligheten mycket rikare.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Linux: Ubuntu Mate.

Amiga 1991-97. Kört Linux sedan 1997, men haft MS-Windows i dual boot i perioder. Min nuvarande dator är fri från Microsoft-programvara och ska så förbli.
Har prövat på Mac i någon månad men gillade det inte.

Varje gång jag hör en nyhet om hur WIndows (inte) fungerar idag så blir jag bara förfärad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

macos sedan 2006. Två bärbara mac på 17 år.

Kört i livet
MS-DOS + Win 3.11
Win 95
Win 98
Win 2000 (Bästa Windows jag använt)
Win XP (Kanske körde 2000 tills min första mac)
Olika Linux som Gentoo, Ubuntu, Elementary OS.

Jämför jag Windows, Linux och Macos med användbarhet och enkelhet så vinner macos milsväg förbi Windows och Linux. Välgenomtänkt på nästan alla områden. Det operativsystem där jag minst motarbetas av det. Windows och Linux har sina konstiga idéer. Windows är utan tvekan sämst. Linux har sina fördelar men det är beroende av internet för att installera program för sina dependencies...

Du kan ju använda flatpak eller appimage för att slippa internet för dependencies

Permalänk
Medlem

Har fortfarande Win 10 som main därför att spel och spelrelaterad mjukvara ändå funkar lite bättre på windows men jag har PopOS installerat på en extern nvme med steam och apex (som jag spelar) och micklar lite med det då och då. Men jag föredrar Linux alla gånger, är kvar på windows mot min vilja.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Windows 2000.
Fick aldrig chansen att riktigt använda det.
Men de få gånger jag kör det i virtuell maskin så blir jag alltid lika förvånad över hur frächt det känns.

Skulle gjärna ha ett modernt W2k med stöd för modern mjukvara.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Windows 10 röstar jag, gillar det på det stora hela. Det jag kan gnälla på är nog att de har både gamla och nya kontrollpanelen vilket gör det rörigt och man kastas hit å dit stundtals.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Kört mest Windows av någon underlig anledning...
MS-DOS
Win 95
Win 98
Win 2000
Win ME
Win XP (Bästa Windows någonsin)
Windows 7 (Blev tvungen att "uppgradera" från XP)
Det var nu som min bana med Linuxbaserade operativsystem startade och de på grund av att W7 då gick ur tiden varpå jag blev så jävla trött på Windows och bytte till Linux för några år sedan där det hela började med:
Ubuntu, 19.04 (tror jag det var)
Kubuntu 20.10
Linux Mint

Det syns på min avatar vilket Linux distribution jag kör nu och har kört de senaste åren på både stationär och bärbar :). För de som är nyfikna och själva inte är insatta i Linux så är det Manjaro Linux som körs som mitt dagliga operativsystem. Var en hel del svårigheter de första två åren men allt de löste sig också med tiden, även idag så dyker det upp problem då och då men har alltid gått att lösa. Ser inte någon anledning att gå tillbaka till Windows igen. Så mitt jag la min röst på Linux!

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Sötast

Efter 27år med Windows som primärOS så har jag helt och hållet tröttnat på deras BS.
I min mening har inte windows förbättrats nämnvärt sedan windows2000/windows XP/Windows Vista.

Det är bloat på bloat och spårning och office365 och onedrive och livekonton och 3 olika menyer för samma funktioner... det är som ett psykotiskt schizofrenskt stalker ex som man försöker komma ifrån.

ServerOS är för mig tveklöst: Linux
DesktopOS är för mig sedan 2022-12-30 macOS.

Jag tycker inte att Linux som desktopOS är i närheten av tillräckligt slipat och välfungerande för att vara en daily driver, tyvärr.
Det fick mig att köpa en MBP M1 14" som ett mellanläge. Inte helt optimalt för mig om man tänker filosofiskt och i termer av öppenhet. Men det är tamigfan åtminstone unix-baserat.

Står en stackars windows-maskin i garderoben med en ryzen 5600x+3070+64GB ram som bootas via lan när det är dags för gaming. Hoppas på en dag att kunna lämna det helt och spela alla de få spel jag faktiskt spelar direkt i macOS eller Linux.

I efterhand så inser jag att Linux nog trots allt hade varit tillräckligt bra som daily driver ändå, men nu är jag så groteskt lyrisk och nöjd över macens hårdvara att det nog är sannolikt att jag stannar på MacOS ändå.

Finns ingen pc-laptop som ens kommer i närheten av bildkvalitet & ljudkvalitet på datorn.
Detta till en dator som är blixtsnabb oavsett scenario, och 100% fläktlös om man inte drar igång en megalast.
Vid 100% på fläktarna så är den tystare än ex lägsta läget på min lenovo 25k kr jobblaptop!