Permalänk
Skrivet av A_Müller:

Så länge man inte spelar i 1080p så är det ju långt ifrån pengar i sjön.
Gick från ett 1080 till 3080 och det är enorm skillnad i 1440p.

Det är precis därför jag byter varje generation.

2080-3080 25fps
3080-4080 22fps

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Enkelt:
Lärde mig hårda vägen att köra raid-0 är inget bra!

Permalänk
Medlem

Dyraste datormisstaget var att bygga en dator från första början. Man skaffade sig en del ”måsten” man inte visste att man skulle få i och med det. Uppgraderingar av hårdvara. Kringutrustning och så vidare. Uppgradering av datorhörnan som sen blev mancave bla bla bla. Sen kom det ungar från fabriken och hobbyn blev lite som ogjord.
Sitter mer med PS5 än datorn när det väl beger sig att spela någonting.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Enkelt:
Lärde mig hårda vägen att köra raid-0 är inget bra!

Snart kommer det en ”jag har kört raid 0 i alla år och det har aaaaaaaldrig hänt någonting”.

Raid 0 gjorde nog mer i teorin än verkligheten dessutom. Skit är vad det är haha

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hm.. Jag har aldrig gjort något misstag, låt det förbli så!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Hm.. Jag har aldrig gjort något misstag, låt det förbli så!

Jinx

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

När det gick rykte om att vissa amd k7 athlon 750mhz slot-a som jag då hade var nedklockade 900mhz. Allt man behövde göra var att öppna upp processorns ytterhölje av plast (processorn såg ut som en kassett) och ändra på något, slinter med skruvmejseln och det flyger komponenter från processorn.

Köpte sedan en likadan och investerade i ett Goldfinger-kort så man kunde överklocka processorn med dip switchar. Tror jag kom upp i 950mhz tillslut. Men dýrt blev det, tror en processor kostade närmare 10.000 och det var ändå runt 1999

Permalänk
Medlem

Köpte en billig Deltaco-adapter för att köra min då nybyggda ITX-burk med halvgammalt R9 280X och min existerande mDP-kabel. Kopplade in och spelade lite, funkade prima. Flyttade datorn till rätt ställe och kom inte förbi POST när jag försökte starta datorn igen. Samma grafikkort i annan dator (ansluten med DVI denna gång) gav samma fel.

Visade sig efter mycket undersökning och mätande att Deltaco-adaptern inte hade skärmledaren i höljet elektriskt inkopplad. Resultatet blev då att potentialskillnaden mellan datorns och skärmens jord utjämnades genom signalpinnarna istället för jorden. Grafikkort i sjön och kabel tillbaka till Webhallen.

Liknande fel tog min HD 7950 några veckor senare. Denna gång en lång HDMI-kabel till TV, jordledaren mätte kontinuitet men var uppenbarligen glapp (kabel eller kontaktdon tog jag aldrig reda på). Hursom stängde datorn av sig och varken grafikkort eller PCIe-slot fungerade någonsin igen. TV och dator är kopplade på olika faser i huset (varsin ände av rummet, gammalt hus) och båda i ojordade uttag.

Läxan är; kontrollmät för bövelen skärmledaren på nya kablar, och särskilt på billiga kablar! Felaktiga kablar returneras omedelbart eller klipps sönder.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Enkelt:
Lärde mig hårda vägen att köra raid-0 är inget bra!

Skrivet av Elakekocken:

Snart kommer det en ”jag har kört raid 0 i alla år och det har aaaaaaaldrig hänt någonting”.

Raid 0 gjorde nog mer i teorin än verkligheten dessutom. Skit är vad det är haha

Får jag vara den?

Samma Raid 0 Systemdisk sedan 2010?
2st Intel X25-V-SSDer...

Det har gått från att vara "riktigt fränt" till "det ska bli intressant att se hur länge det håller".
Dock belastas inte dessa diskar med swapfilen längre då det inte riktigt finns utrymme för det... misstänker att jag kommer få byta systemdisk innan de ger upp på grund av utrymmesbrist...

Permalänk
Medlem

Min senaste uppdatering, hade stora problem med att jag fick gpu artifakter, hade ett moderkort med en DIMM.2(Den delar lanes med gpun), köpte nytt för 22k och gav bort det till en bekant som kör utan den och det fungerar hur bra som helst...

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kan klassas som ett misstag värdig denna tråden men köpte 7950x på releasedagen. Sjönk ju rätt bra i pris när 13900k kom och dessutom finns det risk att de tidiga biosen gett den en skada som ännu inte märkts av :/

Permalänk
Medlem

Kompisens farsa köpte en bärbar dator med en pentium 90 MHZ. Gick lös på runt 25k på mitten av 90 talet ( minns inte exakta året).

Vi lattjade i 3d studio för att se vad den gick för. Första renderingen och allt blev svart. Processorn bränd.
Datorfirman stod för det, men det var mycket gnäll från deras sida "man ska inte belasta en laptop för mycket"

Permalänk
Medlem

Skulle byta pads på ett Sapphire 5700xt pulse. Tyckte det var en smart ide att köpa "pads" i koppar för att de inte ska torka ut och degraderas med tiden. När jag satt tillbaka kylaren på kortet gled en kopparplatta av minnet och antagligen nuddade pcb och skapade kortslutning.

Gpu detektades aldrig mer. Sålde defekt och köparen kunde laga. Detta var i den nyliga gpu-krisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Haha, äääh.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

När jag hade monterat mina nya skärmar på en arm så vek sig hela armen och repade båda skärmar innan jag ens startat upp dem för första gången... syns tydligt på vitt men har kvar dem fortfarande flera år senare. Ser det som en läxa åt mig själv att vara mer försiktig i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tappad mejsel rakt ner i cpu socketen, jag ryser fortfarande när jag tänker på det,

Asus Z77 Sabertooth, Köpte ett Asrock Z77 Extreme 4 som ersättare och var nöjd.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz