Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag har tyvärr behövt ge 0% tidigare. Men precis som nämnts tidigare så var det pga inga uppfyllda mål och att det var en pågående handlingsplan som ej helt uppfyllts.

Det ska mycket till, men det går.

Det fanns kollektivavtal hos den arbetsgivaren och det är lite blandade fackförbund representerade på arbetsplatsen.

Då bröt du avtalet eller så fanns det ingen tydlig gräns bestämd i kollektivavtalet. Vanligtvis finns det nästan alltid en garanti med i avtalet.

Även 4.1% är rejäl näsbränna även det om man ser till inflationen och lägg på kronans utveckling som våran riksbankschef är "oförstående" till.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Yrke: Kvalitetsingenjör
Lön: 38800
Förmåner: 4000 i friskvård, terminalglasögon
Område: Östergötland
Erfarenhet: Mindre än ett år i denna roll
Utbildning: Ej avslutad Civ.ing

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Olagligt är det inte då löner inte är reglerade i lagen utan fastställs av arbetsmarknadens parter.
Däremot bryter man mot kollektivavtalet. I såna fall är det en fördel om man är fackligt ansluten.

Kollektivavtal styrs av mbl, vilket klassas som en lag. Oftast förekommer skadestånd efter tvistförhandlingar.
Lön sätts inte av lagar men kollektivavtalet regleras via en. Därför kan det bli avtalsbrott, sen finns det självklart undantag, som ni nämner om folk som inte gör något där det kanske blir utköp istället efter förhandling

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Då bröt du avtalet eller så fanns det ingen tydlig gräns bestämd i kollektivavtalet. Vanligtvis finns det nästan alltid en garanti med i avtalet.

Även 4.1% är rejäl näsbränna även det om man ser till inflationen och lägg på kronans utveckling som våran riksbankschef är "oförstående" till.

Unionen och Almega Tjänsteföretagen Tjänstemannaavtalet har så vitt jag vet ingen lägsta lönehöjning, de definerar bara lönepott och löneutrymme.

Permalänk
Medlem

Sveriges Ingenjörer brukar inte ha några garanterade ökningar. Jag har jobbat på flera olika företag de senaste 25 åren och mig veterligen har det aldrig enligt avtalet funnits någon reglerad minsta ökning.

Många kollektivavtal reglerar dock löneökningar mer detaljerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan aldrig få 0% oavsett individuell eller enhetslön. Så länge ett kollektivavtal finns förstås.

Varje avtalsrörelse ger ett märke oftast runt 2% i år det dubbla sen brukar minimum vara 40-60% av det vilket man inte får underskrida.

Detta stämmer inte.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda med enhetslön här?

När avtalet är klart vet jag exakt vilket påslag jag och alla med lika lång branscherfarenhet får, på öret.

Förvisso finns det en teoretisk möjlighet att förhandla en högre lön men i praktiken förekommer det inte i branschen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Detta stämmer inte.

Jasså, vilka bolag med kollektivavtal ger 0% lönerevisioner till sina anställda?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jasså, vilka bolag med kollektivavtal ger 0% lönerevisioner till sina anställda?

Jag har varit lönesättande chef på statlig myndighet och vi hade enstaka situationer med 0 i påslag för enskilda individer. Det som krlvdes var (som tidigare skrivits) en handlingsplan.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har varit lönesättande chef på statlig myndighet och vi hade enstaka situationer med 0 i påslag för enskilda individer. Det som krlvdes var (som tidigare skrivits) en handlingsplan.

Det är väl främst vid ”väl hävdat löneläge” det sker? Kan bara 0:a ett år…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Unionen och Almega Tjänsteföretagen Tjänstemannaavtalet har så vitt jag vet ingen lägsta lönehöjning, de definerar bara lönepott och löneutrymme.

Låter rimligt utifrån min erfarenhet som tjänsteman på kollektivavtalat företag: cheferna brukar ofta påminna om att det inte finns någon garanterad löneökning... (och har inte hört någon fackrepresentant säga emot det)
Så det lär bero på vilket avtal man omfattas av.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har varit lönesättande chef på statlig myndighet och vi hade enstaka situationer med 0 i påslag för enskilda individer. Det som krlvdes var (som tidigare skrivits) en handlingsplan.

"Huvudregeln är nej, men det kan bero på!

För verksamheter med kollektivavtal kan det finnas en lägsta individgaranti i avtalet som garanterar alla en viss summa i samband med lönerevisionen. Har man skrivit in i anställningsavtalet att den anställda är garanterad löneökning varje år är även detta bindande. "

https://www.simployer.se/veckans-fraga/maste-alla-anstallda-f....

Finns lägsta löneökning, så är det bindande. Har ni gett 0% så är personen antingen inte bundet av ett sådant kollektivavtal eller så har ni brutit mot kollektivavtalet.
Det är så jag tolkar MBL.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Dags för uppdatering efter årets tidigare löneökning på 5%, vilket var väldigt förvånande för mig ändå men de ville visa uppskattning.

Yrke: IT Manager
Lön: 42k + 8% av årslön bonus om företaget når års mål.
Plats: Läkemedelsforskning
Ålder: 30
Utbildning: Gymnasial med inriktning IT-Media
Erfarenhet: Byggt upp/migrerat tidigare IT infrastrukturer för ett företag på 900 anställda (2 1/2års arbete) samt byggt upp ett produktionsbolag från grunden som första anställd (3 års arbete)
Övrigt: Friskvårdsbidrag på 5k, dator + telefon med abonnemang, fri MC parkering på jobbet, förmånsparkering i parkeringshus.
HR håller på att jobba in lite fler förmåner också som är extra trevligt.
Ibland kan jag få extra belöningar vid större insatser utöver det vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jasså, vilka bolag med kollektivavtal ger 0% lönerevisioner till sina anställda?

Du skrev att så länge det finns ett kollektivavtal så är man garanterad en lönehöjning. Det stämmer inte. Det finns gott om avtal där det inte ingår en garanterad höjning för alla individer.

Tittar du t ex i avtalet som gäller för Innovationsföretagen och Sveriges Ingenjörer så står det inte ett ord om minsta höjning. Inte heller några siffror om vad den generella potten etc är.

Man kan t ex läsa "Om en medarbetare erhåller ingen eller ringa lönehöjning ska motivet för detta redovisas". Jag tolkar detta som att det enligt kollektivavtalet kan vara ok med att en anställd inte för någon lönehöjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har man skrivit in i anställningsavtalet att den anställda är garanterad löneökning varje år är även detta bindande.

Jag misstänker att just den formuleringen är rätt så ovanlig. Jag har aldrig varit med om att det har stått så. Däremot brukar man skriva att det skall ge en lönerevision varje år.

Permalänk
Medlem

Många av er som skriver hög lön, har ni inlöst övertid på det?

/A

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Många av er som skriver hög lön, har ni inlöst övertid på det?

/A

Ofta så är övertiden utköpt mot en vecka extra semester, dvs 6v semester istället för 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffest:

Ofta så är övertiden utköpt mot en vecka extra semester, dvs 6v semester istället för 5.

10% lön plus en vecka semester hos oss.
Tackade nyligen nej till erbjudande då lönen hade blivit lite lägre än jag haft på nuvarande tjänst om jag haft inlöst övertid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Jobb: Implementationskonsult inom ERP
Lön: 39500kr
Ålder: 25
Plats: Stockholm
Utbildning: Ekonomi
Erfarenhet: ~ 3 år
Förmån: 30 dagar semester, 5000kr friskvård, 1200kr lunchförmån, privat pension, företagsmobil & laptop.

Ny lön: 51000kr
Ålder: 26
Erfarenhet: ~ 4 år

Uppdatering inför nya löneåret och att provanställningen samtidigt går över tillsvidare. Egentligen sa jag ifrån mig att inkluderas i nästkommande lönerevision pga jag tröck på en högre lön än arbetsgivaren påstod sig ha som maxtak vid anställningens tidpunkt.. Men nytt anställningsavtal skrevs på inom den nya koncernen vilket resulterade till en lönerevision ändå.

Hade turen att vårt bolag blev uppköpt av en större aktör där nya system tillkom där jag var den enda i Sverige (inom koncernen) för tillfället med fördjupad systemkunskap jag erhållit från min tidigare arbetsplats. Blev därför också tjänsteområdesansvarig för 2 större ERP system utöver min ordinare roll.

Sa dock ifrån mig tjänstebil i förmån till att nå mitt löneönskemål. Och med en bra gnutta rejäl tur när det kommer till timing.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Blev en lönerevision innan årsskiftet. Upp med 5 400kr, 3 extra semesterdagar men inlöst övertid och restid.

Ny lön: 48 500kr
Arbete: Projektplanering inom elkraftsbranschen
Erfarenhet: 8 år

Årets lönerevision klar, blev ca 3,6%. Ny lön landar på 50300kr/mån.
Kan tillägga att vi har 5000kr i friskvårdsbidrag och bonus på 6% av årslön.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

Yrke: Elkraftsingenjör, konsult inom elkraft
Förmåner: telefon, fria arbetstider, kostnad för motionslopp, friskvård, extra semesterdagar, möjlighet för bonus
Erfarenhet: 6 månader
Ålder: 38
Utbildning: 2-årig Yrkeshögskola
Månadslön: 34000

Skrivet av Vintervilan:

Går upp till 38000 nu i december. I princip samma förmåner men går upp till 5000 friskvård och 8 timmar ledigt för flytt.

Satt egentligen utanför årets löneförhandling på grund av ökningen i Höstas som skulle gälla för 2023, men arbetsgivaren ville vara konkurrenskraftig och erbjöd mig 42.000 och 3 extra semesterdagar.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Sveriges Ingenjörer brukar inte ha några garanterade ökningar. Jag har jobbat på flera olika företag de senaste 25 åren och mig veterligen har det aldrig enligt avtalet funnits någon reglerad minsta ökning.

Många kollektivavtal reglerar dock löneökningar mer detaljerat.

Skrivet av joakim99:

Detta stämmer inte.

Jag har haft personalansvar i olika (stora bolag) med kollektivavtal och satt 0 kroner för enskilda individer.
Det som krävts är att kunna motivera det mot faket (sveriges ingenörer, unionen).
oftast har jag där emot höjt nån hundering för att slippa ta diskussionen med faktet.

De som presterat bra eller tillräckligt får en normal eller bra höjning.

Men som alltid beror på potten man har fått, även fast man säger att det är "indiviuel löneökning", så styr potten.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Ny lön: 51000kr
Ålder: 26
Erfarenhet: ~ 4 år

Uppdatering inför nya löneåret och att provanställningen samtidigt går över tillsvidare. Egentligen sa jag ifrån mig att inkluderas i nästkommande lönerevision pga jag tröck på en högre lön än arbetsgivaren påstod sig ha som maxtak vid anställningens tidpunkt.. Men nytt anställningsavtal skrevs på inom den nya koncernen vilket resulterade till en lönerevision ändå.

Hade turen att vårt bolag blev uppköpt av en större aktör där nya system tillkom där jag var den enda i Sverige (inom koncernen) för tillfället med fördjupad systemkunskap jag erhållit från min tidigare arbetsplats. Blev därför också tjänsteområdesansvarig för 2 större ERP system utöver min ordinare roll.

Sa dock ifrån mig tjänstebil i förmån till att nå mitt löneönskemål. Och med en bra gnutta rejäl tur när det kommer till timing.

Snyggt förhandlat! Vad jobbar du med för ERP? Vilket språk? Om man får fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Yrke: Security Analyst
Stad: Malmö
Utbildning: Nätverksteknik med IT-Säkerhet
Erfarenhet: 0
Lön: Grundlön är 33000 men får ett tillägg på 35% pga roterande skift.
Förmåner: Mobil, laptop, 3500 friskvård, valfri certifikat inom IT, 1 timme i veckan för att träna under arbetstid samt möjlighet till förmånsbil efter provanställningen.

Ny tjänst från och med oktober i år.

Yrke: Säkerhetskonsult inom Microsoft (Defender, Sentinel m.fl)
Stad: Malmö/Hybrid
Erfarenhet: 2år
Lön: 50000
Förmåner: 4000 friskvård, 30 semesterdagar, förmånsbil etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Snyggt förhandlat! Vad jobbar du med för ERP? Vilket språk? Om man får fråga.

Tack! Hela ryggen rann vid varje förhandling.

Började tidigt i karriären med Visma Spcs, gick sedan över till Fortnox och kompletterande integrationer/system som Findity, Medius, Capego, Flex HRM & Lön och Agda. Dessa var genom min tidigare arbetsgivare.

Nu är det Xledger ERP som är huvudsystemet, mer inriktat mot "large" kunder. Vi integrerar kunder från hela norden och krävs någorlunda koll på respektive lands regler. Mestadels är det Sverige för min del, men sedan Norge, Finland och Danmark i den ordningen. Det är då koncerner från de länderna som etablerar sig i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

Har precis bytt jobb.

Tidigare jobbet:
Yrke: Front-end utvecklare
Lön: 33k
Ålder: 21
Utbildning: Yrkeshögskola, front end developer
Erfarenhet: Ingen när jag började.
Övrigt: Friskvårdsbidrag på 3k, 6v semester, dator + telefon med abonnemang, bra sjukvårdsförsäkring, massage och lite annat.

Pga nya arbetssätt och undermålig löneökning med 2% så valde jag att hoppa skepp.

Nya jobbet:
Yrke: Software developer
Lön: 40k
Ålder: 22
Utbildning: Yrkeshögskola, front end developer
Erfarenhet: Drygt 1.5år.
Övrigt: Remote first, Friskvårdsbidrag på 5k, 6v semester, dator + telefon, bra sjukvårdsförsäkring. Rätt samma lika här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Ny tjänst från och med oktober i år.

Yrke: Säkerhetskonsult inom Microsoft (Defender, Sentinel m.fl)
Stad: Malmö/Hybrid
Erfarenhet: 2år
Lön: 50000
Förmåner: 4000 friskvård, 30 semesterdagar, förmånsbil etc.

Två år och ligger på 50 ! :0

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vi har fått ett riktigt fint lönehopp i familjen under året. Visserligen har vi flyttat från mellanstor stad i Sverige till Oslo där lönerna är högre men privatekonomin kommer få sig en ordentlig skjuts även om hyran är 27 500 NOK.

Började med att min fru fick ett väldigt fint jobberbjudande från sin tidigare arbetsgivare som har fiskat efter henne flera gånger tidigare, men den här gången kunde vi inte säga nej. Hennes arbetsgivare betalade allt för flytten: flyttfirma som packade/packade upp och flyttade alla våra saker, de betalade hotell, milersättning etc. för två resor till Oslo med totalt 4 hotellnätter och en månadslön i bonus för kostnader som uppstod i samband med flytten.

Jag:

Tidigare jobbet:

Yrke: Privatrådgivare, egen kundstock på bank.
Lön: 37k ish
Ålder: 35
Utbildning: Civilekonom
Erfarenhet: 7 år
Övrigt: friskvård 2,5k, styra tiderna väldigt fritt, 27 semesterdagar, sjukvårdsförsäkring och förmånligt bolån. Bonus upp till 20k/år.

Nya jobbet:

Yrke: Credit Consultant på nischbank (support till kundtjänst och behandling av knepiga kreditärenden)
Lön: 52,5k
Övrigt: 35h arbetsvecka, 30 semesterdagar, flex, två dagar/vecka hemifrån, lunch i personalmatsal för 300 kr/mån, 25,3% pensionsavsättningar totalt, 8k friskvårdsbidrag som man styr helt fritt (t.ex. golfklubbor är OK), gratis gym på kontoret.

Frugan:

Gamla jobbet:

Yrke: Produktionsutvecklare
Lön: 45k
Ålder: 32
Utbildning: Civilingenjör i produktionsdesign
Erfarenhet: 7 år
Övrigt: Inget speciellt, flextid och gratis frukost en gång i veckan typ.

Nya jobbet:

Yrke: Site Lean Leader
Lön: Grundlön 89k samt fast tillägg för bil 9,4k/mån (beresningsskyldig)
Övrigt: Bonus upp till 15% av årslönen, en dag/vecka hemma, gratis lunch på jobbet, extra avsättning till pensionen (minns inte exakt hur mycket det var, men behöver knappast pensionsspara med den avsättningen).

Kliver från ca. 60k netto till 108k ish i hushållsinkomst, så det är ordentligt mycket bättre än vi hade i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vi har fått ett riktigt fint lönehopp i familjen under året. Visserligen har vi flyttat från mellanstor stad i Sverige till Oslo där lönerna är högre men privatekonomin kommer få sig en ordentlig skjuts även om hyran är 27 500 NOK.

Började med att min fru fick ett väldigt fint jobberbjudande från sin tidigare arbetsgivare som har fiskat efter henne flera gånger tidigare, men den här gången kunde vi inte säga nej. Hennes arbetsgivare betalade allt för flytten: flyttfirma som packade/packade upp och flyttade alla våra saker, de betalade hotell, milersättning etc. för två resor till Oslo med totalt 4 hotellnätter och en månadslön i bonus för kostnader som uppstod i samband med flytten.

Jag:

Tidigare jobbet:

Yrke: Privatrådgivare, egen kundstock på bank.
Lön: 37k ish
Ålder: 35
Utbildning: Civilekonom
Erfarenhet: 7 år
Övrigt: friskvård 2,5k, styra tiderna väldigt fritt, 27 semesterdagar, sjukvårdsförsäkring och förmånligt bolån. Bonus upp till 20k/år.

Nya jobbet:

Yrke: Credit Consultant på nischbank (support till kundtjänst och behandling av knepiga kreditärenden)
Lön: 52,5k
Övrigt: 35h arbetsvecka, 30 semesterdagar, flex, två dagar/vecka hemifrån, lunch i personalmatsal för 300 kr/mån, 25,3% pensionsavsättningar totalt, 8k friskvårdsbidrag som man styr helt fritt (t.ex. golfklubbor är OK), gratis gym på kontoret.

Frugan:

Gamla jobbet:

Yrke: Produktionsutvecklare
Lön: 45k
Ålder: 32
Utbildning: Civilingenjör i produktionsdesign
Erfarenhet: 7 år
Övrigt: Inget speciellt, flextid och gratis frukost en gång i veckan typ.

Nya jobbet:

Yrke: Site Lean Leader
Lön: Grundlön 89k samt fast tillägg för bil 9,4k/mån (beresningsskyldig)
Övrigt: Bonus upp till 15% av årslönen, en dag/vecka hemma, gratis lunch på jobbet, extra avsättning till pensionen (minns inte exakt hur mycket det var, men behöver knappast pensionsspara med den avsättningen).

Kliver från ca. 60k netto till 108k ish i hushållsinkomst, så det är ordentligt mycket bättre än vi hade i Sverige.

Grattis!! Inga barn alltså. Det skulle komplicera flytten.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kollektivavtal styrs av mbl, vilket klassas som en lag. Oftast förekommer skadestånd efter tvistförhandlingar.
Lön sätts inte av lagar men kollektivavtalet regleras via en. Därför kan det bli avtalsbrott, sen finns det självklart undantag, som ni nämner om folk som inte gör något där det kanske blir utköp istället efter förhandling

Inte helt rätt, delar av kollektivavtalet styrs av MBL. I de flesta kollektivavtal är det en mindre del som styrs, se https://lagen.nu/1976:580. Lönen är inte ett av de onrådena.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.