En av tre svenskar använder annonsblockerare

Permalänk
Medlem

Wait, what.. Varför är det inte närmare tre av tre svenskar som använder adblock? Weird.
Ublock origin och/eller adblock plus förgyller min vardag på daglig basis.

Permalänk
Medlem

Klart man blockerar, att inte göra det är som att salta notan med att inkludera dricks.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Har använt olika former av adblocker i minst 15år.
Blev faktiskt rätt chockad när jag skulle hjälpa päronen med något problem på datorn och surfade lite på den, herregud vad där är reklam! Börjar förstå var de där fantasisiffrorna (närmar mig miljonen) med blockerade annonser som ublock origin rapporterar kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är OK med reklam. Anledningen till att jag använder annonsblockerare är för att den även blockerar spårare och annat skit. Hade reklamen bara vart ren reklam hade jag inte haft något emot den.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

uBlock Origin, Sponsorblock, Malwarebytes Browser Guard.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Pi-hole FTW!!!

Permalänk
Medlem

Jag har inte det minsta emot reklam på sidor som t.ex. FZ/SC, men jag avskyr saker reklam i form av pop-ups eller omdirigeringar till andra sidor.
Det värsta jag vet i sammanhanget är dock sidor som hämtar information om mig som jag aldrig haft någon avsikt att dela med mig av. Inte för att jag har något att dölja, utan för att någon tar sig rätten att ta den utan att fråga på ett öppet och ärligt sätt. Att begrava förfrågan bakom långa textväggar och användarfientliga förfrågningar som; "vill du dela med dig av data om dig som känns relevant för oss?" följt av en slider med grå till vänster eller mörkgrå till höger.

Jag förstår att inget är gratis, men informationsinsamlandet är en ren j-vla stöld av min person i mina ögon.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag kör adblock direkt i Openwrt router.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Kör inbyggd i Brave, bästa som finns

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Använder uBlock Origin, men tycker den blivit sämre på senaste året. Vet inte vilken som är bäst just nu?

Vill slippa reklam i videoklipp, tex Youtube Aftonbladet och liknande.

Övrig reklam på sidor stör inte så mycke.

Här på Sweclockers kör jag så jag ser reklamen på sidorna tex, det stör inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Kör pi hole, NextDNS, uBlock origin och sponsorblock/vanced samt ej reklam skylt på brevlådan.

Kan tipsa om dessa:

Blockera reklam och att dina uppgifter delas med företag:

https://www.statenspersonadressregister.se/

https://nixtelefon.org/

https://nixa.nixadresserat.se/#/login

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Vagtraf...
Också viktigt att logga in på sina konton, t ex Google och Microsoft och stänga av datadelning etc så långt man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag är en utav dessa.
Blockerar och försöker distansiera mig så mycket det bara går.

Vi blir ju bombade med reklam idag, våra hjärnor går på högvarv av alla intryck utan att vi tänker på det... kombinera det med att vi har telefoner som plingar till höger och vänster, smarta klockor som pockar på uppmärksamhet etc.
Nä fy fan, jag vill själv välja när jag vill få information om andra saker än det som jag har i kikarsiktet.

Så, nu lät jag riktigt gammal och sur. Haha

Vill bara säga att det hör är bland det bästa jag har läst på länge! Håller med till hundra procent.👌

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kör Adguard på alla våra enheter, fick tag på nån livstidslicens för 9 enheter riktigt billigt på Stacksocial. 16 dollar just nu.
https://stacksocial.com/sales/adguard-family-plan-lifetime-su...

Ovanpå det kör vi även Youtube Extender i webbläsarna, som skippar alla sponsordelar i Youtubeklippen.

Har inte sett reklam på Sweclockers hemsida sen mitten på 2010-talet.

Permalänk
Medlem

Adblock Plus på både stationära, bärbara samt på min iPhone.

Det är tyvärr fortfarande så att webben är fylld till brädden (men sällan till bredden, då websidor lever kvar i tiden när folk hade upplösningen 1024x768) av intrusiv reklam med animerad grafik.

Permalänk
Medlem

Blockar ingen reklam. Youtube betalar jag dock för då jag inte tål alla reklamavbrott.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag har ända sen annonsblockerare uppfanns, eller i alla fall nånstans där i närheten jag blev varse om att såna existerade, använt det. De gånger jag hamnar i en webläsare som inte har det så låter jag bli att surfa helt enkelt, det är som en helt främmande stressig värld man hamnar i. För att slippa reklam på TV använder jag en PVR för de program jag vill se för att kunna spola förbi reklamen. Det är huvudskälet, men sen om det hjälper mot spårning är ju ett bonus, för spårningen skulle i annonssammanhang inte göra någon nytta ändåså eftersom jag aldrig ser reklamen de ämnar använda spårningen till.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Firefox + uBlock på dator och telefon = Win.

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Jag var lite för lat för att tweaka var jag ville ha det och inte, så senaste datorerna har jag inte orkat installerat det. Tycker dock Firefox har en del bra inbyggda funktioner som hjälper mot det värsta. Sen minskade personligen behovet rätt drastiskt när jag införskaffade Youtube Premium för ett antal år sedan. Jag stör mig inte så mycket på "vanliga" annonser, men reklaminslag som ger längre pauser i det jag lyssnar eller tittar på gör mig lätt vansinnig.

Speciellt Youtube där man får en annons varje gång man klickar på en ny video.

Inga problem med tex Twitch där det inte kommer en ny annons när man byter stream om man nyligen sett en.

Permalänk
Medlem

Kör själv adsense på mina sidor. Dock tjänar man knappt något på visningar, det är klicken som ger revenue.
Så tänker man inte klicka på swecs annonser så kan man lika gärna blocka.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

uBlock Origin (blockerat 2 458 Miljoner "saker" sedan installation), Sponsorblock och NextDNS för mig.
Detta gör nog att det mesta från mig blockeras, och även på sidor där jag tillåter reklam så blockeras en massa saker via NextDNS.

Saken som mest oroar är att det har spridits malware och virus via annonser, även på sidor som Aftonbladet.

Jag har inte så mycket tid att jag vill slösa bort den på att försöka rensa mitt digitala liv om jag blir infekterad av en annons på en sida.

Har fått YT Premium, men även innan dess så såg jag inga annonser där då uBlock Origin fixade bort dem därifrån.

Det finns sidor och kreatörer som jag stödjer på olika sätt, tillåter reklam på sidor, inte snabbspolar förbi reklamen eller prenumererar på deras Patreon.

Det har tidigare frågats om / diskuterats i andra trådar om att ha ett SweC Plus eller liknande där man som besökare kan vara medlem för en månadspeng och därmed inte se (lika mycket) reklam?
Vet inte om detta hade funkat för SweC rent ekonomiskt då jag misstänker att priset de kan sätta för sina annonser faktiskt är beroende på hur många som ser dem och klickar ingen och köper något.

Det handlar nog om att de som lyckas bäst med annonsfinansierat innehåll är de som har relevanta annonser som inte upplevs in integritetskränkande (spårning).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

uBlock Origin, Sponsorblock, Malwarebytes Browser Guard.

Funkar MWByter browser guard bra, tycker du?
Bara nyfiken- kör själv malwarebytes legit här hemma men har inte aktiverat det tillägget. Tidigare testat lite olika såna program, och upplevt dem för "intrusive". As in; om jag prompt Vill surfa nånstans som inte 'anses säkert' så bör det tillåtas o inte bli tvär-nej, imo

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av HappySatan:

Vill bara säga att det hör är bland det bästa jag har läst på länge! Håller med till hundra procent.👌

😃❤️🙌🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att var tredje person då orkar med all reklam?!

Eller är det bara att de inte är kunniga nog att göra annat än att acceptera vad som serveras?

Edit: slarvläste visst, det är ännu mer otroligt.

Permalänk

Svarade ja, men använder Pi-hole som blockerar på DNS-nivå. På datorer blockeras 3rd part cookie och om så behövs andra cookies. Har lagt in sidor som får visa reklam, exempel sweclockers.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

En av de saker som frustrerar mig mest är när tjänster jag betalar för är dränkta i en massa irriterande reklam. T.ex. dagstidningarnas webbplatser - de är outhärdliga utan ad-block.

Permalänk
Medlem

Kör med Ghostery normalt, vissa sidor undantas ibland, däribland Swec. Men är som andra rätt så allergisk mot reklam, ser inte på tv och lyssnar inte på radio och har inte gjort på många år. Det blir för mycket intryck, så hysteriskt. Radio är på något vis värst.
Spårande reklam som börjar annonsera om sådant man sökte efter för en vecka sedan är inte roligare.

Började med adblocker för yt för år sen och har aldrig slutat men använder mest yt till att lyssna på musik från ett antal promotionkanaler och stödjer ibland artister får upp öronen för genom att köpa deras musik på bandcamp (det finns nästan alltid en sån länk).
Hellre det än google även om artisterna tjänar mest totalt på spotify.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Internet är oanvändbart utan någon form av annonsblockering.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kör med Ad Block Plus i Firefox på båda datorerna, men vit listar sidor som denna plus några till. Det har gått så långt över styr med hur mycket och påträngande reklamen är på många sidor så det går nästan inte att använda internet utan nån form av ad block, tycker jag. Kör inget mer än det eventuellt inbyggda i Firefox på mobil och platta.

Permalänk
Medlem

Vissa sidor är ju rentav helt obrukbara utan annonsblockerare. Youtube bl.a. har ju bara blivit värre med annonser som tränger på mer och mer.

Likaså Twitter sedan några veckor tillbaka är ju nu typ var tredje eller var fjärde tweet en promotad annons-tweet. Och än värre så ser man där ett oroväckande högt antal sådana som annonserar produkter som är oetiska, lurendrejeri, innehåller falsk/vilseledande marknadsföring eller är rentav olagliga att sälja på Svensk (eller Europeisk) marknad. Värsta med det är ju att t.o.m. de som betalar för twitter blue får fortfarande reklam, visserligen hälften men hälften av alldeles för mycket är ju knappast mycket förbättring... annonsblockerare är ju no-brainer där, plus att man slipper den där dumma blåa “verifierad” stämpeln.

Permalänk
Medlem

Jag blockerar allt överallt om det går. Betalar ju redan för tillgång till internet