En av tre svenskar använder annonsblockerare

Permalänk
Melding Plague

En av tre svenskar använder annonsblockerare

Trots att nästan 40 procent tycker att reklam är ett okej i utbyte mot gratis innehåll väljer många bort det för att undvika datainsamling och cookies.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Svarade ja, men insåg att jag faktiskt inte har det på denna datorn.
Stänger ändå av det på sidor jag vill supporta, så som tex Sweclockers, men även utvalda youtube kanaler och twitch streamers.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Purrfected:

Svarade ja, men insåg att jag faktiskt inte har det på denna datorn.
Stänger ändå av det på sidor jag vill supporta, så som tex Sweclockers, men även utvalda youtube kanaler och twitch streamers.

Jag var lite för lat för att tweaka var jag ville ha det och inte, så senaste datorerna har jag inte orkat installerat det. Tycker dock Firefox har en del bra inbyggda funktioner som hjälper mot det värsta. Sen minskade personligen behovet rätt drastiskt när jag införskaffade Youtube Premium för ett antal år sedan. Jag stör mig inte så mycket på "vanliga" annonser, men reklaminslag som ger längre pauser i det jag lyssnar eller tittar på gör mig lätt vansinnig.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är en utav dessa.
Blockerar och försöker distansiera mig så mycket det bara går.

Vi blir ju bombade med reklam idag, våra hjärnor går på högvarv av alla intryck utan att vi tänker på det... kombinera det med att vi har telefoner som plingar till höger och vänster, smarta klockor som pockar på uppmärksamhet etc.
Nä fy fan, jag vill själv välja när jag vill få information om andra saker än det som jag har i kikarsiktet.

Så, nu lät jag riktigt gammal och sur. Haha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag använder Malwarebytes Browser Guard och den funkar klockrent. Tar bort reklam på Youtube och den irriterande första annonssidan på aftonbladet bl.a.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bytte till Firefox bara för att kunna blockera annonser på telefonen, men även för att bli av med påtvingade Tab Groups.

Sidor som jag har adblock avslaget på kan räknas på en hand.

Permalänk
Medlem

Är en av dom som kör uBlock Origin i Firefox. Enbart sidor jag vill stötta (Swec + FZ) som jag stänger av den funktionen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Självklart, använder pihole, webbläsarens egna (vivaldi) samt tillägg i webbläsaren (ublock).
Mängden reklam som är autospelande videos med ljud blev för mycket för många år sen så då fick det vara nog.
Eller fake-pop up fönster som täcker sidan, vilket tyvärr nu ersatts av cookie fönster......

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Trots att nästan 40 procent tycker att reklam är ett okej i utbyte mot gratis innehåll väljer många bort det för att undvika datainsamling och cookies.

Spot on!
Reklam i sig på en sida är inte hela världen men datainsamlingen är så otroligt mycket 1984 att det är inte värt det.
Sidor som blockerar användare med adblockers vägrar jag hellre besöka helt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Mycket av hatet i alla fall för mig för reklam är att alla ska ha på ALLA sidor och blinkande så man råkar missklicka osv.
Sen gjorde ju inte AB det bra när det kommer upphoppande reklam osv, så tyvärr är det på med pihole tex.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Adblock DNS + Ublock i firefox kombinerat med alla 3e parts kakor av = En betydligt behagligare upplevelse på nätet.

Drev torrentsidor i över fem år helt utan reklam så att det skulle var omöjligt utan är bara trams eller girighet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Man har Adblock, men stänger av den för att stödja våra bröder på FZ/Sweclockers så klart <3

Söker pluspoäng här!

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna supporta vissa forum och sidor...Men får ni lillfingret blir det bara tånaglarne kvar! Lite av problemet med internet idag, besökarna är bara ett nödvändigt ont. På plats ett pengar på plats två mer pengar på plats tre besökadata= ännu mer pengar på plats fyra sälj besöksdata pengar så klart plats fem lusa ner hemsidan med diverse FB/Gogglespårare som följer dina besökare på andra sidor och gärna berätta det för dig såå att du kan få mer pengar Sex den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket...

Permalänk
Medlem

Reklamen sköts inte snyggt nästan någonstans. Det hade kanske varit SweClockers som har reklam anpassad för sina läsare utan att vara obekvämt personanpassad.

Reklam är kognitivt spam, och jag har ingen lust att bli överröst med den varken vid datorn, telefonen eller helst ens ute på samhället.

Jag kör både Adguard på en RPi, har en VPN som käkar upp reklamen till mig på telefonen och kör med uBlock i Firefox. För YouTube ser jag på genom NewPipe som tar bort reklamen och är generellt helt överlägsen den officiella YouTube appen. Och till TVn har jag HTPC med Firefox så jag slipper reklameländet där också.

Har absolut inga problem att betala för mig, men det finns inget sätt för mig att göra det idag på YouTube utan att acceptera att dom lagrar allt jag tittar på, så det får tyvärr vara med Premium.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är det ens möjligt att surfa utan adblocker?

Permalänk
Medlem

Jag använder Privacy Badger, som formellt sett inte är en annons-blockerare.

Citat:

Privacy Badger (privacybadger.org) is a browser extension that automatically learns to block invisible trackers. Privacy Badger is made by the Electronic Frontier Foundation, a nonprofit that fights for your rights online.

Sen om någon av dessa trackers levererar annonser så har det förstås bieffekten att annonserna blockeras.

Jag ser ganska sällan reklam, men websidorna har bara sig själva att skylla om de inte får in annonsvisningar från mina besök.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Opera har en utmärkt ad-blocker inbyggd så jag använder den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

AdGuard DNS/NextDNS + AdGuard Pro/uBlock Origin + Privacy Badger + LuLu/simplewall ...

Vad mer kan man tänkas behöva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

AdGuard DNS/NextDNS + AdGuard Pro/uBlock Origin + Privacy Badger + LuLu/simplewall ...

Vad mer kan man tänkas behöva?

NoScript gör att du slipper hyfsat mycket web-pain™ också i form av popups/overlays etc.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Bra gjort av Sverige. Reklam borde förbjudas eller begränsas kraftigt.
Reklam involverar massa kod, bilder och video som drar extra ström på klienter, nätverk och servrar. Från ett miljöperspektiv är det oansvarigt att inte blockera reklam.

Ur ett ekonomiskt perspektiv är mycket av reklamen ett slöseri med resurser. Resurser som skulle kunna läggas på mer produktiv verksamhet.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Jag blockerar reklam på internet pga. säkerhetsskäl.

Fast jag ogillar också reklam extremt mycket.

Permalänk

Reklam är inget problem men däremot måste vi ordentligt bredda lagar mot spårande på internet. Och vi måste ha lagar som säger att det alltid ska gå att stänga av all telemetri från apparater och fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Bra gjort av Sverige. Reklam borde förbjudas eller begränsas kraftigt.
Reklam involverar massa kod, bilder och video som drar extra ström på klienter, nätverk och servrar. Från ett miljöperspektiv är det oansvarigt att inte blockera reklam.

Ur ett ekonomiskt perspektiv är mycket av reklamen ett slöseri med resurser. Resurser som skulle kunna läggas på mer produktiv verksamhet.

Well är väll ett aktivt val vad för sidor man vill kunna använda, sidor som Youtube och sweclockers skulle försvinna illa kvickt om alla skulle blockera reklam då det inte är många som skulle kunna tänka sig betala för till exempel medlemskap här på sweclockers.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

uBlock Origin till Firefox funkar fint
Undantag på Swec och FZ som får visa reklam

Permalänk
Medlem

Orkar inte bry mig och har inte känt att de eventuella annonserna är i vägen, tiden med hundratals pop-up känns avlägsen om man är på seriösa sidor är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Yes, och väntar fortfarande på en möjlighet att stödja Sweclockers med en slant utan att behöva slå av Adblockern. Vi kan ju betala för annonsering i marknaden så varför inte? 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Reklam är ganska okej så länge det inte blockerar innehåll (typ youtube/tv suger alltså)

Men dataspårningen, fingerprinting och annat som sker i samband är så horribel att jag hellre blockar allt som har med det att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well är väll ett aktivt val vad för sidor man vill kunna använda, sidor som Youtube och sweclockers skulle försvinna illa kvickt om alla skulle blockera reklam då det inte är många som skulle kunna tänka sig betala för till exempel medlemskap här på sweclockers.

Youtube kräver ju en fantastisk bandbredd och servrar osv för att fungera och det kostar pengar. Många skulle nog vara beredda att betala för att få tillgång till den siten, och många betalar för övrigt redan.

För Sweclockers däremot fanns det gott om alternativ även innan allt blev reklamfinansierat. Det finns alltid eldsjälar som är beredda att göra det för skoj skull. Man kan även dryga ut kassan med "sponsrade" artiklar som inte går att blockera utan vidare.

Permalänk
Medlem

Stänger allt i störta möjliga mån, vill jag ha info om nåt letar jag reda på det själv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Blockar all reklam jag kan på alla sitter utom Swec, tittar heller inte på nån linjär tv kanal utom kanske svtplay och tv4play där man slipper reklam

Visa signatur

Acer Predator Helios 300