Permalänk
Avstängd

Prime Video svajig kvalitet

Jag har typ den senaste månaden märkt av att Prime Video emellanåt går ner till riktigt katastrofal kvalitet i några sekunder. Detta sker ofta kort efter man börjat på ett nytt avsnitt eller så, och ofta är det bara ett par tillfällen i början men ibland fortsätter det intermittent under ganska lång tid. Kvaliteten blir så dålig att typ ansikten bara blir en oformlig massa, alltså sämre än det absolut lägsta på Youtube eller så. Det händer normalt inte på några andra tjänster så jag tror inte problemet ligger hos mig liksom.

Är det något någon annan har upplevt också?

Sen är jag rätt tveksam till Prime oavsett. Det är för mycket reklam i videotjänsten och jag handlar inte så ofta på Amazon att det är värt det för fri frakt egentligen.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft det problemet på Prime Video. Den enda streamingtjänst där jag kan få någon sekund med kass kvalité i början är med Apple+.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med prime när jag använde TV:ns inbyggda app. När jag castade från mobilen funkade det mycket bättre. Segt men så var det för mig.

Jag tror dock mitt problem löstes genom en uppdatering av appen, men jag använder inte prime längre så det är lite oklart.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Kör endel Prime på min Sony TV och PS5 har inte haft några problem alls.Kör du Wifi eller Kabel?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem sista tiden med att filmer och serier fryser helt random i flertalet sekunder, om man använder appen till Google TV. Castar jag däremot från appen så verkar det fungera bättre, sitter med 100/100 lina.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har typ den senaste månaden märkt av att Prime Video emellanåt går ner till riktigt katastrofal kvalitet i några sekunder. Detta sker ofta kort efter man börjat på ett nytt avsnitt eller så, och ofta är det bara ett par tillfällen i början men ibland fortsätter det intermittent under ganska lång tid. Kvaliteten blir så dålig att typ ansikten bara blir en oformlig massa, alltså sämre än det absolut lägsta på Youtube eller så. Det händer normalt inte på några andra tjänster så jag tror inte problemet ligger hos mig liksom.

Är det något någon annan har upplevt också?

Sen är jag rätt tveksam till Prime oavsett. Det är för mycket reklam i videotjänsten och jag handlar inte så ofta på Amazon att det är värt det för fri frakt egentligen.

Exakt samma problem här. Nvidia Shield Pro + 1000/1000mbit kabel. Får testa via TVn eller casta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Kör endel Prime på min Sony TV och PS5 har inte haft några problem alls.Kör du Wifi eller Kabel?

WiFi, men det är som sagt inget problem för något annat. Den trådlösa routern är också i samma rum, max fyra meter bort utan något emellan. Det kan förstås slumpa sig så att någon granne har en konstig mikrovågsugn som stör ut mitt 5GHz-nät bara när jag kollar på Prime eller liknande, men det känns inte så sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

WiFi, men det är som sagt inget problem för något annat. Den trådlösa routern är också i samma rum, max fyra meter bort utan något emellan. Det kan förstås slumpa sig så att någon granne har en konstig mikrovågsugn som stör ut mitt 5GHz-nät bara när jag kollar på Prime eller liknande, men det känns inte så sannolikt.

kör du på teven? kan ju testa en annan enhet för att se om det är appen som strular.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

kör du på teven? kan ju testa en annan enhet för att se om det är appen som strular.

Jo jag testade med en Chromecast med Android, och det var samma problem där. Vet inte om det är exakt samma app, teven är en Samsung med Tizen, men de är ju rätt samma i alla fall. Jag kan förstås testa att installera Prime på XBoxen med och se om det hjälper, men chansen känns inte så stor.

Jag skulle också kunna testa med VPN på Chromecasten, jag har en app och betalar för tjänsten, men många tjänster blockar VPN även om jag väljer Sverige som plats och så.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med Nvidia Shield Pro, kabel hela vägen, 1000/1000 via Bahnhof, Telia öppen fiber.
Reklamsnutt för andra serier förekommer efter 3-4 avsnitt men det kan jag stå ut med för det låga priset. Handlar en hel del av Amazon så Primevideo blir bara bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Har inga problem med Nvidia Shield Pro, kabel hela vägen, 1000/1000 via Bahnhof, Telia öppen fiber.
Reklamsnutt för andra serier förekommer efter 3-4 avsnitt men det kan jag stå ut med för det låga priset. Handlar en hel del av Amazon så Primevideo blir bara bonus.

Kör du reklamblockering med PiHole? Annars kanske det är orsaken för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

WiFi, men det är som sagt inget problem för något annat. Den trådlösa routern är också i samma rum, max fyra meter bort utan något emellan. Det kan förstås slumpa sig så att någon granne har en konstig mikrovågsugn som stör ut mitt 5GHz-nät bara när jag kollar på Prime eller liknande, men det känns inte så sannolikt.

Hände min flickvän. Körde mot TV:n på 5Ghz wifi 2 meter från routern, det mesta funkade fint. Men Prime bråkade en del ibland.
Drog en ethernet-kabel och alla problem var som bortblåsta. Datorer, mobiler osv fungerar dock utmärkt med wifi.

Så det kan vara värt ett test med kabel.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OC&Burn:

Hände min flickvän. Körde mot TV:n på 5Ghz wifi 2 meter från routern, det mesta funkade fint. Men Prime bråkade en del ibland.
Drog en ethernet-kabel och alla problem var som bortblåsta. Datorer, mobiler osv fungerar dock utmärkt med wifi.

Så det kan vara värt ett test med kabel.

Jo det kan det absolut vara. Stabiliteten är ju bättre med kabel även om hastigheten nog inte är det, med tanke på tevens 100Mbit. Men det är som sagt inga problem för andra tjänster eller något annat alls på mitt trådlösa nät. Jag kan streama spel från min XB till en handhållen grej där båda är anslutna med WiFi utan några som helst problem exempelvis. Bara Prime som typ landar i 120p-upplösning eller vad det nu är.

Samtidigt, behövs det kabel för att få stabil bildkvalitet så säger jag nog upp tjänsten, jag har levt utan några längre nätverkskablar i ett antal år nu och det är väldigt skönt, Primes fåtal serier som jag gillar kan jag skita i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Kör du reklamblockering med PiHole? Annars kanske det är orsaken för mig.

Kör Cloudflare DNS family, dvs. 1.1.1.3 och 1.0.0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har typ den senaste månaden märkt av att Prime Video emellanåt går ner till riktigt katastrofal kvalitet i några sekunder. Detta sker ofta kort efter man börjat på ett nytt avsnitt eller så, och ofta är det bara ett par tillfällen i början men ibland fortsätter det intermittent under ganska lång tid. Kvaliteten blir så dålig att typ ansikten bara blir en oformlig massa, alltså sämre än det absolut lägsta på Youtube eller så. Det händer normalt inte på några andra tjänster så jag tror inte problemet ligger hos mig liksom.

Är det något någon annan har upplevt också?

Sen är jag rätt tveksam till Prime oavsett. Det är för mycket reklam i videotjänsten och jag handlar inte så ofta på Amazon att det är värt det för fri frakt egentligen.

Prime har betydligt bättre kvalite än många andra tjänster. Aldrig märkt det du nämner och inte hört det ifrån vänner. Misstänker att det kanske kan ligga hos dig.

Vad har du för ISP?
Kör du trådlöst?
Provat installera om appen?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag kollade på The Boys nyss och tänkte tvärtom spontant att det var grym bildkvalitet på säsong 2. Kör Chromecast trådlöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Prime har betydligt bättre kvalite än många andra tjänster.

Bättre vet jag inte men de har bra kvalitet när det funkar som det ska, problemet är bara att det inte alltid gör det.

Citat:

Aldrig märkt det du nämner och inte hört det ifrån vänner. Misstänker att det kanske kan ligga hos dig.

Tja, kanske, men det är ju konstigt att alla andra streamingtjänster fungerar bra. Prime har inte högre krav på bandbredd än andra vad jag förstår, och jag vet inte varför de skulle vara mer petiga med mindre fördröjningar eller så.

Citat:

Vad har du för ISP?

Bahnhof.

Citat:

Kör du trådlöst?

Ja, men som sagt inga problem med något annat.

Citat:

Provat installera om appen?

Jo, och provat med Android-appen på en Chromecast. Problemet finns där också, inte alltid men intermittent. Har inte märkt av det på någon telefon eller så dock, men å andra sidan kollar jag ytterst sällan på sånt på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bättre vet jag inte men de har bra kvalitet när det funkar som det ska, problemet är bara att det inte alltid gör det.
Tja, kanske, men det är ju konstigt att alla andra streamingtjänster fungerar bra. Prime har inte högre krav på bandbredd än andra vad jag förstår, och jag vet inte varför de skulle vara mer petiga med mindre fördröjningar eller så.
Bahnhof.
Ja, men som sagt inga problem med något annat.
Jo, och provat med Android-appen på en Chromecast. Problemet finns där också, inte alltid men intermittent. Har inte märkt av det på någon telefon eller så dock, men å andra sidan kollar jag ytterst sällan på sånt på telefonen.

Bahnhof hade jag väldigt problem med på kvällar. Var någon sorts överbelastning och varade ofta ifrån när man kom hem från jobb till midnatt.
Kolla vad du får för svarstid och hastighet när det är dålig kvalité på streamen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo jag testade med en Chromecast med Android, och det var samma problem där. Vet inte om det är exakt samma app, teven är en Samsung med Tizen, men de är ju rätt samma i alla fall. Jag kan förstås testa att installera Prime på XBoxen med och se om det hjälper, men chansen känns inte så stor.

Jag skulle också kunna testa med VPN på Chromecasten, jag har en app och betalar för tjänsten, men många tjänster blockar VPN även om jag väljer Sverige som plats och så.

Blir lite samma symtom som du.säger. på tv en Samsung på jobbet som körs på wifi. Kan vara lite sämre kvalite precis i början men ordnar till sigefter några sekunder.
Tror att det har att göra med typ någon kalibrering av wifi eller något när den kör igång någon serie. Känns lite så.
Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Har samma problem med prime. Å enbart prime.
Inte med hbo, Netflix, Viaplay, Disney ...
Kör via mi box till tv-wifi-bahnof 100/10

Går man ur avsnittet å tillbaka en 2 ggr så försvinner de alternativt vänta 10 sec så brukar de ordna till sig..

Anledning inte en aning men vet att det inte varit så här tidigare med prime för mig på samma utrustning, uppkoppling etc

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Kör du reklamblockering med PiHole? Annars kanske det är orsaken för mig.

Kör prime på nvidia shield, kabel 100/100 inkl pi hole, upplever inga problem

Permalänk
Avstängd

Skönt att det inte verkar vara bara jag i alla fall.

Jag misstänker att de kör någon form av handskakning precis i början när man kollar på något, och medan det sker kanske man är hänvisad till någon lägre hastighet eller liknande, och om något inte riktigt går rätt där så kanske de försöker igen efter en liten stund så att problemet kommer tillbaka efter någon minut eller så.

Men det skulle ju kunna vara något helt annat också. Typ att deras app på vissa TV-modeller hanterar minne fel, eller behöver mer minne än vad som finns tillgängligt, och således fallerar deras försök att buffra eller liknande.

Permalänk
Medlem

Testade igår för skojs skull och se om det var någon skillnad på appen vs casta.
Fick som tidigare små sekunderlånga avbrott till och från i appen, och casta inga problem.
Kan bara dra slutsatsen att det är nånting med appen som strular till tv'n. Åtminstone hos mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Läg ju vara nått med buffring eller wifi att göra, det har det alltid varit de få gånger jag haft problem. Vissa appar förväntar sig en respons/data inom en viss tid och uppfylls inte det så går kvaliten i botten.

Youtube hade problem förut, speciellt när man körde Chromecast över Wifi, det kunde ibland lösas genom att byta wifikanal eller frekvens. Ju snabbare internet man hade, desto mer sällan pollades det, när sedan datan skulle hämtas så hann den inte i tid. Jag antar att latency spelar roll här, hastighet != latency.

Jag vet inte hur dagens os, appar samt routrar funkar nuförtin, samlar dom på sig flera paket innan dom skickar? I Windows patchades det alltid så att paketen skulle skickas omedelbart.

Kör alltid Googles DNS, den går snabbast och är stabilast.

Frågan är ju vad man skall skylla på, kass buffring i appen förmodligen, buffrar man tillräckligt så ska det bara fungera. Youtube har väldigt kort buffring sedan länge, det orsakade problem för många med mobilt internet även om hastigheten teoretiskt skulle duga.