Intel bekräftar Raptor Lake Refresh

Permalänk
Melding Plague

Intel bekräftar Raptor Lake Refresh

Med en affisch som har delats på kinesiska videosajten Bilibili offentliggör Intel Raptor Lake Refresh.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Aww s**t here we go again...

Permalänk
Medlem

Samma men med 100mhz mer då eller? Får se om de lyckas få ditt mer cache eller något mer intressant.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tråkig uppsättning produkter att göra refresh på, räknar med skyhög energiåtgång med temperaturer i taket som konsekvens.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Så Alder Lake Refresh Refresh

Tror det fanns någonting som hette Skylake förr som levde lite för länge också…

Permalänk
Medlem

Kommer det med en nodkrympning kan det bli riktigt bra. Kanske uppgraderar i så fall.

Raptor Lake är begränsad av värmeutvecklingen så lite bättre energieffektivitet och förbättrad värnelesningsförmåga, tillsammans med andra förbättringar som IMC, och det kan bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

känns som marknaden stått stilla sen ddr5 kom. nu är vi tillbaka i samma sega träske sen 7700k dagarna känns de som. visst vi gick från 4c->8core nu som standard men de känns ändå sisådär...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

känns som marknaden stått stilla sen ddr5 kom. nu är vi tillbaka i samma sega träske sen 7700k dagarna känns de som. visst vi gick från 4c->8core nu som standard men de känns ändå sisådär...

Ehm, Arrow Lake lanseras 6-8 månader senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kommer det med en nodkrympning kan det bli riktigt bra. Kanske uppgraderar i så fall.

Raptor Lake är begränsad av värmeutvecklingen så lite bättre energieffektivitet och förbättrad värnelesningsförmåga, tillsammans med andra förbättringar som IMC, och det kan bli riktigt bra.

Jag vet inte om det är helt bekräftat än, men det som sägs är att Raptor Lake kommer använda samma nod som Alder Lake (d.v.s. Intel 7).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag vet inte om det är helt bekräftat än, men det som sägs är att Raptor Lake kommer använda samma nod som Alder Lake (d.v.s. Intel 7).

Tidigare rykten har pratat om Intel 4, vilket låter rimligare med tanke på att Arrow Lake kommer byggas på 20A. Det går också mer i linje med Intels gamla tick-tock modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

känns som marknaden stått stilla sen ddr5 kom. nu är vi tillbaka i samma sega träske sen 7700k dagarna känns de som. visst vi gick från 4c->8core nu som standard men de känns ändå sisådär...

DDR5 har ju bara funnits tillgängligt i 2 år, samt endast tillgängligt ett år i rimligare volymer och priser så lite tidigt att måla fan på väggen :). Skylake mjölkades ju över 6 år så. Intel kan inte heller lata sig nu när AMD är konkurrenskraftiga igen.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Wendell från Level1techs nämnde under Computex att han såg nya biffigare intel moderkort för socketen och siade om en refresh som drar mera ström Snygg iakttagelse

Permalänk
Medlem

Känns som att Intel är mest ute för att förvilla?

Skrivet av dagas:

Samma men med 100mhz mer då eller? Får se om de lyckas få ditt mer cache eller något mer intressant.

Ja är det bara samma fast med 100-200MHz extra klockfrekvens känns det inte så intressant.
Om de gör någon ny kombination av cache och/eller kärnor eller något så kanske det kan vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så Alder Lake Refresh Refresh

Tror det fanns någonting som hette Skylake förr som levde lite för länge också…

Raptor Lake kom åtminstone med modeller med mer cache och fler E kärnor än Alder Lake.
Kanske inte helt revolutionerande. Men ändå något nytt.

Jämför exempelvis Core i5 12600K mot 13600K

12600K
P-Cores: 6
E-Cores: 4
Frequency: 3.7 GHz
Turbo Clock: up to 4.9 GHz
E-Core Frequency: 2.8 GHz
up to 3.6 GHz
Cache L1: 80K (per core)
Cache L2: 1.25MB (per core)
Cache L3: 20MB (shared)
E-Core L1: 96K (per core)
E-Core L2: 2MB (per module)

vs

13600K
P-Cores: 6
E-Cores: 8
Frequency: 3.5 GHz
Turbo Clock: up to 5.1 GHz
E-Core Frequency: 2.6 GHz
up to 3.9 GHz
Cache L1: 80K (per core)
Cache L2: 2MB (per core)
Cache L3: 24MB (shared)
E-Core L1: 96K (per core)
E-Core L2: 4MB (per module)

12600K
Totalt 10 kärnor (6P+4E)
Totalt 9,5MB L2 cache

13600K
Totalt 14 kärnor (6P+8E)
Totalt 20MB L2 cache

Då var i5 12600K den lägsta Alder Lake-S modellen som fick E kärnor.

Säg om vi jämför xx400 modellerna mot varandra.

i5-12400
Cores: 6 (P-Cores: 6)
Frequency: 2.5 GHz
Turbo Clock: up to 4.4 GHz
Cache L1: 80K (per core)
Cache L2: 1.25MB (per core)
Cache L3: 18MB (shared)

i5-13400
P-Cores: 6
E-Cores: 4
Frequency: 2.5 GHz
Turbo Clock: up to 4.6 GHz
E-Core Frequency: 1800 MHz
up to 3.3 GHz
Cache L1: 80K (per core)
Cache L2: 1.25MB (per core)
Cache L3: 20MB (shared)
E-Core L1: 96K (per core)
E-Core L2: 2MB (per module)

12400
Totalt 6 kärnor (6P)
Totalt 7,5MB L2 cache

13400
Totalt 10 kärnor (6P+4E)
Totalt 9,5MB L2 cache

På toppen är i9-13900K och i9-13900KS snabbare än i9-12900K om man har tillräckligt med kylning.

Men säg om jag skulle bygga ett LGA 1700 system så hade jag troligtvis valt en i5-13600K.
Jag tycker Core i9 modellerna är för dyra och svårkylda.
Men i5-13600K verkar vara en ganska bra kompromiss och ändå ett steg upp från i5-12600K om vi jämför generationerna.

Permalänk
Medlem

Raptor Lake kom även med högre klockfrekvenser, högre IPC och bättre minneskontroller för DDR5. Det är ändå en skaplig förbättring mot föregångaren, i varje fall sett till hur det varit med alla Skylake Refresh.

Intel har snabbat på utvecklingen senaste generationerna men många tycks bara se fel i allt de gör.

Permalänk
Medlem

Är det inte extremt konstigt att detta går ut till kineser först av alla?

Vad hände med embargon mot att sälja prylar till Kina? Det hela känns som en avancerad bluff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det inte extremt konstigt att detta går ut till kineser först av alla?

Vad hände med embargon mot att sälja prylar till Kina? Det hela känns som en avancerad bluff.

Intel är helt beroende av handel med Kina, personligen tror jag det är ett sätt att blidka Kina under ett allt högre politiskt tonläge.

Det är extremt konstigt att tänka att det skulle finnas handelsembargon idag mot Kina, USA vill öka sin export till Kina för att minska handelsunderskottet, om något så vill Kina ha högre tullar på Amerikanska varor. Kina är i sin tur mycket beroende av Intel/AMD ett tag till även om de satsar fullt ut på att få bort beroendet av AMD64/i386.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det inte extremt konstigt att detta går ut till kineser först av alla?

Vad hände med embargon mot att sälja prylar till Kina? Det hela känns som en avancerad bluff.

Rörde det inte grafikkort och AI kretsar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Rörde det inte grafikkort och AI kretsar ?

Inte hängt med tillräckligt för vad förbuden att sälja har utökats till, men det känns ungefär som att Intel skulle släppt infon först i Ryssland -- en fientlig nation som vi redan är i en lågintensiv konflikt med, i ena fallet över Ukraina och det andra fallet Taiwan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så Alder Lake Refresh Refresh

Tror det fanns någonting som hette Skylake förr som levde lite för länge också…

Alltså 13600K är ju lika snabb som min 12900K, för ett klart lägre pris. Tycker inte man kan klaga mycket på Raptor Lake i alla fall.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Inte hängt med tillräckligt för vad förbuden att sälja har utökats till, men det känns ungefär som att Intel skulle släppt infon först i Ryssland -- en fientlig nation som vi redan är i en lågintensiv konflikt med, i ena fallet över Ukraina och det andra fallet Taiwan.

Jag har för mig att det var något med att Nvidia försökte skeppa så mycket kretsar som möjligt till Kina innan något visst datum.
(För Nvidia är ett företag som vill tjäna pengar).

Men jag har inte heller hängt med i allt som hänt.

Men Intels senaste generation Xeons, Sapphire Rapids skulle väl ha en del nya funktioner som skulle kunna göre de mer aktuella för att hamna under handelsembargo.

Permalänk

Jag deltar inte i gnällkören. Alltid kul med nytt, även om det är i princip samma arkitektur! Jag är dock själv något/några år från uppgradering själv. Så kanske inte ska uttala mig? Har dock en Skylake 4 gen, så hade inga problem att köpa en sådan. Vi behöver en till dator i familjen. Men alternativen just nu är en beg från blocket för runt 10k, eller en ny till mig för 40k eller mer. Vill dock inte köpa en beg, när jag själv ändå kommer att byta för ovan nämnda summa innom ett par år! Lär väl inte bli RL refresh, utan nya arkitekturen efter den gen 1, eller 2?

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att uppgradera min dator eftersom nuvarande är från före Hedenhös och jag förköpt Starfield som kommer i början av september.

För min del hänger det hela på att Intel samtidigt släpper en uppdaterad styrkrets, eftersom Z790 är fast på 16x PCIe 5.0-lanes från CPUn. De måste upp till minst 20x (16+4) så att det går att ha en PCIe 5.0-SSD utan att antalet lanes till grafikkortet halveras. AMD erbjuder upp till 24x PCIe 5.0-lanes, och även de ”billigaste” B650E-moderkorten har 20x lanes idag.

PCIe 5.0-SSDs finns redan på marknaden, och flera är på väg ut under de närmaste månaderna (senast Seagate Firecuda 540) så det är inte några framtida uppgraderingar det handlar om i det fallet.

Jag har förvisso bara ett RTX 3080 OC som får följa med till nästa dator, och även om 8x PCIe 4.0 kanske räcker idag så kommer DirectStorage (som implementeras i Starfield) att kräva mer bandbredd när stora batchar av data ska skickas för dekompression direkt i GPUn. Att köpa ett Z790-moderkort idag känns därför otänkbart för min del.

Tyvärr är detta med att vara eftersläntrare på att uppdatera sin I/O något av ett paradnummer hos Intel, och har varit ett återkommande tema sedan åtminstone Z170 år 2015. Jag satt med nuvarande CPU (i7-8086K) ny i kartong både länge och väl och väntade på Z390 eftersom Z370 var en dålig uppgradering från Z170 — något jag inte ser fram emot att upprepa.