Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

OJ!

Firefox har verkligen seglat upp på den där listan här igen, när Swec har kört den här typen av omröstningar tidigare så har det sett väldigt annorlunda ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Då låter man helt enkelt bli att rösta/kommentera i den här tråden. 😁

Skrivet av mha109:

Finns "Avstå röst"

Kommer inte låta mig bli tystad.

Permalänk
Medlem

Undrar hur väl svaren i omröstningen stämmer med statistiken.

Förmodar att det finns en påtaglig skillnad mellan alla besökare och de som svarar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindahlj:

Kommer inte låta mig bli tystad.

Fast du vill ju inte säga vad du använder... Är det så viktigt att uttrycka att du inte vill säga vad du använder?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Edge, Firefox och Chrome typ lika mycket på jobbdatorn och hemma.
På mobilen kör jag bara Chrome.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Edge på Windows-datorer, Firefox på telefonen (pga AdBlock).

Bra nog.

Permalänk
Medlem

Librewolf som är Firefox i grunden med i stort sett allt vad gäller Privacy reglerat ifrån början, så får man öppna upp bara det som kan behövas. Känns som att det är en bättre utgångspunkt än att allt är öppet/spårbart. Fungerar också bra som i stort sett portabelt läge bara man tar hand om katalogen för användarprofilen.

På mobilen fick det bli Vivaldi efter att Firefox sumpade plugin-stödet nästan helt. Vivaldi gör åtminstone vad jag behöver av den utan tillägg.

Permalänk
Medlem

Har använt Chrome i många år men har nu gått över till Edge och tycker den fungerar bra!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Använder Firefox, som dessvärre börjat krascha konstant på min dator. Men hellre det än att byta webbläsare.

Permalänk
Medlem

Firefox till vardags. Testar edge då och då, kör även ungoogled chromium, men mest för att använda till proxmox o pi-hole och twitter eftersom den senare finns som en slags app i den. Har den även som alternativ till Firefox ifall något, på grund av de myriader av tillägg jag använder, inte funkar.

Förr om åren använde jag Vivaldi, men när Firefox bytte motor märker jag inte någon skillnad i hastighet på sidladdningarna.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt bunden till en webbläsare. Har inte så många tabbar eller bokmärken som är viktiga.

Safari (Technology Preview-versionen) på Mac för den är bra och lättviktig. På ena PC Firefox, andra Chrome. För mig känns de sammalika.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Firefox såklart. Finns inga andra alternativ för mej

Permalänk
Medlem

Firefox på stationär och laptop, firefox focus på mobil.
Kör endast gmail i chrome.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Privat: Safari.
Arbete: Edge.

Permalänk
Medlem

Firefox för en levande webb
Chromium när webbplatser inte är gjorda med Firefox

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Ni glömde mosakik och lynx. ( Eftersom ni hade netscape ) . Eftersom jag använder mest linux så blir det :

Chrome när jag vill komma ihåg inloggning och cookies data.
Firefox när jag vill att allt skall glömmas bort, var jag har varit någonstans.

Telefon kör jag Saferi eftersom det är en Apple produkt.

Permalänk

Jobb: Safari utom på dåligt skrivna sidor som Azureportalen, där jag kör Edge.
Privat: Safari på Appleenheterna och Firefox på Linux-maskinerna.

Permalänk
Datavetare

Givet hur mycket man använder webbläsaren kanske det borde vara något att lägga lite mer tanke bakom, men inser att mitt val mest är: fungerar det som finns från start bra blir det den...

MacOS (vilket jag använder mest): Safari och ibland Chrome
Ubuntu: Firefox
Windows: Chrome

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Gillar att all surfhistorik synkas mellan mobilen och Chrome och att mitt Google-konto är kopplat till det. Allt samlat på ett ställe. Men kanske går att synka även med Firefox gissar jag?

Självklart. Med Firefox konto så syncas surfhistoriken, bokmärken tillägg mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag brukade föredra firefox men har den senaste tiden mer och mer gått över till google chrome, för dess integration med google drive, gmail och övriga google workspace.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Firefox på stationär o lappen
Chrome på fonen

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Firefox som mainwebbläsare. Jag försöker hålla mig borta från Google, Apple och Microsoft så gott det går.

Permalänk
Medlem

Firefox med Ublock Origin! Fungerar finfint!

Permalänk
Medlem

Mainar Edge nuförtiden - är good enough för mig!

Jag använde Pale Moon förut men hade skum trög prestanda (som verkade vara kopplad mot gsync?) och hade sen en del irriterande kompatibilitetsproblem på några sidor, så nu är det mycket sällan jag testar det. Tror de flesta problem e lösta men känner inget direkt sug att byte tillbaks. (Det var ju rätt stökigt i utvecklingsteamet där ett tag också såvitt jag förstår!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Dator: Pimärt Firefox, sekundärt Vivaldi (den tveklöst bästa Chromiumvarianten).

Telefon: Primärt Firefox Focus, sekundärt Firefox.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Windows - edge
MacOS - safari
Linux - edge

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

...mer Chrome för H.265...

Kör mest Firefox MEN nu mer Chrome som sedan version 105 plötsligt stödjer H.265-video rakt av vilket underlättar otroligt tillsammans med de egna bevakningskamerorna (skillnaden att streama och spela in H.265 mot H.264 är påtaglig, neråt halva datamängden). Däremot känns Inspektera lite smidigare i Firefox även om de är väldigt lika.

...och så får man fortfarande testa byggda saker i Chrome, Firefox, Edge och Safari...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Kört chrome sen första öppna betan och först nu när jag kör edge på jobbet som jag ens börjat tänka tanken på att eventuellt byta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Firefox överallt där det går. Kör det på PC, Mobil och Platta just nu. Är helt enkelt den webbläsare som jag trivs bäst med.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se