Outlook ersätter E-post och Kalender i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kalkylatorn är bloatware för att den tar upp 47 MB ramminne bara för att man har igång den (den verkar dessutom läcka minne, för under den tid som jag skrivit detta har det ökat till 94 MB).

Inte mycket jämfört med vissa andra program, men det är en kalkylator. "640K ought to be enough for anyone", åtminstone för en kalkylatorapp.

Visst, den har blivit grafritande på senare år, men en TI-84 är grafritande och har mycket fler funktioner än Windows-kalkylatorn med bara 128K totalt ramminne.

Mail och kalendern är bloatware i bemärkelsen att de är oönskad förinstallerad programvara. Outlook som kommer att ersätta dem är större, långsammare och innehåller många funktioner som de flesta inte behöver.

Behöver man en mailklient så kan man installera den själv.

Märks att du inte har koll på allmänhetens it kompetens. Att ha en vettig mailklient förinstallerad är ett näst intill måste för de flesta, stöter på folk bokstavligt talat varje dag genom mitt arbete där ordet installera är synonymt med "det är omöjligt och jag kommer ha sönder datorn".

Sen kan jag lätt tycka att det bör finnas en bloatfri windows utgåva för de som vill ta in endast de program man använder (host host microsoft, snälla fixa enterprise ltsc till konsument)

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Märks att du inte har koll på allmänhetens it kompetens. Att ha en vettig mailklient förinstallerad är ett näst intill måste för de flesta

Den breda allmänheten som inte vet vad en mailklient är använder väl ändå webbaserad email?

På jobbet är det ju ändå oftast IT-avdelningen som väljer vilken mjukvara som ska vara installerad.

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köra Thunderbird istället. Vill ha allt tillgängligt offline.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Gamla appen? Jag föredrar webmail.

Jo men fortfarande inte mer bloat när man ersätter en app med en annan app.

Men för dig blir det ju ändå ingen skillnad mot idag om du ändå kör med webmailen liksom, så varför ens beklaga dig om att slippa just Outlook?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kalkylatorn är bloatware för att den tar upp 47 MB ramminne bara för att man har igång den (den verkar dessutom läcka minne, för under den tid som jag skrivit detta har det ökat till 94 MB).

Inte mycket jämfört med vissa andra program, men det är en kalkylator. "640K ought to be enough for anyone", åtminstone för en kalkylatorapp.

Visst, den har blivit grafritande på senare år, men en TI-84 är grafritande och har mycket fler funktioner än Windows-kalkylatorn med bara 128K totalt ramminne.

Mail och kalendern är bloatware i bemärkelsen att de är oönskad förinstallerad programvara. Outlook som kommer att ersätta dem är större, långsammare och innehåller många funktioner som de flesta inte behöver.

Behöver man en mailklient så kan man installera den själv.

Men ha inte igång den om du ändå inte använder den? 640k-citatet är ju inte ens värt att ha som argument längre. En dator skulle ju inte behöva vara mindre än ett rum är ju också ett annan tanke som fanns på den tiden liksom ... Men alltså, du kan ju inte jämföra äpplen och päron Stor skillnad på TI-84 och en PC när det gäller programvara ...

Ah okej, jo det kan jag hålla med om. För mig är dom inte bloat, utan Candy Crush och Norton Antivirus etc är mer bloat och oönskat.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jo men fortfarande inte mer bloat när man ersätter en app med en annan app.

Men för dig blir det ju ändå ingen skillnad mot idag om du ändå kör med webmailen liksom, så varför ens beklaga dig om att slippa just Outlook?

För att många hemsidor har en direktlänk till att öppna outlook, inte sällan så att man inte kan kopiera e-postadressen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men ha inte igång den om du ändå inte använder den? 640k-citatet är ju inte ens värt att ha som argument längre. En dator skulle ju inte behöva vara mindre än ett rum är ju också ett annan tanke som fanns på den tiden liksom ... Men alltså, du kan ju inte jämföra äpplen och päron Stor skillnad på TI-84 och en PC när det gäller programvara ...

Kalkylatorn togs upp som ett exempel på icke-bloatware, därför bemötte jag detta.

Kalkylatorn under Windows borde kräva mindre minne än TI-84:an. TI-84:an behöver klämma in hela sitt operativsystem i samma 128K, kalkylatorn i Windows tar över 90MB utöver att det finns ett helt operativsystem i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Den breda allmänheten som inte vet vad en mailklient är använder väl ändå webbaserad email?

På jobbet är det ju ändå oftast IT-avdelningen som väljer vilken mjukvara som ska vara installerad.

Jobbar som it tekniker på ett konsultbolag, delar av det är support till privatpersoner.

Nej de flesta använder inte webmail, de flesta vill ha ett dedikerat program de öppnar för att läsa sin mail, men att installera och konfa det känns för mycket för en överväldigande majoritet.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För att många hemsidor har en direktlänk till att öppna outlook, inte sällan så att man inte kan kopiera e-postadressen.

Det stämmer inte riktigt. Det är taggen "mailto" som i webbläsare är inställt på att öppna Windows epostapp. Du kan ställa om det till att öppna något annat. Vill du kopiera epostadressen så högerklicka på "länken" och välj kopiera epostadressen/länken

Men som sagt, ändra standardapp vid "mailto" så slipper du det problemet. Chrome brukar exempelvis fråga om du vill ändra till Chrome, svara ja om/när den frågan kommer!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kalkylatorn togs upp som ett exempel på icke-bloatware, därför bemötte jag detta.

Kalkylatorn under Windows borde kräva mindre minne än TI-84:an. TI-84:an behöver klämma in hela sitt operativsystem i samma 128K, kalkylatorn i Windows tar över 90MB utöver att det finns ett helt operativsystem i bakgrunden.

Aha okej.

Men alltså, du jämför ju fortfarande äpplen med päron. En bils OS är också oerhört mycket mindre än Windows. Är inte det skandal hur stort Windows tar plats?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Trist att de inte kan bevara nuvarande design, detta känns ju som att gå tillbaka i tiden. Det enda positiva jag kan se är väl att man förmodligen kan radera mejl nu utan att vänta 30 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men alltså, du jämför ju fortfarande äpplen med päron. En bils OS är också oerhört mycket mindre än Windows. Är inte det skandal hur stort Windows tar plats?

Nej, jag tror inte att du förstår vad jag menar.

Kalkylatorn i Windows tar över 90 MB ram trots att det utöver det finns ett helt operativsystem i bakgrunden som sköter allt som TI-84 måste klara inom sina 128KB ram.

Det är ingen skandal, men det är ett exempel på bloatware.

Man vet att användarna har flera gigabyte ramminne och därför bryr man sig inte om att en enkel kalkylapp tar upp 90 MB istället för några kilobyte. Jag säger inte att de hade inte behövt handoptimera assemblern tills man kom ned till 24 KB, men man hade åtminstone kunnat se till att hålla sig under 1 MB med tanke på att det ändå är en produkt som skeppas till miljarder användare.

Permalänk
Medlem

Kanske dags för en uppgradering om datorn laggar pågrund av miniräknaren…^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Mail-appen och denna Outlook-app är för mig inte bloat, precis som att kalkylatorn och Paint inte heller är bloat. Men du kanske anser att kalkylatorn och Paint också är bloat?

För mig är allt i Windows 11 numera bloat (samt PUP), då många program vuxit över 10ggr sin storlek sedan Windows 10.

Paint har jag nära nog alltid ersatt med Paint.NET sedan XP-tiden. Senaste versionen i Windows 11 är totalt oanvändbar enligt mig.

Notepad ersätts med NotePad++. Även Notepad är numera skräp

För mail använder jag endast webbmail privat.

Miniräknaren finns inte ens, då jag kör LTSC-utgåvan med gamla miniräknaren.

Anser för övrigt att även Explorer.exe är bloat i Windows 11. Skulle aldrig köra någon modern Windows-version utan ExplorerPatcher idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kanske dags för en uppgradering om datorn laggar pågrund av miniräknaren…^^

Det låter som att du jobbar på Microsoft. Eller Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För mig är allt i Windows 11 numera bloat (samt PUP), då många program vuxit över 10ggr sin storlek sedan Windows 10.

Paint har jag nära nog alltid ersatt med Paint.NET sedan XP-tiden. Senaste versionen i Windows 11 är totalt oanvändbar enligt mig.

Notepad ersätts med NotePad++. Även Notepad är numera skräp

För mail använder jag endast webbmail privat.

Miniräknaren finns inte ens, då jag kör LTSC-utgåvan med gamla miniräknaren.

Anser för övrigt att även Explorer.exe är bloat i Windows 11. Skulle aldrig köra någon modern Windows-version utan ExplorerPatcher idag.

Paint var bara ett exempel. Jag använder Photoshop sen många många år tillbaka.

Notepad++ kan ju så mycket mer, men däremot kör jag med Notepad eller Onenote för just rena anteckningar Men för allt annat så är Notepad++ grymt bra!

Men nu gjorde du nog en tankevurpa. Explorer.exe är ju hela GUit som absolut också är där när du kör Explorerpatcher. En vanlig mapp är ju liksom Explorer.exe Så kallar du Explorer.exe bloat så vet du inte vad du pratar om

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Det stämmer inte riktigt. Det är taggen "mailto" som i webbläsare är inställt på att öppna Windows epostapp. Du kan ställa om det till att öppna något annat. Vill du kopiera epostadressen så högerklicka på "länken" och välj kopiera epostadressen/länken

Men som sagt, ändra standardapp vid "mailto" så slipper du det problemet. Chrome brukar exempelvis fråga om du vill ändra till Chrome, svara ja om/när den frågan kommer!

Tack jag får kika på det igen, men jag vill helst inte ha någon App alls, bara möjligheten att markera e-postadressen och kopiera in den utan att högerklicka och få en äcklig droppmeny att balansera på.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tack jag får kika på det igen, men jag vill helst inte ha någon App alls, bara möjligheten att markera e-postadressen och kopiera in den utan att högerklicka och få en äcklig droppmeny att balansera på.

Står mailadressen i klartext men är klickbar, så kan du göra exakt det du vill göra. Står det bara "tryck här" och sen är det en mailadress bakom, så måste du alltid högerklicka om du inte vill ha en app.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Tycker nuvarnade Outlook i Windows 11 funkar bra som det är, testade nya versionen men gillade inte nya gränssnittet lika mykce (men vanesak). Gillar inte när de fipplar om för mycke som de gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Synnerligen förvirrande med så många olika Outlook:
- Gamla riktiga Outlook i Office-paketet
- Nya Outlook för Windows
- Outlook-appen till mobiler
- Outlook.com i webbläsaren (gamla Hotmail/Live Mail)
- Outlook Web App i Office 365/Exchange
- (inom parentes kan nämnas gamla Outlook Express om någon mer än jag minns det programmet)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men nu gjorde du nog en tankevurpa. Explorer.exe är ju hela GUit som absolut också är där när du kör Explorerpatcher. En vanlig mapp är ju liksom Explorer.exe Så kallar du Explorer.exe bloat så vet du inte vad du pratar om

Nä, jag menar att Explorer.exe är väldigt bloatat numera och största skälet till att jag vägrar Windows 11 tills vidare. Tycker inte att WebView2 har där att göra exempelvis.

Redan i Windows 98 bytte jag ut Explorer.exe mot Windows 95-versionen. Senare körde jag GeoShell samt LiteStep för att ersätta oönskade Explorer.exe.

Nu kör jag DOpus och ersätter Explorer.exe som filhanterare, men det finns fortfarande kvar som fildialog samt för skrivbordet i sig.

ExplorerPatcher gör inte mycket mer än stänger av en del funktioner i Explorer genom nycklar i registret. Lusläste källkoden där för att se hur mycket jag kunde göra själv. Modern Search med all inbakad spyware har jag lite svårt för.

Annars brukar jag använda ViveTool för att stänga av en del features, men dessa blir ofta mandatory i senare Windows-versioner.

Edit:
Tycker att Microsoft själva förklarar det bra genom denna bilden;

Varför välja något som är långsamt och resurshungrigt för basala OS-funktioner (startmeny, filhanterare etc)?

Tror ärligt talat att Microsoft sätter ribban lite väl lågt om Windows 12 endast kommer kräva 4GB RAM. Det kommer inte ens räcka för systemet och miniräknare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Är det helt separata program eller bara olika licensformer av annars samma sak? På Mac finns bara en version av Outlook, som man antingen kunde välja att antingen köpa i retailbox eller att prenumerera på via 365. Men sedan ett par månader tillbaka blev Outlook Mac gratis.

Outlook[.com] är en Progressive Web App (PWA) och är eller kommer precis som Outlook för Mac vara gratis. Outlook 365 och 2019 är i princip samma s.k. Click-to-run program med olika licensformer, ja. 365-varianten kommer med molnlagring, det gör inte den fristående varianten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Outlook är så rörigt, gillar den enkla klienten som är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Varför inte bara ersätta dem med nuvarande Outlook som återfinns i 365?

Edit: nvm såg att du menar tvärtom numera...
Troligen för att Outlook 365 är fortfarande gammal 32 bitars applikation troligen skriven i spagettikod och legacy.

Den "nya" saknar funktionalitet för att ens vara användbar och kunna ersätta outlook från 365.

1. För några månader sen kunde du inte lägga in delade inkorgar, detta löste de inte så länge sen.
Du kan inte favoritisera mappar för delade inkorgar.....Så har du många inkorgar med med olika mappar så kan du inte gruppera upp dessa på något snyggt för att få det användbart.

2. Signaturen följer inte med och följer inte Word formateringen senast jag testade vilket lär skapa massa problem för företags signaturer där 90% av dessa ligger i Word mallar idag.

3. Vänsterspalten kan du endast visa/dölja, och resize på den är usel (du kan resiza den med 32 pixlar)

4. Gruppering av mail fungerar inte, du kan inte gruppera baserat på ämne.

5. Stiler på texten har blivit nerfad ytterligare, ser inte ut som du kan skapa egna stilar

6. Du kan inte söka specifikt i en mailkorg.

Detta är vad jag kan hitta som jag saknar i mitt dagliga bruk....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Så för att sammanfatta så har de bytt namn på den inbyggda mailklienten i Windows i samband med en uppgradering, något som de gjort flera gånger förr? De kunde ju valt att kalla den Outlook Express för att blidka alla bakåtsträvare lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I höst lägger Microsoft ned Windows-applikationerna E-post och Kalender till förmån för nya Outlook.

Läs hela artikeln här

Outlook Express is back!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nej, jag tror inte att du förstår vad jag menar.

Kalkylatorn i Windows tar över 90 MB ram trots att det utöver det finns ett helt operativsystem i bakgrunden som sköter allt som TI-84 måste klara inom sina 128KB ram.

Det är ingen skandal, men det är ett exempel på bloatware.

Man vet att användarna har flera gigabyte ramminne och därför bryr man sig inte om att en enkel kalkylapp tar upp 90 MB istället för några kilobyte. Jag säger inte att de hade inte behövt handoptimera assemblern tills man kom ned till 24 KB, men man hade åtminstone kunnat se till att hålla sig under 1 MB med tanke på att det ändå är en produkt som skeppas till miljarder användare.

Min ZX81 klara sig med 1 KB för precis hela maskinen (OS, grafik, programminne).

Din smartphone är bloat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/