Outlook ersätter E-post och Kalender i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Outlook ersätter E-post och Kalender i Windows 11

I höst lägger Microsoft ned Windows-applikationerna E-post och Kalender till förmån för nya Outlook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det enda användningsområde jag haft för E-post är innan jag konfigurerat Outlook eller på sonens dator där Outlook inte konfigurerats eller behövs. Fördelen har ju varit att det bara är att starta och köra. Hoppas de har gjort nya outlook mer så. I så fall är detta en välkommen nyhet för mig. Kalender har jag nog aldrig ens öppnat.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ersätta dem med nuvarande Outlook som återfinns i 365?

Permalänk
Medlem

Kanske är helt ute och cyklar men kostar inte outlook applikationen ? Dvs man måste ha office 365 licens för att kunna använda den mail klienten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Varför inte bara ersätta dem med nuvarande Outlook som återfinns i 365?

Har fått känslan av att Microsoft vill ersätta hela Microsoft/Office 365 med webappar på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Kanske är helt ute och cyklar men kostar inte outlook applikationen ? Dvs man måste ha office 365 licens för att kunna använda den mail klienten ?

Jo, men den här versionen ingår i Windows. Provade den tidigare på min surface pro som har office insider och den saknade en hel del funktioner. Dock bättre än de nuvarande inbyggda.

Permalänk
Medlem

Vad heter fenomenet när man tar en webbsida och presenterar det i eget fönster utanför webbläsaren som en app? Wrap?

Jag tycker nuvarande mail appen är galet bra för den funktionalitet den erbjuder. Det skulle kunna byggas ut en hel del, men grunden med dom viktigaste funktionerna finns ju redan.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Kanske är helt ute och cyklar men kostar inte outlook applikationen ? Dvs man måste ha office 365 licens för att kunna använda den mail klienten ?

För att majoriteten av Windowsanvändare INTE har O365 även om många här kanske har det.
Och att majoriteten inte behöver mer än en "webapp". Känns väl rätt så fair tbh, de som behöver mer funktioner betalar för sig och de som inte behöver betalar inget extra.

TLDR; du behöver ingen licens för inbyggda Outlook såsom du inte behöver det för webversionen outlook.com och min gissning är att det bara är ett GUI som använder webversionen i princip.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mera bloatware, precis vad Windows behöver.

Permalänk
Medlem

Ser ju bättre ut än e-post appen som finns nu, så jag tar gärna emot det.
E-post appen har ofta buggat för mig också så hoppas outlook appen fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Den är tyvärr bara en glorifierad webbsida, har kört betan ett tag. Det jobbiga är att den "nya Outlook" som man kan testa i vanliga Outlook är exakt samma skit, vilket är synd.

Största nackdelen är att den inte funkar offline, så om du är på resande fot och vill gå igenom mailen utan internetkoppling så funkar inte det. Förhoppningsvis löser de kanske detta längre fram, men just nu är den rätt dålig.

I början av lanseringen uppdaterades inte ens inkorgen automatiskt, så man fick byta mellan mappar för att se vad som dykt upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Vad hette det nu igen...?

Outlook express

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vad heter fenomenet när man tar en webbsida och presenterar det i eget fönster utanför webbläsaren som en app? Wrap?

Jag tycker nuvarande mail appen är galet bra för den funktionalitet den erbjuder. Det skulle kunna byggas ut en hel del, men grunden med dom viktigaste funktionerna finns ju redan.

Det kallas för "PWA" (Progressive Web Apps).

Denna "app" är egentligen Edge i ett eget fönster.

Jag har själv gått över till Gmail efter lång tids användning av Outlook/Hotmail.
Orkar inte med Microsofts bloat. De verkar tycka om bloatware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Mera bloatware, precis vad Windows behöver.

För de flesta så blir det mindre bloatware i och med att vi slipper både mail och kalender applikationen.
Outlook hade vi haft i alla fall.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag har enbart använt webb versionen i typ 10 år? Vad är ens meningen att använda desktop versionen för mejl?

Pinna tabben numera bara.

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara få slippa outlook?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har fått känslan av att Microsoft vill ersätta hela Microsoft/Office 365 med webappar på sikt.

Ja den som lever får se, tråkigt då bara att inte kunna göra någonting offline.

Permalänk
Medlem

Synd, Outlook är så otroligt bloatat, särskilt standalone-appen.

Permalänk
Medlem

Outlook är tyvärr ett exempel på ett program (desktop) som bara blivit sämre och sämre senaste åren, förmodligen för att man haft en massa folk som jobbat med det trots att programmet egentligen är "färdigt" sen länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Mera bloatware, precis vad Windows behöver.

Fast blir ju inte mer. Dom ersätter en app med en annan. Mängden "bloat" är samma. Men jag förstår inte riktigt hur detta kan vara bloatware egentligen. Bloatware för mig är appar som ingår som "är in my face". Mail-appen och denna Outlook-app är för mig inte bloat, precis som att kalkylatorn och Paint inte heller är bloat. Men du kanske anser att kalkylatorn och Paint också är bloat? Om du inte anser det är bloat men Mail-appen är det; varför ser du skillnad på dom apparna?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Kan man inte bara få slippa outlook?

Jodå, ingen som tvingar dig att använda den. Men du kanske föredrar gamla appen över Outlook?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Den nuvarande Outlook express är bra så länge du inte behöver göra inställningar för att sålla bort skräppost. Nuvarande funktionen för att göra detta är skräp. Varför ska man inte kunna göra inställningar där man kan sålla bort mail då det förekommer vissa ord i rubriken. Jag får en massa mail i inboxen på en massa piller och annan skit. Antagligen har min "mail-adress" sålts vidare till oseriösa företag, då jag handlat tekniska prylar i Kina.
Det kvittar hur mycket jag markerar mailen som skräppost. Nästa dag så har avsändaren bytt mailadress som det skickas ifrån och vips så hamnar det i inboxen (med samma skitinfo som tidigare).
Så, Microsoft har mycket att jobba med inför den nya mailfunktionen.

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft är ganska röriga på mailfronten. På jobbdatorn som ändå använder outlook så öppnas webläsarlänkar till mailadresser ändå till den där andra epostmjukvaran som kommer med windows.

Och ja - den har ju inge konto kopplat. Så varje gång man tänker att man ska kunna använda snabbgenvägar med epostlänkar så får man bara upp "sign in/create account".

Många olika parallella mailklienter är inge bra upplägg. Så ja - banta ner antal applikationer.
Samma gäller deras onenote hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Fast blir ju inte mer. Dom ersätter en app med en annan. Mängden "bloat" är samma. Men jag förstår inte riktigt hur detta kan vara bloatware egentligen. Bloatware för mig är appar som ingår som "är in my face". Mail-appen och denna Outlook-app är för mig inte bloat, precis som att kalkylatorn och Paint inte heller är bloat. Men du kanske anser att kalkylatorn och Paint också är bloat? Om du inte anser det är bloat men Mail-appen är det; varför ser du skillnad på dom apparna?

Jodå, ingen som tvingar dig att använda den. Men du kanske föredrar gamla appen över Outlook?

Kalkylatorn är bloatware för att den tar upp 47 MB ramminne bara för att man har igång den (den verkar dessutom läcka minne, för under den tid som jag skrivit detta har det ökat till 94 MB).

Inte mycket jämfört med vissa andra program, men det är en kalkylator. "640K ought to be enough for anyone", åtminstone för en kalkylatorapp.

Visst, den har blivit grafritande på senare år, men en TI-84 är grafritande och har mycket fler funktioner än Windows-kalkylatorn med bara 128K totalt ramminne.

Mail och kalendern är bloatware i bemärkelsen att de är oönskad förinstallerad programvara. Outlook som kommer att ersätta dem är större, långsammare och innehåller många funktioner som de flesta inte behöver.

Behöver man en mailklient så kan man installera den själv.

Permalänk
Medlem

Normalt sett ogillar jag starkt webb-appar men för mail är det en fördel, ingen lokal databas som tar evigheter att synka och blir korrupt. I nuläget fungerar o-cachat läge i Outlook riktigt kasst. Hade föredragit en egen klient som hade noll synk men ett lokalt GUI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja den som lever får se, tråkigt då bara att inte kunna göra någonting offline.

Troligtvis kommer Microsoft att använda WebView2 som mycket annat i Windows 11.

Tar för givet att det kommer fungera offline även framöver, men att det på sikt kräver att man är online för en bättre upplevelse.

Ser redan nu hur begränsat äldre versioner av Windows 10 är pga bristande WebView2-stöd.

Tänkte köra Windows 10 LTSC 2019 i många år till, men mjukvarusupporten börjar bli dålig där. Numera krävs ofta Windows 10 version 2004 eller nyare.

Skrivet av Iskra:

Kalkylatorn är bloatware för att den tar upp 47 MB ramminne bara för att man har igång den (den verkar dessutom läcka minne, för under den tid som jag skrivit detta har det ökat till 94 MB).

I LTSC-versionerna av Windows så slipper man denna bloat. Miniräknaren där är samma som i Windows 7 Miniräknaren jag skrev i Delphi tar under 3MB i RAM

Permalänk
Medlem

Jävla tur man inte använder skit!(Win 11)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Kanske är helt ute och cyklar men kostar inte outlook applikationen ? Dvs man måste ha office 365 licens för att kunna använda den mail klienten ?

Det finns Outlook (gratis), Outlook 365 (månadsabonnemang) och Outlook 2019 (engångskostnad)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det finns Outlook (gratis), Outlook 365 (månadsabonnemang) och Outlook 2019 (engångskostnad)

Är det helt separata program eller bara olika licensformer av annars samma sak? På Mac finns bara en version av Outlook, som man antingen kunde välja att antingen köpa i retailbox eller att prenumerera på via 365. Men sedan ett par månader tillbaka blev Outlook Mac gratis.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Satsa istället på att förbättra appen för iOS. Titt som sätt händer det att jag får notis om ett mail som kommit, bara för att öppna appen och sen inte hitta mailet. Trots omstart och uppdatering.
Då får jag lösa det genom att gå till hemsidan och aktivt radera det så det hamnar i papperskorgen, dyker det upp i appen. Sen får jag flytta det till inkorgen och det syns.
Händer flertalet gånger i veckan och finns inget riktigt mönster i det. Kan sitta hemma på wifi, eller 4G.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Fast blir ju inte mer. Dom ersätter en app med en annan. Mängden "bloat" är samma. Men jag förstår inte riktigt hur detta kan vara bloatware egentligen. Bloatware för mig är appar som ingår som "är in my face". Mail-appen och denna Outlook-app är för mig inte bloat, precis som att kalkylatorn och Paint inte heller är bloat. Men du kanske anser att kalkylatorn och Paint också är bloat? Om du inte anser det är bloat men Mail-appen är det; varför ser du skillnad på dom apparna?

Jodå, ingen som tvingar dig att använda den. Men du kanske föredrar gamla appen över Outlook?

Gamla appen? Jag föredrar webmail.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.