Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för läge... Film eller film maker mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Är säkert så, jag har en Samsung q9 som var Samsungs flaggskepp 2018 bakbelyst, men jag ser inget av det rutmönstret på den konstigt nog.

Men Rut nätet syns mest mot blå och vit bakgrund.

Jag kollade Avatar, way of water igår och blev helt paff hur otrolig bilden var, magisk film och bild.

Trodde aldrig jag skulle orka sitta 3 timmar och se den, men man glömde bort tiden för man var helt inne i filmen... WOW 😁

Förmodligen hade din 2018 modell så pass stora zoner att effekten inte blev lika uppenbar (åtminstone inte i form av ett rutnät).

Trodde inte Avatar WoW var släppt på Blu-Ray streaming än

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förmodligen hade din 2018 modell så pass stora zoner att effekten inte blev lika uppenbar (åtminstone inte i form av ett rutnät).

Trodde inte Avatar WoW var släppt på Blu-Ray streaming än

Så kan det vara då q9 hde färre och större zoner.

😂😂😂 Skrev jag inte Avatar, way of water? ... Jo 😁

Hur som helst tv har en fantastiskt bild för övrigt och presterar riktigt bra, och AVATAR (😉) filmen på den tv var riktigt nice att kolla på

Permalänk
Medlem

Någon som testat firmware "Version 1504.0_1503.8" som kom till qn95b i torsdags? Tydligen hade1503 buggar men hittar inget om denna än.

Någon som vågat?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Jag har ju svaga vertikala linjer över panelen när jag spelar, dom syns speciellt mycket när jag lirar rdr2 i HDR mot en himmel och full måne.

I filmer och tv syns dom till 95% inte.

Har varit i kontakt med Samsung som skickar hit en tekniker med en ny panel på Tisdag.

Problemet är att i detta lotteri, att man får en sämre panel eller samma problem.

Jag frågade dom då om tex teknikern bytar panelen och vi provar den tillsammans och han säger att enligt hans standard tycker att den är bra... Och jag tycker emot...... Bytar han då tillbaka till min gamla så länge?

Fick då till svars att nej, det gör dom inte.
Och vill jag då byta tillbaka igen, får jag betala.

Risken finns då att jag kommer bli sittande med en sämre eller likvärdig panel ändå.

Man kan ju tyckas att en tv för 35.000 kr, borde dom ha hårdare kvalitet kontroller på.

Panelen jag har nu :

1. Svaga vertikala banding i Gaming som syns mot tex himmel eller vid tex full måne, snö osv
Men knappt nått vid vanligt tittande på film osv, bara ibland vid enformiga färger som himmel osv, men inte ofta.

2. En väldigt svag horisontell banding, men väldigt svag.

3. Nått sorts litet rutmönster, som också är svagt och syns mer mot blå och vit bakgrund.

Efter beskedet från Samsung idag enligt ovan, så vet i fasiken om jag ens vågar byta den, med risk att få en sämre eller med andra problem 🤷‍♂️

Som sagt detta syns mest när jag spelar, vilket jag gör en hel del med.

Var det svårt att få dem att skicka ut någon som byter? För min del kvittar det. Om DSE:n inte blir bättre returnerar jag alternativt säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Någon som testat firmware "Version 1504.0_1503.8" som kom till qn95b i torsdags? Tydligen hade1503 buggar men hittar inget om denna än.

Någon som vågat?

Hej

Har tyvärr inte ens sett att det kommit ut en ny firmware till QN95B
Försökt hitta fakta om den men inte hittat nått, varken på internet eller youtube.

Skrivet av anothersheep:

Var det svårt att få dem att skicka ut någon som byter? För min del kvittar det. Om DSE:n inte blir bättre returnerar jag alternativt säljer.

Nä dom bokade en tekniker direkt.

Problemet för mig var att jag såg detta som mest när jag spelade och väldigt sällan när jag kollade film osv.

Jag frågade om ... OM den nya panelen skulle vara sämre efter vi testat den på plats....bytar ni tillbaka till min gamla då panel igen då ?
Svaret blev blankt NEJ.

Då skulle jag få betala för att få min gamla panel tillbaka satt ca 1.700 kr.
Vilket jag inte tyckte var seriöst.
Menar teknikern är ju redan på plats och bara för han att sätta dit min gamla panel igen, vad är problemet ???

Då skulle det tyvärr inte räknas som en reperation FAST den nya panelen skulle vara värre

Så....istället för att ta risken att bli sittandes med en sämre panel, så bestämde jag mig för att avboka teknikern.

Dom sa att skulle det bli värre senare tillfälle så går detta på garantin vilket är i 2 år, sen har man 1 års reklamationsrätt med, så totalt 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Hej

Har tyvärr inte ens sett att det kommit ut en ny firmware till QN95B
Försökt hitta fakta om den men inte hittat nått, varken på internet eller youtube.

https://www.samsung.com/se/support/model/QE75QN95BATXXC/#down...

Nej, känns ju verkligen som man inte vill vara först på bollen med tanke på att de dessutom drog tillbaka versionen de släppte tidigare under veckan... 😂

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Ahh men borde inte den firmware kommit direkt till tv?
Samt vad ska den förbättra?

Permalänk
Medlem

Tyvärr är TVn (QN95B) helt obrukbar när man spelar. Skärmen släcks ned i 1 sek ganska ofta, typ var 10 sekund när man spelat ett tag.
Får anmäla till supporten? Fick något tips att stänga av HDR men är samma oavsett bildläge. Testat två olika HDMI kablar.

Händer aldrig när man kollar vanlig TV.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Tyvärr är TVn (QN95B) helt obrukbar när man spelar. Skärmen släcks ned i 1 sek ganska ofta, typ var 10 sekund när man spelat ett tag.
Får anmäla till supporten? Fick något tips att stänga av HDR men är samma oavsett bildläge. Testat två olika HDMI kablar.

Det där är typiskt symtom på otillräcklig Hdmi-kabel. Även om du provat två stycken, har de varit av bra kvalitet?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺

...och standardtestet för att se om kabeln inte orkar bandbredden är att sänka bandbredden. Kör 1080p istället för 4K etc. Fungerar allt med sänkt bandbredd är kabeln den troliga källan till problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Ahh men borde inte den firmware kommit direkt till tv?
Samt vad ska den förbättra?

Nej, inte än åtminstone. Min tv hittade inget.. Jag tänkte mest om det fixar issuen med hdr i game mode som det skrivits mycket om här..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det där är typiskt symtom på otillräcklig Hdmi-kabel. Även om du provat två stycken, har de varit av bra kvalitet?

Detta gör min med om det är samma vi tänker på.
Dvs att tv blir helt svart i ca nån sekund?

Händer inte mig så ofta, men nån gång då och då.
Kör xbox serie x som är satt som pc.

Aldrig varit med om detta innan på min förra Samsung ( Q9fn) där jag också spelade med 4k och hdr, samma spel.

Ska bli intressant och höra vad den nya uppdateringen egentligen gör för skillnad och hur den funkar.
Så om någon testat den, vänligen lägg ut här 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det där är typiskt symtom på otillräcklig Hdmi-kabel. Även om du provat två stycken, har de varit av bra kvalitet?

Skrivet av Laxpudding:

...och standardtestet för att se om kabeln inte orkar bandbredden är att sänka bandbredden. Kör 1080p istället för 4K etc. Fungerar allt med sänkt bandbredd är kabeln den troliga källan till problemen.

Jag testar!
Beställer jag ny borde nedan funka?
https://www.dustin.se/product/5011091172/hdmi-21-8k

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag testar!
Beställer jag ny borde nedan funka?
https://www.dustin.se/product/5011091172/hdmi-21-8k

När jag hade problem med att kabeln inte höll måttet(trotts att den enligt spec skulle göra det) så var det till slut Deltaco som faktiskt levererade, sedan dess har jag alltid kört på deras kablar utan bekymmer.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Jag testar!
Beställer jag ny borde nedan funka?
https://www.dustin.se/product/5011091172/hdmi-21-8k

Jag har absolut inte stenkoll på hdmi-kablar men själv skulle jag nog köpa någon av dessa 8k kablar https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Förmodligen denna https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Den hdmi kabeln man får till i xbox serie x borde väl räcka?

Men kan det vara sån stor skillnad på den och andra hdmi kablar?
Trodde xbox skicka med den bästa hdmi kabeln 🤔

Permalänk
Medlem

Går det att stänga av skalningen på Samsungs TV-apparater så att man kan köra med en lägre upplösning utan att den skalas upp till fullskärm när man köra PC-gaming? Annat än GPU skalning då men det sker ju i GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Den hdmi kabeln man får till i xbox serie x borde väl räcka?

Men kan det vara sån stor skillnad på den och andra hdmi kablar?
Trodde xbox skicka med den bästa hdmi kabeln 🤔

Enligt xbox själc skall den vara en ultra high speed cable, dvs den skall funka, med det sagt har jag läst lite här och där om personer som verkar fått måndagsex på både xbox och ps5

Permalänk
Bildexpert 📺

Om kabeln är Ultra High Speed-certifierad ska det följa med en etikett med QR-kod och hologram. Då är den från en certifierad tillverkning. Under alla andra omständigheter är det bara någon som påstår att det är Ultra High Speed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om kabeln är Ultra High Speed-certifierad ska det följa med en etikett med QR-kod och hologram. Då är den från en certifierad tillverkning. Under alla andra omständigheter är det bara någon som påstår att det är Ultra High Speed.

Ahh visste inte det 😉
Min xbox serie x hdmi kabel har ingen sån

Någon som har det på sin dom fick från xbox?

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Den hdmi kabeln man får till i xbox serie x borde väl räcka?

Men kan det vara sån stor skillnad på den och andra hdmi kablar?
Trodde xbox skicka med den bästa hdmi kabeln 🤔

O ja Microsoft skickar med den bästa kabeln som går att köpa, kabeln står garanterat för 90% av konsolens pris 😉

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

Enligt xbox själc skall den vara en ultra high speed cable, dvs den skall funka, med det sagt har jag läst lite här och där om personer som verkar fått måndagsex på både xbox och ps5

Skrivet av Laxpudding:

Om kabeln är Ultra High Speed-certifierad ska det följa med en etikett med QR-kod och hologram. Då är den från en certifierad tillverkning. Under alla andra omständigheter är det bara någon som påstår att det är Ultra High Speed.

Har inte sett någon märkning på xbox kabeln men som Marow skriver borde deras egna kabel vara tillräcklig.
Inte helt omöjligt dock att jag råkat blanda ihop kablarna så xbox kabeln sitter någon annanstans.
Men ska göra ett nytt försök med certifierad kabel och hoppas på de bästa.

Permalänk
Medlem

Om man vill testa sin kabel med lägre bandbredd men ändå ha 4k från sin PC kan man också testa ycbcr 4.2.0 med 8 bit. Jag körde det på min OLED för behövde ha en 10 m kabel och orkade inte leta upp en kvalitativ kabel, men det gick bra med 4.2.0, såg ingen skillnad när jag spelade ändå.

Permalänk

Kan man säga att det är på samma sätt med kablar till Tv som det är med skärm till Gaming PC nämligen att riktpriset på skärmen är inköpspriset på datorn 😉

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Skrivet av thexps:

Har inte sett någon märkning på xbox kabeln men som Marow skriver borde deras egna kabel vara tillräcklig.
Inte helt omöjligt dock att jag råkat blanda ihop kablarna så xbox kabeln sitter någon annanstans.
Men ska göra ett nytt försök med certifierad kabel och hoppas på de bästa.

I have both Xbox Series X and S. The Series S DOES NOT come with a high speed cable capable of 4k @ 120, but the Series X does.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om kabeln är Ultra High Speed-certifierad ska det följa med en etikett med QR-kod och hologram. Då är den från en certifierad tillverkning. Under alla andra omständigheter är det bara någon som påstår att det är Ultra High Speed.

Bläddrar man ned lite i specifikationerna finns en sådan etikett du hänvisar till, korrekt?
https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar/on-hd...

Vet att några av er hänvisar till Deltaco kabeln från Kjell men har en Netonnet nära mig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thexps:

Bläddrar man ned lite i specifikationerna finns en sådan etikett du hänvisar till, korrekt?
https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar/on-hd...

Vet att några av er hänvisar till Deltaco kabeln från Kjell men har en Netonnet nära mig.

Japp. Det är den etikett du sedan kan skanna av med HDMI-appen för att verifiera för att tillverkningen är certifierad.

Permalänk
Medlem

Kan inflika om "billiga" hdmi kablar som är certifierade med QR kod som scannats och visat korrekt:
https://www.teknikdelar.se/produkt/sign-premium-hdmi-2.1-kabel-8k-3m-svart 149:- för 3 meter. Konstigt nog är den 50:- billigare än deras 2 meters kabel

Köpt två själv och det är en QR kod på plastförpackningen som jag scannat och fått "gröt ljus".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Kan inflika om "billiga" hdmi kablar som är certifierade med QR kod som scannats och visat korrekt:
https://www.teknikdelar.se/produkt/sign-premium-hdmi-2.1-kabel-8k-3m-svart 149:- för 3 meter. Konstigt nog är den 50:- billigare än deras 2 meters kabel

Köpt två själv och det är en QR kod på plastförpackningen som jag scannat och fått "gröt ljus".

Tack för tipset, har bra erfarenhet av Sign produkter. Måste ju vara överlägset mest prisvärda kabeln.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌