Windows 11, lokalt konto eller microsoft konto?

Permalänk
Medlem

Nu kör jag iofs W10 men har under många år kopplat OS'et till ett Hotmail-konto. Det har jag gjort sedan W7.
Varför? Tja, det känns smidigare och underlättar en del. Är ganska lat och bryr mig inte så mycket om att MS spionerar
Jag har testat vid ett par ominstallationer att gå på lokalt konto men tycker mest att det skapar krångel. Just nu kan jag dock inte peka på ngt specifikt sådant, kanske ska prova lokalt konto nästa gång?

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Typ om du inte vill hålla på o tricksa är att logga in med ett MS konto och sedan efter uppstarten logga ut och byta till Lokalt konto, går på både Home och Pro versionen. Jag kör med MS konto då jag har flera datorer och då syncas mycket av inställningarna mellan enheterna, så som Wi-Fi lösenord och andra inställningar
Går varken i Home eller Pro versionen under uppstartsguiden utan att tricksa. Går att logga ut efter uppstartsguiden.

1. SHIFT+F10
2. oobe\BypassNRO
3. PROFIT

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Vart är Windows 10 röstning som ett alternativ?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Lokalt konto oavsett licenstyp. Nu har jag ett Microsoft-konto jag använder men nöjer mig att logga in enbart i exempelvis Game Pass. Fyller ingen funktion med en inloggning som måste godkännas utanför huset för mig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Inge anning. Jag kör ubuntu 20.04 LTS..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Har för mig att detta inte fungerar med Windows 11 längre.

Jodå, jag gjorde det förra veckan för 11 olika datorer haha!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jodå, jag gjorde det förra veckan för 11 olika datorer haha!

Låter märkligt för det har inte gått hos mig med W11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

jag lyckades inte köra med Microsoft konto, så gjorde ett lokalt konto för min nya dator.
Windows installationen lyckades nämligen inte få igång nätverket för att koppla upp sig, (vilket den behövde för ett Microsoft konto).
hade nätverkskabel inkopplad men wifi lyckade den inte med heller.
Så var tvungen att göra ett lokalt konto. Googlade och körde på en lösning via kommandotolken.

Det var på ett MSI MPG Z790 Carbon WIFI för 13th gen intel. Men är lika glad för ett lokalt konto

Permalänk
Medlem

Lokalt

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Hej!

Om ett par timmar får jag hem en ny Lenovo Legion 5 pro med Windows 11. Jag sitter för närvarande på en laptop med Windows 7... Jag har förstått det som att Microsoft numera vill att man kopplar sin Windows licens till ett personligt Microsoft konto, vilket jag inte är helt nöjd med... Som jag förstått det så är det omständligt, men att det kan gå att kringgå. Hur gör ni andra som har Windows 11? Har ni kringgått det eller kör ni med ett Microsoft-konto? Har egentligen 2 frågor.

Fråga 1. Jag har förstått att det inte längre fungerar med att gå vidare i installationen genom att inte vara ansluten till internet. Att man behöver köra en ISO via Rufus för att kringgå kravet på Microsoft konto. Enligt Ny teknik så kan man hoppa detta steg även genom att uppge no@thankyou.com och då skickas till att skapa ett lokalt konto istället. Detta låter som att föredra för mig då jag helst vill köra på den förladdade Windows-partitionen och inte böka med ISO och usb-sticka. Har någon på forumet prövat detta?

Fråga 2. Vad kör ni med? Är det bättre ändå att ha ett registrerat Microsoft konto? Vad är det för fördelar med det? Om jag kringgår nu med ett lokalt konto, kommer jag få behöva trixa för att få framtida uppdateringar?

Azura AD organisationskonto fanns inte med.

Permalänk
Medlem

Råkade trycka på "Avstå röst" istället för "Använder ej Windows 11". Har dock Windows 10 med lokalt konto i en virtuell maskin. Kommer aldrig låta Windows ha direkt åtkomst till mina datorer igen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fördelen med konto...

är ju att när jag bygger en ny dator, och loggar in på mitt konto kan jag flytta licensen till den nya datorn, och köra windows activation på den. Det tycker jag är mycket värt. Och det har funkat över os uppgraderingar också t.ex. 10 till 11.

Permalänk
Medlem

Win 10 LTSC med lokalt konto här. Win 11 LTSC släpps i andra halvan 2024 och då blir det byte. Lokalt konto då också.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att det inte går längre, efter 22H2 till Windows 11. Har du testat det i år?

En sak som fungerar för 22H2 är när Microsoft vill att du loggar in i slutet av en installation, då trycker du på shift+f10 för att få en kommandprompt, OOBE\BYPASSNRO tryck enter, datorn startar om och du kan gå vidare med att göra ett lokalt konto.

(out of box experience\bypass no required online) är vad min hjärna intalar mig att den raden betyder.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Frågan var lokalt konto eller Microsoft-konto. Jag har efterhand kommit fram till att svara ingetdera. Microsoft har gått så långt i sin strävan att styra användarna att jag växlar till Debian och LibreOffice. Idag upptäckte jag när jag använde Word att jag var inloggad på ett microsoft-konto. Jag har ingen aning om hur det gick till och jag undrar hur det är med mjukvarans säkerhet när man råkar bli inloggad. Det stämmer att open-source är besvärligare ibland men om man jämför med hur trassliga Microsofts produkter börjar bli är det lite.

Permalänk
Medlem

MS-konto. Smidigt. Vilka är fördelarna med ett lokalt konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agneroc:

MS-konto. Smidigt. Vilka är fördelarna med ett lokalt konto?

  • Ingen information lagrad hos Microsoft

  • Alltid offline

  • Kan köra valfri version av Windows

  • Lätt att skapa olika konton för olika användningsområden

  • Ingen koppling till Microsoft 365

  • Högre säkerhet

  • Full kontroll av systemet

  • Färre services körandes i bakgrunden

  • ...

Nu har jag aldrig kört med Microsoft-konto någon längre tid på någon maskin, men Microsoft/Office 365 försöker "ringa hem" då och då för att verifiera min licens.

Har även sett att Windows 10/11 är extremt "pratiga" och ringer hem dagligen till Microsoft även på system med telemetry avstängt.

Hade varit intressant att se hur Wireshark och Simplewall reagerar på ett system som är helt uppkopplat mot Microsoft.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:
  • Ingen information lagrad hos Microsoft

  • Alltid offline

  • Kan köra valfri version av Windows

  • Lätt att skapa olika konton för olika användningsområden

  • Ingen koppling till Microsoft 365

  • Högre säkerhet

  • Full kontroll av systemet

  • Färre services körandes i bakgrunden

  • ...

Rätt mycket info skickas till MS iaf.
Offline? Du kan använda datorn hur du vill
Du är på inget sätt begränsad i vilken version du kör
Hur är det förändrad säkerhet?
Du har lika mycket kontroll oavsett?
Försumbart antal tjänster som knappt använder datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:
  • Ingen information lagrad hos Microsoft

  • Alltid offline

  • Kan köra valfri version av Windows

  • Lätt att skapa olika konton för olika användningsområden

  • Ingen koppling till Microsoft 365

  • Högre säkerhet

  • Full kontroll av systemet

  • Färre services körandes i bakgrunden

  • ...

Nu har jag aldrig kört med Microsoft-konto någon längre tid på någon maskin, men Microsoft/Office 365 försöker "ringa hem" då och då för att verifiera min licens.

Har även sett att Windows 10/11 är extremt "pratiga" och ringer hem dagligen till Microsoft även på system med telemetry avstängt.

Hade varit intressant att se hur Wireshark och Simplewall reagerar på ett system som är helt uppkopplat mot Microsoft.

Ok tack. Jag använder ju 365 hela tiden och OneDrive etc så ser inga fördelar med att slippa det. Att man är mer anonym och inte skickar lika mycket data till MS är en tilltalande punkt men den där katt-och-råtta leken har jag gett upp. Ta all min data! lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agneroc:

Ok tack. Jag använder ju 365 hela tiden och OneDrive etc så ser inga fördelar med att slippa det. Att man är mer anonym och inte skickar lika mycket data till MS är en tilltalande punkt men den där katt-och-råtta leken har jag gett upp. Ta all min data! lol.

Kollade denna på Netflix idag:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Joan_Is_Awful

Men jag håller med om att det är en katt-och-råtta lek som är omöjlig att vinna i längden. Har insett att fajten är förlorad mot Google och Apple, men försöker fortfarande försvara mig mot Microsoft och Facebook så gott det går.

För mig handlar det även om att bevisa att Windows går att optimera lika väl som GNU/Linux, men då måste en del av funkionaliteten offras.

Permalänk

Jag köpte ny ssd disk och tänkte uppgradera den befintliga systemdisken.
Har Windows 10 Pro just nu. Har fått upp "erbjudande" i windows om att uppgrader till Windows 11. Är det bättre att uppgradera på befintliga disken eller gör en nyinstallation av windows 10 pro på den nya disken först?

Permalänk

jag blev påtvingat ett konto för nån vecka sedan. tyckte det funkade fint att inte behöva skriva in ett lösen varje gång man startade datorn, men det tyckte tydligen inte win11.

fick upp en "ditt lösenord kommer att ändras om 5 dagar" ruta, vilken jag ignorerade då jag inte har nått lösenord, 5 dagar gick och jag startade datorn och upp dök en lösenordsruta, kunde inte ta mig förbi den hur jag än försökte, så för att komma in i windows så blev jag tvungen att välja ett lösenord och nu måste jag skriva in det varje jäkla gång jag startar datorn, tröttsamt och jag undrar bara varför det var nödvändigt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

30 miljoner Microsoft-konton stulna:
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/microsoft-deni...

Kommer ni fortfarande att hävda att Microsoft-konton är framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

[...]Hade varit intressant att se hur Wireshark och Simplewall reagerar på ett system som är helt uppkopplat mot Microsoft.

RAM-minnet hade tagit slut.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

30 miljoner Microsoft-konton stulna:
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/microsoft-deni...

Kommer ni fortfarande att hävda att Microsoft-konton är framtiden?

"Yesterday, the hacktivists alleged that they had “successfully hacked Microsoft” and “accessed a large database containing more than 30 million Microsoft accounts, emails, and passwords.”

Vad menar du skulle vara 100% skyddat mot attacker? Eller kan man inte bli attackerad för att man inte har ett MS-konto?

Skrivet av Veni:

RAM-minnet hade tagit slut.

Njaa;)
https://www.youtube.com/watch?v=IT4vDfA_4NI&t=219s&ab_channel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad menar du skulle vara 100% skyddat mot attacker? Eller kan man inte bli attackerad för att man inte har ett MS-konto?

Självklart är inget 100% säkert. Utan ett SSO-konto likt ett Microsoft-konto, så är det däremot svårare att komma åt all data med endast en uppsättning inloggningsuppgifter.

Hotmail = Microsoft-konto
Xbox Live = Microsoft-konto
Office 365 = Microsoft-konto
Windows = Microsoft-konto
ChatGPT = Microsoft-konto
Bing = Microsoft-konto
Edge = Microsoft-konto
....

Varför lägga alla ägg i samma korg? Ett par av tjänsterna ovan har redan hackats flera ggr tidigare.

Själv undviker jag även att vara inloggad med mina Facebook-konton eller Google-konton mer än nödvändigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Självklart är inget 100% säkert. Utan ett SSO-konto likt ett Microsoft-konto, så är det däremot svårare att komma åt all data med endast en uppsättning inloggningsuppgifter.

Hotmail = Microsoft-konto
Xbox Live = Microsoft-konto
Office 365 = Microsoft-konto
Windows = Microsoft-konto
ChatGPT = Microsoft-konto
Bing = Microsoft-konto
Edge = Microsoft-konto
....

Varför lägga alla ägg i samma korg? Ett par av tjänsterna ovan har redan hackats flera ggr tidigare.

Själv undviker jag även att vara inloggad med mina Facebook-konton eller Google-konton mer än nödvändigt.

Det finns ju både för- och nackdelar med att använda samma konto på olika saker.

En fördel är att man bara har ett konto att säkra upp för flera tjänster istället för separata. Jag har exempelvis 2FA på Google och MS och varnas för både inloggningar och inloggningsförsök. För mig är det ganska självklart att tjänster från en leverantör har samma konto, allt annat hade bara varit onödigt krångligt. Sen kan man ju diskutera ifall man exempelvis ska använda Google-kontot på helt andra saker, typ reddit eller quota exempelvis, men så länge de inte på något sätt får tillgång till mitt konto så känner i alla fall jag mig säkrare med att dessa stora leverantörer håller mina uppgifter säkra än ett antal tjänster på nätet liksom.

MS har inte riktigt samma grej, deras konto används mestadels (bara?) för deras tjänster vilket funkar också. En nackdel är förstås att jag har automatisk inloggning på exempelvis min Xbox så i teorin skulle ju sonens kompis kunna öppna edge där och gå in på min mail eller så, men jag har aldrig kollat min mail där så det hade krävts godkännande vad jag förstår. I övrigt är det ju positivt, de spel jag köpt på XB, och som stöder det, funkar på min dator med samma konto, samma med att streama spel från min XB exempelvis, jag kan gå in på min OneDrive på dator eller XB utan något mekande, etc.

Permalänk
Medlem

Är väl lite paranoid mot alla som vill ha info, så jag har alltid kört lokalt konto och O&O Shutup (som numera dock lär ägas av Microsoft, så frågan är hur mycket de är att lita på).

Men köpte en ny HP Envy 360 med i7 gen 12 för bara 9k och startade upp den i maj med "no@thankyou.com".
Funkade hur enkelt som helst och gick vidare med uppdateringen av min två år gamla HP Envy 360 i7 gen 11.
Trodde jag skulle köra samma igen men det visade sig att det behövdes inte. Det blev automatiskt lokalt konto trots att alla påstått att man måste ha ett MS-konto för att uppdatera/uppgradera från W10 Home till W11 om man inte använder "no@thankyou.com" eller andra mer krångligare sätt.

En lustig detalj är att W11 i "gamla" inte är exakt samma som W!11 i den nya. T ex finns inte alternativet för sekundvisning i aktivitetsfältets klocka i den gamla, trots att datorerna till mer än 95% är samma frånsett processorn.
Så W10 verkar påverka marginellt W11 på något sätt mer än det här med vilken typ av konto man hade.

Permalänk

Kör lokalt konto.

Permalänk
Medlem

Kör iofs Windows 10 numera istället men svaret är samma oavsett; över min döda kropp att jag ska ha något cloudkonto på min dator. Lokalt enbart, plockar de bort den möjligheten så skiter jag i Windows ännu mer än jag gör nu. Ren principsak.