Permalänk
Medlem

LÅGbudget-uppgradering

Tja, jag tittar runt lite på alternativ för att påbörja en uppgradering av min nuvarande dator. Den är väldigt gammal och jag är ärligt talat bara glad att den startar och fungerar. Jag har inte exakta specifikationer just nu men det är en Xeon 4c 8t med DDR3, så gammal är den. Från samma generation som Core i7 760. Jag har ett dugligt Fractal Design chassi och ett Corsair någonting modulärt 650W med 80+ bronze.

Jag har tidigare använt den som server men när mitt system med en i7 7700K gick kaputt så fick den ta över rollen som min primära PC. Jag har ett GTX 1050 (ej Ti) för att kunna få ut 4K till min tv.

Så jag har länge tänkt på var jag ens ska börja med en otroligt (nästan obefintlig) låg budget. Tankarna har börjat koncentrera sig på att börja med en gammal AM4-plattform. Kanske köpa ett begagnat moderkort och bygga billigt kring det och samtidigt ha utrymme för att i slutändan kunna stoppa en 5000-serie CPU i den när min ekonomi tillåter det.

Så inatt snubblade jag på en annons för ett MSI Tomahawk B350 med tillhörande delar som skulle göra att jag kan bygga en dator som skulle fungera från början (1500X, 8gb långsamt DDR4 och en stock-kylare). Billigt. Jag har sett Hardware Unboxed testa samma moderkort med en 5800X3D och den presterar nästan som om det vore ett betydligt nyare moderkort och det verkar inte vara en massiv flaskhals. Visst, det är många moderna funktioner som saknas men så länge man är medveten om begränsningar med att inte ha PCIE 4.0 så är det överraskande hur mycket liv som kan väckas med en modern CPU på ett så gammalt moderkort. 1500X och 8gb ram blir en temporär lösning för att kunna använda datorn från början och med uppdaterat BIOS så ser dörren ut att vara öppen för att kunna bygga något godtagbart när ekonomin tillåter. Typ 5600X och en GPU runt RTX 2070 och uppåt.

Är det några uppenbara minor som jag inte ser? Det vore förödande att göra slag i saken och sedan inse att jag har missat något stort. Feedback uppskattas varmt. Tack på förhand.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns få som har verklig nytta av nyare pcie versioner utan de fördyrar mest om man inte håller på med benchmarks.
Det som begränsar ditt bygge är för lite ram för 8 Gbyte ram kan du nog drabbas känna av idag, 16 är verkligen budgetsmärtgränsen men skaffa helst 32 Gbyte och tryck in.

Ska du spela är det nästan alltid grafiken som begränsar och speciellt om du har en 4k bildvisare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns få som har verklig nytta av nyare pcie versioner utan de fördyrar mest om man inte håller på med benchmarks.
Det som begränsar ditt bygge är för lite ram för 8 Gbyte ram kan du nog drabbas känna av idag, 16 är verkligen budgetsmärtgränsen men skaffa helst 32 Gbyte och tryck in.

Ska du spela är det nästan alltid grafiken som begränsar och speciellt om du har en 4k bildvisare.

Jag ser det som en springbräda, jag tänker inte behålla minne eller cpu i längden utan målet är 16-32gb pc3200 och möjligtvis en 5600X längre fram. Bara det faktum att jag får en dator som startar och går att använda på vägen till de inköpen är väldigt lockande för mig. När jag väl spelar så skruvar jag ner upplösning tills jag kommer till att kunna uppgradera gpun.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!