Har testat många olika skärmar - Ont i ögonen

Permalänk

Har testat många olika skärmar - Ont i ögonen

Hej, jag har under några år testat olika skärmar utan att hitta någon skärm där jag inte får ont i ögonen (som är över 1080p)
Jag skulle uppskatta om någon här har erfarenhet av denna typ av problem skulle kunna vägleda mig.

//Lite info om mina ögon
Jag ser bra, men har ett brytningsfel i ögonen. Jag bär glasögon som inte har jättestark styrka. Om jag går runt utan glasögon får jag ont i mina ögon, speciellt det högra ögat.

//Vad är det för smärta jag upplever?
När jag tittar på skärmarna som ger mig smärta får jag ont i magen och det är nästan som att stirra in i något jätteljust (Som att stirra in i solen nästan). Jag kan inte titta längre än någon minut utan att få jätteont. Vissa skärmar är extrema.
När jag läser text på en skärm får jag ont.

//Vad har jag försökt?
- Jag har nästan alltid night mode aktiverat på windows (Reducerat blåljus). Det hjälper definitivt, även på skärmarna som gör ont att titta på.
- Jag har höjt/sänkt kontrast/ljusstyrka många gånger. Att höja kontrasten hjälper ganska mycket, det blir inte lika ansträngande.
- Att stirra på en Imac lite på Netonnet orsakar inte samma smärta, men jag har inte råd med en imac. Och troligtvis har en imac oled panel.

//Skärmar som orsakat mest smärta
-Acer Predator XB271HU 2560x1440p IPS (Ej nya modellerna) -> Denna skärm var första skärmen som gjorde att jag fick jätte ont i ögonen. Jag hade köpt skärmen och ville inte gå miste om pengarna så jag fortsatte använda den under några månader. Det ledde till att jag hade ont i ögonen i flera dagar. Optikern hittade inga fel på mina ögon. Men till slut gjorde jag mig av med den.
- BenQ PD2700U 3840x2160p IPS -> Denna skärm till en början kunde jag inte ens titta på i en minut utan att jag fick jätte ont i ögonen. Speciellt när jag läser, färgerna är otroligt vackra dock och skärmen är väldigt behaglig att titta på om man inte har detta problem som jag upplever.

//Skärmar som funkar
De enda skärmarna som fungerar är 1080p skärmar med IPS/TN panel.
- Acer Predator X25 360Hz 1920x1080 IPS - > Denna skärm kan jag stirra på under 16 timmar per dag utan att känna ens i närheten av samma smärta som de andra högresolution-skärmarna. Jag vet inte vad det beror på. Problemet med denna skärm är att ytan är otroligt liten. Jag programmerar och ska börja med web-development + game dev. Jag skulle kunna vara mer effektiv med en störra yta och fler pixlar.
- Iphone 11 pro max OLED skärm - > Upplever inte alls samma smärta över huvudtaget när jag tittar på min iphone. Det är dock en OLED skärm och jag tror att OLED kan vara lösningen men det är extremt dyrt med en OLED skärm. Har inte råd.

MINA FRÅGOR TILL ER SOM KAN!
Finns det någon skärm där ute med 4k upplösning och bra färgåtergivning som inte kommer orsaka mig samma smärta?
Finns det någon princip i hur skärmen är byggd som är känd att orsaka ögon-smärta?
Är det någon som har upplevt samma problem men lyckats lösa det?

Nästa skärm som är påväg heter Samsung Odyssey G8 4k 144hz. Jag hoppas att Samsung kan leverera.

Sättet jag ställer frågorna på är pinsamma och otydligt, jag ber om ursäkt för det, hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

TACK!

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker på om du testat flera skärmar, är belysningen i rummet. Men eftersom du åtminstone hittat någon skärm som fungerar, är det kanske inte det det hänger på. Det har hur som helst hjälpt mig.

Annat att titta på är ögonkänslan vid visning av olika material, det vill säga känns det likadant i ögonen om du tittar på bilder, läser text, tittar förstrött utan att fokusera. Spela upp en video där du inte bryr dig ett dugg om innehållet, och känn efter i ögonen om det blev någon skillnad.

Min optiker sade att jag spände blicken mycket under testet där. Detta gjorde att jag lärde mig att tänka på att slappna av mer framför datorn, gärna en minut då och då att bara stirra ut i intet. Och det hjälpte mig.

Jag hade bokat tid hos optiker för just detta, så att tiden där kan gå just till att försöka lösa detta problem.

EDIT: Jag utgår från att du testat med olika bakgrunder vid textarbete, trots att du inte nämner detta. Svart bakgrund med ljusgrå text till exempel.) /EDIT

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Gör det skillnad om det är ljusa eller mörka saker du tittar på? Är det när du jobbar med text eller spelar det ingen roll vad du gör? Tänker att det kan bero på både färgåtergivning/ljus, men också hur den visar detaljer. Skärmar kan rendera text olika bra, så att köra en Cleartype-kalibrering i Windows kan hjälpa. Se också till att du har allt vad Overdrive och black frame insertion och sånt avstängt som kan orsaka flimmer.

Har en XB271HU själv och har rätt kassa ögon (-15 och brytningsfel) och upplever inga problem med den skärmen. Det som däremot kan vara ett problem är ljuset i rummet. Satte nyligen upp ett par Philips Hue Play bakom skärmen som lyser upp väggen, och det gör helt klart att ögonen blir mer avslappnade.

Permalänk
Medlem

kan vara värt att testa terminalglasögon. Jag jobbar framför dator och använder dator på fritiden, detta kan göra mina ögon väldigt trötta så terminal hjälper en hel del. Framförallt mot huvudvärk! Har heller inga synfel.
Kör ljusstyrka på ca 40% och sitter helst i ett relativt mörkt rum.

Permalänk
Bildexpert 📺

Är också inne på att du behöver se över din omgivning och till viss del även reflexfiltret. Många tänker tekniken, IPS, TN, 4K, etc. men ögonen reagerar inte på det sättet.

Jag förmodar att skärmarna inte är placerade på exakt samma plats när de används.

Iphonen använder du i situationer där du kroppsligen kan ändra dig och (o)medvetet vinkla den bara genom att flexa med handen. Telefonen har ett blankt filter som inte obstruerar/lägger sig sig om en hinna över bilden på samma sätt som matta filter gör för vissa användare.

Förresten: att öka kontrasten på en bildskärm ökar inte kontrasten, du bara flyttar på ankringsnivån för vitt och gör mellantoner ljusare och klipper nivåerna av ljusgrått. Kan vara ett tecken på att du har en miljö som är ogynnsam.

Permalänk

Tänd lyset i rummet.

Får liknande det du beskriver om ja sitter och kollar på skärmen i för mörkt rum.

Har 2 56w lysrör i taket som belysning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Terminalglasögon alternativt även sänka ljusstyrkan. 13 % ljusstyrka på min LG är lagom för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av bartil:

Intressant! Jag har väl alltid ganska mörkt i rummet. Har aldrig haft taklampa utan bara någon stående ikea lampa + fönster riktat i en riktning där solen inte lyser in ofta. Det är väl okej ljust i rummet, ganska mörkt men ändå inte sov-mörkt. Kanske ska skaffa en taklampa som är stark och sen jämföra. Har vita tapeter i rummet. Läsa text tröttar definitivt ut mig mer än annat på datorn. Speciellt på de skärmarna som är nämnda, annars är det ok med min 360hz.

Skrivet av Lidodido:

Gör det skillnad om det är ljusa eller mörka saker du tittar på? Är det när du jobbar med text eller spelar det ingen roll vad du gör? Tänker att det kan bero på både färgåtergivning/ljus, men också hur den visar detaljer. Skärmar kan rendera text olika bra, så att köra en Cleartype-kalibrering i Windows kan hjälpa. Se också till att du har allt vad Overdrive och black frame insertion och sånt avstängt som kan orsaka flimmer.

Har en XB271HU själv och har rätt kassa ögon (-15 och brytningsfel) och upplever inga problem med den skärmen. Det som däremot kan vara ett problem är ljuset i rummet. Satte nyligen upp ett par Philips Hue Play bakom skärmen som lyser upp väggen, och det gör helt klart att ögonen blir mer avslappnade.

Intressant, vet inte vad Cleartype är ska kolla. Vad innebär overdrive och black frame insertion ?
Ska testa med belysningen!

Skrivet av MrWhizeguy:

kan vara värt att testa terminalglasögon. Jag jobbar framför dator och använder dator på fritiden, detta kan göra mina ögon väldigt trötta så terminal hjälper en hel del. Framförallt mot huvudvärk! Har heller inga synfel.
Kör ljusstyrka på ca 40% och sitter helst i ett relativt mörkt rum.

Ska se om jag kan få det från jobbet. Ska jag ha dubbla glasögon då eller kan jag få några från optikern ?

Skrivet av Laxpudding:

Är också inne på att du behöver se över din omgivning och till viss del även reflexfiltret. Många tänker tekniken, IPS, TN, 4K, etc. men ögonen reagerar inte på det sättet.

Jag förmodar att skärmarna inte är placerade på exakt samma plats när de används.

Iphonen använder du i situationer där du kroppsligen kan ändra dig och (o)medvetet vinkla den bara genom att flexa med handen. Telefonen har ett blankt filter som inte obstruerar/lägger sig sig om en hinna över bilden på samma sätt som matta filter gör för vissa användare.

Förresten: att öka kontrasten på en bildskärm ökar inte kontrasten, du bara flyttar på ankringsnivån för vitt och gör mellantoner ljusare och klipper nivåerna av ljusgrått. Kan vara ett tecken på att du har en miljö som är ogynnsam.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Tänd lyset i rummet.

Får liknande det du beskriver om ja sitter och kollar på skärmen i för mörkt rum.

Har 2 56w lysrör i taket som belysning.

Skärmarna sitter alltid på samma plats.
Ska se över min omgivning. Bakgrunden är nog mörkare än skärmens ljusstyrka
Haha ja det är sant med telefonen xD. Men även om jag hade legat stilla hade det funkat bättre med telefonen. Nära håll som långt håll. Somnar till film med den varje kväll.
Jag tror miljön kan vara en stor faktor. Men i nuläget, med lite mörkare belysningn. Hur ska jag göra, bör jag sänka ljusstyrkan?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tänd lyset i rummet.

Får liknande det du beskriver om ja sitter och kollar på skärmen i för mörkt rum.

Har 2 56w lysrör i taket som belysning.

Har du några tips på bra belysning? Har inte råd med det mesta i nuläget, men skulle gärna vilja ha något ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Intressant! Jag har väl alltid ganska mörkt i rummet. Har aldrig haft taklampa utan bara någon stående ikea lampa + fönster riktat i en riktning där solen inte lyser in ofta. Det är väl okej ljust i rummet, ganska mörkt men ändå inte sov-mörkt. Kanske ska skaffa en taklampa som är stark och sen jämföra. Har vita tapeter i rummet. Läsa text tröttar definitivt ut mig mer än annat på datorn. Speciellt på de skärmarna som är nämnda, annars är det ok med min 360hz.

Intressant, vet inte vad Cleartype är ska kolla. Vad innebär overdrive och black frame insertion ?
Ska testa med belysningen!

Ska se om jag kan få det från jobbet. Ska jag ha dubbla glasögon då eller kan jag få några från optikern ?

Skärmarna sitter alltid på samma plats.
Ska se över min omgivning. Bakgrunden är nog mörkare än skärmens ljusstyrka
Haha ja det är sant med telefonen xD. Men även om jag hade legat stilla hade det funkat bättre med telefonen. Nära håll som långt håll. Somnar till film med den varje kväll.
Jag tror miljön kan vara en stor faktor. Men i nuläget, med lite mörkare belysningn. Hur ska jag göra, bör jag sänka ljusstyrkan?

du kan få terminalglasögon anpassade för dina behov brukar inte vara ett problem att få dessa från jobbet. Dock är bågarna man får välja mellan otroligt fula, så jag la en liten slant för att få ett par som faktiskt ser något snyggare ut.

Permalänk
Medlem

Kan vara att du har problem med vissa monitorer med "dålig" PWM:

Permalänk
Rekordmedlem

En taklampa är kanske inte det enda du borde tända, kolla även på belysning som hamnar bakom skärmen och lyser uppåt eller ev mot väggen, en bordslampa bakom skärmen som riktas uppåt kan funka bra för att sänka kontrasten mot rummet och den ger inga reflexer i skärmen, att bara ha en stark taklampa ger sällan bra ljus utan det är jämnt ljus utan reflexer du behöver, du ska kanske belysa taket med din taklampa i stället fdför att den lyser nedåt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

du kan få terminalglasögon anpassade för dina behov brukar inte vara ett problem att få dessa från jobbet. Dock är bågarna man får välja mellan otroligt fula, så jag la en liten slant för att få ett par som faktiskt ser något snyggare ut.

Thank you, ska testa xD När jag sitter hemma är det okej att jag ser ful ut. Jobbskärmarna är sådana som inte orsakar ögonsmärta för mig, tack och lov.

Skrivet av meanh:

Kan vara att du har problem med vissa monitorer med "dålig" PWM:
https://youtu.be/74mpBihiH3g?list=PLOH9CtU-17T7JbWI-dWKlQuIUi...

Förstod inte riktigt. Ska man leta efter något specifikt i skärmspecifikationer? Hög backlight MHZ någonting ? Kan man se det på skärmarna som säljs på t.ex inet ?

Permalänk
Skrivet av owns good:

Har du några tips på bra belysning? Har inte råd med det mesta i nuläget, men skulle gärna vilja ha något ganska snart.

Ja köpte mine armaturer på second hand för typ 50:- för massa år sen. Brate som hade kommit in från ngot företagskontor så det är riktig kontorsbelysning.

Om det ska va nytt har ja inga direkta råd att ge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En taklampa är kanske inte det enda du borde tända, kolla även på belysning som hamnar bakom skärmen och lyser uppåt eller ev mot väggen, en bordslampa bakom skärmen som riktas uppåt kan funka bra för att sänka kontrasten mot rummet och den ger inga reflexer i skärmen, att bara ha en stark taklampa ger sällan bra ljus utan det är jämnt ljus utan reflexer du behöver, du ska kanske belysa taket med din taklampa i stället fdför att den lyser nedåt.

Smart tänkt. Om jag lyser upp allt bakom blir det säkerligen bättre, märker redan nu med några skrivbordslampor som jag la upp att det gör en skillnad

Nu har jag sänkt ljusstyrkan på skärmen en aning, känner att jag bör höja nu. Har också min skärm inställd på reduce blue light.

Kan välja mellan:
Rec. 709 (Har denna nu, men inte på bilden. Dennna är ganska ljus)
HDR (Denna gör riktigt ont i ögonen för det mesta, färgerna är otroliga dock)
sRGB
CAD/CAM
Animation
Low Blue Light (På bilden, denna fungerar väl bäst för mig + night mode + inte så hög ljusstyrka)
Dark Room
User

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Intressant! Jag har väl alltid ganska mörkt i rummet. Har aldrig haft taklampa utan bara någon stående ikea lampa + fönster riktat i en riktning där solen inte lyser in ofta. Det är väl okej ljust i rummet, ganska mörkt men ändå inte sov-mörkt. Kanske ska skaffa en taklampa som är stark och sen jämföra. Har vita tapeter i rummet. Läsa text tröttar definitivt ut mig mer än annat på datorn. Speciellt på de skärmarna som är nämnda, annars är det ok med min 360hz.

Intressant, vet inte vad Cleartype är ska kolla. Vad innebär overdrive och black frame insertion ?
Ska testa med belysningen!

Ska se om jag kan få det från jobbet. Ska jag ha dubbla glasögon då eller kan jag få några från optikern ?

Skärmarna sitter alltid på samma plats.
Ska se över min omgivning. Bakgrunden är nog mörkare än skärmens ljusstyrka
Haha ja det är sant med telefonen xD. Men även om jag hade legat stilla hade det funkat bättre med telefonen. Nära håll som långt håll. Somnar till film med den varje kväll.
Jag tror miljön kan vara en stor faktor. Men i nuläget, med lite mörkare belysningn. Hur ska jag göra, bör jag sänka ljusstyrkan?

Testa ställ nån lampa bakom skärmen, bara en mobil med ficklampan på som lyser upp kan göra att du märker skillnad. Hjälper det så titta på bättre allmänbelysning i rummet och gärna nåt som lyser på väggen bakom, kan som tidigare nämnt rekommendera Philips Hue Play eller liknande.

Cleartype är hur text renderas. Texten är inte helt skarp med svarta/vita pixlar utan har några pixlar i övergången mellan svart och vitt som mjukar ut formerna, annars skulle det bli nästan oläsbart. Det kan vara rätt jobbigt att titta på text där detta inte visas på ett bra sätt.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Testa ställ nån lampa bakom skärmen, bara en mobil med ficklampan på som lyser upp kan göra att du märker skillnad. Hjälper det så titta på bättre allmänbelysning i rummet och gärna nåt som lyser på väggen bakom, kan som tidigare nämnt rekommendera Philips Hue Play eller liknande.

Cleartype är hur text renderas. Texten är inte helt skarp med svarta/vita pixlar utan har några pixlar i övergången mellan svart och vitt som mjukar ut formerna, annars skulle det bli nästan oläsbart. Det kan vara rätt jobbigt att titta på text där detta inte visas på ett bra sätt.

Jag tror på båda dessa saker. Cleartype måste jag kolla in på för texten gör så jag får ont i ögonen, allt annat är fine alltså! Jätte irriterande. Gick in på cleartype på windows men det kom upp massa rutor med text som jag inte förstår efter jag klickade på next. Kan du rekommendera någon inställning där ? Nevermind... Den gav alternativ text som man ska läsa för jämförelse..... Trodde man valde rutor med inställningar för jag inte läste. Har vant mig att inte läsa på datorn, skummar förbi eftersom jag får ont i ögonen. Efter att ha varit tydligare nu är jag helt säker på att läsning på skärmen orsakar smärtan, det kräver extrem fokus. Har förstorad text också men ändå

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av owns good:

Jag tror på båda dessa saker. Cleartype måste jag kolla in på för texten gör så jag får ont i ögonen, allt annat är fine alltså! Jätte irriterande. Gick in på cleartype på windows men det kom upp massa rutor med text som jag inte förstår efter jag klickade på next. Kan du rekommendera någon inställning där ? Nevermind... Den gav alternativ text som man ska läsa för jämförelse..... Trodde man valde rutor med inställningar för jag inte läste. Har vant mig att inte läsa på datorn, skummar förbi eftersom jag får ont i ögonen. Efter att ha varit tydligare nu är jag helt säker på att läsning på skärmen orsakar smärtan, det kräver extrem fokus. Har förstorad text också men ändå

De visar upp olika alternativ och du ska välja mellan dem, du bör inte kopiera någon annans inställningar utan optimera det för dina förhållanden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Jag tror på båda dessa saker. Cleartype måste jag kolla in på för texten gör så jag får ont i ögonen, allt annat är fine alltså! Jätte irriterande. Gick in på cleartype på windows men det kom upp massa rutor med text som jag inte förstår efter jag klickade på next. Kan du rekommendera någon inställning där ? Nevermind... Den gav alternativ text som man ska läsa för jämförelse..... Trodde man valde rutor med inställningar för jag inte läste. Har vant mig att inte läsa på datorn, skummar förbi eftersom jag får ont i ögonen. Efter att ha varit tydligare nu är jag helt säker på att läsning på skärmen orsakar smärtan, det kräver extrem fokus. Har förstorad text också men ändå

Ja precis, titta på texten och klicka på den du tycker är mest lättläst. När du förstorar texten, menar du då att du zoomar in i det material du läser? Eller har du skalat upp storleken på allt i Windows? Eller kör du skärmen på en lägre upplösning än native? För om du kör på det tredje så gör det texten svårare att läsa också.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Ja precis, titta på texten och klicka på den du tycker är mest lättläst. När du förstorar texten, menar du då att du zoomar in i det material du läser? Eller har du skalat upp storleken på allt i Windows? Eller kör du skärmen på en lägre upplösning än native? För om du kör på det tredje så gör det texten svårare att läsa också.

Vet inte om det hjälpte så mycket, troligtvis blev texten skarpare!

Ja jag har windows på 175% zoom... xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Nu har jag sänkt ljusstyrkan på skärmen en aning, känner att jag bör höja nu. Har också min skärm inställd på reduce blue light.

Det kan vara bra att börja med en ljusstyrka du känner är för låg och köra på det ett tag för att vänja dig, ofta så visar det sig att det egentligen inte är så lågt ändå. För att ge en ungefärlig nivå på var du bör ligga så ska en ljusstyrka på 20 på XB271HU ge ca 100 cd/m² enligt recensionerna jag hittar, vilket är en ganska lagom nivå för ett rum med "mysbelysning".

Och det är troligtvis bättre att bara sänka ljusstyrkan än att ha något läge för att reducera blått ljus på, det enda ett sånt läge gör är att förvränga färgerna. Det finns inga vetenskapliga bevis för att det skulle vara mindre påfrestande på ögonen att reducera just blått ljus, utan det handlar mest om aggressiv marknadsföring från linstillverkare som gjort det populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan vara bra att börja med en ljusstyrka du känner är för låg och köra på det ett tag för att vänja dig, ofta så visar det sig att det egentligen inte är så lågt ändå. För att ge en ungefärlig nivå på var du bör ligga så ska en ljusstyrka på 20 på XB271HU ge ca 100 cd/m² enligt recensionerna jag hittar, vilket är en ganska lagom nivå för ett rum med "mysbelysning".

Och det är troligtvis bättre att bara sänka ljusstyrkan än att ha något läge för att reducera blått ljus på, det enda ett sånt läge gör är att förvränga färgerna. Det finns inga vetenskapliga bevis för att det skulle vara mindre påfrestande på ögonen att reducera just blått ljus, utan det handlar mest om aggressiv marknadsföring från linstillverkare som gjort det populärt.

Man tappar dock ljusstyrka när man gör bilden orangegul med konstant bakgrundsbelysning… Det vita är ju inte vitt längre.

Jag ogillar hög ljusstyrka och har typiskt sett i förekommande fall kalibrerat till mellan 80 och 120 cd/m2. Lite beror det förstås på skärm och rum. En del går inte att få ned med bra resultat. Försöker man få utskrifter så fungerar det inte heller att ha skärmen i svetslågeläge, för då kommer bilden på skärmen vara väldigt mycket ljusare än vad man får ut på papper.

Permalänk
Medlem

Min första tanke var ljusstyrka på skärmen. Många använder skärmen som är ur lådan.
Jag har varit hemma hos vänner och suttit vid en datorskärm där det är som att titta på solen.
Sänk ljusstyrkan rejält, det behövs mindre än man tror.

Permalänk
Medlem

Ett halvår senare, fungerar det bra nu?