Hur mycket borde man tjäna som utvecklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Gör 1-2 'hundår' och kamma hem vinsten sen.

Helt klart en myt. Ju lägre lön man går in på desto längre kommer det ta att få upp den, och desto lägre kommer taket för vad man kan komma upp i att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Helt klart en myt. Ju lägre lön man går in på desto längre kommer det ta att få upp den, och desto lägre kommer taket för vad man kan komma upp i att vara.

Jo så kan det vara. Samtidigt ska man ta betalt för sin erfarenhet och kunskap, inte tid.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk

Är inte det 23000 brutto som minimum hos Unionen? Har för mig det, men det kan vara att de inte har någon kollektiv avtal alls.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Jo så kan det vara. Samtidigt ska man ta betalt för sin erfarenhet och kunskap, inte tid.

Man ska absolut ta betalt för sin tid. Och noggrant tänka över om det finns någonting bättre som man skulle kunna lägga sin tid på.

Att ta ett jobb med dålig lön bara för att få erfarenhet är oftast en dålig idé. Om arbetsgivaren värderar tjänsten så lågt så kommer antagligen erfarenheten som man får där inte heller att värderas särskilt högt.

Undantag finns förstås, och i vissa branscher så är man helt enkelt tvungen att finna sig i oskäligt dålig lön under exempelvis lärlingstid. Men kan man undvika det så ska man förstås göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Minimilönen inom detaljhandel är 23 938 för en artonåring.
Så en lön på 20 800 är otroligt dålig.

Anledningen är förmodligen att företaget inte har kollektivavtal.
Då kan de erbjuda en krona i timmen då löner inte är reglerat i lagen.

Detaljhandelsarbetaren går inte att ersätta med chatgpt. ännu.

Permalänk
Medlem

Som du skriver, antar jag att du har en timanställning på 130kr/timme plus semester ersättning antagligen som du överför till månadslön genom att multiplicera det med 40 och 4.
Att ha 130kr/timme som timlön som extra arbetare undrstudier eller mellan studier är helt vanligt och inte dålig alls med tanke att du har läst endast 1 år efter gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadde459:

Hej, jag har precis börjat en tjänst hos ett företag där jag tidigare praktiserat i 5 månader som programmerare/utvecklare. Idag hade jag lönesamtal med min chef där han sa att företaget går efter fackförbund när de ger ut lön och att jag därför skulle tjäna 20 800 kr eller 130kr timman.

Det låter som om du går in på någon typ av lärlingslön, stämmer detta?

Permalänk
Medlem

hade inte ens gått upp ur sängen för 20k, 130kr/h var minimilönen man fick för 15 år sedan. Det är så nära en slavlön man komma idag. Vet gott om företag som ger minst 30k+ helt utan utbildning eller arbetslivserfarenhet.

Permalänk
Medlem

Sannolikt känner firman till att du släpar häcken 4h per dag till jobbet. Som utökar den faktiska arbetstiden med 20h per vecka. Men fick du jobba hemifrån, vore det en bonus. Och visserligen sker pendlandet frivilligt.

Hur som helst så vet jag ingenting omkring dina förutsättningar eller de omständigheter som firman upplever. Är du inte motiverad att jobba för lönen, lämna. Upplever du att en utvecklingspotential som lockade på firman, avväg att stanna men för ändå en talan mot chefen.

För en argumentation mot hen omkring lönesättningen, kommer påvisa om hen överväger att investera i dig på sikt eller utnyttja/skicka ut dig mot hösten. Folk är nämligen urusla på att ljuga då saker oväntat ställs på sin spets. Eftersom de räknar inte med att du (sannolikt som ung) ska opponera dig sakligt.

Permalänk
Medlem

Om det handlar om en heltidsanställning på 40 timmar så är det där en helt absurd lön. Du bör inte lägga dig en krona under 30000 kronor, och även det är relativt lågt enligt mig.

Din chef säger alltså att det är enligt kollektivavtal? Det går ju fan inte ihop.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Som erfaren chef inom digital produktutveckling kan jag säga att det är en skamlön även om du inte har så mycket erfarenhet eller utbildning. Som jämförelse kan jag säga att vi gav 35k som ingångslön för nyutexaminerade dataingenjörer på ett bolag på en mindre ort i södra Sverige för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på folk som tycker du ska acceptera det för att få erfarenhet. Den amerikanska skiten ska inte sprida sig till Sverige där man förväntas jobba gratis en massa för att bevisa sig själv. För den lönen finns det många andra skitjobb där man kan stänga av hjärnan och tjäna mer istället. Går du in på en låg lön så påverkar det din pension, framtida löner osv.

Att ett företag ens erbjuder en lön som är lägre än McDonalds borde skrämma bort nästan alla utvecklare förutom TS, så jag tror du har mer makt än du tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Unionen som är stora inom tjänstemannasektorn publicerar löneintervall för ingångslöner.

20k i månaden är lägre än min ingångslön som tekniker -2012.

Unionen tycker ~22k i ingångslön inom alla IT roller hos oss är helt okay. Även när man rekryterar med högskoleutbildning och några år erfarenhet på jobbet. I en storstad också.

Lönedumpningen på juniorroller i Sverige är helt absurd.

Skrivet av Cadde459:

Känner precis likadant, nu jobbar jag bara där över sommaren till att börja med men känner mig inte motiverad till att fortsätta där när lönen är så pass låg. Då kan jag ju lika gärna arbeta på Ica där jobbet är betydligt mindre kvalificerat och få en bättre lön.

Fast drar du till ica är du fast på samma lön livet ut medans som utvecklare med 1-2 år erfarenhet får du närmare 40k, sen upp kring 50k och är du bra kan du dra förbi 100k i månaden. På samma tid ser utvecklingen i kassan på ica har du fått 10% extra eller egentligen en löneminskning pga inflation.

Skrivet av Treant:

Om det handlar om en heltidsanställning på 40 timmar så är det där en helt absurd lön. Du bör inte lägga dig en krona under 30000 kronor, och även det är relativt lågt enligt mig.

Din chef säger alltså att det är enligt kollektivavtal? Det går ju fan inte ihop.

Ligger i nivå med Unionens krav. Folk som är kring 20-25år betalar vi 22k i månaden till.

Det är ovanligt att höra att folk från gymnasiet får 30k+ ingångslön inom IT, även om det händer ibland. Men säger sig bolaget följa kollektivavtal så är det 20-25k som gäller idag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

20800kr före skatt bör, om jag inte misstar mig, bli lite drygt 16500kr efter skatt (med en genomsnittlig kommunalskatt och jobbskatteavdrag).

Tycker det är extremt dåligt betalt även som ingångslön. Om jag hade drivit ett företag så hade jag skämts ögonen ur mig om jag erbjudit en heltidslön som knappt räcker till baskostnaderna (mat, bostad, el, kläder, hygien, försäkringar, telefoni, arbetsresor). Med en lön som gör att man ständigt oroar sig över att få ekonomin gå ihop hade iaf jag haft svårt att prestera på topp, så arbetsgivaren hade fått en sämre prestation än om ersättningen varit rimlig.

16k räcker knappt till bas? Har ni svinhög hyra?

Permalänk
Medlem

Kolla lönestatistik på SCB, Jobbsafari, Unionen etc. Ligger väl runt 50k.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/...

Ligger på 55k själv, 5 års erfarenhet i Malmö. Kan ta mer men får skatta så mycket så lägger det i bolaget istället. När jag började jobba så var min första lön 30 000kr men den höjdes ganska fort. Men detta var alltså 5 år sen. Jag tänker att ingång borde ligga på iaf 35 idag?

Permalänk
Medlem

Löner varierar stort beroende på ort, det flesta i tråden/lönestatistik (rent matematiskt) är från IT hubbar.
Om du bor i någon håla skulle jag argumentera för Unionens minimum lön som insteg och planera in ett lönesamtal x månader in beroende på hur snabbt du kan bli produktiv.
Och gå med i Unionen givetvis så du kan dra in dom i fall dom försöker blåsa dig på det planerade lönesamtalet.

Permalänk
Medlem

låter som de bara erbjuder det absolut lägsta som de kan, känns inte som ett seriöst företag. visst pratar vi sommar jobb med noll ansvar så kanske det fungerar. föreslår att du kollar upp vilket avtal de går under och sen kontaktar du facket och frågar om vilken nivå som bör gälla.
tror lägsta lön enligt avtal i vårat avtal är runt 24000 om det inte är typ feriearbete eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Unionen tycker ~22k i ingångslön inom alla IT roller hos oss är helt okay. Även när man rekryterar med högskoleutbildning och några år erfarenhet på jobbet. I en storstad också.

Lönedumpningen på juniorroller i Sverige är helt absurd.

Fast drar du till ica är du fast på samma lön livet ut medans som utvecklare med 1-2 år erfarenhet får du närmare 40k, sen upp kring 50k och är du bra kan du dra förbi 100k i månaden. På samma tid ser utvecklingen i kassan på ica har du fått 10% extra eller egentligen en löneminskning pga inflation.

Ligger i nivå med Unionens krav. Folk som är kring 20-25år betalar vi 22k i månaden till.

Det är ovanligt att höra att folk från gymnasiet får 30k+ ingångslön inom IT, även om det händer ibland. Men säger sig bolaget följa kollektivavtal så är det 20-25k som gäller idag.

Då jobbar du på ett riktigt skitställe. Det är inga problem alls att få 30k som helt junior utvecklare. Det här med att man ska acceptera några års skitlön för att öka den sedan är ett riktigt dåligt råd också som bara gynnar arbetsgivarna.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Så länge man är över 18år, så ligger minimi lönen för en lagerarbetare på 26600:- brutto på min arbetsplats.
Då har vi inga krav på utbildning. Inte ens gymnasie.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Då jobbar du på ett riktigt skitställe. Det är inga problem alls att få 30k som helt junior utvecklare. Det här med att man ska acceptera några års skitlön för att öka den sedan är ett riktigt dåligt råd också som bara gynnar arbetsgivarna.

Tycker också det är ett ruttet system, men samtidigt när man ser folk direkt från högskolan som knappt kan starta en dator så förstår jag varför många inte vill ge pengar åt juniorer. Tar ju ofta flera månader innan personen bidrar något på jobbet.

Förespråkar inte det systemet men inser att det är verkligheten flesta lever i.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Du har nu alltså fått 2 chanser på det här företaget, men det får dig alltså inte motiverad? Det kanske är där problemet ligger?

Låter som du tycker företaget gör honom en tjänst genom att han fått jobba gratis i 5 månader, och att de nu erbjuder honom en riktig skitlön.

Problemet ligger i att företaget utnyttjar honom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadde459:

Hej, jag har precis börjat en tjänst hos ett företag där jag tidigare praktiserat i 5 månader som programmerare/utvecklare. Idag hade jag lönesamtal med min chef där han sa att företaget går efter fackförbund när de ger ut lön och att jag därför skulle tjäna 20 800 kr eller 130kr timman. Eftersom att jag inte har någon tidigare arbetserfarenhet och har endast utbildat mig till gymnasieingenjör (en utbildning efter gymnasiet på ett år) så har jag ingen aning om hur mycket man ”borde” tjäna. Jag vänder mig därför hit för att ta reda på om detta är en rimlig lön eller om jag borde förhandla mer. Är det någon som har egna erfarenheter av något liknande så får ni gärna skriva det också.

Tack på förhand!

Jag tycker det låter väldigt lågt...för att vara en bransch där företag söker duktiga medarbetare med ljus och lykta.

Om du är över 24 år så borde du enligt Fremia(ideella sektorn som har lite lägre marknadslöner) inte tjäna under 150kr/tim (räkna timlön x 167 tim så får du månadslön).

Då pratar vi om minimilön, men sen måste man titta på andra fördelar som flexibel arbetstid(hemma 1-2 dagar/v), tjänstepension (nä, det är inte automatiskt även om 95% av arbetsgivare erbjuder det.), friskvårdsbidrag, m.m.

En del "låglönejobbföretag" tenderar att försöka undvika erbjuda tjänstepensionen och man ska ALDRIG arbeta på ett företag som inte erbjuder tjänstepension.

Jag har ingen personal som tjänar under 150 kr/tim annat än de som är timanställda som är 18 år för de tjänar drygt 135 kr/tim före årets lönerevision, och det är jobb man inte behöver ha speciell utbildning. Många som studerar jobbar extra under några år och funkar det bra med lite extraarbete även om lönen inte är superhög, man får ju trots allt en del arbetslivserfarenhet till sin cv under tiden.

I jämförelse har en del nyutbildade högskoleutbildade ibland en övertro på sin första lön, i verkligheten måste man bevisa att man tillför ett mervärde till företaget innan man kan börja diskutera "vad man är värd". Men man kan så klart kräva vad man vill i lön, men det är inte säkert att man får det om det finns många andra som står i kö för att få jobbet.

Lycka till med jobbet...är din arbetsgivare seriös så bör du kunna visa på branschstatistik på ifall din lön är för låg i förhållande till ålder. erfarenhet och var i Sverige jobbet är placerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexejrm:

Som du skriver, antar jag att du har en timanställning på 130kr/timme plus semester ersättning antagligen som du överför till månadslön genom att multiplicera det med 40 och 4.

Nej, då saknar du 2-3 dagar i månaden i och med att det inte är 28 dagar per månad, bortsett Feb.
I snitt är arbetsmånaderna utslaget över 2023, 167 timmar när man räknat bort helger och röda dagar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

"Lik lön för lik instats", Är lite olika vad man jobbar för, men jobbar man på ett företag som fakturerar för din tid per timme är det inte särkskilt svårt att räkna ut sitt värde och vad man borde tjäna. Så frågan är väl drar du din last ? Bara för man är utecklare innebär ju inte det att du per automatik drar innan pengar, och gör du inte det bör du ju inte heller ha hög lön.

Om vi däremot pratar om en interntjänst eller utvecklandet av en tjänst i project osv blir det plötsligt mycket mer komplicerat.

Eftersom "Utvecklare är väldigt generell term" så tycker jag inte det är orimligt med 25-30 brutto tills du visar vad du går för , är du duktig ja då finns det inga gränser men med normaltaxa och 80-100% teckningsgrad så 50-70k.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

30k som ingångslön

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, då saknar du 2-3 dagar i månaden i och med att det inte är 28 dagar per månad, bortsett Feb.
I snitt är arbetsmånaderna utslaget över 2023, 167 timmar när man räknat bort helger och röda dagar.

Exakt, därför antar jag att personen i frågan är timanställd, antagligen praktikant, då den anger timlön och månadslön samtidigt som inte går ihop och som inte kan gälla samtidigt.

Permalänk
Medlem

Sommarjobbade 2021 min sista sommar och fick 135/h + semesterersättning med 4 år av civilingenjörsprogrammet i bagaget. De bra företagen betalade 150. Tycker inte alls att lönen är konstig för någon med enbart gymnasial utbildning. Se det som en merit och gå vidare från det senare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

När jag bytte inriktning inom IT 2015 och i princip började om från grunden hade jag en "traineelön" på 28000:- dvs jag antogs inte kunna något alls och lönen reflekterade det. Dvs jag utbildades på arbetsplatsen.

Du som redan haft 5 månaders praktik på samma arbetsplats och blivit erbjuden en anställning, 8 år senare, borde ha över vad jag fick för 8 år sedan som trainee . . . .

Permalänk
Medlem

Acceptera inga utvecklarlöner under 25!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Tråkig lön de ger dig. Känner du att du kan få jobb enkelt på annat ställe? Sök dig helt klart vidare då.

Annars kan du ju ta detta jobb i ett år och se det som ett tillfälle att komma in i branschen och sen få en mer normal lön.

Själv började jag på 28k för 5 år sedan efter 4 års studier.

Sen 32k efter 2 år på samma ställe.

Bytte jobb och fick 45k. Bytte sen 1.5 år efter och har nu ca 63k (provisionsbaserat så kan vara allt från 60-80k typ)

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.