Hur mycket borde man tjäna som utvecklare?

Permalänk
Medlem

Hur mycket borde man tjäna som utvecklare?

Hej, jag har precis börjat en tjänst hos ett företag där jag tidigare praktiserat i 5 månader som programmerare/utvecklare. Idag hade jag lönesamtal med min chef där han sa att företaget går efter fackförbund när de ger ut lön och att jag därför skulle tjäna 20 800 kr eller 130kr timman. Eftersom att jag inte har någon tidigare arbetserfarenhet och har endast utbildat mig till gymnasieingenjör (en utbildning efter gymnasiet på ett år) så har jag ingen aning om hur mycket man ”borde” tjäna. Jag vänder mig därför hit för att ta reda på om detta är en rimlig lön eller om jag borde förhandla mer. Är det någon som har egna erfarenheter av något liknande så får ni gärna skriva det också.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Även om du "bara" är gymnasieingenjör så låter det extremt lågt för en utvecklartjänst. Du kan få mer som lokalvårdare eller vårdbiträde och detta är signifikant mer kvalificerat. Är det en tillsvidareanställning eller timanställning?

Om du inte är med i facket så skulle jag rekommendera att bli det om inte annat för att få tillgång till deras lönestatistik fär någon med din utbildning och kunna få rådgivning.

Permalänk
Medlem

Är detta en heltidstjänst?

Nu finns det många olika definitioner och steg på programmerare/utvecklare, junior etc men att tjäna 20 800kr låter extremt lågt. Vilket annat instegsjobb som helst skulle sannolikt ge dig en högre heltidslön och då pratar vi kundtjänst, ICA, till och med att flippa burgare.

Du borde inte tjäna en krona under <25-27k iaf men allt är beroende på ålder, plats och hur junior rollen är.

Vilket kollektivavtal och fackförbund har ni? Då kan du lätt googla din roll och få ett ungefär hum om vad din lön borde ligga på.

Testa också att söka i monstertråden här på SweClockers:
"Vad har ni i lön?"

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen koll på din utbildning.
Tänkte du plugga vidare på högskola senare eller fortsätta inom arbetslivet?
Om du tänkte fortsätta inom arbetslivet, stirra dig inte blind på första lönen, även om den låter lite väl låg i ditt fall. Se till att arbetet är stimulerande och att du lär dig nya, relevanta saker. När du fått lite mer kött på benen om något år kan du byta jobb och säkerligen få upp lönen avsevärt då jag tror erfarenhet kommer väga tyngre än din utbildning framöver.

Permalänk
Medlem

Unionen som är stora inom tjänstemannasektorn publicerar löneintervall för ingångslöner.

20k i månaden är lägre än min ingångslön som tekniker -2012.

Permalänk
Medlem

Det kan inte stämma. Jag har sämsta kollektivavtalet som existerar vad jag vet och det är callcenter avtalet och jag tjänar en tusenlapp mer. Dock får man mindre om man är under 24 vet inte exakt hur mycket mindre. Men som utvecklare borde du tjäna mer tycker jag.

När jag söker var snittlönen 2020 för utvecklare 45500kr och det var för 3 år sedan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Minimilönen inom detaljhandel är 23 938 för en artonåring.
Så en lön på 20 800 är otroligt dålig.

Anledningen är förmodligen att företaget inte har kollektivavtal.
Då kan de erbjuda en krona i timmen då löner inte är reglerat i lagen.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter ganska bra att få 20 000 per månad för att lära sig massa grejer. Hade du gått på högskola hade du bara fått 4000 kronor per månad i studiestöd.

Permalänk
Medlem

Först och främst pratar vi netto eller brutto? Antar brutto?
Då känns det väldigt lågt, och många jobb som inte kräver någon utbildning har högre ingångslön.
Om vi pratar heltid och fast anställning.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

20800kr före skatt bör, om jag inte misstar mig, bli lite drygt 16500kr efter skatt (med en genomsnittlig kommunalskatt och jobbskatteavdrag).

Tycker det är extremt dåligt betalt även som ingångslön. Om jag hade drivit ett företag så hade jag skämts ögonen ur mig om jag erbjudit en heltidslön som knappt räcker till baskostnaderna (mat, bostad, el, kläder, hygien, försäkringar, telefoni, arbetsresor). Med en lön som gör att man ständigt oroar sig över att få ekonomin gå ihop hade iaf jag haft svårt att prestera på topp, så arbetsgivaren hade fått en sämre prestation än om ersättningen varit rimlig.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Även om du "bara" är gymnasieingenjör så låter det extremt lågt för en utvecklartjänst. Du kan få mer som lokalvårdare eller vårdbiträde och detta är signifikant mer kvalificerat. Är det en tillsvidareanställning eller timanställning?

Om du inte är med i facket så skulle jag rekommendera att bli det om inte annat för att få tillgång till deras lönestatistik fär någon med din utbildning och kunna få rådgivning.

Tack för svaret, just nu är det en tillsvidare anställning över sommaren men det kan bli en full anställning efter sommaren.

Permalänk
Medlem

Det

Skrivet av prod01:

Har tyvärr ingen koll på din utbildning.
Tänkte du plugga vidare på högskola senare eller fortsätta inom arbetslivet?
Om du tänkte fortsätta inom arbetslivet, stirra dig inte blind på första lönen, även om den låter lite väl låg i ditt fall. Se till att arbetet är stimulerande och att du lär dig nya, relevanta saker. När du fått lite mer kött på benen om något år kan du byta jobb och säkerligen få upp lönen avsevärt då jag tror erfarenhet kommer väga tyngre än din utbildning framöver.

Tack för svaret. Det är precis såhär jag har resonerat med, är dock bara tråkigt att arbetsgivaren inte visa samma uppskattning som medarbetarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Minimilönen inom detaljhandel är 23 938 för en artonåring.
Så en lön på 20 800 är otroligt dålig.

Anledningen är förmodligen att företaget inte har kollektivavtal.
Då kan de erbjuda en krona i timmen då löner inte är reglerat i lagen.

Jag är ganska säker på att företaget har kollektivavtal, problemet är att jag tror att arbetsgivaren endast ser mig som en sommarjobbare och inte som en riktig utvecklare. Därför så ger han mig samma lön som alla andra som startar på företaget får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

20800kr före skatt bör, om jag inte misstar mig, bli lite drygt 16500kr efter skatt (med en genomsnittlig kommunalskatt och jobbskatteavdrag).

Tycker det är extremt dåligt betalt även som ingångslön. Om jag hade drivit ett företag så hade jag skämts ögonen ur mig om jag erbjudit en heltidslön som knappt räcker till baskostnaderna (mat, bostad, el, kläder, hygien, försäkringar, telefoni, arbetsresor). Med en lön som gör att man ständigt oroar sig över att få ekonomin gå ihop hade iaf jag haft svårt att prestera på topp, så arbetsgivaren hade fått en sämre prestation än om ersättningen varit rimlig.

Känner precis likadant, nu jobbar jag bara där över sommaren till att börja med men känner mig inte motiverad till att fortsätta där när lönen är så pass låg. Då kan jag ju lika gärna arbeta på Ica där jobbet är betydligt mindre kvalificerat och få en bättre lön.

Permalänk
Medlem

Är lite förvirrad, är det faktiskt en tillsvidareanställning eller visstidsanställning? För som jag förstår det är tillsvidareanställning inte tidsbegränsat som jag förstår det som att din anställning är? Inte för att jag vet om det skulle påverka frågeställningen nämnvärt.

Det kan inte vara så att det är en provanställning du har? När jag hade provanställning så hade jag lön motsvarande vad du har nu men som sedan ökades rätt mycket när den gick över till tillsvidareanställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadde459:

Därför så ger han mig samma lön som alla andra som startar på företaget får.

Varför skulle du särbehandlas menar du?

Skrivet av :

Känner precis likadant, nu jobbar jag bara där över sommaren till att börja med men känner mig inte motiverad till att fortsätta där när lönen är så pass låg. Då kan jag ju lika gärna arbeta på Ica där jobbet är betydligt mindre kvalificerat och få en bättre lön.

Du har/hade väl redan jobbat/praktiserat där i 5 månader?

Du har nu alltså fått 2 chanser på det här företaget, men det får dig alltså inte motiverad? Det kanske är där problemet ligger?

Vem vet, du kanske är en fantastisk utvecklare, och då är det såklart företagets förlust om du slutar.

Svaret på frågan ”Vad ska en [xxx] tjäna…” är alltid: Lite mindre än hen drar in till företaget, i.e. beroende på hur man presterar.

Permalänk

Så alla sommarjobbare oavsett syssla får samma lön?
Annars är väl som några skrivit tidigare 27.000 en vanlig startlön inom it generellt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det låter som om du är lätt att utnyttja eftersom du inte har koll på begreppen.

Har du anställningsavtalet skriftligt? Om inte, be om det. Där ska det stå vilken anställningsform det gäller. ”Tillsvidare över sommaren” är inte någon konventionell anställningsform. Jämför anställningsformen i anställningsavtalet med Lagen om anställningsskydd, så att arbetsgivaren inte hittat på någon icke-existerande anställningsform.

Se även till att du får skriftlig information med exakt vilket kollektivavtal som tillämpas. Det finns hundratals kollektivavtal och många har snarlika namn, så det är extremt viktigt att få informationen skriftligt. Jag tror fackförbunden har lite olika policies, i vissa fall behöver man vara medlem för att kunna läsa avtalen.

Med en så låg lön är det en icketrivial kostnad att gå med i facket, men här finns det en konkret risk att du håller på att bli blåst och kommer behöva få hjälp, så jag skulle ändå rekommendera det. Det är dock viktigt att ta reda på vilket kollektivavtal som gäller (eller som företaget anser sig tillämpa om de inte faktiskt tecknat kollektivavtal). Du bör gå med i det fack som har just ditt avtal.

Det största tjänstemannafacket är Unionen. Det skadar antagligen inte om du ringer dem och talar om hur gammal du är och att du funderar på att gå med, ifall de är rätt fackförbund. Förhoppningsvis kommer de i alla fal tala om ifall de har ett kollektivavtal med företaget i fråga. Ett organisationsnummer på företaget, från anställningsavtalet underlättar ett sådant samtal.

Lönen är, som konstaterat, extremt låg. Om du faktiskt har en tillsvidareanställning så är den under skamgränsen. Om det är rimligt eller inte beror förstås på vad du kan och vad som står i kollektivavtalet. Min gissning om situationen är dock att arbetsgivaren är ett pucko på ett eller annat sätt - antingen har han inget kollektivavtal och försöker helt enkelt bullshitta dig, eller så har han inte läst och förstått avtalet han skrivit på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadde459:

Hej, jag har precis börjat en tjänst hos ett företag där jag tidigare praktiserat i 5 månader som programmerare/utvecklare. Idag hade jag lönesamtal med min chef där han sa att företaget går efter fackförbund när de ger ut lön och att jag därför skulle tjäna 20 800 kr eller 130kr timman. Eftersom att jag inte har någon tidigare arbetserfarenhet och har endast utbildat mig till gymnasieingenjör (en utbildning efter gymnasiet på ett år) så har jag ingen aning om hur mycket man ”borde” tjäna. Jag vänder mig därför hit för att ta reda på om detta är en rimlig lön eller om jag borde förhandla mer. Är det någon som har egna erfarenheter av något liknande så får ni gärna skriva det också.

Tack på förhand!

Brutto eller netto?

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen koll på hur inflationen ändrat ingångslönenerna men jag har varit utvecklare nu i ganska exakt 10 år. Jag hade endast gymnasie utbildning och hade sjukt tur att börja som junior utvecklare på första företaget jag ansökte till. Tror dom tog en chans på mig som lönade sig.
Jag började på 18500 då som 19åring, är idag 29 och tjänar lite över 60000.
Jag visste att det var lågt, men ärligt talat ville jag bara jobba - så jag tog det och är väldigt glad att jag gjorde. När du har 1-2 års erfarenhet kan du byta jobb och enkelt begära 30k+

Allt handlar om att få in foten i arbetsmarknaden sen är det smooth sailing faktiskt.

Permalänk
Avstängd

Jag är med i löneförhandlingsdelegationen i facket så jag har lite koll på vad våra medlemmar tjänar på mitt jobb i alla fall. Jag får också se en del data från ett system som heter Mercer som företaget använder för att få fram ungefär vart lönerna borde ligga, beroende på kategori och så. Vad jag inte kan se är ju utbildning bland annat.

Den som tjänade sämst av alla hade drygt 34K innan årets ökning och fick en höjning på runt 2500. Det är en applikationsingenjör, vilket kan innefatta allt ifrån civilingenjörer till YH och liknande, kanske gymnasieingenjörer också, men jag gissar att denna person har en av de "lägre" utbildningarna för annars hade han tjänat mer. Näst sämst tjänade en utvecklare och denna fick mindre i ökning, på grund av "performance issues", och kommer knappt upp till 36K efter årets nya löner. Båda dessa ligger på nivån "entry" inom sin kategori.

Tittar jag på de siffror från Mercer jag fått. Jag får alltså inte access dit eller så, men jag får reda på minimi, median och max för de kategorier som är med i vår lista liksom. För "engineering" på entry ligger min på 34467, median på 43083 och max på 51700. Utvecklare på entry-nivå hamnar i en kategori som ligger typ 100-150 lägre för de olika nivåerna. Jag tycker det är lite konstigt för vad jag vet så har alla utvecklare hos oss utbildning från universitetet, vilket inte alla applikationsingenjörer har. Å andra sidan stiger utvecklare snabbare i kategorierna liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Nu har jag ingen koll på hur inflationen ändrat ingångslönenerna men jag har varit utvecklare nu i ganska exakt 10 år. Jag hade endast gymnasie utbildning och hade sjukt tur att börja som junior utvecklare på första företaget jag ansökte till. Tror dom tog en chans på mig som lönade sig.
Jag började på 18500 då som 19åring, är idag 29 och tjänar lite över 60000.
Jag visste att det var lågt, men ärligt talat ville jag bara jobba - så jag tog det och är väldigt glad att jag gjorde. När du har 1-2 års erfarenhet kan du byta jobb och enkelt begära 30k+

Allt handlar om att få in foten i arbetsmarknaden sen är det smooth sailing faktiskt.

Där har du en poäng. Man behöver inte stirra sig blind på första lönen. Det är en enorm löneökning då fått så om trådstartaren får samma utveckling kommer det bli mycket med åren.

Själv började jag med 16000 på mitt första heltidsjobb jobb och ökat till 22000 på 10 år. Det är knappt så det hänger med inflationen.

Men ska satsa på utbildning till kyl och värmepumpstekniker och kommer då få runt 40k tror jag när jag är klar om 2 år. Kommer dock få leva extremt snålt under de 2 åren och bara jobba halvtid för att kunna studera på heltid så kommer få typ 10k bara. Kommer bli tufft men man ska tjäna på det i längden. För en som är ung och inte har barn och familj att ta hand om är 20k i lön ändå inga problem att leva på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Nu har jag ingen koll på hur inflationen ändrat ingångslönenerna men jag har varit utvecklare nu i ganska exakt 10 år. Jag hade endast gymnasie utbildning och hade sjukt tur att börja som junior utvecklare på första företaget jag ansökte till. Tror dom tog en chans på mig som lönade sig.
Jag började på 18500 då som 19åring, är idag 29 och tjänar lite över 60000.
Jag visste att det var lågt, men ärligt talat ville jag bara jobba - så jag tog det och är väldigt glad att jag gjorde. När du har 1-2 års erfarenhet kan du byta jobb och enkelt begära 30k+

Allt handlar om att få in foten i arbetsmarknaden sen är det smooth sailing faktiskt.

Tack för ditt svar. Det är precis såhär jag har fått till mig att det fungerar för utvecklare. Jag är ju därför såklart glad att jag fått möjligheten till arbete. Men eftersom att arbetsplatsen ligger 2 timmar pendling en väg vet jag inte om det är värt att fortsätta arbeta på samma arbetsplats efter sommaren, var därför nyfiken att höra hur andra utvecklare har gått till väga. Men eftersom att det verkar vara viktigt med erfarenhet inom utvecklarbranchen så kanske det kan vara värt att jobba kvar här i 1-2 år för att sedan byta jobb. Men vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadde459:

Tack för ditt svar. Det är precis såhär jag har fått till mig att det fungerar för utvecklare. Jag är ju därför såklart glad att jag fått möjligheten till arbete. Men eftersom att arbetsplatsen ligger 2 timmar pendling en väg vet jag inte om det är värt att fortsätta arbeta på samma arbetsplats efter sommaren, var därför nyfiken att höra hur andra utvecklare har gått till väga. Men eftersom att det verkar vara viktigt med erfarenhet inom utvecklarbranchen så kanske det kan vara värt att jobba kvar här i 1-2 år för att sedan byta jobb. Men vad vet jag

Kan lägga till att jag hade 90minuters pendling (1 håll), och med hur bra SL är så blev de lätt 2timmar ibland speciellt på vintern.. Jag hade aldrig gjort det igen, men som sagt är jag väldigt glad och lite stolt att jag gjorde det då eftersom det gjorde att jag är där jag är idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadde459:

Tack för ditt svar. Det är precis såhär jag har fått till mig att det fungerar för utvecklare. Jag är ju därför såklart glad att jag fått möjligheten till arbete. Men eftersom att arbetsplatsen ligger 2 timmar pendling en väg vet jag inte om det är värt att fortsätta arbeta på samma arbetsplats efter sommaren, var därför nyfiken att höra hur andra utvecklare har gått till väga. Men eftersom att det verkar vara viktigt med erfarenhet inom utvecklarbranchen så kanske det kan vara värt att jobba kvar här i 1-2 år för att sedan byta jobb. Men vad vet jag

4h pendling/dagen för en skitdålig lön? Haha, det låter ju helt sjukt.

Sök något annat, njut utav sommaren och gör något kul med din tid.

Permalänk
Medlem

I ditt läge hade jag sökt andra jobb. Visst är erfarenheten du får superviktig de första åren, men du ska ändå begära en skälig lön. Det finns ingenting som hindrar dig från att söka annat och du behöver inte informera din arbetsgivare om att du gör det heller. Bara sök annat och se vad som händer. I värsta fall får du inte napp och då har du kvar nuvarande jobb tillsvidare.

Du behöver inte säga någonting till din arbetsgivare förrän du har ett konkret jobberbjudande och det är dags att säga upp sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

I ditt läge hade jag sökt andra jobb. Visst är erfarenheten du får superviktig de första åren, men du ska ändå begära en skälig lön. Det finns ingenting som hindrar dig från att söka annat och du behöver inte informera din arbetsgivare om att du gör det heller. Bara sök annat och se vad som händer. I värsta fall får du inte napp och då har du kvar nuvarande jobb tillsvidare.

Du behöver inte säga någonting till din arbetsgivare förrän du har ett konkret jobberbjudande och det är dags att säga upp sig.

Du kan även innan du säger upp dig säga att du har ett jobberbjudande på bordet på X lön och du kommer lämna om de inte vill matcha det. Så länge du inte ljuger och varit en okej anställd under sommaren så kommer dom nog gå med på höjningen.

Sen senare i livet kan du lära dig bluffa om sånna saker, det har jag fått göra ibland inte bitit mig i arlset än men de kommer väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Nu har jag ingen koll på hur inflationen ändrat ingångslönenerna men jag har varit utvecklare nu i ganska exakt 10 år. Jag hade endast gymnasie utbildning och hade sjukt tur att börja som junior utvecklare på första företaget jag ansökte till. Tror dom tog en chans på mig som lönade sig.
Jag började på 18500 då som 19åring, är idag 29 och tjänar lite över 60000.
Jag visste att det var lågt, men ärligt talat ville jag bara jobba - så jag tog det och är väldigt glad att jag gjorde. När du har 1-2 års erfarenhet kan du byta jobb och enkelt begära 30k+

Allt handlar om att få in foten i arbetsmarknaden sen är det smooth sailing faktiskt.

Detta alla dagar i veckan. Är det ont om kneg inom en bransch på ort eller annan anledning. Gör 1-2 'hundår' och kamma hem vinsten sen.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Kontakta Unionen, gå med i facket (förmodligen Unionen i ditt fall)

Som många säger ett instegsjobb, men _ingen_ skall behöva jobba för en lön lägre än kollektivavtalet.
Har företaget kollektivavtal?
Kolla lägstalön i detta.
Har du lägre lön bryter företaget mot kollektivavtalet och då är det facket du skall få hjälp av.

Och framförallt 20800:- är det bruttolön, före skatt? En del talar om vad de får ut i lön.

Permalänk
Medlem

20k före skatt? Du har praktiserat 5 månader och har nu en provtidanställning? Fattar ingenting. Vet ingen som skulle betala så dåligt även om man så är helt färsk från skolan. Bor du inte i en håla så byt jobb, låter inte hälsosamt det där.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"