Elektronikbranschen flaggar för rejäla prisökningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Det är nästan som att Ebba Grön gjorde en riktigt bra låt om detta.

Blå tåget egentligen 💙

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Har vi inte en Moderat ledd regering med stöd av SD? Hur är detta möjligt?

Det är ju ingen skillnad från S och MP regeringen.

Tror vi att de får genom en ändring i riksdagen?

Vi har en blå regering men en röd majoritet tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Tuffjon:

Tror vi att de får genom en ändring i riksdagen?

Vi har en blå regering men en röd majoritet tyvärr.

Fast nu har de ju tagit fram det här självmant. Ingen "röd" har tvingat dem.

Permalänk
Medlem

Så jäkla mycket vitvaror och elektronik köper man väl inte? Nu inbillar jag mig inte att denna skatten har någon som helst effekt för att få folk att köpa mindre men det är ju inte så att jag köper 15 kylskåp per år heller. Visst priset går upp, regeringen får in lite mer pengar som inte används sämre än några andra skatteintäkter.

Vill man ha en förändring så borde det ju göras på EUnivå så produkter som produceras med hjälp av eller innehåller farliga kemikalier beläggs med extra avgifter när de importeras eller produceras i EU.
Lägg kostnaden på tillverkaren om de har en process som är bonkers.
Högre tillverkningskostnad = dyrare produkter = mindre attraktiva = företaget får ett incitament att förändra sin tillverkning.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har Sverige råd med sig själv snart? Kanske inte haft det på länge iof?

Nej, vi har inte haft råd med det på länge. Därför utnyttjar vi befolkningen i länder där de inte har samma skyddsnät, regelverk och löneförhållanden. De subventionerar vår konsumtion med osäkra och ibland skadliga arbetsmiljöförhållanden och giftiga utsläpp i deras närmiljö.

Att säga att saker för oss är dyra är ett extremt privilegierat sätt att se på världen.
Det finns andra kostnader än kronor och ören.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuffjon:

Tror vi att de får genom en ändring i riksdagen?

Vi har en blå regering men en röd majoritet tyvärr.

Vi har ingen röd majoritet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

Punktskatter är ju en av rätt få metoder politikerna har för att ändra folks beteenden. Jag är inte tillräckligt insatt för att se vad denna ändring innebär dock, men att pris till konsument påverkar köpbeteenden är ju logiskt och självklart.

Många gnäller på plastpåseskatten exempelvis, men den har ju haft en rätt stor effekt på just inköp av plastpåsar, och sekundärt så har det gjort att livsmedelsbutiker bytt till papperspåsar för frukt och liknande. En bra effekt i mina ögon.

Lite förvånande är det dock, vår regering nu gör ju vad de kan för att försämra miljön på alla områden liksom, men utformningen kanske är så dålig att detta bidrar till den agendan. Suck...

Permalänk

Jag vet bara att de tar rejält betalt för tv apparater här i sverige och det e supertråkigt.
I grekland kostar tv apparater mycket mindre, bara bila ner och plocka med några så får du semestern betald.
Garantier kommer dock att bli ett problem men men.

Exempel: https://www.pc1.gr/showitem.php?ID=240013651&skr_prm=WyJhMTkx...

Sverige billigast https://www.inet.se/produkt/2222428/tcl-85-85c735-qled-4k-goo...

Skillnad i pris ca 7500kr

Hur kan de komma undan med sådana prisskillnader????

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju att punktskatten läggs på innan momsen så egentligen är det inte 500 i kemikalieskatt utan 400kr och på det blir det 100kr moms i fallet med TVs och PS5 får 240kr i kemikalieskatt och 60kr moms.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Tror Svenskar måste komma samman snart och göra ett skatteuppror.

500 kr mer per tv bara för dom ska "förnya, förbättra sin administration"

Det tror jag tyvärr inte, vi är inte som fransoserna, polackerna eller brasilianer. Vi kommer fortsätta knyta näven i fickan och spy galla på anonyma nätforum. Tyvärr.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket politiknonsens i tråden, kemikalieskatten borde ju vara på kemikalier, som vanligt gör man dock en godtycklig generalisering och sätter skatt på hela kategorier.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt regeringen är syftet inte att öka kostnaderna eller ta ut mer skatt. Istället handlar det om att förenkla hanteringen och administrationen. Enligt finansministerns pressekreterare Niklas Gillström ska skattesatserna och avdragen "justeras med syftet att hålla de sammantagna intäkterna så gott som oförändrade".

Så vad är det som blir flera hundralappar billigare?

Permalänk
Medlem

"I samma uttalande tillägger han även att det är för tidigt att sia om utfallet, eftersom förändringen ännu inte trätt i kraft."

Vi har ingen aning om vad effekterna kommer bli av skatteförändringen. Vi får vänta och se.
👻👻👻👾👸👼🍶🥗🚨🚨🚨🚨

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Så inflationen är nu under kontroll, eller påverkar inte detta inflationen?🤨

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ingen aning. Datorkomponenter väger ju också och har säkert också farliga kemikalier i sig, precis som konsoler, färdigbyggda datorer och allt annat som omfattas av skatten.

Jag tror inte det är så att de inte vill göra DIY-folk förbannade utan de kanske (som tur är) missat just den biten.

Man kan ju hoppas att det är ett medvetet beslut för att fler ska reparera sin mobiltelefon, tvättmaskin, dator etc istället för att kassera det som fungerar - att ta vara på delarna och gå mot en mer cirkulär ekonomi. Pengar som kommer in från avgiften skulle väl dessutom kunna användas till att reducera reparationskostnader mm (om man har som mål att minska denna typen av avfall dvs)...

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har Sverige råd med sig själv snart? Kanske inte haft det på länge iof?

Skrivet av SectionX2:

vilket skämt, vi har ju redan en av världens högsta priser på elektronik.

Man kan tycka att det är oklokt att införa skatter på miljöfarliga varor när vi redan är i en lågkonjunktur. Men vänd på det istället. Om vi vore i en högkonjunktur; skulle då påslaget göra samma inverkan på dig som konsument att avstå ifrån att köpa varan? För det är väl främst det som är meningen med skatten, att du helt enkelt hellre skall välja en miljövänlig vara, istället för den sämre smutsigare varan.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Man kan tycka att det är oklokt att införa skatter på miljöfarliga varor när vi redan är i en lågkonjunktur. Men vänd på det istället. Om vi vore i en högkonjunktur; skulle då påslaget göra samma inverkan på dig som konsument att avstå ifrån att köpa varan? För det är väl främst det som är meningen med skatten, att du helt enkelt hellre skall välja en miljövänlig vara, istället för den sämre smutsigare varan.

Jag hade ju köpt exakt den varan jag vill ha baserad på dens funktion och pris.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på böjningen i artikeln. Eftersom Skatteverket beskriver att avdrag är fortsatt möjligt om produkterna i någon omfattning inte innehåller brom eller klor och fosfor.

Artikel Nya regler för att deklarera kemikalier i viss elektronik av Skatteverket.
Länk: https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Man kan tycka att det är oklokt att införa skatter på miljöfarliga varor när vi redan är i en lågkonjunktur. Men vänd på det istället. Om vi vore i en högkonjunktur; skulle då påslaget göra samma inverkan på dig som konsument att avstå ifrån att köpa varan? För det är väl främst det som är meningen med skatten, att du helt enkelt hellre skall välja en miljövänlig vara, istället för den sämre smutsigare varan.

Eftersom den här skatten är baserad på varans vikt och inte hur/när/var den producerats hjälper den inte ett dugg. Kanske tvingas den som egentligen vill köpa en lite dyrare svenskproducerad/ren produkt istället att välja en billigare/miljöfarlig skitprodukt från Kina istället på grund av skattepåslaget.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Tur att man mest handlar i danska och tyska butiker då, så man slipper såna påslag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Eftersom den här skatten är baserad på varans vikt och inte hur/när/var den producerats hjälper den inte ett dugg. Kanske tvingas den som egentligen vill köpa en lite dyrare svenskproducerad/ren produkt istället att välja en billigare/miljöfarlig skitprodukt från Kina istället på grund av skattepåslaget.

Nu är jag dåligt påläst, men handlade det inte en form av ytbehandling på kretskorten som inte var särskilt nyttig för varken oss eller naturen? Om det finns ett alternativ till detta som är miljövänligare, så skall givetvis denna varan vara billigare än den hälsofarliga. Lite som när vi gick från de miljöfarligare kylskåpen på 80-90-talet, utan för den sakens skull få en sämre produkt. Att tillverka miljövänliga produkter betyder ju inte att varan måste bli sämre så att säga. Om konsumenter slutar köpa dessa miljöfarliga varorna för att de blir för dyra, så blir företagen tvugna att anpassa sina varor så att de slipper skatten och således blir varan också billigare för konsument. Det blir alltså win-win för både företag och konsument i slutändan, men det måste finnas ett incitament för företaget att göra den kostsamma omställningen.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Man kan tycka att det är oklokt att införa skatter på miljöfarliga varor när vi redan är i en lågkonjunktur. Men vänd på det istället. Om vi vore i en högkonjunktur; skulle då påslaget göra samma inverkan på dig som konsument att avstå ifrån att köpa varan? För det är väl främst det som är meningen med skatten, att du helt enkelt hellre skall välja en miljövänlig vara, istället för den sämre smutsigare varan.

Nu minns jag inte, men slog inte den här skatten på alla varor oavsett om de hade farligakemikalier eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag förstår mig inte på böjningen i artikeln. Eftersom Skatteverket beskriver att avdrag är fortsatt möjligt om produkterna i någon omfattning inte innehåller brom eller klor och fosfor.

Artikel Nya regler för att deklarera kemikalier i viss elektronik av Skatteverket.
Länk: https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter...

Hm. Vem är det egentligen som ansöker om avdraget?
Kunden, Butiken eller Distributören/Importören?

Permalänk
Skrivet av Startrance:

Tror Svenskar måste komma samman snart och göra ett skatteuppror.

This, räckte inte bara med en tumme upp.

Misstolka inte, skatter ska inte bort helt men saker som detta är bara löjligt.

Permalänk
Skrivet av holo:

Nu minns jag inte, men slog inte den här skatten på alla varor oavsett om de hade farligakemikalier eller inte?

Jo, varor utan brom/klor/fosfor kan göra ett avdrag på 95%, men går inte att slippa helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Nu minns jag inte, men slog inte den här skatten på alla varor oavsett om de hade farligakemikalier eller inte?

Ja e det så, så e det ju en väldigt dålig skatt 😄

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Skulle vara bättre om de satsade på att göra fabrikerna där produkterna tillverkas mer miljövänliga, istället för att lägga på en kemikalieskatt i Sverige. Gör ingen större skillnad för användningen av kemikalier om vi helt skulle sluta köpa elektronik, då vi är ett så litet land. Lika med plastpåse skatten. Om det är tomt i statskassan kunde de istället kalla skatten för en välfärdsskatt, istället för att säga skatten är för miljön.

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Nu är jag dåligt påläst, men handlade det inte en form av ytbehandling på kretskorten som inte var särskilt nyttig för varken oss eller naturen? Om det finns ett alternativ till detta som är miljövänligare, så skall givetvis denna varan vara billigare än den hälsofarliga. Lite som när vi gick från de miljöfarligare kylskåpen på 80-90-talet, utan för den sakens skull få en sämre produkt. Att tillverka miljövänliga produkter betyder ju inte att varan måste bli sämre så att säga. Om konsumenter slutar köpa dessa miljöfarliga varorna för att de blir för dyra, så blir företagen tvugna att anpassa sina varor så att de slipper skatten och således blir varan också billigare för konsument. Det blir alltså win-win för både företag och konsument i slutändan, men det måste finnas ett incitament för företaget att göra den kostsamma omställningen.

Tja alla förändringar inte till det bättre. Det vet de som brukade ha frysboxar i kalla utrymmen eftersom moderna fryxboxar måste ha minst 10 graders omgivningstemperatur för att fungera.

Permalänk
Medlem

Det är inte för intet man tvingas käka blodtrycksmedicin.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Varför gäller det spelkonsoler men inte datorkomponenter? Genuint nyfiken.

Borde det inte ses som samma sak?

För den täcker bara vissa produktkoder av produkterna som används för att klassificera godset i globala transporter. System byggdes ”konstigt nog” inte för att styra godtycklig beskattning i Sverige så därför är skatten lika träffsäker som hagelbössan.