Elektronikbranschen flaggar för rejäla prisökningar

Permalänk
Melding Plague

Elektronikbranschen flaggar för rejäla prisökningar

En ändring i kemikalieskatten tvingar återförsäljare att skruva upp priserna flera hundralappar på allt från TV-apparater till spelkonsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så underbart hur vi i Sverige alltid lyckas rädda världen med alla våra fantastiska "miljöinitiativ"! Är denna bättre än den underbara plastpåseskatten?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Here we go again 💸

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kemikalieskatten introducerades år 2017 i syfte att få ned användningen av farliga kemikalier i elektronik.

Vi vet alla vad skatten -egentligen- är till för. Mer pengar i statskassan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Bra med en skatt baserad på produktens vikt istället för dess kemikalieinnehåll. För man vill ha sladdriga, plastiga, skräpprodukter fyllda av gifter som man måste byta var 24:e månad hellre än en solid klump kvalité som håller många år.

Permalänk
Medlem

Gäller ju inte datorkomponenter så jag bryr mig inte

Men alla skatter var ju den förra regeringens fel och det skulle fixas bara vi fick en ny regering, sa folk... Funny how that didn't work out

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja men va bra, precis det som behövdes. Allt har ju varit sååå billigt fram tills nu. Tack Sverige och alla idioter som kom på den här grejen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt regeringen är syftet inte att öka kostnaderna eller ta ut mer skatt. Istället handlar det om att förenkla hanteringen och administrationen. Enligt finansministerns pressekreterare Niklas Gillström ska skattesatserna och avdragen "justeras med syftet att hålla de sammantagna intäkterna så gott som oförändrade".

Underbart att Gyllström pratar intäkter, medan det offentliga budskapet är att förändringen inte skall öka kostnader eller skatteintäkter. Yeah, right. Man tar ut avgifter på fler produkter och minskar administrationen av undantag.

Det här är en punktskatt på konsumentelektronik för att man kan göra det. Skatten tas ut också på de produkter som inte innehåller de kritiserade flamskyddsmedlen, (och de var inget problem ens till att börja med).
Så ja, det är ungefär som plastpåseskatten för att skydda stilla havet från plastnedskräpning.

Permalänk
Medlem

Hur effektiv har skatten varit i att minska de miljöfarliga kemikalierna i elektronikprodukter? Efter fem år bör vi ju kunna svara på detta?

Permalänk
Medlem

Äntligen.
Sverige och svenskarnas köpvanor är det största hotet mot klimatet och mänskligheten som stort.
På tiden att vi Svenskar räddat världen på riktigt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Har Sverige råd med sig själv snart? Kanske inte haft det på länge iof?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Syftet är inte att öka skatten utan att förenkla? Vore det inte enklare att ta bort den helt då?

Inflationen är för hög så vi ökar den genom att tvinga fram högre priser med mer skatter. Smart.

New government, same shit.

Lägg till en fallande krona så är väl en PS5 snart på 10000kr.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Om det är som hon säger, jag är för dåligt insatt för att veta, och att syftet är att de som inte lever i överflöd ska ha mindre möjlighet att ge sina barn verktygen att lyckas bättre än sig själva så är man fasen spot on!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Gäller ju inte datorkomponenter så jag bryr mig inte

Men alla skatter var ju den förra regeringens fel och det skulle fixas bara vi fick en ny regering, sa folk... Funny how that didn't work out

Varför gäller det spelkonsoler men inte datorkomponenter? Genuint nyfiken.

Borde det inte ses som samma sak?

Permalänk
Medlem

vilket skämt, vi har ju redan en av världens högsta priser på elektronik.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Så.
Inhemska elektronik-butiker får svårare att sälja prylar - kanske stängda butiker?
Fler arbetslösa - har inte råd att köpa saker.
Mindre köpkraft att handla i alla butiker - mer stängda butiker?
Lågprismärken blir viktigare (verkar ofta vara utländska leverantörer) - Inhemska matproducenter stänger?
Ännu fler arbetslösa - Pengarna flödar ut från landet via lågpriskedjor (?)
profit somehow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Hur effektiv har skatten varit i att minska de miljöfarliga kemikalierna i elektronikprodukter? Efter fem år bör vi ju kunna svara på detta?

Utan undersökning eller insyn killgissar jag att den varit lika effektiv som plastpåseskatten, d.v.s. där folk nu köper plastpåsar på rulle OCH papperspåsar att bära maten i, istället för att de tidigare enbart köpte plastpåsen... Lyyysande Sickan...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Gäller ju inte datorkomponenter så jag bryr mig inte

Men alla skatter var ju den förra regeringens fel och det skulle fixas bara vi fick en ny regering, sa folk... Funny how that didn't work out

Har vi en ny regering? Jag trodde åttaklövern regerade fortfarande.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk

och skatten har ändrat något sen den infördes?

och då syftar jag på annat än politikernas fetare plånböcker och Svenssons tunnare...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Varför gäller det spelkonsoler men inte datorkomponenter? Genuint nyfiken.

Borde det inte ses som samma sak?

Datorkomponenter är reservdelar. Man vill inte göra det dyrare att reparera trasig elektronik, bara att köpa helt nytt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av holo:

Så.
Inhemska elektronik-butiker får svårare att sälja prylar - kanske stängda butiker?
Fler arbetslösa - har inte råd att köpa saker.
Mindre köpkraft att handla i alla butiker - mer stängda butiker?
Lågprismärken blir viktigare (verkar ofta vara utländska leverantörer) - Inhemska matproducenter stänger?
Ännu fler arbetslösa - Pengarna flödar ut från landet via lågpriskedjor (?)
profit somehow?

Ser inte heller syftet med denna skatt. Det kommer få folk att köpa billigare produkter som håller sämre och på så sätt påverkar miljön mer negativt än vad det gör nu.

Lågprismärken vars produkter håller sämre och är billigare än inget som gynnar oss alls dessutom gynnar det märken som oftast ägs av stora utländska bolag och slår mot våra lokala märken.

Ta bort denna skatt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Gäller ju inte datorkomponenter så jag bryr mig inte

Men alla skatter var ju den förra regeringens fel och det skulle fixas bara vi fick en ny regering, sa folk... Funny how that didn't work out

Koncentrationen av makt hos okvalificerade tyckonomer är grundproblemet, det enda som kan laga situationen är att de får mindre att säga till om.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hmmm
Har "Elektronikbranchen" glömt att ta en titt på försäljningsiffrorna för i år?
Är de medvetna om den inflation vi haft och har?
Är de medvetna om de senaste årens utveckling av kronans värde gentemot Dollarn?

Kort sagt: "Höj ni och se en rejäl minskning i försäjlningen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Varför gäller det spelkonsoler men inte datorkomponenter? Genuint nyfiken.

Borde det inte ses som samma sak?

Ingen aning. Datorkomponenter väger ju också och har säkert också farliga kemikalier i sig, precis som konsoler, färdigbyggda datorer och allt annat som omfattas av skatten.

Jag tror inte det är så att de inte vill göra DIY-folk förbannade utan de kanske (som tur är) missat just den biten.

Vad som omfattas går att läsa här: https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter...

Rent intuitivt är det ju rätt knasigt att färdigbyggda datorer, som har datorkomponenter i sig omfattas, men köper man exakt samma komponenter löst så omfattas det inte.

Men vi får väl bara vara glada för det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dags att börja handla från Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Har vi en ny regering? Jag trodde åttaklövern regerade fortfarande.

Skrivet av Aphex:

Koncentrationen av makt hos okvalificerade tyckonomer är grundproblemet, det enda som kan laga situationen är att de får mindre att säga till om.

Same shit different people?

Även om "vanligt folk" fick makten så skulle nog inte sakwr bli bättre. Folk låter makt stiga dem åt huvudet om de får den, och det finns ju saker som till sin natur är för komplexa för "gemene man" att begripa och än mindre besluta om. Så det går väl inte lösa så enkelt.

Sen är det här med kemikalieskatten knäppt. Det får ju inte tillverkarna att minska farliga kemikalier, och skatten slår mot rätt breda kategorier av produkter oavsett hur de är tillverkade eller vad som finns i dem, så man behöver nog inte vara expert för att se att just kemikalieskatten är en "shameless money grab". Men tycker inte heller oppositionen ska kritisera en regering för saker de själva inte gör ett skit åt när de sedan får förtroende och sitter på makten. Det urholkar förtroendet. Men det här med att "säga en sak innan valet och sedan göra raka motsatsen efter valet" eller vad det nu var JP sa i någon intervju är väl det som är modernt nu. Politik är skit, helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltid kul att se sweclockers medlemmarna bara återberätta svenskt näringslivpropaganda. Bara bra om folk har råd med färre skräpprylar som förstör planeten. Även fast svenskar tror att de inte bidrar något till klimatförändringarna för att de sorterar lite sopor.

Permalänk
Jacob Fanboy

Var inte medveten om en ändring förrän jag såg på nyheterna igår. Finns det något man själv kan göra för att utrycka sitt missnöje kring ämnet?

Permalänk
Medlem

Tror Svenskar måste komma samman snart och göra ett skatteuppror.

500 kr mer per tv bara för dom ska "förnya, förbättra sin administration"

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gäller ju inte datorkomponenter så jag bryr mig inte

Men alla skatter var ju den förra regeringens fel och det skulle fixas bara vi fick en ny regering, sa folk... Funny how that didn't work out

Precis vad jag tänkte. Roligt också hur skatten blir dyrare, men samtidigt inte ger något tillbaka i statskassan, som man faktiskt kan använda till något av använding som skolor/miljö/försvar och massa mer.