Flera Reddit-applikationer försvinner den 30 juni

Permalänk
Medlem

Kör Infinity så länge det går, sedan slutar jag använda Reddit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Därtill så är det ett väldigt felaktigt antagande att få använder mobilen för reddit. Det är tvärt om -- få använder DATORN för att kolla reddit!

Såhär ser trafikuppdelningen ut på en subreddit jag är moderator för:

iOS 50.2%
Android 27.3%
Mobile web 3.5%

new.reddit.com 12.7%
old.reddit.com 6.3%

Är "mobile web" via datorn eller via mobilen utan någon app? Jag använder iallafall Reddit både på datorn och i mobilen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hmm, har det senaste året använt reddit ibland. Har aldrig använt FB och vissa bekanta talar bara om "grupper i FB" som att forum och reddit inte existerar. Det finns forum för en del saker, som swec. Det var lite störigt först att man kan få downvotes av en som man ser det helt normal fråga, utan några förklaringar, men man vänjer sig. Har inte haft några vidare problem med officiella appen på iOS, har dock aldrig testat ett alternativ. Låter trist att de ska sätta priser till en nivå som inte så många kommer att betala (som det låter). Jag kommer aldrig att använda FB så nästa steg blir kanske olika Discords. Eller irc.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Då har du inte läst på hur mycket som är helt beroende av APIn, saker som gör att du kan browsa Reddit på datorn. Alla bottar, modererande bottar, alla hjälpmedel som används för att driva subreddits. Allt som gör det möjligt stängs av, reddit enhancement suite. Rubbet ryker.

Tredjeparts-appar är endast en liten del av vad som kommer att stängas av. Nya reddit kommer vara fylld av spam som inte kan städas bort.

Och hur stor andel av hobby-subreddits använder sig av dessa? Det där kommer nog vara ett problem för alla supermoddade mega subreddits som gaming movies whitepeopletwitter för att nämna några. Och helt ärligt, vem spenderar sin tid och energi på att hänga där när det finns bättre och mer nischade ställen att lägga tid på? Jag kommer inte ligga sömnlös över att i framtiden kanske behöva besöka garaget.org istället för /cars för att titta på andras bilar eller sweclockers istället för /pcmasterrace.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Jag har inte alls en dålig dag. Men jag stör mig på att alla känslomässigt tycker att det är så dyrt, men sen kan man liksom inte kvantifiera det (samtidigt som man hävdar att det minsann inte alls bara är känslomässiga argument)

Ni kan inte säga hur mycket Reddit tjänar, eller om dom ens tjänar något alls (en siffra som jag hittar från 2017 är att Condé Nast som äger Reddit, då gjorde 1Miljard i förlust)

Vi sitter på ett forum som inte ens har ett API, som alltså, tills någon visar mig något annat, tjänar mer pengar än Reddit, inte som andel av omsättning, utan i faktiska tal.

Sen finns det inget motsatsförhållande mellan att man tar för mycket betalt och att man gör förlust, man kan absolut ta för mycket betalt OCH göra förlust, det är helt enkelt en dålig affärsmodell.
Problemet är att om man som ni är på Reddit (jag är faktiskt aldrig där, i princip), ett reklamfinansierat forum, då är det ju ni som är den dåliga affärsmodellen, det är, tyvärr, ni som inte är så (monetärt) värdefulla.
Det är också därför era klagomål på priset är lite roliga.

Det är tillräckligt dyrt för att apparna ska dö, vilket jag bryr mig om. Det betyder att jag tycker att det är för dyrt. Förstår inte riktigt problemet du har med "oss" och logiken bakom.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lustigt att Reddit är så hårda mot 3e part när 90% av innehållet på Reddit är re-post från andra nätverk som Twitter, TikTok, Facebook och annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Utan Apollo kommer mitt Reddit-användande sänkas med sisådär 99.8%.

Så vilken subreddit får dina resterande 0.2%?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Aaaahhh, apparna kommer stängas ner på grund av "marknadsmässiga skäl"? Användarna vill ju inte betala för tredjepartsapparna!

/s

Permalänk
Medlem

Någon som kikat på alternativ? Jag har kollat in mastodon och liknande och gillar tanken med fediverse, men att behöva skapa ett konto på flera instanser känns som ett enormt jobb och blir en no-no.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag använder bara reddit i webbläsaren även på telefon men tråkigt att de ska krångla.

Permalänk
Medlem

Jag använder bara deras egen app. Vet inte vad tredjeparts-apparna har att erbjuda mer. Saknar inget.

Sedan som jag hört är det mycket bottar, tredjeparts-verktyg, moderator-hjälpmedel som bygger på api. Så alla blir påverkade eftersom det kommer bli mycket mer skräp att "snubbla över". Mods som tröttnar när det tar för mycket tid.

Jag vet inte vilka kostnader det är idag och vad de nya är. Pratas bara om att det är för dyrt. Så kan inte göra en egen bedömning. Men eftersom de en gång varit öppna för tredjeparts-apparna så får de ju hålla den linjen och inte döda dem med en orimligt kostnadsökning.

Hade varit mer rimligt om de smyghöjt priserna istället. Då kan ju apparna anpassa sig sakta eller om de varit ute i god tid. Och är inte reklamen egentligen som vanliga inlägg, så att de även följer med in i tredjeparts-apparna?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera alla som tänker avaktivera sitt konto att istället skicka in en GDPR request istället för att enbart gå via inställningarna på hemsidan genom att fylla i detta formuläret. Annars kan de fortsätta att behålla din personliga information.

Citat:

You may delete your account information at any time from the user preferences page. You can also submit a request to delete the personal information Reddit maintains about you by following the process described below this table. When you delete your account, your profile is no longer visible to other users and disassociated from content you posted under that account. Please note, however, that the posts, comments, and messages you submitted prior to deleting your account will still be visible to others unless you first delete the specific content. After you submit a request to delete your account, it may take up to 90 days for our purge script to complete deletion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vet inte vad tredjeparts-apparna har att erbjuda mer. Saknar inget.
Sedan som jag hört
Jag vet inte
kan inte göra en egen bedömning.

Vet inte varför du tycker att det är meningsfullt att skylta med din ignorans, men det låter väldigt likt min 82-åriga styvfar. Det var ju totalt onödigt att byta ut den gamla tv:n mot en modern 4k-variant. Nej nej. Tills jag köper en ny själv och ställer dit min gamla LG-oled.
"Ååååh, men jag visste inte att det kunde bli såhär bra!"
Nej, just det. För vissa är det tydligen så att man inte kan föreställa sig att någonting kan bli bättre, och det känns verkligen sorgligt.

För övrigt anser jag att reddit bör förstöras, och då har jag ändå varit aktiv i 11 år.
Jag rekommenderar verkligen de som undrar varför plattformarna utan undantag (jo, Sweclockers) blir så mycket sämre med tiden att läsa den här ovanligt träffsäkra Wired-artikeln: The Enshittification of TikTok.

enshittification, inte shittification
Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Apollo är nog den absolut bästa app jag har. Otroligt välgjord. Har både livstids Pro och Ultra.

Om detta går igenom så slutar jag också med Reddit, förutom nåt enstaka googleresultat kanske. Vilket på ett sätt är skönt; jag skulle nog somna 30-60 min tidigare varje kväll utan det.

Hoppas skiten går under pga deras girighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För sammanfattningen: https://www.reddit.com/r/technology/comments/145hyey/reddit_c...

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Bra kommentar från sidan:

Citat:

All the replies were copy-pasted legal/PR speak. Nothing was genuine:

He got caught copy-pasting answers from a pre-written Q/A script by accidentally including the "A:" in his reply.

As soon as he was called out on it, he attempted to destroy the evidence.

Archive link: https://archive.ph/X6EJq
https://www.reddit.com/r/reddit/comments/145bram/addressing_t...

Permalänk
Skrivet av Kryll:

Lustigt att Reddit är så hårda mot 3e part när 90% av innehållet på Reddit är re-post från andra nätverk som Twitter, TikTok, Facebook och annat...

För att inte tala om att det är användarna som genererar allt content i slutänden.

Det sagt så tror jag att Reddit och många andra jättar är rädda för AI som ChatGPT eftersom färre kommer använda deras tjänster som de gör nu. Jag kan få svar på mina frågor, helt utan en massa spam, dåliga attityder eller att "tråden" dör ut. Jag kan använda chatbotten till massa annat dessutom. Ingen reklam (än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Det sagt så tror jag att Reddit och många andra jättar är rädda för AI som ChatGPT eftersom färre kommer använda deras tjänster som de gör nu. Jag kan få svar på mina frågor, helt utan en massa spam, dåliga attityder eller att "tråden" dör ut. Jag kan använda chatbotten till massa annat dessutom. Ingen reklam (än).

Ingen reklam (än), ja.

OpenAI vill också tjäna pengar, förr eller senare så kommer antingen reklam eller kostnad per fråga även till ChatGPT 3.5.
För ChatGPT 4.0 tar de betalt per API anrop.

Ser fram emot kraven på bojkott.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Ingen reklam (än), ja.

OpenAI vill också tjäna pengar, förr eller senare så kommer antingen reklam eller kostnad per fråga även till ChatGPT 3.5.
För ChatGPT 4.0 tar de betalt per API anrop.

Ser fram emot kraven på bojkott.

Ja, det är tur att det finns open source alternativ på gång.