Flera Reddit-applikationer försvinner den 30 juni

Permalänk
Melding Plague

Flera Reddit-applikationer försvinner den 30 juni

Efter att Reddit börjat kräva betalning från utvecklare av tredjepartsapplikationer kastar flera av dem in handduken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Apollo, jag hoppas nästan att allt stängs ner. Gud vad mycket tid man skulle spara varje dag!

Permalänk
Medlem

Skönt på ett sätt eftersom den officiella appen är så bedrövlig att det innebär att jag personligen kommer sluta slösurfa Reddit på telefonen helt och hållet

Känns som att man skjuter sig själva i foten här med en så sinnessjuk prissättning på API-hits, men är tanken att helt döda tredjepartsapplikationer har det väl sin förklaring. Sen att man verkar ha lovat att det inte skulle ske några förändringar under 2023 samt att prissättningen skulle bli rimlig är väl en annan femma ...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har inte IOS annars hade jag nog också använt apollo.

Använder dock Boost för att överhuvudtaget kunna tolerera reddit på mobilen så kommer helt sluta använda mobilen för att kolla reddit.

om old reddit försvinner från desktop så är det by by reddit för min del.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts kommer detta leda till att man slösurfar mindre på Reddit på mobilen vilket faktiskt är positivt. Kommer troligen fortsätta använda det på datorn men inte alls i lika stor omfattning.
Jag tror också att detta kommer leda till mycket mindre aktivitet och färre inlägg. Reddit kommer nog sakta dö ut som plattform under kommande år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Utan Apollo kommer mitt Reddit-användande sänkas med sisådär 99.8%.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

RIP Reddit.
Utan Apollo och Sync kommer jag inte använda Reddit särskilt ofta.

Permalänk
Snusfri

Den dagen är sista dagen jag använder Reddit om inte Reddit ändrar på sig.

Jag har full förståelse för att de vill ha betalt, men det är just den väldiga summan som är helt fel.

Tror de kommer tappa väldigt mycket användare genom denna extremt giriga handling.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det känns som detta är början på slutet, vad ska vända denna utveckling om de skrämmer bort sina trogna nördar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Utan Apollo kommer mitt Reddit-användande sänkas med sisådär 99.8%.

Verkar iallafall som teddit.net kommer att skonas från det men den vägen är ju ganska seg.

Brukar bara läsa reddit sporadiskt då diskussionerna ofta är fyllda med trams pga karmasystemet och det är alldeles för mycket amerikaner i de större trådarna men ska man behöva använda deras hemsida och egna app blir det nog till att sluta med det också.

Skrivet av medbor:

Det känns som detta är början på slutet, vad ska vända denna utveckling om de skrämmer bort sina trogna nördar?

Exakt! Tråkig utveckling, känns som de gått full corpo och glömt bort sina rötter.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Blir nog inte mycket mer Reddit än de fåtal gånger man söker via google och hamnar där. Lär ju spara rejält med tid så det är ju positivt i alla fall.

Permalänk

Håller med om att reddit bör ta betalt för API:t, den extrema prissättningen hade vissa appar kanske kunnat överleva om de hade gett dem mer än 30 dagars varsel att implementera nya betalningsmodeller för användare som vill ha kvar sin app utan reklam osv.

Något jag tycker hamnat lite i skymundan är att de även kommer ta bort NSFW-innehåll för tredjepartsappar vilket blir ännu en spik i kistan.

Jag funderar seriöst på att skriva över alla mina kommentarer med ett script och radera mitt över 10 år gamla konto 30 juni i solidaritet med utvecklarna av tredjepartsappar och för att reddit inte längre ska kunna använda datan för AI-träning och liknande.

Permalänk
Medlem

Relay for Reddit är orsaken till att jag alltid hållt mig till Android. Det är ett av de bäst designade programmen som finns.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Är det någon som har siffror på vad 3e parts applikationerna drar in i pengar?

Permalänk
Medlem

Använder Sync for Reddit på Android sidan. Får se hur det går med den appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Den dagen är sista dagen jag använder Reddit om inte Reddit ändrar på sig.

Jag har full förståelse för att de vill ha betalt, men det är just den väldiga summan som är helt fel.

Tror de kommer tappa väldigt mycket användare genom denna extremt giriga handling.

Hade dom velat ha betalt, hade kostnaderna för att använda API't varit mer rimliga. Det handlar om att dom vill ha monopol över innehållet på sin egen tjänst, och vill förhindra att folk scrapar Reddit för att mata sin vinstdrivande LLM med.

Permalänk
Medlem

Jag använder uteslutande deras native app (iOS) och har svårt att se problemet men jag tycker det är tråkigt att de medvetet stänger ner tredjepartsapplikationer. Lite som öppna skolplattformen all over again. Jag förstår att de vill ha betalt för missade reklamintäkter men då kan man ju höja till en hanterbar summa istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finkelzvin:

Hade dom velat ha betalt, hade kostnaderna för att använda API't varit mer rimliga. Det handlar om att dom vill ha monopol över innehållet på sin egen tjänst, och vill förhindra att folk scrapar Reddit för att mata sin vinstdrivande LLM med.

Håller helt och fullt med, och det gör utvecklarna som tvingas lägga ner också.

En generös uppskattning var att reddit drar in omkring $0.20 per månad och användare av sin app -- en annan uppskattning baserad på deras publika finansdata var $0.04 per månad och användare. API-kostnaden skulle kosta i runda slängar $2.5 per användare.
Det låter kanske inte så extremt sett till siffran i sig, men det är ju 12.5x mer än $0.20 och 62.5x mer än $0.04.

Om reddit generöst sett drar in $0.2 per användare av deras app så vore det i mina ögon rimligt att ta lite mer för APIet, men inte mer än det dubbla. 10-60 gånger mer är ju absurt och fullkomligt ohållbart.

På den 1.5 miljon användare Apollo har skulle reddit alltså enligt figurerna ovan dra in $60k - $300k per månad om alla användare gick över till den officiella appen, och därmed tar de $2M betalt för sin uteblivna inkomst... det går inte ihop.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Låter som att det är dags att lämna Reddit.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Finkelzvin:

Hade dom velat ha betalt, hade kostnaderna för att använda API't varit mer rimliga. Det handlar om att dom vill ha monopol över innehållet på sin egen tjänst, och vill förhindra att folk scrapar Reddit för att mata sin vinstdrivande LLM med.

Du kan mycket väl ha rätt, oavsett så är det svinaktigt beteende vilket gör att de kommer att tappa många users.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Musikälskare

Giriga svin... Allt för reklamintäkter

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Använder Sync for Reddit på Android sidan. Får se hur det går med den appen

Den läggs ner 30 juni.
https://www.reddit.com/r/redditsync/comments/144jp3w/sync_wil...

Permalänk
Medlem

Det är inte bara "applikationer" utan allt som använder apierna. Dvs en hel drös av alla verktyg/bottar som används för att moderera Reddit med ...

De skjuter sig själva i skrevet, då all reddits content kommer från användarna och de som modererar subredditar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Håller helt och fullt med, och det gör utvecklarna som tvingas lägga ner också.

En generös uppskattning var att reddit drar in omkring $0.20 per månad och användare av sin app -- en annan uppskattning baserad på deras publika finansdata var $0.04 per månad och användare. API-kostnaden skulle kosta i runda slängar $2.5 per användare.
Det låter kanske inte så extremt sett till siffran i sig, men det är ju 12.5x mer än $0.20 och 62.5x mer än $0.04.

Om reddit generöst sett drar in $0.2 per användare av deras app så vore det i mina ögon rimligt att ta lite mer för APIet, men inte mer än det dubbla. 10-60 gånger mer är ju absurt och fullkomligt ohållbart.

På den 1.5 miljon användare Apollo har skulle reddit alltså enligt figurerna ovan dra in $60k - $300k per månad om alla användare gick över till den officiella appen, och därmed tar de $2M betalt för sin uteblivna inkomst... det går inte ihop.

Men vänta här nu. Du tittar på hur mycket Reddit drar in på sin app per användare (jag vet inte om du menar att dom tjänar så mycket, eller om du menar att varje användare genererar så mycket i omsättning, det spelar inte så jättestor roll faktiskt) och sen jämför du det med hur mycket dom vill ta betalt.
Tänk om företaget har over head kostnader som innebär att varje användare av deras egen app är en förlust, då är alltså ditt svar att dom ska göra lite mindre förlust, för att någon annan ska kunna tjäna pengar?

Skrivet av firstofmay:

Exakt! Tråkig utveckling, känns som de gått full corpo och glömt bort sina rötter.

Problemet med rötter är att det är det alltid någon annan som ska ha, alla vi andra vill ha betalt, och helst med riktiga pengar. konstigt nog utvecklaren av Apollo också.

Condé Nast köpte Reddit 2006, det är 17 år sedan, att ni har missat det får vara erat problem.

Permalänk

Reddit har varit fientligt i flera år nu, på flera sätt.

Förstår ärligt talat inte vad de håller på med.

Undrar om detta är ett case av "enshittification" som Wired skrev om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Men vänta här nu. Du tittar på hur mycket Reddit drar in på sin app per användare (jag vet inte om du menar att dom tjänar så mycket, eller om du menar att varje användare genererar så mycket i omsättning, det spelar inte så jättestor roll faktiskt) och sen jämför du det med hur mycket dom vill ta betalt.
Tänk om företaget har over head kostnader som innebär att varje användare av deras egen app är en förlust, då är alltså ditt svar att dom ska göra lite mindre förlust, för att någon annan ska kunna tjäna pengar?

Nä, jag sa ju att det var okej att ta dubbelt så mycket betalt från tredjepartsappar. Säg tre gånger då? Nog fan bör det räcka. Men 60 gånger är löjligt, det gör det omöjligt för tredjepartsutvecklare att överleva -- som vi nu ser när alla de stora lägger ner.

Jag och många andra ser det som att målet är att döda tredjepartsappar, men de vill inte säga det rakt ut.
De vägrar även kompromissa både på pris och tidsplan, så utvecklarna har inte en chans att implementera detta även om de vill.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se tredjeparts-appar med full tillgång till alla funktioner hos Sweclockers, iPhones, moderna bilar m.m. Erbjuds inte det så bojkottar jag produkterna. Eller? Är folk känsligare när saker tas bort än om de aldrig hade erbjudits?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, jag sa ju att det var okej att ta dubbelt så mycket betalt från tredjepartsappar. Säg tre gånger då?

Och om dom fortfarande går back om dom tar 3ggr så mycket?

Skrivet av Thomas:

Nog fan bör det räcka. Men 60 gånger är löjligt, det gör det omöjligt för tredjepartsutvecklare att överleva -- som vi nu ser när alla de stora lägger ner.

Men när du tar betalt, tar du betalt utifrån omkostnader DU har då, eller kan jag bestämma ditt pris till säg 10kr i timman (eller säg artikel, om det känns bättre) för att jag sen bara kan debitera 15kr/timma (artikel) för samma sak?

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Jag skulle vilja se tredjeparts-appar med full tillgång till alla funktioner hos Sweclockers, iPhones, moderna bilar m.m. Erbjuds inte det så bojkottar jag produkterna. Eller? Är folk känsligare när saker tas bort än om de aldrig hade erbjudits?

Ja, om de tog hutlösa summor betalt som bara är till för att döda av apparna.

Precis som de får göra så, så får vi bojkotta dem.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fire_Ice:

Jag skulle vilja se tredjeparts-appar med full tillgång till alla funktioner hos Sweclockers, iPhones, moderna bilar m.m. Erbjuds inte det så bojkottar jag produkterna. Eller? Är folk känsligare när saker tas bort än om de aldrig hade erbjudits?

Å ena sidan har vi alltså Reddit som hela tiden varit beroende av användarnas eget arbete, som på eget bevåg tillgängliggjort sitt API, som köpte upp en tredjeparts app och gjorde till sin officiella istället för att utveckla en egen, har varit tydliga med om att de månar om tredjepartsverktyg och absolut inte vill försämra för användare och utvecklare.
Å andra sidan har du en biltillverkare som aldrig någonsin sagt att de tycker användarna skall ha någon tillgång utöver ratt och växelspak.

Det är som att jämföra äpplen med fryspizza. Givetvis reagerar användarna olika när premisserna är helt väsensskiljda, att tro något annat vore helt befängt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720