Snart kan du sopa bort alla spår av Chatt i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Snart kan du sopa bort alla spår av Chatt i Windows 11

Microsoft jobbar på att ta bort konsumentversionen av Teams från Windows 11 helt och hållet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken ynnest att man kan få plocka bort skräp ur soppskålen de säljer efter man har köpt den och ätit ur den.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kan de inte göra detta för Edge istället?

Permalänk
Medlem

Istället för att specialbehandla applikationer kan de väl låta användaren sopa bort spåren av vad som helst som inte är operativsystemkritiskt?

Nehe... inte det...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan de inte göra detta för Edge istället?

Också, inte istället. Teams och annat junk känns faktiskt högre prioriterat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Mycket kan åstadkommas med https://privacy.sexy/
Spana in: Disable OS Services och Remove Bloatware

Permalänk
Medlem

Seriös URL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft jobbar på att ta bort konsumentversionen av Teams från Windows 11 helt och hållet.

Läs hela artikeln här

Mycket bättre att ladda ner den version man faktiskt villhöver.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Mycket bättre att ladda ner den version man faktiskt villhöver.

Hur kan användarna veta om vilka applikationer de behöver om inte Microsoft tvingar dem?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

börjar vara dags att apple gör samma ta bort hela mac os tex (ironi) sluta att mer eller mindre tvinga en att använda deras appar,(för mycke telefonappar överallt) samma gäller mitt hatobjekt google (ie inte deras tjänster utan deras affärs ide`) Om WINDOWS ska göra nåt vettigt så vore det att installera wmp igen i full version hatar dessa små-appar som dyker upp i telefonversioner överallt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Seriös URL

Må hända, men ack så kraftfullt verktyg.
Döm inte boken efter omslaget.

Permalänk
Medlem

Precis därför Spectre finns med Ghost toolbox. Då får man installerat precis det man vill ha. Råkar nånting bli med i nån uppdatering så kör man bara toolbox och tar bort det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Precis därför Spectre finns med Ghost toolbox. Då får man installerat precis det man vill ha. Råkar nånting bli med i nån uppdatering så kör man bara toolbox och tar bort det.

är det detta verktyget du pratar om?

https://github.com/Reginald-Blechman/Ghost-Toolbox-1.9.0.15

Permalänk
Medlem
Skrivet av JärnetStrongrogg:

I mitt fall kom det med Ghost Spectre ISO'n.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det här kan ju vara sånt man fattar och åtgärdar INNAN operativsystemet släppts...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av JärnetStrongrogg:

Må hända, men ack så kraftfullt verktyg.
Döm inte boken efter omslaget.

Ser ut att vara script som gör precis samma som alla andra, och har sönder systemet om man pillar för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Istället för att specialbehandla applikationer kan de väl låta användaren sopa bort spåren av vad som helst som inte är operativsystemkritiskt?

Nehe... inte det...

Precis.

Ett operativsystem skall enbart vara en grund, sen får användaren fylla på med funktioner och tingeltangel efter behov och vilja.

Så skulle det fungera i en perfekt värld, tyvärr är dagens verklighet långt därifrån.... Om man inte bryter sig loss....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Istället för att specialbehandla applikationer kan de väl låta användaren sopa bort spåren av vad som helst som inte är operativsystemkritiskt?

Nehe... inte det...

De kan ha all skit i windows store o fråga användaren om denne vill ha windows store vid installation. (Inkl telemetri)

"I en värld där inga mord begås o enhörningar står o betar utanför fönstret."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

De kan ha all skit i windows store o fråga användaren om denne vill ha windows store vid installation. (Inkl telemetri)

"I en värld där inga mord begås o enhörningar står o betar utanför fönstret."

Du får det att framstå som en främmande och ouppnåelig utopi.... Vilket ju för sig stämmer, men bara om man begränsar sig till att enbart använda operativsystem som tillhandahålls "gratis" och "as a service" som affärsmodell....

Det finns fullt fungerande operativsystem som fungerar precis på det sätt som du beskriver, det är heller inget nytt.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

I mitt fall kom det med Ghost Spectre ISO'n.

Snälla, tipsa inte okunniga medlemmar på detta forum om att använda en hemmasnickrad ISO från en helt okänd person.

Det är som att bjuda in och välkomna rootkits, keyloggers, botnets och annat.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Varför känns Microsofts Appar så bloatade? Teams på jobbet är värdelöst. Tungt för datorn att starta och massa skitfunktioner som ingen använder. Extremt bloatat.
Teams, Edge, Outlook, allt är så himla bloatat... De har svårt att designa ett bra program... och de heter MicroSOFT.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Ser ut att vara script som gör precis samma som alla andra, och har sönder systemet om man pillar för mycket.

Så tradigt och illvilligt svar på länken jag delade, jag hänvisade dessutom till två kategorier i verktyget där du kan välja olika oönskade komponenter av operativsystemet som du kan ta bort; vilka i sin tur är relevanta till artikeln och diskussionen.

Inte nog med att du frivilligt förbiser det relevanta i mitt inlägg, du tillför absolut ingenting.

Dela gärna med dig av vad du menar med 'alla andra skript' och förklara gärna varför dessa är bättre, hur de skiljer från skriptverktyget jag länkade och/eller varför det är dålig praxis överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JärnetStrongrogg:

Så tradigt och illvilligt svar på länken jag delade, jag hänvisade dessutom till två kategorier i verktyget där du kan välja olika oönskade komponenter av operativsystemet som du kan ta bort; vilka i sin tur är relevanta till artikeln och diskussionen.

Inte nog med att du frivilligt förbiser det relevanta i mitt inlägg, du tillför absolut ingenting.

Dela gärna med dig av vad du menar med 'alla andra skript' och förklara gärna varför dessa är bättre, hur de skiljer från skriptverktyget jag länkade och/eller varför det är dålig praxis överlag.

Poängen är att det inte ser ut att vara någon direkt skillnad, utan endast script som utför samma kommandon som alla andra. Det kommer ställa till problem och ha sönder systemet om du inte vet exakt vad du gör och är konservativ med dina val.

I fråga om vad jag tillför så är det en varning till andra att låta bli.