Två tredjedelar av alla elsparkcyklar är olagliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Intressant men föga förvånande. Särskilt när butiker som Webhallen marknadsför elsparkcyklar med "Tryck lätt på gasen och ta dig till jobb, skola eller till en kaffe med kompisar" samtidigt som de har text rakt ovanför som säger att den inte får framföras på allmän väg.

Ännu bättre är ju Komplett som säljer elsparkcyklar på 1600W och bara skriver att de är lagliga för alla över 12 år...

De flesta butiker verkar i alla fall informera om vad det är som gäller, men i många fall okonsekvent och lätt att missa. Man kan diskutera huruvida lagen är vettig eller inte, men så länge som den är som den är så känns det som att butikerna skulle kunna göra ett bättre jobb med att informera om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaz:

Det är ju dumt att ha lagar anpassade efter kvinnor och barn.

Jag har 1000W och det känns redan fattigt i uppförsbackarna vid mig, förstår inte hur man skulle kunna åka på 250W

Våra hastighetsbegränsningar känns som ett skämt på min ducati, så då gör man ju ett val om man väljer att bryta en aning mot lagen. Men då har jag ju ingen större anledning att gnälla om sheriffen tar mig i över 200km/h. *vilket inte har hänt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Våra hastighetsbegränsningar känns som ett skämt på min ducati, så då gör man ju ett val om man väljer att bryta en aning mot lagen. Men då har jag ju ingen större anledning att gnälla om sheriffen tar mig i över 200km/h. *vilket inte har hänt...

Nu är det väl snarare effekt än hastighet jag klagar på, tror inte accelerationen är ett problem på scootrarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det är inte sparkarna som är felkonstruerade , det är lagen. Sverige bara fortsätter förtrycka folket och majorieteten hejar på...

Lagen är konstruerad på grund av nollvisionen, dvs. Vår strävan efter att ingen ska skadas eller dödas i trafiken. Om vi ska tillåta högre hastigheter på elsparkcykel än på cykel, måste vi börja kräva körkort. Att ha folk som kör på trotoarerna i 50 km i timmen är förtryck mot gångtrafikanterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ännu bättre är ju Komplett som säljer elsparkcyklar på 1600W och bara skriver att de är lagliga för alla över 12 år...

De flesta butiker verkar i alla fall informera om vad det är som gäller, men i många fall okonsekvent och lätt att missa. Man kan diskutera huruvida lagen är vettig eller inte, men så länge som den är som den är så känns det som att butikerna skulle kunna göra ett bättre jobb med att informera om den.

Det är inte så att Norge har andra regler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag har svårt att se att jag skulle skämmas över något jag skrivit på ett internetforum men alla är vi olika - jag tar det inte på så stort allvar. Märker dock att du inte läst allt jag skrivit och förstår att du isåfall tycker att det är en floskel.

Jag kunde enbart se just det jag citerade där, ser inte att du ska ha redigerade inlägget så vet inte riktigt varför jag bara fick första meningen- men för att svara på resten då:

Att elsparkcyklar är farliga till någon grad kan jag hålla med om, men skulle vilja se statistik om huruvida de faktiskt är farligare än till exempel cyklar med motsvarande effekt. Jag fick också skallfraktur när jag cyklade omkull som liten och har haft tillräckligt många vurpor på både cykel och motorcykel för att vara rätt skeptisk till att sparkcykel skulle vara så mycket farligare i sig.
Att sparkcyklar har mycket mer effekt än de borde få ha kan jag hålla med om- de borde reggas som mopeder och användas därefter rimligtvis, men tror det kan bli rätt jävla svårt att hålla efter.

Och min vanliga cykel får jag inte ta med på tåget, kan inte bära med in på ica eller kasta in i bilen snabbt osv, vilket är varför den nänstan enbart används i sportsyfte snarare än A till B. Flyttar snart till ett ställe med dålig busstrafik och överväger starkt en större elsparkcykel för att ta mig till tåget- en billigare pendelcykel är ett alternativt med men kan bli rätt drygt på varma dagar och kan ju som sagt inte heller tas med på tåget.

Frestelsen är där att bara ta bilen in för allt istället. Att lägga till ett par timmars promenad på annars fulla dagar är inte ett rimligt alternativ.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag förstår inte problemet med effekten. Varför är det ett problem med 500W effekt, om den ändå bara rullar i 20km/h? Det kan vara jävligt attraktivt att den kan dra åtminstonde oss lite storvuxna uppför backen i full laglig hastighet. Är dom rädda att folk ska börja trimma, eller vad handlar diskussionen om i just det här fallet?

Ni elsparkscyklister får marschera till riksdagshuset med facklor o högafflar så det blir ändring.
Ni kan göra gemensam sak med ungdomar med a-traktorer på landet där de dragit in all busstrafik så kan ni bli ett bra gäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Med allt ovan till hands blir det då egentligen rätt glasklart att nästintill alla elsparkcyklar borde falla in i Moped Klass 2 (tack vare gaspedal), om man förutsätter att en elspark är en elcykel då.

Det beror helt på, en elcykel får ha utan pedaler med bara gasreglage men då får den bara gå 20 km/h istället för 25, skulle den nu gå i 25 så blir det en Moped klass 2. Sen så går många inom klass 2 ändå trots föga 20 km/h på grund av högre effekt. Reglerna borde ändras in te bara för elsparkcyklarnas skull men även för cyklar utan pedaler. 500 Watt minst och 25 km/h högre hastighet hade inte skadat men i stadstrafik så duger det gott.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Jag är högst förvånad över att siffran inte är högre än så som lagen är utformad idag

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Alla är inte midgets. Tränar mycket styrketräning och har 100+ pannor utan någon fett på kroppen. Har flera polare på runt 120kg som är runt 190cm och inte heller de har någon fett.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

ingen ordning på hyrvarianterna som står parkerade/slängda kors och tvärs,

Om inte sparkcyklarna har specifika parkeringszoner så har inte kommunen reglerat detta och då ser det förjävligt ut.

Sist jag var i Stockholm blev vi tvugna att snabbhyra elsparkcykel. Det gick inte att parkera vid den busshållplats vi tänkt att ta utan fick föra fordonet till ett specifikt område och ta bussen därifrån i stället.

Alla kommuner borde ta efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Väldigt trött på alla dessa skräpcyklar, hade varit underbart om man tog tag i saken och gjorde samtliga förbjudna att framföra på allmän väg. Inte nog med att de är helt perfekta för den som vill krocktesta sitt ansikte vid en olycka så är det fortfarande ingen ordning på hyrvarianterna som står parkerade/slängda kors och tvärs, man skulle hyra en släpvagn och plocka på sig så många som möjligt för att lämna av på närmaste sortergård - företagen som hyr ut varken tar eller förväntas regelmässigt att ta något ansvar för nedskräpningen.

Eller så lägga man pengar för det på polis istället så dem fan börja göra nåt mot cyckelstölder.
Har tidigare haft elcykel men den blev stulen. Pga och polisens total ovilja att bekämpa detta form av brott som tydligen har blivit helt acceptablet här i Sverige så har jag köpt en elscooter för att föra mig fram i samhället istället för en miljö-ovänligt bil.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Byggde en egen elbräda på 6000w *shrug*

Batteriet maxar kanske 3000 w

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Problemet är 250w gränsen på motorn.

Tycker set är helt jävla korkat att man sätta gränsen där men unga få lov att köra en jävla lastbil på almän väg bara för det sitter en liten varningatreangel på den och ska entligen lagen bara kunna köra 30, även om verkligheten kanske inte stämma överäns med det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av jonaz_81a:

Och jag undrar lite vad folk som gör dylika helt onödiga kommentarer får ut av det hela?

Inget fel på den kommentaren, snarare mitt i prick kommentar och också lite kul. T ex så väger jag själv ca 95kg och borde väga mindre men har köpt scooter för att det är roligt och egentligen skulle jag behöva gå lite mer

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Det är inte så att Norge har andra regler?

Jo, det nämns t.o.m. i den här artikeln. Men även om Komplett-koncernen är norsk så är Komplett.se en svensk butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ni elsparkscyklister får marschera till riksdagshuset med facklor o högafflar så det blir ändring.
Ni kan göra gemensam sak med ungdomar med a-traktorer på landet där de dragit in all busstrafik så kan ni bli ett bra gäng.

Du svarade på vaddå, inte frågan iaf vad jag kan se

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Problemet är 250w gränsen på motorn.

Det gäller ju även för elcykel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Om inte sparkcyklarna har specifika parkeringszoner så har inte kommunen reglerat detta och då ser det förjävligt ut.

Sist jag var i Stockholm blev vi tvugna att snabbhyra elsparkcykel. Det gick inte att parkera vid den busshållplats vi tänkt att ta utan fick föra fordonet till ett specifikt område och ta bussen därifrån i stället.

Alla kommuner borde ta efter det.

Det är väl ganska många som har parkeringszoner fast folk skiter i det? Gör ju inte saken bättre att många som åker spark dessutom är onyktra.

Skrivet av Bernd_P1:

Eller så lägga man pengar för det på polis istället så dem fan börja göra nåt mot cyckelstölder.
Har tidigare haft elcykel men den blev stulen. Pga och polisens total ovilja att bekämpa detta form av brott som tydligen har blivit helt acceptablet här i Sverige så har jag köpt en elscooter för att föra mig fram i samhället istället för en miljö-ovänligt bil.

Du har helt rätt, egentligen hade det ju varit den på ytan enklaste lösningen men jag tror inte det kommer att hända.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Min faller inom Moped klass 2 och framförs därefter. Inga problem att köra den på allmän väg.

Cyklister på trottoarer är ett större problem på en del orter, men de tillåts svina av någon anledning.

Din whataboutism är trist och för inte en diskussion framåt.

De som grinar om sina 600W sparkcyklar, "att de inte visste" är bara ett uttryck för låg kognitiv förmåga. Dryga och fruktansvärt pinsamma.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Faktum är att vi borde nog begränsa alla överviktiga från att nyttja motoriserade färdmedel. För deras egen och folkhälsans skull såklart! Kanske även strypa motoreffekten i alla bilar och motorcyklar så att de svårligen kan ta sig upp för en backe om föraren med en lutning över 10 grader och förare över 70kg när vi ändå är i farten?

Gäller detta oavsett längd på personen?

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att de flesta elsparkcyklarna som faller inom "lagligt" är skräp.
Jag vill ha ordentliga bromsar, bra batteri och bra fjädring. Då blir det olagligt per automatik genom att ens kunna driva vikten av scootern + en person.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

jag skriver också vad jag vill inom ramarna för forumets regler

"If nobody hates you, you’re doing something wrong."

Jag tycker du gör helt rätt, det finns inga regler på det här forumet mot att vara en edgelord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Jag tycker du gör helt rätt, det finns inga regler på det här forumet mot att vara en edgelord.

Sen är det väl inte heller rätt adjektiv att reducera vad jag skrivit till.

Tackar hursom för visat stöd

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Grejen är ju att de flesta elsparkcyklarna som faller inom "lagligt" är skräp.
Jag vill ha ordentliga bromsar, bra batteri och bra fjädring. Då blir det olagligt per automatik genom att ens kunna driva vikten av scootern + en person.

När elmotor är huvudsakliga drivkraften är 250W lite knapphänt skulle jag säga- men om man håller sig i de låga hastigheter som är lagliga borde inte så mycket mer behövas heller egentligen, för enbart transport då alltså. Om man ska ha en maxhastighet på 40-50 dock så är det ju en rätt lång range att täcka för en fast växlad elmotor om man inte får fram någon riktigt kompakt CVT för sådana fordon, men då ska den ju inte heller köras på cykelbanor.

Alternativt kan jag säga att min partner kommit upp i bra hastigheter på redigt bygd sparkcykel driven av hund
Där är ett läge då jag tror man kan argumentera att det är säkrare att stå på en sparkcykel man kan kliva av lite snabbare än en vanligt cykel.

Borde väl inte vara alltför svårt att motorisera en sådan här eller liknande- kanske med något slags frihjulsfunktion.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Det är väl ingen mänsklig rättighet att åka elsparkcykel? Går det inte så går det inte.

Det är ingen mänsklig rättighet att åka bil heller, men vi förbjuder inte överviktiga personer från att köra bil. Varför ska överviktiga personer förbjudas åka elsparkcykel?

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Det gäller ju även för elcykel...

På cykel är det ju assistans och då är effektgränsen mer förståelig tycker jag, annars blir det ju moped klass II i.o.m. gräns på 25 km/h. Meningen är ju att det ska vara en cykel med hjälpmotor och inte en moped med trampor.

Visst bör det vara en effektgräns för elsparkar också, men när det är den enda drivningen så är 250W helt enkelt för klent. De skulle inte bli mer trafikfarliga för att gränsen höjdes till t.ex. 500W med fortsatt hastighetsbegränsning på 20 km/h.

Har själv en Mi Pro 2 med 300W (så tekniskt 50W över gränsen och därmed olaglig trots 20 km/h) och det är verkligen i minsta laget för mig på drygt 70 pannor. Får regelbundet gå av och gå i uppförsbackar om inte batteriet är fulladdat.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Om du inte är 2.10 lång.

Permalänk
Medlem

Dom måste ju vara väldigt smidiga, kan man bära dom på ryggen på något sätt?

Permalänk
Medlem

Den som provat elsparkcykel med 250-300W vet att lagstiftningen är katastrofalt förlegad i Sverige och anpassat efter elcykel och inte elspark. De har inte förstått skillnaden. 250W räcker för barn? Och dem vill man ha blåsandes i trafiken i 20km/h? För en vuxen krävs inte mycket till uppförsbacke för att den inte skall orka om man har 250W.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch