Två tredjedelar av alla elsparkcyklar är olagliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Kanske IQ-test för att framföra fordon över 30km/h med?
Mat ska kosta extra för smala personer för att de äter mindre och eventuellt tränar mer eller har generellt bättre ämnesomsättning?
Högre pris på gymkort för vältränade?
Jag menar om vi nu ska hårdra ska kan vi göra det ordentligt.
Eller så kan man helt enkelt knipa igen ibland och bara låta tanken stanna kvar i huvudet, hur rätt man än har - för med en sån kommentar bör man rimligen få gehör på. Positiv och negativ.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Kanske IQ-test för att framföra fordon över 30km/h med?
Mat ska kosta extra för smala personer för att de äter mindre och eventuellt tränar mer eller har generellt bättre ämnesomsättning?
Högre pris på gymkort för vältränade?
Jag menar om vi nu ska hårdra ska kan vi göra det ordentligt.
Eller så kan man helt enkelt knipa igen ibland och bara låta tanken stanna kvar i huvudet, hur rätt man än har?

Jag är ledsen att du tog illa upp av mitt inlägg, det är inget personligt. Jag har inte kritiserat några enskilda personer utan pekar snarare på ett generellt samhällsproblem - jag skriver också vad jag vill inom ramarna för forumets regler.

"If nobody hates you, you’re doing something wrong."

Skrivet av koSmiQ:

Nu kan vi väl ändå lugna ned oss lite. Längd, kroppsbyggnad med mera spelar väl ändå roll?

Jag är 194cm lång och väger just nu 98kg, så knappast några dramatiska överviktskilon. Ska jag inte få åka elsparkcykel då? :'(

Inte om jag fick bestämma - vill ju som sagt var inte ha några sparkcyklar alls, sen skrev jag ju aldrig att någon inte skulle få göra något utan snarare att man bör göra annorlunda. Jag tror dock att du också förstår vad jag menar med det jag skrev egentligen...

Spelar du förresten basket?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Märkligt att lapplisa inte plockar dessa lätta pinnar.

Skrivet av mkk:

Min faller inom Moped klass 2 och framförs därefter. Inga problem att köra den på allmän väg.

Cyklister på trottoarer är ett större problem på en del orter, men de tillåts svina av någon anledning.

Största anledningen till cyklister på trottoarer är att man bygger cykelvägar fläckvis som leder in och ut från trottoarer. (Att cykel ofta jämställs med skivstång är helt bisarrt.)
Cyklar folk på "bilvägen" så blir dom ju prejade av arga bilister.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Inte bara elsparkcyklar som borde kontrolleras .. Matbuden som far fram som monto carlo rally på cyklelbanor , som låtas att det är moped II men i verkligheten är Klass 1 som körs utan nummerplåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Är du 2m lång så är 100 kg vid 25 BMI. Sen kan du vara född med kraftig benstomme som är sant. Finns dom som är betydligt bredare i axlarna och höfterna m.m. Då är 100 kg normalt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Är du 2m lång så är 100 kg vid 25 BMI. Sen kan du vara född med kraftig benstomme som är sant. Finns dom som är betydligt bredare i axlarna och höfterna m.m. Då är 100 kg normalt.

Ja jag är medveten om det och BMI är väl egentligen inte heller det allra vettigaste sättet att mäta på om man ska vara med i svängarna. Hursomhelst förstår du säkert också vad jag egentligen menar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Intressant men föga förvånande. Särskilt när butiker som Webhallen marknadsför elsparkcyklar med "Tryck lätt på gasen och ta dig till jobb, skola eller till en kaffe med kompisar" samtidigt som de har text rakt ovanför som säger att den inte får framföras på allmän väg.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och sedan måste man väl ha trafikförsäkring på den..
Det är inte lätt.

Jag är fundersam på hur lätt det är att strypa en och göra den laglig. Alltså strypmomentet är enkelt, men att få rättsväsendet anse att den är laglig är inte lika självklar.

Skulle polisen stoppa mig så åker jag dit. Gjorde det mest för min egen skull, kör mestadels i stadstrafik.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Ett ända elände med dessa skitcyklar. Blir livrädd varje gång jag går med vagnen, helt sjukt att det är "tillåtet". Sen är det alltid fullt i barnvagns/rullstolsvagnen på tåget av dessa cyklar. Helt sjukt faktiskt

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte problemet med effekten. Varför är det ett problem med 500W effekt, om den ändå bara rullar i 20km/h? Det kan vara jävligt attraktivt att den kan dra åtminstonde oss lite storvuxna uppför backen i full laglig hastighet. Är dom rädda att folk ska börja trimma, eller vad handlar diskussionen om i just det här fallet?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Intressant men föga förvånande. Särskilt när butiker som Webhallen marknadsför elsparkcyklar med "Tryck lätt på gasen och ta dig till jobb, skola eller till en kaffe med kompisar" samtidigt som de har text rakt ovanför som säger att den inte får framföras på allmän väg.

Precis.
Jag vill gärna någon rättar mig om jag har fel. Men jag ser ingen bra elskoter i våra svenska butiker som är laglig att köra på gator. Den du nämnde är ju ändå en budget och både effekt och maxhastighet är ändå för mycket.

*edit*
Min definition på bra är en produkt som en vuxen man kan använda väldigt ofta utan den brakar ihop. Där jag som jag tidigare skrev att maxvikt, inte alls betyder att produkten är gjord för denna vikt hela tiden. Sedan kanske man har med sig väskan och bara väger kanske 20Kg med allt bröte.
De elscooter som jag ser är främst billiga för runt 4000kr, vars hela konstruktion är klent uppbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja jag är medveten om det och BMI är väl egentligen inte heller det allra vettigaste sättet att mäta på om man ska vara med i svängarna. Hursomhelst förstår du säkert också vad jag egentligen menar.

Det gör jag.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Väger runt 108 för tillfället, springer ett någon mil i veckan, går ett par mil i veckan, tränar en hel del. Vad exakt är det som gör elsparkcykel för A till B ett opassande transportmedel för mig? Vet inte heller vart iden kom ifrån att det handlar om hälsa och inte att kunna hinna med allt man behöver hinna med under en dag, hur många kan få ihop vardagslivet om de ska gå överallt?

Skrivet av koSmiQ:

Nu kan vi väl ändå lugna ned oss lite. Längd, kroppsbyggnad med mera spelar väl ändå roll?

Jag är 194cm lång och väger just nu 98kg, så knappast några dramatiska överviktskilon. Ska jag inte få åka elsparkcykel då? :'(

Nope, du får helt enkelt bli kortare om du vill behålla din nuvarande kroppskomposition!

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Är du 2m lång så är 100 kg vid 25 BMI. Sen kan du vara född med kraftig benstomme som är sant. Finns dom som är betydligt bredare i axlarna och höfterna m.m. Då är 100 kg normalt.

Kraftig benstomme...

En 30-årig person som är 200 cm lång med 100 kg kroppsvikt förväntas ha ett skelett med vikten 12 kg. Källa.

Hur mycket mer väger skelettet hos någon med "kraftig benstomme", skulle du säga? 2 kg? 3 kg? Och vad utgörs de övriga 85 kg hos någon som är närmre 1,70-1,80?Väldigt få är så långa som 200 cm, så det är sällan det är en sund kroppsvikt, även om det tyvärr börjar bli normalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Quenya:

Och då är den typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid mopedbesiktning? Har den en skylt som visar att den har giltigt godkännande?

Det är rätt enkelt, egentligen.
All nedan information finns tillgängligt på Transportstyrelsens hemsida.
Men jag summerar det hela för enkel översikt.

Elcykel:
- max 25 km/h
- max 250 watt
- får ej ha gaspedal, endast el-assistans

Moped klass 2:
- max 25 km/h
- max 1 000 watt
- trafikförsäkran
- får framföras på cykelled och gångbana
- krav på godkänd hjälm
- krav på CoD-dokumentation och typgodkänd

Moped klass 1:
- max 45 km/h
- max 4 000 watt
- trafikförsäkran
- registrerad hos trafikverket (regskylt)
- krav på CoC-dokumentation
- belysning inkl. blinkers
- körkort (moped)
- får ej framföras på cykelled och gångbana
- krav på godkänd hjälm

Med allt ovan till hands blir det då egentligen rätt glasklart att nästintill alla elsparkcyklar borde falla in i Moped Klass 2 (tack vare gaspedal), om man förutsätter att en elspark är en elcykel då.

Jag har själv en elcykel med just gaspedal/vridreglage och 500W kontinuerlig wattstyrka (750W peak), som även är articifiellt strypt till 25 km/h genom "färddatorn". Denna är trafikförsäkrad samt att jag har en godkänd hjälm när jag väl åker.

Problemet är inte produkterna i sig (t.ex. elsparkar som många inte minst i denna tråden är emot), problemet är som i allt för många fall människor som inte känner till regelverken och lagarna. Som dessutom framför dessa typer av fordon som idioter och förstör för alla andra som sköter sig och följer det som gäller.

Fixade trasiga URL:er, adderade till saknad information.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Nu kan vi väl ändå lugna ned oss lite. Längd, kroppsbyggnad med mera spelar väl ändå roll?

Jag är 194cm lång och väger just nu 98kg, så knappast några dramatiska överviktskilon. Ska jag inte få åka elsparkcykel då? :'(

Det är väl ingen mänsklig rättighet att åka elsparkcykel? Går det inte så går det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Väger runt 108 för tillfället, springer ett någon mil i veckan, går ett par mil i veckan, tränar en hel del. Vad exakt är det som gör elsparkcykel för A till B ett opassande transportmedel för mig? Vet inte heller vart iden kom ifrån att det handlar om hälsa och inte att kunna hinna med allt man behöver hinna med under en dag, hur många kan få ihop vardagslivet om de ska gå överallt?

Nope, du får helt enkelt bli kortare om du vill behålla din nuvarande kroppskomposition!

Jag har redan besvarat det du framför i tidigare inlägg jag skrivit men det som står i inlägget jag initialt citerade är i högsta grad aktuellt, sparkcykeln är helt enkelt inte designad för alla sorters förare. Att jag tar upp hälsa är för att elsparkcyklar helt enkelt är dåligt för hälsan, utan att låta som om jag vill förbjuda rockmusik så har vi ett par dödsolyckor sedan denna pest kom till Sverige och olyckorna ser inte kul ut eftersom den första kontaktpunkten med marken blir ansiktet i många av fallen, det finns ju helt enkelt ingenting som tar emot dessförinnan. Sen har vi olagliga sparkcyklar som marknadsförs som lagliga av annars seriösa aktörer och så vidare. Du hinner väl annars egentligen på en vanlig cykel också? Även om det i sammanhanget inte är riktigt vad jag vill diskutera.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

hur många kan få ihop vardagslivet om de ska gå överallt?

Men det finns ju andra färdmedel än just oreggad elsparkcykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är rätt enkelt, egentligen.
All nedan information finns tillgängligt på Trafikverkets hemsida.

Elcykel:
- max 25 km/h
- max 250 watt
- får ej ha gaspedal, endast el-assistans

Moped klass 2:
- max 25 km/h
- max 1 000 watt
- trafikförsäkran
- får framföras på cykelled och gångbana
- krav på godkänd hjälm

Moped klass 1:
- max 45 km/h
- max 4 000 watt
- trafikförsäkran
- registrerad hos trafikverket (regskylt)
- belysning inkl. blinkers
- körkort (moped)
- får ej framföras på cykelled och gångbana
- krav på godkänd hjälm

Ja, och om vi ändå är inne på vad Trafikverket säger om Moped klass II:

  • En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.

  • En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

OffTopic: Maratonlöparen Kipchoge springer 21km/h. Detta gör han i 2 timmar i sträck. När jag cyklar snabbt på min dåliga damcykel så ligger jag på runt 18km/h, och då blir jag svettig. En el sparkcykel ligger på 20km/h. Kipchoge springer snabbare. När man ser på youtube, vanligt folk försöka hålla Kipchoges hastighet på en löpmaskin så ger de upp efter maximalt 1 minut och storknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Problemet med 250w är inte motoreffekten utan att elfordonen saknar växellåda. Det tar alltså tvärstopp i en brantare backe, även om det går utmärkt att hålla god hastighet på plan väg.

Om lösningen är att ändra lagstiftningen eller att ha CVT-låda på elscooter låter jag vara osagt.

Det är inte så att det går att hjälpa till med ena benet på en "sparkcykel"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Det är väl ingen mänsklig rättighet att åka elsparkcykel? Går det inte så går det inte.

Det är ju dumt att ha lagar anpassade efter kvinnor och barn.

Jag har 1000W och det känns redan fattigt i uppförsbackarna vid mig, förstår inte hur man skulle kunna åka på 250W

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Quenya:

Ja, och om vi ändå är inne på vad Trafikverket säger om Moped klass II:

  • En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.

  • En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet.

Du har helt rätt, och just typgodkänd med CoC-dokumentation är något min elcykel är också.
Det viktiga här är att inte blanda ihop just typgodkänd skyltning med registreringsskylt - något jag sett allt för ofta i dessa typer av diskussioner.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag har redan besvarat det du framför i tidigare inlägg jag skrivit men det som står i inlägget jag initialt citerade är i högsta grad aktuellt, sparkcykeln är helt enkelt inte designad för alla sorters förare.

Mjo ser det att du svarat några, tycker det är ett rätt dåligt inlägg ändå, jag skulle skämmas över ett sådant inlägg personligen. Att "förstå vad du menar" som du säger ett par gånger håller inte heller, såvidare du inte seriöst tror att de faktorer som leder till fetma i befolkningen skulle lösas magiskt av att folk i riskzonen uppmanas lägga mer tid på att gå istället för något snabbare och enklare och därmed ha mindre tid till produktiva saker (som att laga sin egen mat) och mer energi till att lösa vardagen?

Men, om man isolerar ämnet sparkcykel- vissa av dem är byggda för det, är väl ganska givet att tillverkare siktar på en målgrupp som täcker det mesta utan att täcka extremändarna- att bygga något som passar alla blir rätt dyrt.

Om man går in i valfri cykelbutik så kommer de flesta cyklar för vara små för mig, det betyder inte att cyklande inte är för mig- betyder enbart att jag kanske får vara lite nogrannare i att välja cykel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Problemet med 250w är inte motoreffekten utan att elfordonen saknar växellåda. Det tar alltså tvärstopp i en brantare backe, även om det går utmärkt att hålla god hastighet på plan väg.

Om lösningen är att ändra lagstiftningen eller att ha CVT-låda på elscooter låter jag vara osagt.

Att ha en växellåda är en usel ide men att ha en reduktionsväxel kan funka men hellre mer effekt då reduktionsväxling sänker effektiviteten.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Men det finns ju andra färdmedel än just oreggad elsparkcykel.

Inlägget jag svarade på lyder: "Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt..."

Så svaret gällde denna uppmaning att gå.

Har själv en väldigt trevlig elcykel, mycket roligare i min åsikt men inte i närheten av lika smidigt och behändigt som en elsparkcykel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Mjo ser det att du svarat några, tycker det är ett rätt dåligt inlägg ändå, jag skulle skämmas över ett sådant inlägg personligen. Att "förstå vad du menar" som du säger ett par gånger håller inte heller, såvidare du inte seriöst tror att de faktorer som leder till fetma i befolkningen skulle lösas magiskt av att folk i riskzonen uppmanas lägga mer tid på att gå istället för något snabbare och enklare och därmed ha mindre tid till produktiva saker (som att laga sin egen mat) och mer energi till att lösa vardagen?

Men, om man isolerar ämnet sparkcykel- vissa av dem är byggda för det, är väl ganska givet att tillverkare siktar på en målgrupp som täcker det mesta utan att täcka extremändarna- att bygga något som passar alla blir rätt dyrt.

Om man går in i valfri cykelbutik så kommer de flesta cyklar för vara små för mig, det betyder inte att cyklande inte är för mig- betyder enbart att jag kanske får vara lite nogrannare i att välja cykel.

Jag har svårt att se att jag skulle skämmas över något jag skrivit på ett internetforum men alla är vi olika - jag tar det inte på så stort allvar. Märker dock att du inte läst allt jag skrivit och förstår att du isåfall tycker att det är en floskel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det är inte sparkarna som är felkonstruerade , det är lagen. Sverige bara fortsätter förtrycka folket och majorieteten hejar på...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Man kan väga 100 pannor utan att vara fet, alla är inte 170cm och beniga, endel är långa och har muskler, andra inte uppenbarligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det är inte sparkarna som är felkonstruerade , det är lagen. Sverige bara fortsätter förtrycka folket och majorieteten hejar på...

Tror inte det står något i laget om det, men transsportstyrelsen har gått ut med rekommendationer. Tror inte det prövats i domstol ännu?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233