Batteritillverkare påstår sig löst elbilsladdning på vintern

Permalänk
Melding Plague

Batteritillverkare påstår sig löst elbilsladdning på vintern

Kinesiska uppstartbolaget Greater Bay Technology har tagit fram en ny typ av battericell som kan värmas upp till optimal temperatur väldigt snabbt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vi tror det när vi ser det.
Sålänge det inte finns någon riktig produkt för det hela är det bara tomma ord och löften….

… Meeeen, om det stämmer är det väl skitbra, det är ju ett stort problem, och elbilarna blir bara fler och fler.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Bra.

För problemet jag främst tänker på med kyla är dålig konkurrenssituation i kallare länder. Om en produkt är ineffektiv för alla är dåligt, om samma produkt mycket sämre för en själv och man ska sedan konkurrera emot andra som inte har samma problem så blir det för en själv riktigt dåligt.

Och vi i norden har redan tillräckligt med negativa saker som gör att alla kostnader blir högre. (sämre klimat, längre transportavstånd osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra.

För problemet jag främst tänker på med kyla är dålig konkurrenssituation i kallare länder. Om en produkt är ineffektiv för alla är dåligt, om samma produkt mycket sämre för en själv och man ska sedan konkurrera emot andra som inte har samma problem så blir det för en själv riktigt dåligt.

Och vi i norden har redan tillräckligt med negativa saker som gör att alla kostnader blir högre. (sämre klimat, längre transportavstånd osv)

Tur att Peking har typ samma klimat som Stockholm då

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Tur att Peking har typ samma klimat som Stockholm då

Och lika glesbygd som Sörbäcken (Leif och Billy) så de får långa transportsträckor..
Min poäng var dock att det är framförallt väldigt bra för oss att batterierna inte blir lika dåliga när det är kallt, när vi dessutom ofta även har andra nackdelar som sämre klimat, längre transportavstånd etc.

Det har annars varit mycket prat om att alla fordon ska elektriseras, hur bra batteridrivna skogsmaskiner i minus 30 grader fungerar, så är svaret mer åt hållet det skiter jag i, jag bor i en lägenhet i Stockholms innerstad.

Permalänk
Medlem

SweElbilsbattericlockers. Tydligen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Kinesiskt bolag? Liter inte på det för fem öre.

Permalänk
Medlem

Batterier o el som ska fungera snabbt är sällan bra i långa loppet. Snabbladdning osv sliter mer mm.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Roligt att fler länder intar täten utav innovation. Bra lösning, men jag skulle hellre se en bättre batteriteknik.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Vi lägger väl detta i högen av påstådda batterirevolutioner från diverse företag de senaste åren antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Ha! Det löste Samsung redan 2016.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Kinesiskt bolag? Liter inte på det för fem öre.

Second that, skurknation

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Vi lägger väl detta i högen av påstådda batterirevolutioner från diverse företag de senaste åren antar jag.

Brukar säga att jag tror det när jag ser det angående batterier. Efter mitt examensarbete om framtida batteri tekniker och nuvarande litium ser det mörkt ut dessvärre. Enda nya batteriet som kom 2021 är järnlufts batteriet annars harvar vi vidare på litium teknik från 1973.
Järnluft tekniken är gammal men blev kemiskt möjlig först 2021 men lämpar sig bara som stationära batterier och energitätheten är låg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit trevligare ifall Kina och väst såg över- och förbättrade arbetsförhållandena i koboltgruvorna snarare. Speciellt med tanke på att elbilar definitivt inte löser vår påverkan på klimatet.

Jag blir så frustrerad regeringen pratar om "elektrifiering" och elbilar enkom, och försöker intala människor att det är detta som bidrar till ett grönare samhälle. Det är verkligen högsta graden av "green washing" där man lägger ALLT ansvar på konsumenter utan att ta något politiskt ansvar, samtidigt som lösningen gör näst intill ingen praktisk nytta för klimatet. Vad vi behöver är ett samhälle som nyttjar färre resurser, vilket givetvis också inkluderar bilar. Ansvaret borde vara:
- Bättre stadsplanering
- Lokala samhällen där arbetstillfällen och vardagsbestyr finns inom radien för att gå/cykla.
- (uppdaterat) Fler billiga bostäder
- Bättre kollektivtrafik
- Bättre cykelinfrastruktur
- Effektivare transporter.
- Skifte till ett nytt cirkulärt ekonomiskt system.

Framförallt känns det som att vi behöver en folkrörelse som går ut på att konsumera mindre, äga färre saker, reparera, återanvända. En ekonomisk deflation. Men något sådant skulle aldrig premieras då just konsumtion är vad som stimulerar ekonomin. Det går emot syftet av vårt nuvarande ekonomiska modell. (som bygger på exploateringen av resurser, djur, natur, arbetare och konsumenters köpkraft) Samtidigt tycker jag att svenskar verkar vara helt oberörda med total avsaknad av solidaritet om att skapa en hållbar framtid. Vi klagar på saker som att vi inte får lov att grilla när det är grillförbud, eller att vi inte kan vattna eller fylla våra pooler när det är vattningsförbud xD (okej nu hårddrar jag det, men ni förstår) Det känns som att vi borde vara mycket mer högljudda och kräva ovanstående saker istället.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av _genki:

Det hade ju varit trevligare ifall Kina och väst såg över- och förbättrade arbetsförhållandena i koboltgruvorna snarare. Speciellt med tanke på att elbilar definitivt inte löser vår påverkan på klimatet.
https://youtu.be/XCECoZBZ5aU

Jag blir så frustrerad när vår nuvarande regering pratar om "elektrifiering" och elbilar enkom, och försöker intala människor att det är detta som bidrar till ett grönare samhälle. Det är verkligen högsta graden av "green washing" där man lägger ansvaret på konsumenter utan att ta något politiskt ansvar, samtidigt som det gör näst intill ingen nytta. Vad vi behöver är färre bilar överlag och ett samhälle som kräver färre resurser. Det riktiga ansvaret hos regeringen borde vara:
- Bättre stadsplanering
- Lokala samhällen där arbetstillfällen och vardagsbestyr finns inom radien för att gå/cykla.
- Bättre kollektivtrafik
- Bättre cykelinfrastruktur

Framförallt känns det som att vi behöver äga färre saker och konsumera mindre. Men det fungerar ju inte med vårt nuvarande ekonomiska system som bygger på att exploatera köpkraft hos konsumenter.

Jag håller med om stads planering. där jag bor(ängelholm/skåne) undrar jag att om vi haft lite bättre hyror, som är rimligare för någon med min inkomst.

Dvs inte såå hög, men jag kräver å andra sidan inte den superfina standard heller som många av dessa lägenheter har, där finns med lägre standard lite utanför men dom är sjukt eftertraktade och väntetiden är lång.

Många av mina bil bekymmer varit lösta, då Ängelholm är väldigt bra planerat för en som cyklar t.ex

Just nu bor jag 16km utanför vilket inte är långt, men jag vill inte cykla då det är antingen rally vägar eller över motorvägen.

Det är inte avpassat så väl för cyklister på det hållet om vi säger så.. iaf inte med dom som brukar vara ute på vägarna.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tur att Peking har typ samma klimat som Stockholm då

Om företaget är baserat i Guangdong (vilket namnet verkar antyda) är det dock rätt långt från Peking, och väldigt annorlunda klimat

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Framförallt känns det som att vi behöver en folkrörelse som går ut på att äga färre saker, konsumera mindre, deflation.

+1 på det här!

Den miljörörelse vi har idag är helt galen tycker jag.
Istället för att "leva som man lär" och uppmuntra till smarta lösningar som både du som konsument och planeten kan njuta av så är fokus på att låta och syns så mycket som möjligt i media och aktivt "victimblama" personer som gör fel utan att komma med seriösa alternativ.
(Sry för OT om det här nu räknas som politik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det hade ju varit trevligare ifall Kina och väst såg över- och förbättrade arbetsförhållandena i koboltgruvorna snarare. Speciellt med tanke på att elbilar definitivt inte löser vår påverkan på klimatet.
https://youtu.be/XCECoZBZ5aU

Jag blir så frustrerad när vår nuvarande regering pratar om "elektrifiering" och elbilar enkom, och försöker intala människor att det är detta som bidrar till ett grönare samhälle. Det är verkligen högsta graden av "green washing" där man lägger ansvaret på konsumenter utan att ta något politiskt ansvar, samtidigt som det gör näst intill ingen nytta. Vad vi behöver är färre bilar överlag och ett samhälle som kräver färre resurser. Det riktiga ansvaret hos regeringen borde vara:
- Bättre stadsplanering
- Lokala samhällen där arbetstillfällen och vardagsbestyr finns inom radien för att gå/cykla.
- Bättre kollektivtrafik
- Bättre cykelinfrastruktur

Framförallt känns det som att vi behöver äga färre saker och konsumera mindre. Men det fungerar ju inte med vårt nuvarande ekonomiska system som bygger på att exploatera köpkraft hos konsumenter.

Helt klart. Också jävligt less på precis samma sak.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag håller med om stads planering. där jag bor(ängelholm/skåne) undrar jag att om vi haft lite bättre hyror, som är rimligare för någon med min inkomst.

Dvs inte såå hög, men jag kräver å andra sidan inte den superfina standard heller som många av dessa lägenheter har, där finns med lägre standard lite utanför men dom är sjukt eftertraktade och väntetiden är lång.

Många av mina bil bekymmer varit lösta, då Ängelholm är väldigt bra planerat för en som cyklar t.ex

Just nu bor jag 16km utanför vilket inte är långt, men jag vill inte cykla då det är antingen rally vägar eller över motorvägen.

Det är inte avpassat så väl för cyklister på det hållet om vi säger så.. iaf inte med dom som brukar vara ute på vägarna.

Helt rätt, jag uppdaterade mitt inlägg med "fler, billiga bostäder". Det krävs så att människor har råd att leva bekväma liv utan att påverka miljön negativt. När det kommer till cykelinfrastruktur så är det så uppenbart att det handlar om lokalpolitik. Jag bor i Malmö, överlag är cykelinfrastrukturen fantastisk. Ska jag cykla till min mor som bor utanför Trelleborg, 45km . (Ja, det är långt, men jag ser det som transport/träning på samma gång, tar 2h ungefär). Jag har perfekt cykelväg helt avsides från biltrafik så länge det är Malmö Kommun. Så fort det går över till Vellinge kommun (rik kommun, många bilister) så försvinner cykelinfrastrukturen abrupt exakt där kommunskylten finns. När jag sedan kommer in till Trelleborgs kommun så har jag en superfin cykelväg igen, och sedan ansluts jag till sydkustleden, som också är väldigt fin. Det är liksom skrattretande hur Vellinges politiker bara "nä, vi lägger inte pengar på pöbeln som är korkade nog att inte köpa bil" xD

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Undra hur stor skillnad det är på svenska vs kinesiska mil 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Kinesiskt bolag? Liter inte på det för fem öre.

Skrivet av heddan:

Second that, skurknation

Vad man än tycker om Kina och dess företag är dom världsledande batteriteknik just nu, iaf till elbilar, sen forskas det på många ställen kring detta och med lite tur kommer deras dominans brytas inom en 10 års period.

Sen gällande kobolt så kommer det mer och mer batteri som är fria från detta (LFP batteri), nackdelen med dessa är att energitätheten är lägre, men även där utvecklas det och man lyckas öka energitätheten efter hand.

Framtiden (tror/hoppas jag) ligger i solid state batteri, som det ser ut nu planerar tillverkare att ha dom i bilar innan 2030.

Permalänk
Medlem

En del fina poänger där @_genki tyvärr tappade ju jobba hemifrån-revolutionen farten. Industrialiseringen tog kål på Bullerbyn och där är vi idag. Det verkar finnas ett svalt intresse för att återvända till det småskaliga, lantliga, lokala och förmodat hållbara livet.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Länder med kallt klimat är inte redo för elbilar än men ändå ska det prackas på oss. Hela konceptet känns väldigt omoget med ett enormt batteri som knappt går att felsöka eller laga om det blir minsta fel. Sen att bränder kan uppstå efter flera dagar gör en mörkrädd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Kinesiskt bolag? Liter inte på det för fem öre.

Varför inte? Sverige kunde inte göra något med Volvo fram tills att kineserna tog över. Jag hurrar för konkurrensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Varför inte? Sverige kunde inte göra något med Volvo fram tills att kineserna tog över. Jag hurrar för konkurrensen

Det är just därför det inte är rekommenderat att inte prata om några hemligheter i en ny Volvo. - https://bahnhof.se/2023/06/05/forskare-slar-larm-prata-inte-h...
Säger allt anser jag.
Sen alla humanitära problem samt att man vet att om ett företag verkar i Kina är det i starkt samröre med deras regering. Borde inte vara några oklarheter kring varför det inte borde få mer stöd.

Det borde istället vara att man får i speciallfall lista anledningarna till att man faktiskt SKULLE lita på något som kommer från Kina.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Det är just därför det inte är rekommenderat att inte prata om några hemligheter i en ny Volvo. - https://bahnhof.se/2023/06/05/forskare-slar-larm-prata-inte-h...
Säger allt anser jag.
Sen alla humanitära problem samt att man vet att om ett företag verkar i Kina är det i starkt samröre med deras regering. Borde inte vara några oklarheter kring varför det inte borde få mer stöd.

Det borde istället vara att man får i speciallfall lista anledningarna till att man faktiskt SKULLE lita på något som kommer från Kina.

Så vitt jag vet så finns det bevisligen bakdörrar i all tech och det är inte en konspiration längre att myndigheter spionerar på oss. Jag kommer inte avgöra ett lands humanitära index baserat på vad nyhetsankare från bonnier/schibstedt och cnn säger dessutom

Permalänk
Medlem

Fina artiklar det senaste, det uppskattas Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Supraledare? Så man måste först kyla batteriet med flytande kväve innan det kan klara låga temperaturer? Försökte hitta källan på pressreleasen där det enligt bästa viskleken måste blivit fel någonstans, men hittade bara likadana artiklar överallt. Deras egna sajt finns bara på Kinesiska. De menar inte rimligen supraledare utan kanske leker med ordet "supercharge" som blivit felöversatt på vägen, eller mer troligt att de inte har en aning om vad de skriver om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vellinge kommun (rik kommun, många bilister)...

Läste du i Sydsvenskan (lokaltidningen här nere) nyligen? De skrev om vattentillgång nu när det väntas bli torka under högsommar. Många Vellingebor blir ledsna i ögonen då, eftersom vattentrycket tydligen sjunker drastiskt, eftersom så många invånare måste fylla sina pooler och vattna sina gräsmattor...

Vellinge/Näset-bor: ni är otroliga.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

En del fina poänger där @_genki tyvärr tappade ju jobba hemifrån-revolutionen farten. Industrialiseringen tog kål på Bullerbyn och där är vi idag. Det verkar finnas ett svalt intresse för att återvända till det småskaliga, lantliga, lokala och förmodat hållbara livet.

Jag tror inte att man behöver titta bakåt för att nå ett hållbart liv. Utan det går att planera och bygga hållbara samhällen med fokus kring just kollektivtrafik. När jag tittar på många förorter och samhällen är många av dem uppbyggda kring 50-,60-talet, där man hade en enorm tilltro till att bilen var "framtiden" och att det skulle skapa bekvämlighet för människan. Dessa samhällen byggdes kring att enbart "bo" medans arbete, tjänster och kommers fanns i städerna. Bilen blev på så sätt lite av ett tvång för att sköta vardagens bestyr. Nu pratar jag inte om "livet på landet" utan snarare medelstora amerikansk-inspirerade förorter, som ligger i anslutning till städer.

Vad vi kan göra idag är att tänka att samhällen ska vara mer självförsörjande. Vad man bör skapa är ett centralt tågstation/busstorg, varav man bygger både lokaler och ett 3:e ställe (park, torg, ett ställe där folk kan umgås) i anslutning med dessa. Ifall man har bra kollektivtrafik, blir det också att man har mycket större rörelse i området, bygger man lokaler runtomkring kan samhället få ett enklare bageri, apotek, livsmedelshandel (ica/coop), take-away restaurang, ungdomsgård, krog etc. vilket i slutändan kommer att stimuleras av den större rörelsen från kollektivtrafiken. Det blir en samlingsplats för samhället. Lämpligtvis bör man också bygga arbetstillfällen i dessa tidigare bilburna förorter. Bygg ett äldreboende (bra jobbtillfällen, som dessutom kan köpa in mat/bröd/fikabröd från det lokala bageriet och den lokala restaurangen och stimulera den lokala kommersen), försöka locka företag dit, allt ifrån billiga moderna kontor som ligger i anslutning till kollektivtrafiken. Man kan även ha småindustri/tillverkning i orten. Helt plötsligt kan människor arbeta i orten, stimulera den lokala kommersen genom torget. Naturligt bygger man bort bilberoendet, och när man väl gör det så stimuleras den lokala ekonomin ännu mer. pendlar man till jobbet inne i staden, ja, då är chansen stor att man handlar lokalt i samhället på vägen hem. Kanske även tar med sig mat från restaurangen för bekvämlighetens skull.

Så här fungerar Japanska förorter, de har nästan alltid "mix-use" planering, där allting ifrån kommersiella lokaler, till småindustri finns inbakat i boendekvarteren. och det blir att man får småsamhällen i samhället. Dessutom går ofta brott ner, då det finns mer folk i rörelse. mer ögon som ser ifall något fuffens försiggår. Snarare än att folk sitter och ugglar i sina hus, för det finns inget annat att göra.

Vi kan ju nyttja effektiviteten vi lärt oss via industrialiseringen, men vi behöver inte göra samma misstag som man gjorde då.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC