Noctua presenterar nästa generations flaggskeppskylare

Permalänk
Melding Plague

Noctua presenterar nästa generations flaggskeppskylare

När SweClockers besöker kylartillverkarens brun-beiga montrar står det klart att nästa generations dubbelmacka NH-D15 bara är en fläkt bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med fulaste färgkombon på marknaden, men oftast dom bästa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Villhöver!

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Ryms den i mitt Ghost S1 tro?

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk

Att ingen verkar ha koll på NH-U12A. Mindre, bättre och billigare än D15.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Att ingen verkar ha koll på NH-U12A. Mindre, bättre och billigare än D15.

Det är väl dock en skarvning, mindre och billigare absolut, men bättre?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Har sett fler tester där den visar sig bättre. I SweC ligger den precis jämt med D15. Dock med en 8700K ska tilläggas.

https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ser ut som att de nya Noctua skruvmejslarna låg på bänken brevid Jonas.
Men syns lite dåligt. Oskärpa, dålig vinkel och framförallt den vita/beigea blev nästan kamouflerad i färgmättningen.

Syns bättre när gamernexus var på besök

WAN Show May 19, 2023
[1:14:52] LTTStore screwdriver Noctua edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har sett fler tester där den visar sig bättre. I SweC ligger den precis jämt med D15. Dock med en 8700K ska tilläggas.

https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...

Om jag kommer ihåg rätt från när den släpptes så var mycket av prestandan tack vara de nya bättre fläktarna med ny plast och bättre (mindre?) toleranser. Hoppas att de kan applicera denna tekniken lika bra på de nya 140mm fläktarna så att D15 blir bäst igen, för den har hakat efter lite jämfört med konkurrenterna vad jag har sett.

Permalänk

Vissa som mig köper dessa större kylare för ljudnivån skull. Vi vill kunna ha bra prestanda fast datorn ska vara väldigt tyst. När de pratar om att minsta avståndet mellan fenorna så tänker jag ökat luftmotstånd, undrar hur det påverkar ljudnivån?

Nå jag väntar in recensioner, jag ser dock olika kundgrupper. De som ska klocka "skiten" ur sin cpu och inte bryr sig om ljudnivån är som sagt en helt annan grupp än mig som funderar på samma kylare.

*edit*
Jag själv är osäker på ens vad jag skulle vilja ha för siffror.
Jag tänker mig ljudnivå vid 80% cpubelastning och 60 grader cpu. Men varför dessa siffror?
Ja, för jag just nu hittade på dem.
Men det jag framförallt värdesätter är väldigt tyst vid väldigt liten last. Typ när jag enbart surfar, skriver i Word etc.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vissa som mig köper dessa större kylare för ljudnivån skull. Vi vill kunna ha bra prestanda fast datorn ska vara väldigt tyst. När de pratar om att minsta avståndet mellan fenorna så tänker jag ökat luftmotstånd, undrar hur det påverkar ljudnivån?

Nå jag väntar in recensioner, jag ser dock olika kundgrupper. De som ska klocka "skiten" ur sin cpu och inte bryr sig om ljudnivån är som sagt en helt annan grupp än mig som funderar på samma kylare.

Man vill ha både och. Klocka skiten ur den samt knäpptyst.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Man vill ha både och. Klocka skiten ur den samt knäpptyst.

Kunna klocka den väldigt mycket och väldigt tyst vid nästan ingen belastning.
Det andra går inte om man ej har ett superdämpande chassi, fläktar som ej har uppfunnits ännu eller ens definition på knäpptyst inte precis är detta.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Knotvillage:

Har sett fler tester där den visar sig bättre. I SweC ligger den precis jämt med D15. Dock med en 8700K ska tilläggas.

https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...

Noctua själva listar dock NH-D15 som den kylare med högst kyleffekt.
https://noctua.at/en/noctua-standardised-performance-rating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Att ingen verkar ha koll på NH-U12A. Mindre, bättre och billigare än D15.

Edit: Oops detta var ett test för U12S, ignorera!

Den är inte bättre än D15. Titta på 198W testet här t.ex.

https://youtu.be/kgwuUupf1q8?t=724

Stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå jag väntar in recensioner, jag ser dock olika kundgrupper. De som ska klocka "skiten" ur sin cpu och inte bryr sig om ljudnivån är som sagt en helt annan grupp än mig som funderar på samma kylare.

Då bör du kolla på recensioner med noise normalized testing, där alla kylare exempelvis sätts till 40dBA. Gamers Nexus brukar ha såna, men vet att jag har sett det hos massa andra reviewers också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Att ingen verkar ha koll på NH-U12A. Mindre, bättre och billigare än D15.

Aschdå, är den billigare nu? När jag köpte min i början av året var den dryga hundringen dyrare än D15. Men jag är mycket nöjd, inte bara för att den har sexiga färger :P, den håller även tempen bra på 13700KF. 29-35 grader vid vanlig användning beroende på rumstemp, och härligt tyst som sig bör.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Att ingen verkar ha koll på NH-U12A. Mindre, bättre och billigare än D15.

Var är Noctua NH-U12A billigare än D15?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel i-7 8700K | Corsair Vengeance LPX Black 32 GB (3000MHz)| Asus ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING | EVGA Supernova G2 750W | Samsung SSD 860 EVO 1TB | Asus ROG PG278QR (165Hz) 1440p

Permalänk
Medlem

Ta mina pengar!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Kommer den i svart så...

Permalänk
Medlem

Ruggit nöjd med min NH-D15s.
Så lär inte köpa en ny på ett tag. Men denna ser jag fram emot att se tester på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Då bör du kolla på recensioner med noise normalized testing, där alla kylare exempelvis sätts till 40dBA. Gamers Nexus brukar ha såna, men vet att jag har sett det hos massa andra reviewers också.

Problemet där är dock att de bara testar vid ett db tal. Som i gn fall är för högt. Kylare som corsair a500 inte är helt värdelöst i hans tester för den kunde kyla men hade högt ljud även vid lägre belastning… vilket maskerades av att alla andra behövdes trycka upp i samma ljudnivå.
Scythe fuma 2 kom inte ens upp i hans normaliserade nivå på Max flås, en kylare som normalt hänger med precis bakom noctua u12a och tapar all form av effektivitet noise to performance över 900-1000 varv. Men för låg och andra kylare som aios kan inte tävla med de feta tornkylarna i pga av att de behöver en pump med som låter mer än fläktarna där nere.

Noise normalized behöver testas över flera olika noise för att vara någorlunda vettigt. För olika typer av kylare och olika märken presterar vilt olika mot varandra baserat på vad för baseline man sätter på ljudnivå.

Så tycker jag ändå sweclockers historiskt varit väldigt bra som testat i default pwm läge som ändå är runt där de flesta kör men även har med low noise adapter och fasta nivåer så man kan se om kylaren inte blir märkbart tystare av att sänka farten eller inte presterar bättre av att höja.
Ska man testa ett fall, så tycker jag det bör vara det fallet som de flesta ändå kör sina kylare i på en defualt fläktkurva över alla kylare. De som kört noise normalized så sätter man alla kylare i en fast ljudnivå som inte alltid motsvarar där kylaren faktiskt kommer arbeta i när du eller jag köper den sen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Om jag kommer ihåg rätt från när den släpptes så var mycket av prestandan tack vara de nya bättre fläktarna med ny plast och bättre (mindre?) toleranser. Hoppas att de kan applicera denna tekniken lika bra på de nya 140mm fläktarna så att D15 blir bäst igen, för den har hakat efter lite jämfört med konkurrenterna vad jag har sett.

Skulle inte tro det? Vilken luftkylare presterar bättre när ljudnivå är inräknat?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se prestandan på denna

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Ryms den i mitt Ghost S1 tro?

Det är bara att ta fram Dremeln, det tycker jag du kan unna dig!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Intressant, men skulle aldrig köpa en CPU-kylare från Noctua igen som inte är svart, då combon av silvrig metall och brunt är så vansinnigt fult. Så man måste vänta på att den här är klar, och sedan att deras ingenjörer sätter sig ner fem år för att se hur man kan göra den svart. Great

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Intressant, men skulle aldrig köpa en CPU-kylare från Noctua igen som inte är svart, då combon av silvrig metall och brunt är så vansinnigt fult. Så man måste vänta på att den här är klar, och sedan att deras ingenjörer sätter sig ner fem år för att se hur man kan göra den svart. Great

Vackraste som finns

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör fortfarande föregångaren NH-D14. Den är mer än tillräcklig för mig .

Överväger att ge den en uppdaterad fläkt nu efter 12-13 år 😁.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ojoj, vilken härlig kylare! Hoppas de blir klara med sin 140mm snarast, så att denna inte blir än mer försenad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Noctua själva listar dock NH-D15 som den kylare med högst kyleffekt.
https://noctua.at/en/noctua-standardised-performance-rating

Konstigt vore väl annars? Störst, bäst och dyrast. När jag köpte ny kylare var det egentligen ingenting som gjorde att D15 rankades högre än U12A, för mig. Möjligen marginellt lägre temperatur men också betydligt större och högre ljudnivå. Riktigt nöjd med min U12A Chromax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Problemet där är dock att de bara testar vid ett db tal. Som i gn fall är för högt. Kylare som corsair a500 inte är helt värdelöst i hans tester för den kunde kyla men hade högt ljud även vid lägre belastning… vilket maskerades av att alla andra behövdes trycka upp i samma ljudnivå.

De som kört noise normalized så sätter man alla kylare i en fast ljudnivå som inte alltid motsvarar där kylaren faktiskt kommer arbeta i när du eller jag köper den sen.

Instämmer. Jag förstår inte riktigt varför så många kylar-reviews krånglar till det med en massa sekundär information och går i cirklar runt just den info som man vill veta.

Dvs: när kylaren håller CPUn under max lämplig temperatur, hur mycket låter den då?