Samlingstråd - fästen till TV (diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av unsuspected:

Köpte precis ett Goobay 49732 väggfäste 37-70" till 65" som länkades tidigare i tråden.
Hade svårt att motivera iiglo som @Succinylkolin rekommenderade för 899kr då såg nästan identiskt ut.
Hade jag velat kasta mycket pengar eller om Goobay är värdelöst, skulle jag köpa detta Vogels Elite TVM 5405

Borde fungera utmärkt, återkom med intryck när det är monterat och klart. Fördelen med iigloo-fästet är delvis måtten, jag behövde ha ett så brett som möjligt (90 vs 60 cm här).

Permalänk
Medlem

Har ingen tv bänk att gömma One connect boxen till QN95B 75”. Boxen ska vara 33,2 mm tjock. Har också Apple TV 4k 2022 (31 mm tjock). Tänkte sätta dessa bakom TVn.
Finns det nåt vettigt väggfäste som inte bygger mer än så? Behöver ingen tiltfunktion eller nån arm. Det ska vara vesa 400x400 tydligen.

Om man ska fästa tvn hela vägen in mot väggen, är det bara Samsungs egna fäste som gäller då? (WMN-B50EB)

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har likt många andra sweclockers köpt en Samsung 55" QN95B till ett förmånligt pris och ska nu vägghänga den, premiär för att hänga upp en TV på väggen!

VESA-måtten på TVn är 400x300 och jag hade en tanke om att den ska ligga så nära väggen som möjligt. Var intresserad av tips tidigare i tråden om det här Jula extremt slimmat väggfäste 9mm men den har inte stöd för 400x300.
Som jag förstår det då krävs en adapter, men här blir jag lite förvirrad. Bygger en adapter ut mer än någon annan eller blir det 9mm + säg 3 mm för själva adaptern oavsett vilken man väljer? Och hur vet man vilken adapter man ska välja? Är inte helt säker på hur en adapter fungerar i praktiken.

Gör jag det svårare för mig än vad det behöver? Ska jag istället försöka hitta ett VESA-fäste med 400x300?

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Hej,
Jag har likt många andra sweclockers köpt en Samsung 55" QN95B till ett förmånligt pris och ska nu vägghänga den, premiär för att hänga upp en TV på väggen!

VESA-måtten på TVn är 400x300 och jag hade en tanke om att den ska ligga så nära väggen som möjligt. Var intresserad av tips tidigare i tråden om det här Jula extremt slimmat väggfäste 9mm men den har inte stöd för 400x300.
Som jag förstår det då krävs en adapter, men här blir jag lite förvirrad. Bygger en adapter ut mer än någon annan eller blir det 9mm + säg 3 mm för själva adaptern oavsett vilken man väljer? Och hur vet man vilken adapter man ska välja? Är inte helt säker på hur en adapter fungerar i praktiken.

Gör jag det svårare för mig än vad det behöver? Ska jag istället försöka hitta ett VESA-fäste med 400x300?

Har inte sett detta fäste, verkar ju väldigt vettigt. 9mm är tillräckligt nära väggen som Samsungs egna som bygger 7,5mm. Blir nog ett köp.

Detta väggfäste klarar ju 300x300 och 400x400 så då funkar det också med din 55” som har 400x300.. skruvarna för tvn placeras i de lodräta skenorna med 300 mm avstånd bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

Har inte sett detta fäste, verkar ju väldigt vettigt. 9mm är tillräckligt nära väggen som Samsungs egna som bygger 7,5mm. Blir nog ett köp.

Detta väggfäste klarar ju 300x300 och 400x400 så då funkar det också med din 55” som har 400x300.. skruvarna för tvn placeras i de lodräta skenorna med 300 mm avstånd bara.

Aha, tack för klargörande. Då var det bara jag som var helt oförstående till hur VESA-måtten fungerar. KANON! Och kul att du också fick ett bra tips till din efterfrågan. (Obs då alltså att fästet ovan inte är så vettigt om du ändå tänker sätta boxen bakom TVn men det har du helt klart koll på )

Jag som total novis tänker att om du sätter allting bakom TVn så kommer det löpa ett gäng kablar mellan enheter som kopplas till one connect box och strömföring för one connect box samt ATV. Du skulle kunna "gömma" one connect box i en flätad korg eller dyl i tex ett hörn?

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter att blotta min totala okunskap här, i hopp om att dels få svar men även för att andra riktigt okunniga som mig ska slippa skämma ut sig.

Nu har jag köpt följande väggfäste från Jula och i manualen (sida 6) så anges sex olika förslag på distanser. Behöver man installera distanserna? Och om ja, hur vet jag vilka jag ska välja?

Har försökt läsa manual för min TV också sida 3, men det blev jag inte klokare av (hänvisar mest till Quick Guide som jag inte tyckte hjälpte mig heller.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Jag fortsätter att blotta min totala okunskap här, i hopp om att dels få svar men även för att andra riktigt okunniga som mig ska slippa skämma ut sig.

Nu har jag köpt följande väggfäste från Jula och i manualen (sida 6) så anges sex olika förslag på distanser. Behöver man installera distanserna? Och om ja, hur vet jag vilka jag ska välja?

Har försökt läsa manual för min TV också sida 3, men det blev jag inte klokare av (hänvisar mest till Quick Guide som jag inte tyckte hjälpte mig heller.

Så länge skenorna gör rätt kontakt och du får plats med kablar och annat bakom enheten som du vill behövs det kanske inte distanser alls, allt beror på din specifika tv-modell och andra krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så länge skenorna gör rätt kontakt och du får plats med kablar och annat bakom enheten som du vill behövs det kanske inte distanser alls, allt beror på din specifika tv-modell och andra krav

Toppen, tack. Jag var rädd att distanserna skulle ha någon typ av funktion för att skydda TVn eller dyl, men då kör jag på utan distanser.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skruvarna är för långa på Julas fäste, jag fick kapa dom så att dom var typ 8 mm långa för att funka med QN95B. Man kan ju lägga distanser emellan men då kommer TVn mycket längre ut från väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

Skruvarna är för långa på Julas fäste, jag fick kapa dom så att dom var typ 8 mm långa för att funka med QN95B. Man kan ju lägga distanser emellan men då kommer TVn mycket längre ut från väggen

Jag märkte detsamma men tänkte inte på att man kunde kapa skruvarna, så nu sitter den med dubbla distanser. Får bli att plocka ner TVn och såga skruvarna. Bra tips!

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

Skruvarna är för långa på Julas fäste, jag fick kapa dom så att dom var typ 8 mm långa för att funka med QN95B. Man kan ju lägga distanser emellan men då kommer TVn mycket längre ut från väggen

Intressant, hade inte det problemet med min lg c2 men det kan ju vara så att invändiga gängorna är olika djupa beroende på vilken tv man har.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Har alltid haft problem med väggfästen till Samsung tv. Samsung är fula och vill man ska köpa deras egna väggfästen. Hade problem att hitta skruvar till min förra Samsung tv då jag köpte ett annat märke på väggfästet och inga skruvar passade som följde med. Har en LG idag och hade inga problem med skruvarna som medföljde väggfästet jag köpte av annat märke inte passade.

Permalänk

Har nu köpt en LG 65" C3 och kan tänka mig att mest estetiskt är att ha den på vägg(installation med vägghängd bestå tv-bänk mm kommer monteras samtidigt i betongväggen), har då också sett att i denna tråd pratas det om fästet från Jula för närmast-vägg-installation(tipsa mig gärna om ännu grundare fäste finns eller "bättre") men läser att vesa fästet som C3 har (200x300) inte står på Julas produktinfo, men det kanske fungerar ändå ?

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Har nu köpt en LG 65" C3 och kan tänka mig att mest estetiskt är att ha den på vägg(installation med vägghängd bestå tv-bänk mm kommer monteras samtidigt i betongväggen), har då också sett att i denna tråd pratas det om fästet från Jula för närmast-vägg-installation(tipsa mig gärna om ännu grundare fäste finns eller "bättre") men läser att vesa fästet som C3 har (200x300) inte står på Julas produktinfo, men det kanske fungerar ändå ?

Jag tror du har ditt svar här:

Skrivet av Klubban:

Har inte sett detta fäste, verkar ju väldigt vettigt. 9mm är tillräckligt nära väggen som Samsungs egna som bygger 7,5mm. Blir nog ett köp.

Detta väggfäste klarar ju 300x300 och 400x400 så då funkar det också med din 55” som har 400x300.. skruvarna för tvn placeras i de lodräta skenorna med 300 mm avstånd bara.

Permalänk
Medlem

Blir inte riktigt klok på vilka skruvar man ska ha till väggfästet till Samsung QN95B 75". Menar inte själva väggfästet, utan fästet till TVn som man sedan hänger på väggen. Ser ut och vara ena korta skruvar när man kollar hålen. Någon som vet?

Edit: Såg något inlägg här ovan om att man kapa skruvarna, tänkte jag inte ens på. Då lär jag kunna använda någon utav de längre som följer med fästet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Blir inte riktigt klok på vilka skruvar man ska ha till väggfästet till Samsung QN95B 75". Menar inte själva väggfästet, utan fästet till TVn som man sedan hänger på väggen. Ser ut och vara ena korta skruvar när man kollar hålen. Någon som vet?

Edit: Såg något inlägg här ovan om att man kapa skruvarna, tänkte jag inte ens på. Då lär jag kunna använda någon utav de längre som följer med fästet.

Samsung är dryga när det gäller skruvhålen på tv då dom vill att man ska köpa deras egna väggfästen. Oftast passar inga skruvar från andra märken. Jag hade samma problem förra gången jag hade en as Samsung tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Någon som hittat någon vettig gasarm som passar till LG OLED 42C2 och kan ge tips? Alternativt ett vettigt väggfäste som går att dra ut/höja/sänka?

Hittade du en passande gasarm till din 42C2? Någon annan som har tips? Har höj och sänkbart skrivbord så kan tyvärr inte fästa skärmen på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanna:

Hittade du en passande gasarm till din 42C2? Någon annan som har tips? Har höj och sänkbart skrivbord så kan tyvärr inte fästa skärmen på väggen.

Jag skippade faktiskt arm då jag tyckte att mittpunkten på skärmen fungerade väldigt bra med ögonhöjden.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av unsuspected:

Köpte precis ett Goobay 49732 väggfäste 37-70" till 65" som länkades tidigare i tråden.
Hade svårt att motivera iiglo som @Succinylkolin rekommenderade för 899kr då såg nästan identiskt ut.
Hade jag velat kasta mycket pengar eller om Goobay är värdelöst, skulle jag köpa detta Vogels Elite TVM 5405

Jag antar att denna fungerar på en 77C3? vikten ligger på ca 23kg.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Jag antar att denna fungerar på en 77C3? vikten ligger på ca 23kg.

Borde göra det om fästpunkterna passar?

Min TV hänger kvar och fästet känns stabilt även om skruvarna för att sätta fast TV:n på skenorna var lite svåra att komma åt, satt väldigt långt in. Kanske gjorde något fel vid monteringen men den sitter uppe stadigt.
Är nöjd med fästet speciellt med tanke på priset och att jag inte behöver ha TV:n så nära väggen som möjligt, annars hade jag köpt Julas. Hittade nu även detta Fäste som verkar vettigt om man vill/behöver luta TV:n.

Har svårt att motivera ett dyrare fäste bara för att det ska kännas bättre.

Permalänk
Medlem

Vi har en Philips 65OLED707 65" som vi tänkt sätta upp. Har någon tips på utdragbart väggfäste men som i övrigt inte är rörbart? Den får absolut vara rörbar men tänker att den bara blir onödigt dyr då vi inte kommer använda oss av det.

Permalänk
Medlem

Hej! Nyss köpt ett väggfäste till min nya TV som är på ingång. En Samsung S90C 77"

Väggfästet jag köpt är "Nikabe Ledat väggfäste 37–80" ( https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/tv-... )

Det står att fästet ska klara av en TV på upp till 45kg medans min TV "endast" väger 35kg men jag är ändå lite osäker på om det räcker att endast ha 10kg "tillgodo" när man har TV:n utsträckt långt ifrån väggen.

Gör jag rätt i att vara orolig eller hur ska man se de?

Jag menar om de skriver max 45kg så måste väl det innebära att den kan bära mycket mer än det när den är utsträckt? Rädd över att den klarar 45kg när man har den dikt till väggen men det är ju hål i huvudet om de tänker så med ett sådant fäste..

Vad tror ni?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Hej! Nyss köpt ett väggfäste till min nya TV som är på ingång. En Samsung S90C 77"

Väggfästet jag köpt är "Nikabe Ledat väggfäste 37–80" ( https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/tv-... )

Det står att fästet ska klara av en TV på upp till 45kg medans min TV "endast" väger 35kg men jag är ändå lite osäker på om det räcker att endast ha 10kg "tillgodo" när man har TV:n utsträckt långt ifrån väggen.

Gör jag rätt i att vara orolig eller hur ska man se de?

Jag menar om de skriver max 45kg så måste väl det innebära att den kan bära mycket mer än det när den är utsträckt? Rädd över att den klarar 45kg när man har den dikt till väggen men det är ju hål i huvudet om de tänker så med ett sådant fäste..

Vad tror ni?

Tror det mer handlar om infästningen i väggen än själva armens tålighet när du har den längst ute, hävarmen blir inte nådig

Spontan skulle jag montera armen på väggen och prova att hänga i den när den är utfälld. Klarar den inte dubbla sin vikt en gång skulle jag inte lita på den över tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror det mer handlar om infästningen i väggen än själva armens tålighet när du har den längst ute, hävarmen blir inte nådig

Spontan skulle jag montera armen på väggen och prova att hänga i den när den är utfälld. Klarar den inte dubbla sin vikt en gång skulle jag inte lita på den över tid

Enligt anvisningarna ska det räcka med 3 stycken rätt bastanta skruvar rakt under varann i en träregel så det tänkte jag köra på och sedan 2 Molly pluggar på sidorna. Måste väl gå bra?

Ja det kanske man skulle prövat, får hitta någon annan som gör det bara

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Enligt anvisningarna ska det räcka med 3 stycken rätt bastanta skruvar rakt under varann i en träregel så det tänkte jag köra på och sedan 2 Molly pluggar på sidorna. Måste väl gå bra?

Ja det kanske man skulle prövat, får hitta någon annan som gör det bara

Övre halvan av fästet är det som ’drar ut’ från väggen med hävarmen, så jag skulle fokusera där

Är det singelgips så håller väl en molly kanske 20-30kg, men hävarm och annat så blir det inte lika mycket. En lång skruv i mjukt trä ska ju klara hundratals kilo däremot (se video)

Jag tror det bör räcka alldeles utmärkt om du har en bra regel på bra ställe. Regeln bör ju sitta ganska centrerat på fästet också (helst inte på ena kanten iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Övre halvan av fästet är det som ’drar ut’ från väggen med hävarmen, så jag skulle fokusera där

Är det singelgips så håller väl en molly kanske 20-30kg, men hävarm och annat så blir det inte lika mycket. En lång skruv i mjukt trä ska ju klara hundratals kilo däremot (se video)

Jag tror det bör räcka alldeles utmärkt om du har en bra regel på bra ställe. Regeln bör ju sitta ganska centrerat på fästet också (helst inte på ena kanten iaf)

https://www.youtube.com/watch?v=_Vj3i2SurdU

Intressant video. Det känns ju som att skruven överst bör klara av rätt mycket mer än 45kg baserat på videon du länkade haha men frågan är hur hög lasten blir när TV:n är längst ut, har inte tillräckligt med kunskaper för att räkna ut det dessvärre

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Intressant video. Det känns ju som att skruven överst bör klara av rätt mycket mer än 45kg baserat på videon du länkade haha men frågan är hur hög lasten blir när TV:n är längst ut, har inte tillräckligt med kunskaper för att räkna ut det dessvärre

Om vikten är en meter från väggen så blir ’dragkraften’ ut från väggen:
(45Kg*1m)/0.3m ~ 150Kg

(Antar här att fästets övre hål är 30cm från nedre kant)

Sen tillkommer också vikten som drar nedåt i skruvarna, friktionen mot väggytan, …

Sen så fördelas ju kraften per skruv, så inte så illa för varje enskild

Men om fibrerna börjar ge med sig så tappar ju konstruktionen styrka över tid, därför jag skulle överbelasta (med rimlighet) i början för att se att inget händer alls

Permalänk
Medlem

25mm vägg. Kan ej höra några reglar men det borde finnas...

Enkel gips 12-13mm
Spånskiva bakom 12-13mm

Grov träskruv och förrborra?
Mollyexpander för dubbelgips?

Vad säger experterna?

Skall gärna hålla för 25kg 65" och kunna vinkla ut måttligt från väggen emellanåt.

Sitter ett fäste som föregående ägarna lämnade kvar, inte kollat hur det sitter i väggen men skruvarna har 6-kantsskalle vilket talar för farmarskruv.

Försvagas väggen av upprepade monteringar? Dvs är det smartare att använda fästet som sitter istället? Det är ett Deltaco ARM 515 som skall klara 40kg 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

25mm vägg. Kan ej höra några reglar men det borde finnas...

Enkel gips 12-13mm
Spånskiva bakom 12-13mm

Grov träskruv och förrborra?
Mollyexpander för dubbelgips?

Vad säger experterna?

Skall gärna hålla för 25kg 65" och kunna vinkla ut måttligt från väggen emellanåt.

Sitter ett fäste som föregående ägarna lämnade kvar, inte kollat hur det sitter i väggen men skruvarna har 6-kantsskalle vilket talar för farmarskruv.

Försvagas väggen av upprepade monteringar? Dvs är det smartare att använda fästet som sitter istället? Det är ett Deltaco ARM 515 som skall klara 40kg 👍

Spontant så tror jag spånskiva håller mer än tillräckligt med vanlig träskruv, är det däremot dubbelgips så känns molly-expander bättre

Så länge du inte är för nära gamla skruvhål så tror jag inte det ska påverka för mycket

Det viktiga med en arm är att tänka på hur lång den är som kraftigt påverkar hur mycket hävarm som väggen utsätts för, men det bör inte vara ett problem så länge du monterar lite starkare än du tror dig behöva

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spontant så tror jag spånskiva håller mer än tillräckligt med vanlig träskruv, är det däremot dubbelgips så känns molly-expander bättre

Så länge du inte är för nära gamla skruvhål så tror jag inte det ska påverka för mycket

Det viktiga med en arm är att tänka på hur lång den är som kraftigt påverkar hur mycket hävarm som väggen utsätts för, men det bör inte vara ett problem så länge du monterar lite starkare än du tror dig behöva

Tack, lite skraj då man ej vet hur gamla fästet sitter monterat eller hur gammalt det är. Väggen är dessutom troligen ~15-20 år.

Får se var det slutar, kanske bara blir en fot som går att rotera.