Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Varför skulle höger fram vara dåligt om man vill ladda hos Tesla? Höger fram och vänster bak är väl så kompatibelt det kan bli?

Problemet är att det inte är längst fram på Taycan.

Hade intaget varit längst fram till i högra hörnet, precis vid sidan av höger framlykta, så hade troligen kabeln på Tesla SuC räckt, precis som du tänker dig.

Nu är det ca. en meter bak, strax framför höger backspegel, och då räcker oftast inte kabeln på SuC (och kan ibland även bli tight för vissa andra snabbladdare).

Inget bra ställe alls IMO. Sämst möjliga placering.

Iofs. allra sämst vore att ha laddintaget mitt på passagerardörrarna, men det har jag aldrig sett på någon elbil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Max laddeffekt är inte super men den är inte så viktig som många gör den för det är ju under ganska kort tid den faktiskt laddar med sådana hastigheter. Det är ju därför biltidningarna börjat redovisa laddkurvor istället.

Skrivet av Blomman90:

Vad menar du ens? Försöker du göra till en sport att välja ut så fördelaktiga fakta som möjligt för att stödja din världsbild??
En M60 har 601 HK och gör 0-100 på 3,8s.
En Taycan GTS har 598 HK och gör 0-100 på 3,7s. Men den är då alltså inte jämförbar med BMWn för den har ju faktiskt 3(!) hästar mindre (fastän den är rappare till 100)?? En Taycan Turbo har 680 hästar och är som sagt rejält mycket rappare med sina 3,2s för 0-100. Så att säga att man måste ha en Turbo för att få bättre prestanda än en M60 är ju bara helt löjlig verklighetsomskrivning! Cherrypicking i sin värsta form!

Om något kan man snarare argumentera för att Taycan 4S, som gör 0-100 0,2 sekunder långsammare också kan anses vara jämförbar, och då med nästan exakt samma listpris.

Absolut är laddkurvan också av högsta intresse. Men en högre startpunkt (framförallt en 65 KW högre startpunkt) räcker en ganska lång väg. Sedan är ju Taycan och Audi kända för att hålla en riktigt hög laddkurva, medan i vart fall i4:an (som verkar ha samma elsystem som i5:an - i vart fall om man går på specsen) inte ha en fullt så god laddkurva, i vart fall om man ska tro ViBilägares provkörning. Så på en riktig långkörning så hade nog Taycanen slagit BMWn med hästlängder.

I tillägg till ovan så hittade jag ett Norskt laddtest. I det testet så laddade en Taycan 4-80% på dryga 20 minuter.
Samtidigt laddade en i4:a M50 8-80% på nästan 34 minuter. Då har Taycanen dessutom ett aningen större batteri. Så med lite snabb överslagsräkning så snittade Taycanen dryga 190 kW/h medan i4:an låg på lite under 100 kW/h. Det är en avsevärd skillnad där Taycanen alltså är nästan dubbelt så snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ahh okej. Jag visste att de var snåla med längd på kabeln men jag trodde inte det var så snålt.

Vad kör du för elbil och var brukar du snabbladda? Du har aldrig testat att ladda på Teslas SuC?

Jo, Teslas kablar är extremt korta. De är inte byggda för att fungera med alla elbilar, utan har byggts för att hålla nere energiförluster genom att ha så korta kablar som behövs för att just endast ladda Teslas egna bilar.

Det är en efterhandslösning att de via mjukvara öppnat upp Tesla SuC för alla typer av elbilar. Tyvärr, för jag skulle önskat att de innan de öppnade upp för alla, hade passat på att byta ut kablarna till längre diton.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

En Taycan GTS är snabbare än I5 (3,7s), Taycan 4S något långsammare (4,0s). Men en Taycan Turbo, som du jämför med, är betydligt snabbare (3,2s - 0,6 sekunder är mycket när man är nere på låga 3:or). Vidare så laddar Taycan i max 270 KW, medan BMWn ligger på 205. Jag antar att det främst är sådana saker som får den "helt nya" I5:an att kännas lite gammal redan innan den släpps. I vart fall för prislappen runt 1,5 miljon med lite utrustning...

Även kombiversionen av Taycan är väldigt kompromissad jämfört med en vanlig kombi som V90, E-klass och i5 Touring. Så svårt att jämföra så där rakt av. Taycan är även dyrare om man börjar lägga på en hel del utrustning.

Så skulle säga att det är lite olika typer av bilar för olika målgrupper.

Ser styrkor och svagheter med bägge bilar, och kan tänka mig bägge två (givet beroende på prisutveckling och skattenivåer), även om jag sjävklart inte provkört eller sett nya i5 ännu.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Även kombiversionen av Taycan är väldigt kompromissad jämfört med en vanlig kombi som V90, E-klass och i5 Touring. Så svårt att jämföra så där rakt av. Taycan är även dyrare om man börjar lägga på en hel del utrustning.

Så skulle säga att det är lite olika typer av bilar för olika målgrupper.

Ser styrkor och svagheter med bägge bilar, och kan tänka mig bägge två (givet beroende på prisutveckling och skattenivåer), även om jag sjävklart inte provkört eller sett nya i5 ännu.

Taycan är ju i grunden mer något i stil med BMW 6 eller 8-serie Gran Coupé karossmässigt. Dessa fanns/finns inte som "kombi", men det är ju liknande typ av kaross, men Mercedes CLS Shooting Brake (som väl dock inte finns iaf än av den senaste) är ju samma sorts koncept. Och givetvis Porsches egen Panamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Att Toyota skulle kursa är ingen större risk, dom är fortfarande överlägsna ledare i antalet sålda fordon.
Dock kan deras ledning krympa och dom kan även få lämna över ledartröjan om dom fortsätter tjura och inte hakar på el-trenden innan den brett ut sig mer över världen.

Det stora problemet för Toyota, även om de är den absolut största biltillverkaren i världen, är att de på sikt kan riskera att tappa i volym på världens tre största bilmarknader som snabbt går mot elektrifiering; Kina, USA och Europa.

Då kommer Toyota att så småningom behöva släppa högmarginal/premium-marknaden (även om Toyota nog aldrig varit premium), och istället satsa på resten av den fattigare världen där fossila bilar fortfarande är det stora ett bra tag till. Där kommer Toyota dock får problemet, när de skall bli ännu mer budget och pressas ännu mer på priserna, att de kan får ökad konkurrens från kinesiska pure-players som bättre kan konkurrera på lågpris.

Situationen blir lite som Sony; de var stora på mobiltelefoner en gång i tiden, men när de slutade att innovera med själva tekniken (köpte till slut upp kretsar och mjukvara som alla andra), så klarade de inte av konkurrensen. På premiumsidan så tog Apple och Samsung greppet (som gör en stor del av teknikstacken och halvledarna själva), och på lågprissidan så kunde de inte konkurrera med alla kinesiska tillverkare som gör mobiltelefoner med rakbladstunna vinstmarginaler.

Tror dock inte heller att Toyota kommer gå i konkurs, men däremot så tror jag att de om ca 10 år halkat ner ett antal platser på listan, och är då inte längre #1 i världen på att tillverka personbilar.

Gissar på att de då tappat såpass mycket marknadsandelar att de hoppat ner till #5 eller runt där någonstans. Men det är självklart bara en gissning. Vi får se!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Taycan är ju i grunden mer något i stil med BMW 6 eller 8-serie Gran Coupé karossmässigt. Dessa fanns/finns inte som "kombi", men det är ju liknande typ av kaross, men Mercedes CLS Shooting Brake (som väl dock inte finns iaf än av den senaste) är ju samma sorts koncept. Och givetvis Porsches egen Panamera.

Var själv lite inne på en Taycan Sport Turismo ett tag, men precis som du är inne på så blir det ändå inte lika praktiskt eller jämförbart som en riktig kombi som tex. V90, Passat, E-klass eller i5 Touring.

Så min poäng är att det inte går helt att jämföra Tyacan där rakt av med vanliga kombi. Den är, precis som du är inne på ovan med dina exempel, i grunden avsedd att vara en lite annan typ av bil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

I tillägg till ovan så hittade jag ett Norskt laddtest. I det testet så laddade en Taycan 4-80% på dryga 20 minuter.
Samtidigt laddade en i4:a M50 8-80% på nästan 34 minuter. Då har Taycanen dessutom ett aningen större batteri. Så med lite snabb överslagsräkning så snittade Taycanen dryga 190 kW/h medan i4:an låg på lite under 100 kW/h. Det är en avsevärd skillnad där Taycanen alltså är nästan dubbelt så snabb.

Det du skriver stämmer ju in med det @snajk skrev.
Max är inte så viktigt utan laddningsnivå överlag som är viktigare.
De flesta videos med Björn Nyland visar ju att det är knappt möjligt att komma upp i maxeffekt. Antingen för kallt, fel intervall av av SOC osv.

Nu snabbladdare jag väldigt sällan och det är på semestern så för min del är det strunt samma. Det jag vill se är ett bättre kösystem och allra helst slippa köa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det är fortfarande samma verklighetsfrånvända tjabbel från dem även fast de kickade VDn för bara några månader sedan. Helknepigt. Det är som att de med flit inte vill fatta att de största bilmarknaderna alla satt ett utgångsdatum på cancermotorer (och ge oss ett par stekheta somrar till med tork- och regn-katastrofer så kommer detta datum säkert att börja kortas ned steg för steg.)

De är verkligen som strutsen som trycker skallen i sanden när det kommer till elbilar, de förefaller omedvetna om att ju mer de stretar emot desto mer skadar de sig själva; kineserna och Tesla framför allt väntar definitivt inte på dem, och det gör inte de flesta andra av de västerländska tillverkarna heller (Ford och GM är dock lite sega i starten, och Stellantis gråter väldigt mycket krokodiltårar, men gör iallafall vissa tillstymmelser till självförändring.)

Under tiden Toyota motvilligt tagit sig att släppa en enda elbil (som de f.ö. knappt tillverkar, och är medvetet gjort lika snygg som deras Mirai - loooool), så hinner motståndarna ut med både en och två generationer av ett helt sortiment modeller. Som Tesla demonstrerat så man får inte bra lönsamhet att bygga elbilar om man gör på samma sätt som med cancerbilstillverkning. Det krävs nya, mer radikala grepp, men de kunskaperna lär man sig inte genom att sitta på händerna som Toyota gör. Det kommer att börja straffa sig under de kommande åren, och särskilt efter 2025, då i princip varje elbil som säljs INTE är en Toyota, och då elbilarna tar bara större och större tuggor av bilmarknaden för varje år som går.

Du tror verkligen att de inte gör något och har en form av plan?

Nu slängs det ihop elbilar till höger och vänster.
Med lite eftertanke kanske bränsleceller varit betydligt smartare.
70 mils räckvidd, 5 min tankning och ingen räckvidsångest, inga laddstolpar överallt.
Till skillnad från el kan vätgas lagras.

BMW tog förnuftet till fånga och återstartade bränslecellsprogrammet.

[youtube]https://www.nyteknik.se/bransleceller-topp-vatgas/bmw-om-vatg...[/youube]

När det gäller utsläppen från "cancermotorer" har toyota presterat mer än de flesta tillverkare de senaste 25 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nu slängs det ihop elbilar till höger och vänster.
Med lite eftertanke kanske bränsleceller varit betydligt smartare.

Nej, vätgas tror jag både är tekniskt såväl som ekonomiskt högst olämpligt för personbilar.

Känns också som de flesta, förutom kanske japanska, biltillverkare har gjort samma analys och kommit till samma slutsats som jag att det kommer vara BEV som gäller för personbilar.

Skrivet av SUMITOMO:

70 mils räckvidd, 5 min tankning och ingen räckvidsångest, inga laddstolpar överallt.
Till skillnad från el kan vätgas lagras.

Vätgas under tryck är, tvärt emot vad du säger, ganska tekniskt svårt och dyrt att lagra i bilar.

El kan lagras. Det kallas batterier.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

I tillägg till ovan så hittade jag ett Norskt laddtest. I det testet så laddade en Taycan 4-80% på dryga 20 minuter.
Samtidigt laddade en i4:a M50 8-80% på nästan 34 minuter. Då har Taycanen dessutom ett aningen större batteri. Så med lite snabb överslagsräkning så snittade Taycanen dryga 190 kW/h medan i4:an låg på lite under 100 kW/h. Det är en avsevärd skillnad där Taycanen alltså är nästan dubbelt så snabb.

Jovars, snabbt, men hur tror du batterierna mår av det?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Blomman90:

Så med lite snabb överslagsräkning så snittade Taycanen dryga 190 kW/h medan i4:an låg på lite under 100 kW/h.

Kilowatt (kW) är en enhet för effekt. Energi anges typiskt i kilowattimmar (kWh). 1 kWh = 1 kW × 1 h. Laddningseffekt kan anges i kW eller kWh/h (vilket är samma sak; notera att ”h:na tar ut varandra”), men aldrig i ”kW/h”.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, vätgas tror jag både är tekniskt såväl som ekonomiskt högst olämpligt för personbilar.

Känns också som de flesta, förutom kanske japanska, biltillverkare har gjort samma analys och kommit till samma slutsats som jag att det kommer vara BEV som gäller för personbilar.

Vätgas under tryck är, tvärt emot vad du säger, ganska tekniskt svårt och dyrt att lagra i bilar.

El kan lagras. Det kallas batterier.

Menar naturligtvis inte lagring i bilen utan lagring vid tankställe.
Man kan framställa vätgasen när det är effektöverskott.

Det har redan konstaterats att om hela världens (inte bara Sveriges) bilpark skulle bytas till elbilar
skulle varken råmaterial eller elnät räcka till.

Hade Toyota och Hyundai mfl. fått serieproducera bränslecellsbilar hade de förmodligen inte kostat mer än en normal elbil.
Att uppföra vätgasstationer i ett antal städer skulle förmodligen gå fortare än utbyggnaden av laddstolpar.

Är helt övertygad om att elbilar inte är framtidens enda lösning för bilar.
Tror att det kommer vara elbilar och bränslecellsbilar fördelade motsvarande bensin/diesel tidigare.
Men det kommer säkert ta 10-15år till då all energi i dagsläget läggs på elbilar.

Det pågår experiment att köra dieselmotorer på en 90% inblandning av vätgas vilket sänker utsläppen med med 86%.
Porsche testar att köra V8 på vätgas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Menar naturligtvis inte lagring i bilen utan lagring vid tankställe.
Man kan framställa vätgasen när det är effektöverskott.

Det har redan konstaterats att om hela världens (inte bara Sveriges) bilpark skulle bytas till elbilar
skulle varken råmaterial eller elnät räcka till.

Hade Toyota och Hyundai mfl. fått serieproducera bränslecellsbilar hade de förmodligen inte kostat mer än en normal elbil.
Att uppföra vätgasstationer i ett antal städer skulle förmodligen gå fortare än utbyggnaden av laddstolpar.

Är helt övertygad om att elbilar inte är framtidens enda lösning för bilar.
Tror att det kommer vara elbilar och bränslecellsbilar fördelade motsvarande bensin/diesel tidigare.
Men det kommer säkert ta 10-15år till då all energi i dagsläget läggs på elbilar.

Du menar så här t.ex.?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/...

Finns idag många laddstationer som kör med batterilagring för att få en stabilare och jämnare effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du menar så här t.ex.?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/...

Finns idag många laddstationer som kör med batterilagring för att få en stabilare och jämnare effekt.

Ja det är en variant, en annan är att återanvända elbilsbatterier i en batteripark.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Du tror verkligen att de inte gör något och har en form av plan?

Nej det tror jag inte, jag vet att de har en plan, men den är karaktäriserad av alldeles för lite, alldeles för sent. Elbilar säljer mer och mer för varje år, men Toyota säljer i princip inga elbilar. De slåss med andra ord på en krympande marknad. De vill heller inte göra elbilar, de är skitsura som tjuriga tonåringar över att behöva tillverka dem, det framgår med högönsklig tydlighet varje gång de uttalar sig offentligt i frågan.

Sådant bäddar inte för ett bra engagemang från företagsledningens sida, eller tillräckligt med resurser dedikerade för att göra någon större skillnad i företagets generella inriktning.

VW å andra sidan tog citronerna från dieselgate och gjorde citronlimonad, och nu är de en av de största elbilstillverkarna i världen. Som med sportprestationer, så allt har med motivationen att göra.

Citat:

Med lite eftertanke kanske bränsleceller varit betydligt smartare.

Inte alls. Bränsleceller i vägfordon är bara ett enda stort skämt, det enda skämtet som är ännu större är cancermotorer drivna med vätgas. Bränslekostnaden blir extremt hög, samtidigt som räckvidden blir extremt låg.

Citat:

BMW tog förnuftet till fånga och återstartade bränslecellsprogrammet.

lol Det är bara pengar rätt i sjön. Finns noll chans att bränslecellsfordon blir något i framtiden, det finns inget distributionsnät för vätgas och kommer aldrig att byggas något heller. Det skulle kosta miljarder, och till vilken nytta? Vi har redan ett elnät för distribution av el för att ladda batterielektriska bilar. 10x mindre komplicerat att helt enkelt bara ladda en batteripack än alla steg som måste tas för att tillverka, komprimera, pumpa, transportera, pumpa eldfängd vätgas. För att inte tala om ädelmetallerna som behövs i bränslecellen, filter och renhetskrav osv. De varar inte för evigt de där mackapärerna, vad tror du det kommer kosta att byta bränslecell i en Mirai i framtiden? Multum, kan du lita på.

Skrivet av SUMITOMO:

Det har redan konstaterats att om hela världens (inte bara Sveriges) bilpark skulle bytas till elbilar
skulle varken råmaterial eller elnät räcka till.

Sånt där är överlag antingen bara fantasilöst bakåtskådande dravel och svammel från personer med brist på visioner, eller direkt FUD som finansierats av fossilindustrin. Om det finns en röd tråd som går genom mänsklighetens historia så är det att vi finner på nya lösningar när problem uppenbaras. Tror du att någon från 25 år sedan hade trott att idag skulle vi ha mobiltelefoner med högupplösta kantlösa skärmar med HDR och 120Hz, 3GHz+ processorer som är snabbare än en superdator från ett par decennier sedan, gigabyte med internminne, 5 digitala radiotranscievers med upptill gigabithastighet, 3D-grafik snabbare och långt bättre än den mest utrustade SGI Onyx för miljontals kronor, rörelsesensorer, kameror som kommer nära en systemkamera i bildkvalitet, satellitkommunikation osv osv osv - allt drivet på batteri som räcker hela dan och hela härligheten inte större än en knäckebrödsmacka.

Ingen hade haft en aning om hur man skulle löst några av den räcka av alla problem som behövt överkommas för att uppnå ens EN av alla dessa förmågor. Än mindre alla på en gång. Ändå är vi nu här. Finns det oöverstigliga problem i framtiden så kommer de att kringgås istället; så är det och så har det alltid varit.

Citat:

Hade Toyota och Hyundai mfl. fått serieproducera bränslecellsbilar hade de förmodligen inte kostat mer än en normal elbil.

Fått? Toyota har ju tillverkat bränslecellsbilar i åratal nu. Problemet är att ingen jävel vill köpa dem, och totala antalet som producerats någonsin är idag färre än antalet bilar Tesla bygger PER VECKA.

Citat:

Att uppföra vätgasstationer i ett antal städer skulle förmodligen gå fortare än utbyggnaden av laddstolpar.

Visst. Bygg en massa stationer för en gas som måste lagras under extremt högt tryck, har extremt lätt att läcka, samt är väldigt explosiv. Jättebra ide... Rena knallpåfundet skulle man kunna säga.

Du kanske hörde om den där vätgasstationen som smällde i luften i Oslo för några år sedan. Vad tror du hände med den? Japp! Den skrotades och togs bort.

Det är inte den enda vätgasstationen som smullit för övrigt, och då finns det inte särskilt många av dem till att börja med. Om vi bygger tusentals nya av dem bara här i sverige, hur tror du statistiken kommer att se ut då efter en tid? Hur många tillbud innan folk börjar gapa och skrika och kräver att hela skiten bara skrotas nu, nu med en gång!? Inte många alls. lol Du vet att det kommer att bli så.

Citat:

Men det kommer säkert ta 10-15år till då all energi i dagsläget läggs på elbilar.

Finns inget utrymme för bränslecellsbilar då batterielektriska bilar redan är bättre på nästintill allting, mycket billigare i drift, och dessutom under utveckling som går framåt med stormsteg. Om solida batterier blir en verklighet är det tack och ajöss med allting annat, de kommer bli så överlägsna att det inte finns något rimligt alternativ.

Citat:

Det pågår experiment att köra dieselmotorer på en 90% inblandning av vätgas vilket sänker utsläppen med med 86%.
Porsche testar att köra V8 på vätgas.

Förlåt, men...hahaha. HahahahahaHAHAHAHAHA AAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHH!!!

Permalänk
Medlem

BYD Atto Design 12mån, Mg4 basmodellen i 24 mån, eller MG:s plug-in-hybrid i 18mån… tusan vad svårt.

BYD.en ligger någon femhundring över de andra.
Vill helst ha 12-18mån tid egentligen, och stör mig på att 4:an inte har backkamera. Dock en riktigt bra deal i övrigt. (Även om batteriet bara är marginellt bättre än min zs)

Har även vinterdäcken kvar som jag antar passar mg-bilarna med men kanske inte BYD.

Någon som testat BYD:en eller helst 4:an också?
Gillade fyran över lag, lite mindre brister men jämfört med zs:en så är allt ljusår bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad kör du för elbil och var brukar du snabbladda? Du har aldrig testat att ladda på Teslas SuC?

Jo, Teslas kablar är extremt korta. De är inte byggda för att fungera med alla elbilar, utan har byggts för att hålla nere energiförluster genom att ha så korta kablar som behövs för att just endast ladda Teslas egna bilar.

Det är en efterhandslösning att de via mjukvara öppnat upp Tesla SuC för alla typer av elbilar. Tyvärr, för jag skulle önskat att de innan de öppnade upp för alla, hade passat på att byta ut kablarna till längre diton.

Kör ID 4 GTX. Har testat att ladda en gång i Mantorp men tänkte i på att kabeln skulle vara så kort att den inte kan nå över hjulhuset.

Håller med om att de borde göra något åt kablarna. Jag föredrar att inte ladda hos Tesla för att slippa någon grinig person som tycker att man tagit deras laddare.

När jag var i Mantorp var 39 av 40 lediga så då kände jag mig rätt safe

Jag kör väldigt lite långa sträckor så jag laddar nästan bara hemma. Men idag ska jag från Stockholm till Jönköping och tillbaka så idag får jag testa lite igen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Om det finns en röd tråd som går genom mänsklighetens historia så är det att vi finner på nya lösningar när problem uppenbaras. Tror du att någon från 25 år sedan hade trott att idag skulle vi ha mobiltelefoner med högupplösta kantlösa skärmar med HDR och 120Hz, 3GHz+ processorer som är snabbare än en superdator från ett par decennier sedan, gigabyte med internminne, 5 digitala radiotranscievers med upptill gigabithastighet, 3D-grafik snabbare och långt bättre än den mest utrustade SGI Onyx för miljontals kronor, rörelsesensorer, kameror som kommer nära en systemkamera i bildkvalitet, satellitkommunikation osv osv osv - allt drivet på batteri som räcker hela dan och hela härligheten inte större än en knäckebrödsmacka.

Ingen hade haft en aning om hur man skulle löst några av den räcka av alla problem som behövt överkommas för att uppnå ens EN av alla dessa förmågor. Än mindre alla på en gång. Ändå är vi nu här. Finns det oöverstigliga problem i framtiden så kommer de att kringgås istället; så är det och så har det alltid varit.

Precis!
När människor i framtiden tankar vätgas på mackar, vem hade trott det för x antal år sedan, vem vet? Inte du, inte jag.
Men som teknikintresserad följer man utvecklingen och ser om problemen utvecklas till lösningar.
Tack och lov står inte forskandet still utan försöker hitta fler alternativa lösningar,

Det finns en anledning till varför Musk och Diess går i försvarsställning varje gång någon säger vätgas.
Tacka fan för det, så mycket dollars som står på spel för dem.

https://www.musclecarsandtrucks.com/ford-hydrogen-combustion-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du tror verkligen att de inte gör något och har en form av plan?

https://www.youtube.com/watch?v=NfDamFMZwQ0

Nu slängs det ihop elbilar till höger och vänster.
Med lite eftertanke kanske bränsleceller varit betydligt smartare.
70 mils räckvidd, 5 min tankning och ingen räckvidsångest, inga laddstolpar överallt.
Till skillnad från el kan vätgas lagras.

BMW tog förnuftet till fånga och återstartade bränslecellsprogrammet.

[youtube]https://www.nyteknik.se/bransleceller-topp-vatgas/bmw-om-vatg...[/youube]

När det gäller utsläppen från "cancermotorer" har toyota presterat mer än de flesta tillverkare de senaste 25 åren.

https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/08/hydrogen...

"The conclusion is clear: fuel cell e-cars have many advantages (range, fast refueling, no heavy battery on board), but one decisive disadvantage: it is comparatively inefficient – both in terms of efficiency and cost. “No sustainable economy can afford to use twice as much renewable energy to drive fuel cell cars instead of battery-powered vehicles,” says Dietmar Voggenreiter, head of the study. Hydrogen could only be used in niches, in trucks and buses, and over long distances."

"The most interesting part of the study remains: Which energy has the best efficiency and is the most cost-effective for driving e-cars? Battery or hydrogen operation?
With battery-powered e-cars, only eight percent of the energy is lost during transport before the electricity is stored in the batteries of the vehicles. When the electrical energy used to drive the electric motor is converted, another 18 percent is lost. This gives the battery-operated electric car an efficiency level of between 70 to 80 percent, depending on the model.

With the hydrogen-powered electric car, the losses are significantly greater: 45 percent of the energy is already lost during the production of hydrogen through electrolysis. Of this remaining 55 percent of the original energy, another 55 percent is lost when hydrogen is converted into electricity in the vehicle. This means that the hydrogen-powered electric car only achieves an efficiency of between 25 to 35 percent, depending on the model. For the sake of completeness: when alternative fuels are burned, the efficiency is even worse: only 10 to 20 percent overall efficiency."

När det gäller Toyota, så har de också direkt motarbetat övergången till elbilar. Så illa att jag aldrig kommer att äga någon, ens om jag fick den. Frugan ville ha en Toyota, men jag sa direkt nej.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Relik 📜

Hur är erfarenheterna runt ID.3 1st Edition-bilarna? Såhär 2-3 år senare. Har hört rykten om att de har vissa problem som åtgärdats i senare versioner - men rykten på stan är ju rykten på stan.

Det finns ganska stort antal begagnade i Norge till förhållandevis bra priser, därför är de väldigt intressanta. De flesta har också nybilsgaranti kvar, så det är ju trevligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Kör ID 4 GTX. Har testat att ladda en gång i Mantorp men tänkte i på att kabeln skulle vara så kort att den inte kan nå över hjulhuset.

Håller med om att de borde göra något åt kablarna. Jag föredrar att inte ladda hos Tesla för att slippa någon grinig person som tycker att man tagit deras laddare.

När jag var i Mantorp var 39 av 40 lediga så då kände jag mig rätt safe

Jag kör väldigt lite långa sträckor så jag laddar nästan bara hemma. Men idag ska jag från Stockholm till Jönköping och tillbaka så idag får jag testa lite igen.

När V4 laddarna byggs ut, kommer det underlätta. Annan placering och längre kablar...

https://alltomelbil.se/nu-har-teslas-forsta-supercharger-v4-s...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hur är erfarenheterna runt ID.3 1st Edition-bilarna? Såhär 2-3 år senare. Har hört rykten om att de har vissa problem som åtgärdats i senare versioner - men rykten på stan är ju rykten på stan.

Det finns ganska stort antal begagnade i Norge till förhållandevis bra priser, därför är de väldigt intressanta. De flesta har också nybilsgaranti kvar, så det är ju trevligt.

Nu har jag inte ägt en själv men jag har mestadels hört talas om problem med mjukvara och sådana saker som fixats OTA. Tycker också ID.3 är en rätt prisvärd bil begagnat eftersom de öste ut dem med billig leasing i början.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aktsu:

Nu har jag inte ägt en själv men jag har mestadels hört talas om problem med mjukvara och sådana saker som fixats OTA. Tycker också ID.3 är en rätt prisvärd bil begagnat eftersom de öste ut dem med billig leasing i början.

Ja, grannen hade en där 2020 och mjukvaran var ju inte helt toppklass då. Men ett par OTA senare ska det väl vara okej som du säger.

Jag tänker mest på om det finns några kända mekaniska problem eller likande, som skulel kunna bli en obehaglig överraskning. De jag ser på har gått 25-30 000 km, så det borde inte vara något större slitage att tala om - utan snarast om det är något underliggande.

Ett av många exempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304712863

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/08/hydrogen...

"The conclusion is clear: fuel cell e-cars have many advantages (range, fast refueling, no heavy battery on board), but one decisive disadvantage: it is comparatively inefficient – both in terms of efficiency and cost. “No sustainable economy can afford to use twice as much renewable energy to drive fuel cell cars instead of battery-powered vehicles,” says Dietmar Voggenreiter, head of the study. Hydrogen could only be used in niches, in trucks and buses, and over long distances."

"The most interesting part of the study remains: Which energy has the best efficiency and is the most cost-effective for driving e-cars? Battery or hydrogen operation?
With battery-powered e-cars, only eight percent of the energy is lost during transport before the electricity is stored in the batteries of the vehicles. When the electrical energy used to drive the electric motor is converted, another 18 percent is lost. This gives the battery-operated electric car an efficiency level of between 70 to 80 percent, depending on the model.

With the hydrogen-powered electric car, the losses are significantly greater: 45 percent of the energy is already lost during the production of hydrogen through electrolysis. Of this remaining 55 percent of the original energy, another 55 percent is lost when hydrogen is converted into electricity in the vehicle. This means that the hydrogen-powered electric car only achieves an efficiency of between 25 to 35 percent, depending on the model. For the sake of completeness: when alternative fuels are burned, the efficiency is even worse: only 10 to 20 percent overall efficiency."

När det gäller Toyota, så har de också direkt motarbetat övergången till elbilar. Så illa att jag aldrig kommer att äga någon, ens om jag fick den.

Den höga effektiviteten hos elbilar är självklart super-positivt, men det betyder också att det inte finns speciellt mycket mer att hämta där. Och uttalanden om dagens pris på vätgas är ju helt irrelevant. Skulle man använt den logiken hade elbilar varit meningslöst då det initialt var helt orimligt dyrt att tillverka batterier med tillräcklig kapacitet (allt blir billigare när det skalas upp rejält samt en massa ingengörskonst appliceras)

Orsaken att det vore idiotiskt att inte rejält undersöka möjligheterna med vätgas är många, bl.a.

  • väte är det mest förekommande atomslaget både på jorden och i universum

  • oavsett om man gör el direkt (bränsleceller) eller via en förbränningscykel (ICE) så löser man dagens huvudproblem med ICE, utsläpp av CO2

  • rätt lite forskning har så här långt gjorts på alternativa sätt att lagra väte, en hel del framsteg har ändå gjorts på att absorbera väte in i olika former av nano-strukturer. Även om det kostar en del energi att få tillbaka väte i gasform från sådan lagring så kan det vara superinteressant p.g.a. energidensiteten (samt att väte är så lättillgängligt)

Grafen visar MJ/kg, notera att den är klippt vid 100 så väte-stapeln är egentligen 40 % längre

Huvudproblemet med elbilar är att batterier medför mycket dövikt som man ska köra runt med för att lagra energin kemiskt (det går inte lagra el direkt, el måste produceras och konsumeras samtidigt i exakt samma kvantitet).

Solid-state batterier ser väldigt lovande ut, en fördel är just att de förbättrar kWh/kg, men det handlar om tiotals procent eller i bästa fall låga heltalsfaktorer, inte tiopotenser. Men finns också utmaningar, bl.a. att den kristallina strukturen är mekanisk känslig (betydligt mer så än dagens flytande elektrolyter).

Positiva är ändå att redan dagens elbilar verkar ju ha batterier som kommer hålla fordonets hela livslängd. Är ingen större poäng att fortsätta fila på livslängden när man nått ~20 år då det finns en rad andra delar i en bil som rent mekaniskt har gjort sitt i de flesta fordon vid den åldern (här i Sverige kommer om inte annat rosten döda bilen om man använder den på vintern).

Just elbilar och vätgas står inte heller nödvändigtvis i ett motsatsförhållande. Tvärtom är väl de flesta fall för vätgas förutom att använda det i en ICE (vilket är en fullt möjligt väg framåt då det löser CO2 problemet) en potentiell vidareutveckling för elbilar.

Allt för ensidigt fokus är ett problem, ett exempel är ju utsläpp av mikropartiklar. Det var tunnelseende på avgasröret, när man breddade synfältet visade sig att "övriga" utsläpp av mikropartiklar orsakade av bilkörning är >1000 gånger högre än det från avgasröret... Förhoppningsvis blir det inte tunnelseende på just batterier (kring mikropartiklar görs nu bl.a. arbete på att ta fram däck som är bättre ur denna aspekt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den höga effektiviteten hos elbilar är självklart super-positivt, men det betyder också att det inte finns speciellt mycket mer att hämta där. Och uttalanden om dagens pris på vätgas är ju helt irrelevant. Skulle man använt den logiken hade elbilar varit meningslöst då det initialt var helt orimligt dyrt att tillverka batterier med tillräcklig kapacitet (allt blir billigare när det skalas upp rejält samt en massa ingengörskonst appliceras)

Orsaken att det vore idiotiskt att inte rejält undersöka möjligheterna med vätgas är många, bl.a.

  • väte är det mest förekommande atomslaget både på jorden och i universum

  • oavsett om man gör el direkt (bränsleceller) eller via en förbränningscykel (ICE) så löser man dagens huvudproblem med ICE, utsläpp av CO2

  • rätt lite forskning har så här långt gjorts på alternativa sätt att lagra väte, en hel del framsteg har ändå gjorts på att absorbera väte in i olika former av nano-strukturer. Även om det kostar en del energi att få tillbaka väte i gasform från sådan lagring så kan det vara superinteressant p.g.a. energidensiteten (samt att väte är så lättillgängligt)

Grafen visar MJ/kg, notera att den är klippt vid 100 så väte-stapeln är egentligen 40 % längre
https://i0.wp.com/transportgeography.org/wp-content/uploads/chemical_energy_content_fuels.png?w=1800&ssl=1

Huvudproblemet med elbilar är att batterier medför mycket dövikt som man ska köra runt med för att lagra energin kemiskt (det går inte lagra el direkt, el måste produceras och konsumeras samtidigt i exakt samma kvantitet).

Solid-state batterier ser väldigt lovande ut, en fördel är just att de förbättrar kWh/kg, men det handlar om tiotals procent eller i bästa fall låga heltalsfaktorer, inte tiopotenser. Men finns också utmaningar, bl.a. att den kristallina strukturen är mekanisk känslig (betydligt mer så än dagens flytande elektrolyter).

Positiva är ändå att redan dagens elbilar verkar ju ha batterier som kommer hålla fordonets hela livslängd. Är ingen större poäng att fortsätta fila på livslängden när man nått ~20 år då det finns en rad andra delar i en bil som rent mekaniskt har gjort sitt i de flesta fordon vid den åldern (här i Sverige kommer om inte annat rosten döda bilen om man använder den på vintern).

Just elbilar och vätgas står inte heller nödvändigtvis i ett motsatsförhållande. Tvärtom är väl de flesta fall för vätgas förutom att använda det i en ICE (vilket är en fullt möjligt väg framåt då det löser CO2 problemet) en potentiell vidareutveckling för elbilar.

Allt för ensidigt fokus är ett problem, ett exempel är ju utsläpp av mikropartiklar. Det var tunnelseende på avgasröret, när man breddade synfältet visade sig att "övriga" utsläpp av mikropartiklar orsakade av bilkörning är >1000 gånger högre än det från avgasröret... Förhoppningsvis blir det inte tunnelseende på just batterier (kring mikropartiklar görs nu bl.a. arbete på att ta fram däck som är bättre ur denna aspekt).

Jag är nyfiken på utsläppen av mikropartiklar, viken källan till ditt påstående är då jag vill läsa mer om det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lofen:

Jag är nyfiken på utsläppen av mikropartiklar, viken källan till ditt påstående är då jag vill läsa mer om det.

Finns flera, snabb googling fick fram denna

Tyre Pollution Nearly 2,000 Times Worse than Car Exhaust Emissions: Study]Tyre Pollution Nearly 2,000 Times Worse than Car Exhaust Emissions: Study

"Particle pollution produced by tyre wear is found to be 1,850 times higher than emissions from the tailpipes of modern cars, according to the latest testing."

Sen är det lite "sådär" sätt att räkna då ännu ett stort problem är utsläpp som rent tekniskt kommer från vägen, inte från bilen, men orsakas av att bilen kör på vägen. Viktigaste här är att undvika dubbar, men blir viss slitage oavsett.

Fixat länken
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jag är nyfiken på utsläppen av mikropartiklar, viken källan till ditt påstående är då jag vill läsa mer om det.

Du kan ringa EU som tänker reglera partiklar även från bromsar och däck i Euro 7, inklusive från elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns flera, snabb googling fick fram denna

Tyre Pollution Nearly 2,000 Times Worse than Car Exhaust Emissions: Study

"Particle pollution produced by tyre wear is found to be 1,850 times higher than emissions from the tailpipes of modern cars, according to the latest testing."

Sen är det lite "sådär" sätt att räkna då ännu ett stort problem är utsläpp som rent tekniskt kommer från vägen, inte från bilen, men orsakas av att bilen kör på vägen. Viktigaste här är att undvika dubbar, men blir viss slitage oavsett.

Länken är ingen länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

BYD Atto Design 12mån, Mg4 basmodellen i 24 mån, eller MG:s plug-in-hybrid i 18mån… tusan vad svårt.

BYD.en ligger någon femhundring över de andra.
Vill helst ha 12-18mån tid egentligen, och stör mig på att 4:an inte har backkamera. Dock en riktigt bra deal i övrigt. (Även om batteriet bara är marginellt bättre än min zs)

Har även vinterdäcken kvar som jag antar passar mg-bilarna med men kanske inte BYD.

Någon som testat BYD:en eller helst 4:an också?
Gillade fyran över lag, lite mindre brister men jämfört med zs:en så är allt ljusår bättre

Är du snabb så kan du få en BYD Atto 3 i helgen! Har kört båda och även om Atto 3 inte var någon bra bil för sitt listpris (i mitt tycke) så är den klart värd 2 995kr/mån, bättre bil än MG4!

Visa signatur