Permalänk

Virtual desktop

Ännu en nybörjarfråga

Programmet Virtual Desktop ger ju en bild av datorskärmen i ett VR headset.
Det finns även ett antal inställningar för upplösning och uppdateringshastighet och sådant.
potato to godlike tex. Frågan är nu. Gäller dessa inställningar bara när spelen körs i VR mod
I 2d märker jag ingen skillnad och bilden är rätt så suddig vilken inställning jag än väljer (Pico4)

Visa signatur

Bjornj

Permalänk

har du ställt in ögonavståndet korrekt?

har iaf märkt att mitt headset om än ett äldre lägre upplöst vive heaset ser väldigt suddigt ut ju mer fel man ställt ögonavståndet i dem.

sen om du har ett synfel så har jag märkt att vr headset förstärker iaf mitt synfel väldigt mycket så köra utan glasögon under dem är bara att glömma om man inte vill kolla på en utsmetad sörja till bild...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Ännu en nybörjarfråga

Programmet Virtual Desktop ger ju en bild av datorskärmen i ett VR headset.
Det finns även ett antal inställningar för upplösning och uppdateringshastighet och sådant.
potato to godlike tex. Frågan är nu. Gäller dessa inställningar bara när spelen körs i VR mod
I 2d märker jag ingen skillnad och bilden är rätt så suddig vilken inställning jag än väljer (Pico4)

Har inget VR-headset för tillfället, men som jag minns det gick det att ställa in desktop bitrate och VR bitrate separat. Du vill ha en bitrate på minst 100 Mbps, gärna 150-200, för att det inte ska se risigt ut. Detta i sin tur beror på dina nätverksförhållanden.

Permalänk
Sötast

Är två separata menyer för ingame och i "desktop"-läge

Permalänk
Medlem

Jag kör för det mesta med inställningarna i bilderna nedan. Har just nu endast WiFi5 (AC) som trådlöst nätverk hemma och nyss när jag testade hade jag bara 360Mbps fart på Pico 4:an i Virtual Desktop. Med WiFi6 (AX) kopplar headsetet oftast upp med 1300Mbps och då har man lite mer svängrum att dra upp bitraten i VD, men för hög bitrate tycker jag också kan orsaka tekniska problem.
Det som verkligen kan köra framerate i botten i VR är dock den rendrerade upplösningen per öga så det kan vara bra att ta en kik i insällningrna i Steam VR, sätta "Render Resolution" på "Custom" och se till att det inte är någon heltokig upplösning som används.

Klicka för mer information

Virtual Desktop - Desktop Settings

Virtual Desktop - VR Settings

SteamVR Settings

Visa mer

När man kopplar upp sig mot en dator i Virtual Desktop görs en liten hastighetstest och om den av någon anledning ger dåligt resultat kan max-värden man kan ange för bitrate justeras ned så man bara kan få dålig kvalitet. Testade lite nu och vid ett tillfälle när jag kopplade upp mot vardagsrumsdatorn fick jag bitrate för VR kappad på 15 Mbps - då får man rätt kass bild som blir flimrig. I mitt fall var det bara att koppla ner och upp igen så fick jag tillbaka normala värden.

En annan sak som kan ställa till det är Codec och jag har haft problem när jag ställt in den på HEVC. Har inte sett problem när jag använder H264.
Personligen tycker både desktop och VR fungerar bra med 60Mbps (som är defaut i inställningarna), men ibland kan det vara bra att skuva upp VR bitrate lite mer.

Lite stavfel
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+