Spanien vill förbjuda end-to-end-kryptering inom EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Som jag raljerat om i tidigare trådar är det nog tyvärr en oundviklig framtid att stat och rättsväsende på något sätt kommer få lov att bedriva sitt spaningsarbete på digital kommunikation, och skulle all digital kommunikation vara e2e krypterad blir det omöjligt. Det är nog bara att inse att den lite naiva drömmen om ett helt anonymt och fritt internet dog så fort internet blev mer än en hobby för nördar.

Det är också en oundviklig framtid att de som vill vara anonyma online alltid kan vara anonyma online, och de enda som påverkas av detta är de som inte bryr sig om sin anonymitet. Så att tro att spaningsarbetet kommer bli bättre är en dröm som aldrig kommer bli sann, samtidigt som sätt att vara anonym kommer sprida sig mycket snabbare då även folk med vitt mjöl i påsen kommer söka sådana lösningar.

Permalänk
Medlem

och vad kommer förhindra någon att använda en ottendorf kryptering om detta går igenom?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

#swexit when?

Idiotin inom EU verkar vara helt ur kontroll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

#swexit when?

Idiotin inom EU verkar vara helt ur kontroll.

Sverige är ju inte direkt bättre på den här fronten. Nuvarande regering backar* chat kontroll. Vi gick så långt med datalagrings direktivet att eu domstolen ogiltigförklarade den.

* backade, nu har man "ingen åsikt".. så jäkla fegt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Motsvarigheten är väl att göra det olagligt att skicka kodade meddelanden i ett vanligt brev?

D.v.s. skicka ett vanligt brev men använda nån typ av nyckel för att överhuvud taget kunna läsa det

Skrivet av Chrisj:

Fast det kan de ju redan idag? Skriver du kodat i ett brev så kan polisen klampa in och läsa igenom det, precis som ett krypterat meddelande, de kan däremot inte förstå vad som står i det. Blir ju lite mer som att polisen skulle kunna tvinga dig att översätta ett brev du skrivit.

Alltså, det är ju problematiskt att dra praleller till post-systemet överhuvudtaget eftersom detta är helt ny teknik med andra föutsättningar.

E2E kryptering, den de vill förbjuda, är snarare att jämföra med att posten själva skulle koda alla brev automatiskt.

De kommer inte förbjuda dig och dina polare att chatta med ert eget kodspråk som jag förstår det. Däremot vill de förbjuda infrastruktur som automatiskt gör era chattar oläsbara för rättsväsendet. Men vill ni chatta i wingdings eller själva kryptera er text är det nog inte omfattat av förbudet vad jag förstår.

Skrivet av Ompet:

Det är också en oundviklig framtid att de som vill vara anonyma online alltid kan vara anonyma online, och de enda som påverkas av detta är de som inte bryr sig om sin anonymitet. Så att tro att spaningsarbetet kommer bli bättre är en dröm som aldrig kommer bli sann, samtidigt som sätt att vara anonym kommer sprida sig mycket snabbare då även folk med vitt mjöl i påsen kommer söka sådana lösningar.

Det är stor skillnad på att alla blir automatiskt krypterade och att vara tvungen att göra det själv. Nästan alla brottslingar gör misstag, det är det som polis utnyttjar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ffein:

Det vore naivt att tro att inte svenska politiker skulle genomföra liknande auktoritär och integritetskränkande lagstiftning även om vi inte var med i EU. Vi kan ju trots allt redan nu lägga in ett veto men det tror jag inte vi kommer göra.

Absolut. Mitt inlägg har ingen implicit mening att Sverige, utan EU, skulle avstå från att göra något liknande.

Permalänk
Medlem

Det blir lite märklig lagstiftning när lagar som GDPR ska värna om integriteten samtidigt som all kommunikation ska ske "öppet" och alla med tillräcklig teknisk kompetens kan komma åt företags, myndigheters och privatpersoners kommunikation. Det blir lättare för andra länders spioner, företag och kriminella gäng att övervaka kommunikation i EU-länder då. Kommer det sluta med att företag eller organisationer baserade utanför EU blir de enda som kan leverera teknisk säkra kommunikationstjänster till privatpersoner och företag i EU?

Kan ju inte vara roligt att vara säkerhetsansvarig hos företag i EU när myndigheterna börjar montera ner ens digitala lås på ens digitala dörrar. På ett sätt är det juste av EU att dela med sig av alla företagshemligheter i EU till övriga världen .

Edit: Ur högra halvan av munnen kommer det ut "Ryssland och Kina attackerar oss hela tiden så vi måste förbjuda t.ex. Huawei och säkra våra säkerhetsrutiner. Vi är i krig med Ryssland osv." och ur andra delen av munnen kommer det ut "Krypterad kommunikation är inte så viktigt. Glöm bort det där om krig och yttre säkerhetshot. Ta det lugnt, ingenting dåligt kommer hända om vi sätter in lite bakdörrar här och där.".

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

För ~35 år sedan förfasades vi över nyheter om att DDR och andra förkastliga stater läste medborgarnas brev. Men vi har tydligen gjort stora framsteg under den tid som passerat sen dess.

Ah. Du är en sån där med DDR-minnen...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

För det mesta så sitter jag bekvämt i pro-EU tåget, men tamefan om dom inte försöker göra det rejält svårt för mig med sånt här nonsens.

Skrivet av kotz:

Detta ser inte bra ut =/

Vi måste snabbt lämna EU innan det är försent.
Låt EU spionera på sina medborgare. Men hålla Svea utanför.

Jaga kriminella och spioner går att göra ändå, utan förbud mot krypterad kommunikation.
Finns andra sätt. Men att spionera på medborgare är inte = Sveriges värdegrunder

Det är såååå mycket negativt med EU de senaste 10åren att jag undra vad det var vi röstade för =(

Skrivet av aMp:

#swexit when?

Idiotin inom EU verkar vara helt ur kontroll.

Och vi har alla bara glömt bort att förslaget från början kommer från Ylva Johansson, dvs från Sverige? Det är nog snarare så att EU är ända sätter som vi faktiskt har att stoppa detta. Utan EU så hade man börjat införa det i land x för att sedan i land y komma med "men det funkar ju i Danmark" och så hade man också börjat med det och till slut hade alla infört det utan större protest, nu när det ligger som förslag i hela EU på en gång så finns det iaf chans till uppmärksamhet och motstånd exakt som hände med mjukvarupatenten.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Sötast

EU får föregå med gott exempel.
Gör alla statliga intranät publik information. Låt allt bakom brandväggar öppnas mot port 80 så att gemene man kan granska.

Permalänk
Medlem

Det värsta är inte politiker som vill införa övervakningssamhället. Det värsta är alla människor som inte säger ifrån. Rösta bort dessa idioter! Säg ifrån!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

#swexit when?

Idiotin inom EU verkar vara helt ur kontroll.

Skulle dock göra stor skillnad i handeln med EU, dvs inte lönsamt. Nu gäller det faktiskt för folk i många länder att börja säga nej till vissa projekt, och med tanke på vilka vindar som även blåser i det här landet så är det inte så stor chans att folk säger emot, utan snarare...väljer att välkomna det.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Nej självklart är det inte de svaga som ska skyddas! Så kan vi inte ha det!

Hur skulle detta förslag skydda de svaga? Brottslingar som håller på med det här kommer inte att hindras på något sätt, dock ser jag hur det skulle drabba resten av invånarna väldigt negativt.

Permalänk
Medlem

Elda upp mina skattepengar bara... varje sekund som spenderas på att överväga detta förslaget med alla de tiotusentals personer som är inblandade i olika administrationsled, utredningsgrupper, säkerhetspersonal, jurister, ekonomer, osv...
Kan lova att fler barn blir hjälpta om de bara tar alla de pengarna och donerar dem till exempelvis bancancerfonden.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

#swexit when?

Idiotin inom EU verkar vara helt ur kontroll.

Jag skulle tvärt om säga att det är nog första gången som EU verkar ha villat bort sig, nästan alla andra tillfällen gör de bra saker. De försvarar vanligen medborgarnas rättigheter väldigt väl

Permalänk
Skrivet av boibo:

det är bara folk som inte besvärar sig att grotta ner sig i detta som drabbas. dom riktiga bovarna kommer köpa eller använda verktyg utvecklade i USA eller länder som inte är involverade med EU. Eller helt sonika använda sig av redan publik information som finns ute.

Dom pedos som åker fast är amatörer, dom stora nätverken kommer givetvis sprida information om hur man skyddar sig.

Saker som grooming osv kommer inte sluta bara för att krypering är olaglig, problemet där är att hitta dom öht, inte att sätta dit dom.

Nä, detta kommer inte göra någon skillnad alls i det stora hela för dom som använder tjänsterna till olagligheter.

Alla andra kommer sitta på tor-nätverk och darkweb osv..

Det är ju inte som att de barn som groomas finns på dark web. De sitter ju och snuskar sig på Discord exempelvis - något Discord redan kan hantera om de skulle vilja. Chat Control 1.0 handlade ju om att ge företagen den möjligheten. Vilket jag stödjer!

Permalänk
Medlem

Just det spanien, var det inte dem som föreslog länktaxan för nyhetsidor på sociala medier?

Spanien kan kräla tillbaka till skuggorna, om det inte handlar om att exportera deras speciella nötkött till sverige så vill jag inte höra av ett skvatt.

Permalänk
Medlem

Jag tror många missar poängen med massövervakning. Syftet är inte att komma åt brottslighet. Brottslingar ändrar hela tiden sina vanor och metoder och om de vet att det de säger och skriver är under lupp hittar de andra lösningar och då blir statens nya verktyg snabbt tandlöst. Sen vet alla att straffen för vuxna som håller på med CSAM är löjeväckande lågt. Så hela argumentet att det är för barnens skull faller redan där. Inte någon av Jeffrey Epsteins internationella klienter har exempelvis fällts trots att hans kvinnliga kumpan fängslats för att ha tillhandahållit minderåriga åt maktens män.

Det finns redan tillräckligt med lagstiftning för diverse tvångsåtgärder som hemlig riktad avlyssning, data intercept och metadata analys om man har misstankar om brottslighet. Men nyckelordet är också att man måste fylla vissa rekvisit att grunda sina misstankar på. Massövervakning handlar om att dämpa massopinion. Om du säger eller skriver något kontroversiellt men är rädd att det kan misstolkas av en åklagare och att du kan dras inför rätta för hur du har yttrat dig. Väljer de flesta att hålla tyst eller undvika att engagera i viss opinion helt och hållet och därmed sätts också den organiska demokratin också ur spel. Kvar blir ett slags parlamentarisk o-organisk demokrati där partipolitiker selektivt ger väljarna "friheten" att välja mellan pest eller kolera och sedan stoltserar de med hur fin demokratin är. Tycker vi borde lämna EU som mer och mer börjar likna DDR och hotar dra in oss i ett nytt världskrig. Vi kan ha vår egen skandinaviska union bland de nordiska länderna där värderingarna i mångt och mycket är likasinnade.

Permalänk
Medlem

Lagförslaget, om det går igenom, gör det omöjligt att följa bland annat GDPR och diverse ekonomisk lagstiftning.
Vill de ha förbud kan de ju börja med att förbjuda de egna statliga organisationerna att använda krypteringen...

Permalänk
Medlem

Vilket jävla mörker. Låta EU/ISP läsa mina barns kommunikation? Inte en jävla chans.

Dessutom, alla som sysslar med olagligheter kommer ju att dölja det i annan kommunikation. Det här visar hur oerhört jävla korkat EU är.

Permalänk
Medlem

Känns ju som att förslaget faller på sin egen orimlighet.

Permalänk
Medlem

"De små stegens tyranni"

Spännande hur detta ser ut om 30 år.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

"Vi såg det inte komma"

Flera som såg det... men vi var i minoritet.

Permalänk
Medlem

Kan vi lämna EU? Funkar ju bra för Norge och Island att vara utanför

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är håller helt med. Precis all trafik måste skickas helt öppen okrypterad.
Det ska vara som på den gamla goda NMT tiden att alla med rätt utrustning kunde avlyssna alla som ringde med mobiltelefoner, ingen som helst skydd fanns. Detsamma med polisradion, kommunikationen ska vara helt öppen så folk kan granska polisen.

Jag tror inte politikerna är så dumma, det är bara det att när information går genom flera personer så blir den konstig.
Att förbjuda end-to-end-kryptering är det ingen vettigt person som vill.
Att däremot förbjuda olika metoder som privatpersoner kan skicka datatrafik som rättsväsendet ej kan avlyssna finns det flera som vill, men det är en annan sak än det ovanför.

Just polisradion tycker jag var synd att den slutade vara öppen. Det stoppar väldigt mycket möjligheter till granskning av deras verksamhet. Jag förstår förstås att de behöver kunna kommunicera väldigt privat också, men default borde vara öppet. Polisen har mycket mer långtgående befogenheter än gemene man och således borde de också granskas och dömas hårdare än andra, medan det idag är tvärtom.

Förr kunde man enkelt hitta vad som hänt när det varit polisinsatser eller liknande, även mindre händelser. Medan idag så får man bara veta precis det som polisen vill att man ska veta när de ska veta det. Jag väcks ofta av sirener eller polishelikoptrar exempelvis, eller så får jag pausa läsningen för sonen för att de känner att det är nödvändigt att hovra över mitt område eller så, och jag har ingen som helst aning om varför de håller på så hela jävla tiden. Det står aldrig något i tidningen om insatser eller att det har varit några typ rån eller så, så jag kan ju bara anta att det inte var så viktiga saker, så varför då slösa säkert tiotusentals kronor på piloter och helikopterflygningar flera kvällar i veckan exempelvis? Varför köra runt på helt tomma gator med sirenerna på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewlo:

Kan vi lämna EU? Funkar ju bra för Norge och Island att vara utanför

De är med i EES (och Schengen) varav följer att de måste följa mycket av det EU hittar på, utan att ha samma rätt till inflytande. Som har påpekats i flera sammanhang är det en hel del av det svenska politiker skyller på EU i själva verket en överimplementering från svensk sida, där man går längre än vad som behövs för att uppfylla kraven som följer av direktiv eller förordningar.

Många är bra på att gapa om att lämna EU, men verkar inte inse de faktiska konsekvenserna. Det inkluderar UK som i princip inte lyckats få några av de påstådda fördelarna, men däremot gott om nackdelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Alltså, det är ju problematiskt att dra praleller till post-systemet överhuvudtaget eftersom detta är helt ny teknik med andra föutsättningar.

E2E kryptering, den de vill förbjuda, är snarare att jämföra med att posten själva skulle koda alla brev automatiskt.

De kommer inte förbjuda dig och dina polare att chatta med ert eget kodspråk som jag förstår det. Däremot vill de förbjuda infrastruktur som automatiskt gör era chattar oläsbara för rättsväsendet. Men vill ni chatta i wingdings eller själva kryptera er text är det nog inte omfattat av förbudet vad jag förstår.

Det är stor skillnad på att alla blir automatiskt krypterade och att vara tvungen att göra det själv. Nästan alla brottslingar gör misstag, det är det som polis utnyttjar.

Vill man ha säker kommunikation så är kryptering den enda lösningen. Det är relevant att jämföra med vanliga brev för det är ju samma sak: privat kommunikation. Posten läser inte dina brev och polisen kan inte göra det utan domstolsbeslut och även då är det inte lätt. Chatcontrol och liknande innebär att alla "brev" granskas, maskinellt visserligen, men om något flaggas som suspekt så kommer förstås en person att granska det, och merparten av det som granskas är ju inte något olagligt. Och självklart kommer det att användas för annat än just pedofiler, glidningen har redan påbörjats trots att det bara är ett förslag än, så polisen kommer att ges möjligheten att ta del av all kommunikation, vi ska bara lita på att de inte gör något olagligt eller att deras egna system är tillräckligt hårda att de inte får göra olagligheter eller att de i alla fall alltid fastnar i kontrollen, vilket inte har varit fallet med något befintligt system de använder så det är inget jag litar på.

Men det är förstås omöjligt rent tekniskt att göra ett sånt här system som faktiskt fungerar, så vi får väl hoppas att det faller om inte av moraliska skäl så på grund av det. Det enda sättet detta skulle funka är ju ifall alla enheter, datorer, telefoner etc., får en obligatorisk mjukvara som granskar allt på skärmen och skickar det vidare till polisen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sewlo:

Kan vi lämna EU? Funkar ju bra för Norge och Island att vara utanför

Ett land har lämnat EU, Storbritannien, och jag har svårt att se det som en framgång hur man än väljer att titta på det.

När det begav sig var jag emot EU-anslutning för oss då jag inte ville att europeiska politiker skulle bestämma över oss, idag är jag glad att vi har lite vettiga personer där som kan hålla emot puckorna här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Jag tror många missar poängen med massövervakning. Syftet är inte att komma åt brottslighet. Brottslingar ändrar hela tiden sina vanor och metoder och om de vet att det de säger och skriver är under lupp hittar de andra lösningar och då blir statens nya verktyg snabbt tandlöst. Sen vet alla att straffen för vuxna som håller på med CSAM är löjeväckande lågt. Så hela argumentet att det är för barnens skull faller redan där. Inte någon av Jeffrey Epsteins internationella klienter har exempelvis fällts trots att hans kvinnliga kumpan fängslats för att ha tillhandahållit minderåriga åt maktens män.

Håller med men vill tillägga att det inte behöver vara så konspiratoriskt utan det kan också vara en fråga om bristande fantasi eller ideologiska ramar som inte får överskridas. Låt oss anta att vi har ett problem med brottslighet generellt, det verkar inte gå att få bukt med. Mer övervakning ryms inom det man kan tänka sig göra åt problemet från politiskt håll medan Bukelemetoder är otänkbara a priori. Då kan det falla sig så att våra politiker, som ju är människor med allt vad det innebär, tenderar åt lösningar som kanske inte fungerar så bra men är acceptabla.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Detta ser inte bra ut =/

Vi måste snabbt lämna EU innan det är försent.
Låt EU spionera på sina medborgare. Men hålla Svea utanför.

Jaga kriminella och spioner går att göra ändå, utan förbud mot krypterad kommunikation.
Finns andra sätt. Men att spionera på medborgare är inte = Sveriges värdegrunder

Det är såååå mycket negativt med EU de senaste 10åren att jag undra vad det var vi röstade för =(

En naiv hållning i största allmänhet, men i det specifika fallet dessutom höggradigt ironisk.
Har det undgått dig att hela skiten är signerad Ylva Johansson?
Eller tror du Ylva och hennes tjurskalliga vägran att förstå teknik stannar kvar i Bryssel om vi lämnar EU? Som det ser ut nu har vi betydligt bättre chans att slippa det här med tanke på att flera andra länder säger blankt nej än om Svea rikes riksdag skulle få bestämma.