Spanien vill förbjuda end-to-end-kryptering inom EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

För det mesta så sitter jag bekvämt i pro-EU tåget, men tamefan om dom inte försöker göra det rejält svårt för mig med sånt här nonsens.

Det vore naivt att tro att inte svenska politiker skulle genomföra liknande auktoritär och integritetskränkande lagstiftning även om vi inte var med i EU. Vi kan ju trots allt redan nu lägga in ett veto men det tror jag inte vi kommer göra.

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tänk när EU bara handlade om fri handel och rörlighet för EU medborgare. Nu känns det mer som en pulserande böld av förbud och kontroll där välgödda avdankade politiker leker polis

"Vi såg det inte komma"

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

vilken idioti. kommer säkert gå genom.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av källdokument (komentar av Estland):

In other words, the wording in itself is OK, in principle to set a precedent, but many countries are against it, because some think that it is a "backdoor, i.e. breaking the encryption", not "2 doors and 2 keys, i.e. it is possible for the company to access data based on need" – doesn't technically break encryption”.

Va? En nyckel till en bakdörr bryter inte kryptering?
Hur dum måste man vara för att få jobb i Europaparlamentet?

Permalänk
Medlem

Som jag raljerat om i tidigare trådar är det nog tyvärr en oundviklig framtid att stat och rättsväsende på något sätt kommer få lov att bedriva sitt spaningsarbete på digital kommunikation, och skulle all digital kommunikation vara e2e krypterad blir det omöjligt. Det är nog bara att inse att den lite naiva drömmen om ett helt anonymt och fritt internet dog så fort internet blev mer än en hobby för nördar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Så.. Om vi säger att dessa 15 länder fortsätter ha sitt stöd. Tyskland och finland emot.. Kommer förslaget då gå igenom?..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Nu är jag en sån där som har sk "rent mjöl i påsen" men om jag vore pedofil eller terrorist så skulle jag använda typ Veracrypt när jag skickar mina pedofilbilder eller terrorplaner. Hur är det tänkt att denna lag skulle förhindra detta? Eller vill de bara komma åt lågt hängande frukt så att säga? Eller tänker de sig att ett förbud skulle hindra någon att skapa krypteringsprogram?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeeZee:

Va? En nyckel till en bakdörr bryter inte kryptering?
Hur dum måste man vara för att få jobb i Europaparlamentet?

Min ytterdörr är "tekniskt sett" låst även om jag hänger upp nyckeln på en spik bredvid, är väl ungefär resonemanget i citatet. Och det är förstås i någon mening korrekt, men förtar poängen med ett lås (kryptering).

Permalänk
Medlem

Såatte, om man inte får använda kryptering end-to-end, hur ska vi då kunna göra bankärenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nu är jag en sån där som har sk "rent mjöl i påsen" men om jag vore pedofil eller terrorist så skulle jag använda typ Veracrypt när jag skickar mina pedofilbilder eller terrorplaner. Hur är det tänkt att denna lag skulle förhindra detta? Eller vill de bara komma åt lågt hängande frukt så att säga? Eller tänker de sig att ett förbud skulle hindra någon att skapa krypteringsprogram?

Ja, det är ju förstås så att stark kryptering finns och det är välkänt hur den fungerar, så den kommer ju inte att försvinna.

Som tur är så kan man ju bara göra kryptering olagligt, och då kommer förstås de som håller på med olagligheter att sluta anvä.... hmm... 🤔

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om man tar en liten lustig spin på det hela och tänker i följande banor:

Brottslingarna bryter redan mot lagen och utför saker som är vääääääääldigt dåligt. Om derad "moralkompass och laglydighet" redan är så fel så varför skulle de helt plötsligt anpassa sig till detta förbud?

Undrar hur det är tänkt att tillämpas?

Man kan ju tex förbjuda saker som som är lätt att genomföra genom att det blir en påföljd. Tex att en bilförsäkring inte gäller om man trimmat bilen eller kört på bana.

Men hur blir det här?

Blir man straffad per automatik om man har e2e kryptering?

Det är väl bara för brottslingarna att ta smällen för "krypteringsbrottet" helt enkelt. Om nu inte straffet för detta krypteringsbrott är högre än de faktiska brott de försöker dölja.

Sen har vi hela biten med att vanligt laglydigt folk skall få vara anonyma osv. Detta borde ju även i praktiken sätta stopp för ALL elektronisk röstning vid val osv.
All info mellan tex läkare osv (mail/chat video) skall då vara öppet.

Märkligt.

Permalänk
Medlem

Tycker sånt här bara bekräftar den extrema okunskapen som verkar råda hos beslutsfattare. Har dom ingen tillgång till tekniskt stöd? Att sträva mot ett förbud av end to end kryptering är förstås befängt - all säkerhet på internet bygger på end to end kryptering. Ändå så verkar den idèn inte skjutits ner innan Spanien skämt ut sig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

"Tänk på barnen" är alltid ursäkten, men dom glömmer helt o hållet att tänka på precis alla andra istälket.

Eller tänka mer långsiktigt på barnen, att de ska ha sin frihet kvar när de växer upp.

Men ja, bankärenden, företagshemligheter, militärhemligheter, listan kan fortsätta, ser inte hur de skulle kunna gå få genom nåt sånt här, men well 1939 i tyskland hände ju så liknande har ju hänt otaliga gånger i historien.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag valde Proton/mail osv just pga att det ligger utanför EU. Förhoppningsvis påverkas inte de av detta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Snacka om att snabba EUs förfall lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nu är jag en sån där som har sk "rent mjöl i påsen" men om jag vore pedofil eller terrorist så skulle jag använda typ Veracrypt när jag skickar mina pedofilbilder eller terrorplaner. Hur är det tänkt att denna lag skulle förhindra detta? Eller vill de bara komma åt lågt hängande frukt så att säga? Eller tänker de sig att ett förbud skulle hindra någon att skapa krypteringsprogram?

Spanien får köra en svensk klassiker där, "tänkte inte på de..."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jaojao de ju lungt, fria marknaden löser detta som allt annat, typ malta eller vad it motsvarigheten är. Jag menar, vi är ju inte ett övervakningssamhälle, fra och dess följdlagar med korruption utan dess like till skillnad från kina eller andra "hatade" delar av världen.

Men jag undrar hur myndigheter/landsting/kommuner ska göra sitt jobb... En hel del data som måste skickas krypterat + trams med gdpr där många "tar i" för att inte göra fel. Kan bli jobbigt om detta går igenom.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Är detta ett skämt?

Så alla företag\militär\regering ska sluta med end to end kryptering?

Är de retarded?

Permalänk
Medlem

För ~35 år sedan förfasades vi över nyheter om att DDR och andra förkastliga stater läste medborgarnas brev. Men vi har tydligen gjort stora framsteg under den tid som passerat sen dess.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tänk när EU bara handlade om fri handel och rörlighet för EU medborgare. Nu känns det mer som en pulserande böld av förbud och kontroll där välgödda avdankade politiker leker polis

Jag tror att vi är mer än lovligt, mer än lovligt, över gränsen för när EU kunde betraktas som ett projekt för fri handel och rörlighet för sina egna medborgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Detta ser inte bra ut =/

Vi måste snabbt lämna EU innan det är försent.
Låt EU spionera på sina medborgare. Men hålla Svea utanför.

Jaga kriminella och spioner går att göra ändå, utan förbud mot krypterad kommunikation.
Finns andra sätt. Men att spionera på medborgare är inte = Sveriges värdegrunder

Det är såååå mycket negativt med EU de senaste 10åren att jag undra vad det var vi röstade för =(

De 4 friheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

För ~35 år sedan förfasades vi över nyheter om att DDR och andra förkastliga stater läste medborgarnas brev. Men vi har tydligen gjort stora framsteg under den tid som passerat sen dess.

Det är skillnad på att läsa brev och göra det omöjligt att läsa brev dock. Inget i förslaget handlar om att allt skall avlyssnas eller läsas, de vill dock ha möjligheten. Precis som idag när polisen kan gå in till posten och läsa dina brev med andra ord.

Säger inte det är rätt eller fel (anser det är oundvikligt) men det är många som drar paraleller som är helt felaktiga i denna tråden.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är skillnad på att läsa brev och göra det omöjligt att läsa brev dock. Inget i förslaget handlar om att allt skall avlyssnas eller läsas, de vill dock ha möjligheten. Precis som idag när polisen kan gå in till posten och läsa dina brev med andra ord.

Säger inte det är rätt eller fel (anser det är oundvikligt) men det är många som drar paraleller som är helt felaktiga i denna tråden.

Motsvarigheten är väl att göra det olagligt att skicka kodade meddelanden i ett vanligt brev?

D.v.s. skicka ett vanligt brev men använda nån typ av nyckel för att överhuvud taget kunna läsa det

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

det är bara folk som inte besvärar sig att grotta ner sig i detta som drabbas. dom riktiga bovarna kommer köpa eller använda verktyg utvecklade i USA eller länder som inte är involverade med EU. Eller helt sonika använda sig av redan publik information som finns ute.

Dom pedos som åker fast är amatörer, dom stora nätverken kommer givetvis sprida information om hur man skyddar sig.

Saker som grooming osv kommer inte sluta bara för att krypering är olaglig, problemet där är att hitta dom öht, inte att sätta dit dom.

Nä, detta kommer inte göra någon skillnad alls i det stora hela för dom som använder tjänsterna till olagligheter.

Alla andra kommer sitta på tor-nätverk och darkweb osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är skillnad på att läsa brev och göra det omöjligt att läsa brev dock. Inget i förslaget handlar om att allt skall avlyssnas eller läsas, de vill dock ha möjligheten. Precis som idag när polisen kan gå in till posten och läsa dina brev med andra ord.

Säger inte det är rätt eller fel (anser det är oundvikligt) men det är många som drar paraleller som är helt felaktiga i denna tråden.

Nja, just massövervakningen är väl del av paketet som är Chat control 2.0 som jag förstår det, att all trafik som hanteras av meddelandetjänster i EU ska övervakas för kriminalitet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nu är jag en sån där som har sk "rent mjöl i påsen" men om jag vore pedofil eller terrorist så skulle jag använda typ Veracrypt när jag skickar mina pedofilbilder eller terrorplaner. Hur är det tänkt att denna lag skulle förhindra detta? Eller vill de bara komma åt lågt hängande frukt så att säga? Eller tänker de sig att ett förbud skulle hindra någon att skapa krypteringsprogram?

Om målet verkligen är att stoppa sån här kriminalitet så kommer de behöva bränna ner hela skogen för att komma åt ett par träd. Så detta är första steget helt enkelt... sedan kommer "Oj, det där vi trodde skulle lösa allting räckte inte. Nu måste vi ta bort X och X också!" - hela vägen fram tills det inte finns någon personlig integritet kvar alls för någon.

Permalänk
Medlem

Roblemet är ju att de som man ville komma åt, aka de fula fiskarna kommer kryptera sin kommunikation ändå, även om det är otillåtet så typ allt som är intressant att övervaka kommer ändå vara krypterat, vilket gör detta någorlunda poänglöst.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Att man ens kan fundera i dessa banorna är djupt störande. Det är garanterat spiken i kistan för den demokrati vi byggt upp i väst.
Hela upplägget att det är "for the greater good" har ju börjat användas flitigt numera: https://youtu.be/rm--inJtnc4?t=125

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ffein:

Det vore naivt att tro att inte svenska politiker skulle genomföra liknande auktoritär och integritetskränkande lagstiftning även om vi inte var med i EU. Vi kan ju trots allt redan nu lägga in ett veto men det tror jag inte vi kommer göra.

Skillnaden är att vi kan avsätta våra egna politiker till skillnad från den korrupta elitistiska hären i Bryssel..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är skillnad på att läsa brev och göra det omöjligt att läsa brev dock. Inget i förslaget handlar om att allt skall avlyssnas eller läsas, de vill dock ha möjligheten. Precis som idag när polisen kan gå in till posten och läsa dina brev med andra ord.

Säger inte det är rätt eller fel (anser det är oundvikligt) men det är många som drar paraleller som är helt felaktiga i denna tråden.

Fast det kan de ju redan idag? Skriver du kodat i ett brev så kan polisen klampa in och läsa igenom det, precis som ett krypterat meddelande, de kan däremot inte förstå vad som står i det. Blir ju lite mer som att polisen skulle kunna tvinga dig att översätta ett brev du skrivit.