Windows 10-användare dränks i reklam för Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag startade datorn en morgon och upptäckte att jag helt plötsligt hade windows 11..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tråkigt bara att man förlorar så mycket spel genom att byta till Linux. Annars hade nog många gjort det för länge sen.

Ohja. Jag väntar fortfarande på den dagen

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju dock.. gratis att uppgradera... Jag förstår att det är irriterande men har man en ny nog burk att klara W11 bör man ju köra det tycker jag. Iaf om man kör Intel 12th eller nyare så bör alla det.

"bör köra det" - För att? Jag körde testversionen på 11:an. För mig var det största skiten någonsin, och valde att gå tillbaka till 10 igen

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju dock.. gratis att uppgradera... Jag förstår att det är irriterande men har man en ny nog burk att klara W11 bör man ju köra det tycker jag. Iaf om man kör Intel 12th eller nyare så bör alla det.

Edit: verkar ju bara vara jag som faktiskt tycker om W11. Ser inga problem med W11 kontra W10. Samma MS-konto, samma licens, "samma" utseende och datainsamling. När jag skaffade ny CPU (12th gen) som tar fördel av ny teknik så passade jag på att köra 11an.
Kör 11an på jobbet, same shit different name.

Fast för mig är det inte gratis att uppdatera.
Sitter på 3 år gammal PC och den är för ”gammal” för att uppdatera till Win 11. Sitter på 9:e gen i5.

Använder endast min Win 10 dator till spel.

Permalänk
Medlem

Förstår att de har sånt, på samma sätt som de har sina vanliga säkerhetsuppdateringar.

Men i vissa jobb eller liknanden scenarion så har man fan inte tid med att sitta och klicka nej-tack, eller som på de ställen jag jobbat på med TV, så kan inte grafiker kanske något om datorer, och de ska inte sitta o klicka fel på sånt (de flesta är ju smarta och frågar, men risken finns ju med genier som bara klickar runt). Sen samma sak om datorn krashar, eller något annat gör att man snabbt måste boota så kommer sådant skit upp och stör.

Sen en mindre minoritet än så är t.ex jag på min egna dator har både Win 11 och 10 installerat för olika syften (just kolla kompabiliteter på program osv.) så blir ju ganska störande att krängas på skit man redan har.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Fast för mig är det inte gratis att uppdatera.
Sitter på 3 år gammal PC och den är för ”gammal” för att uppdatera till Win 11. Sitter på 9:e gen i5.

Använder endast min Win 10 dator till spel.

Den är väl inte för gammal?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Sitter på en I5-11400f och får inte uppdatera Rätt ny ssd oxå. Jäkla krav....

Edit: har tydligen inte "säker start"?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Läsa kommentarerna till trådar som den här är alltid roligt.
"Jag skall aldrig uppgradera till Windows 11!" "Jag kommer fortsätta köra Windows 10" "Jag kommer installera linux!"

Hur lät det för åtta år sedan?
"Jag skall aldrig uppgradera till Windows 10!" "Jag kommer fortsätta köra Windows 7" "Jag kommer installera linux!"

Enligt senaste steam survey så kör 1,73% av windowsanvändarna Windows 8.1 eller Windows 7. Linux-användningen ökande inte nämnvärt.

Och samma sak kommer att hända här, Microsoft låser någon ny funktion till Windows 11 och sen kommer resten av boskapet uppgradera. Ett fåtal kommer att installera linux.

Vänta bara om några år...

"Jag skall aldrig uppgradera till Windows 12!" "Jag kommer fortsätta köra Windows 11" "Jag kommer installera linux!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen92:

Jag får frågan om Office365 prenumeration för Windows 11 efter varje uppdatering.. NEJ JAG VILL INTE!

Lustigt, det får inte jag.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

jag tycker att win 11 är helt ok

Visa signatur

Hail to the king, Baby!

CPU: Intel Core I9 9900k 5000 mhz oc, Mobo = Asus maximus XI extreme, Asus ROG RYUJIN 360, Gskill 3600mhz 32 Ram,Samsung 1TB Evo Plus M.2, Samsung 2TB Evo Plus M.2, 2x Samsung 850 Pro 2 TB SSD, Samsung 860 Evo 1TB, Windows 10 Pro.
KeyBoard: Corsair K95, Asus Thor 1200w,Samsung g7 240hz 32 Inch, Asus 3090 Strix OC \m/

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur lät det för åtta år sedan?
"Jag skall aldrig uppgradera till Windows 10!" "Jag kommer fortsätta köra Windows 7" "Jag kommer installera linux!"

Enligt senaste steam survey så kör 1,73% av windowsanvändarna Windows 8.1 eller Windows 7. Linux-användningen ökande inte nämnvärt.

Hej.

Jag har dålig humor och måste ha missat skämtet. Jag vägrade uppdatera till Win10 och sitter fortfarande på 8.1. I går skapade jag en bootbar USB-sticka för att installera Linux Mint. På fredag är det klämdag och Linux-installationsdags. Jag kommer hoppa av Windows cold turkey. Vill du ha en uppdatering när det är avklarat?

(PS, använder inte Steam så jag syns inte i statistiken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Hej.

Jag har dålig humor och måste ha missat skämtet. Jag vägrade uppdatera till Win10 och sitter fortfarande på 8.1. I går skapade jag en bootbar USB-sticka för att installera Linux Mint. På fredag är det klämdag och Linux-installationsdags. Jag kommer hoppa av Windows cold turkey. Vill du ha en uppdatering när det är avklarat?

(PS, använder inte Steam så jag syns inte i statistiken)

Hoppas du har gott om tålamod. Det behövde jag då jag började med Linux till två av mina servrar. En server kör fortfarande Windows.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Om Microsoft hade gjort sådär mot mig så hade jag postat dem mina använda stomipåsar.

Men nu använder jag bara Linux, så det är lugnt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Fast du får ofta sitta och googla med nya spel även på Windows. Så många gånger som man måste ha senaste Beta drivern för nya spel eller efter patcher.

Vad är det för spel du tänker på där? Jag har inte kört Beta nVidia driver någonsin. Är det på AMD? Var längesen jag körde ett sånt kort så kan inte uttala mig hur den sidan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Enligt senaste steam survey så kör 1,73% av windowsanvändarna Windows 8.1 eller Windows 7. Linux-användningen ökande inte nämnvärt.

Steam survey är absolut inget att lita på, då man aktivt måste delta i deras undersökning.

Själv kör jag macOS, GNU/Linux samt Windows, men Steam lyser med sin frånvaro på samtliga plattformar. Sen är det väl inte kontigt att många gamers kör nyare operativsystem, då många nyare spel kräver Windows 10 och senare?

Permalänk
Medlem

Inte sett någon sådan reklam ännu, men jag bootar inte om särskilt ofta så kanske kommer nästa gång jag gör det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Borde vara förbjudet.
MS i ett nötskal.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det går att ta bort via gpedit, höll på att tappa det fullständigt!

Provade även Win 11, men gud vad många brister det hade 🤣 Får Windows ME att framstå som bra

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Det går att ta bort via gpedit, höll på att tappa det fullständigt!

Provade även Win 11, men gud vad många brister det hade 🤣 Får Windows ME att framstå som bra

Nyfiken på vad det är mer specifikt med Windows 11 som brister mer än det inte klarar av att köras på 10-15 år gammal hårdvara.
Om det är sämre än Windows ME så väcks ju onekligen min nyfikenhet

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nyfiken på vad det är mer specifikt med Windows 11 som brister mer än det inte klarar av att köras på 10-15 år gammal hårdvara.
Om det är sämre än Windows ME så väcks ju onekligen min nyfikenhet

Ja, vart ska man börja..
En hel del inställningar finns inte längre, de som finns kvar är i många fall under en rad undermenyer nu istället (finns det något värre än att behöva klicka sig genom en driva menyer varenda gång man ska ändra något) Sen har vi t ex Volume mixer, har den kommit tillbaka nu? Utöver det så är det ju mer bloatware än någonsin, fick mig att minnas min gamla Compaq Presario som var lastad med sådan smörja.

Överlag dåligt UI för lite mer avancerat användande än att bara surfa, på tok förenklat för min smak, känns som det är anpassat för surfplatta och inte PC. Vissa saker går att justera med x antal timmars fipplande men lika bra som t ex Win Vista,7 ellet 10 är det långt ifrån IMO.

Windows ME må ha varit skräp, men där fanns iaf inställningar och dessutom var de relativt lättillgängliga.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Jag tror du blandar ihop med Steam Deck här.
Av Top 1000 spelen för PC är
27% Platinum (Runs perfectly)
46% Gold (Runs Perfectly with tweaks)
12% Silver (Runs With minor issues)
4% Bronze (Runs but with crashes)
4% Borked (Doesn't run)

Aggregate är då Plat+Guld=73%
85% om du vill räkna med silver.

Om man sen tittar på top 100 så är
aggregate: Plat+Guld= 77% och plus silver 87%.

Enligt min menning så behövs oftast ingen tweak på Guld. Ibland can det vara att ett gammalt spel så måste du påtvinga en äldre dll eller liknande som kom med spelet för att något skall fungera korrekt. Många gånger funkar det bara och det är någon enstaka som har problem pga dålig nvidia legacy driver.

Fast du får ofta sitta och googla med nya spel även på Windows. Så många gånger som man måste ha senaste Beta drivern för nya spel eller efter patcher.

Jag tror att du blandar ihop det gamla betygsystemet "ProtonDB Medals (ProtonDB's appraisal: How does it play. You may need to tinker.)" med den nya "ProtonDB Click Play (ProtonDB's new appraisal: How does it play without any tinkering)".

Den nya heter "ProtonDB Click Play" och står under rating system. Du tittar på den gamla.

Alla som inte har högsta rating har problem tolkar jag listan som.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Gör dig inte dummare än du är. I Notepad++ kan man stänga av automatuppdateringen (Settings/Preferences/MISC). Notepad++ visar inte uppdateringsfönstret i helskärm när Windows startar och hindrar dig från att köra andra program samtidigt. I Notepad++ är det exakt ett klick för att tacka nej till uppdatering. Notepad++ försöker inte använda typografi och layout för att få dig att göra ett visst val, båda valen ser i princip likadana ut.

Som du säger så är det i grund och botten samma sak, fast Notepad++ gör det på ett mindre störigt sätt.

Jag förstår dock inte varför andra ska kunna "köpa reklam" i Windows uppgraderingsfönster. Är inte det lite konstigt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Steam survey är absolut inget att lita på, då man aktivt måste delta i deras undersökning.

Hur har du kommit fram till denna slutsats?

Permalänk

Linux är Framtiden!

Ja Microsoft vill tydligen att vi ska gå över till Linux!
Jag kör redan Linux på min dator(EndeavourOS) och min fru Win10 tills Win10 har end of life då blir det Linux för henne med.

Kommer INTE installera Win11 eller framtida Windows.
Microsoft har visat att dom inte bryr sig om sina kunder så varför ska vi bry oss om dom?!

Och angående spel jag har inte sprungit på några större problem med Steam Proton och Lutrix.

Linux är framtiden! Linux is now!(jag vet "stulen" slogan).

Typ O och lagt till text.
Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur har du kommit fram till denna slutsats?

Det är ju mycket enkelt har till exempel haft steam i en herrans massa år men aldrig någonsin fått svara på steam hardware survey.

Är knappast ensam om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Det är ju mycket enkelt har till exempel haft steam i en herrans massa år men aldrig någonsin fått svara på steam hardware survey.

Är knappast ensam om det.

Hur mycket spelar du på Steam då, flera timmar i veckan? Har det varit spel som fungerar på bordsräknare (typ Stardew Valley) eller några mer krävande grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur mycket spelar du på Steam då, flera timmar i veckan? Har det varit spel som fungerar på bordsräknare (typ Stardew Valley) eller några mer krävande grejer?

Jag har också haft steam installerat i ca 20 år på alla datorer sedan dess, aldrig någonsin sett frågan. Jag har spelat ganska varierande saker, men om jag förstått det rätt så dyker den väl upp vid uppstart snarare än har med spelhistorik att göra

Permalänk

Kan inte installera Windows 11 på grund av min föråldrade CPU.
Vill inte installera det heller

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur har du kommit fram till denna slutsats?

Så här svarade ChatGPT mig:

"The Steam Hardware Survey is optional. Participation in the survey is not mandatory, and it is up to individual users whether they choose to participate or not. Steam users have the option to decline or opt-out of the survey if they prefer not to share their hardware information with Valve Corporation."

Utöver detta så går det även att trigga undersökningen när man vill. Har även för mig att det är färre än 50000 unika urval i varje undersökning, vilket gör det hela lika träffsäkert som en opionsmätning av Aftonbladet.

Har själv blivit tillfrågad vid ett par tillfällen, men har alltid nekat deltagande. Jag har inte haft någon speldator värd namnet sedan i början av 2000-talet.

Stardew Valley kör jag från GOG, då min bordsräknare (Windows 10 tablet) inte orkar med Steam i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Ja Microsoft vill tydligen att vi ska gå över till Linux!
Jag kör redan Linux på min dator(EndeavourOS) och min fru Win10 tills Win10 har end of life då blir det Linux för henne med.

Kommer INTE installera Win11 eller framtida Windows.
Microsoft har visat att dom inte bryr sig om sina kunder så varför ska vi bry oss om dom?!

Och angående spel jag har inte sprungit på några större problem med Steam Proton och Lutrix.

Linux är framtiden! Linux is now!(jag vet "stulen" slogan).

Hade Linux varit ett gångbart alternativ hade det redan varit störst. Tyvärr är det för krångligt för de flesta att köra Linux, och kommer tyvärr alltid vara så. De flesta vill inte hålla på och trixa för att få minsta sak att fungera.