Windows 10-användare dränks i reklam för Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Microsoft själva, under Updates i Settings:

"Note: Some Windows 10 features aren’t available in Windows 11. Certain apps and features may have additional requirements."

Det är ännu mer gratis att köra Linux, så då bör man väl byta direkt dit, enligt din logik.

Hur är linux "mer gratis"?

Linux är bara gratis om man värderar sin tid till noll.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Hur är linux "mer gratis"?

Linux är bara gratis om man värderar sin tid till noll.

Mjo ja Linux är gratis och nu mera behöver man inte spendera mycket med tid för att installera o köra Linux o kör du med KDE så är det likt Windows men bättre!

Kör själv EndeavourOS(Arch) med KDE sedan förra året.
inga problem än och uppdateras ofta.

Spel funkar klockrent med Steam Proton och Lutris för vissa spel samt äldre spel.

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tekniskt sett, nej. Däremot tvingas du göra det för att köra viss mjukvara, exempelvis senaste XCode.

Ja, det stämmer!
Där är ju grymt att det i Windows går att köra äldre mjukvara – även i Windows 11. Vet inte varför det exempelvis var så viktigt för Apple att helt slopa att köra 32-bitars appar redan med MacOS Catalina från 2019. Antar att det finns fördelar med att de är så progressiva, men kan absolut tycka det är snyggt att Microsoft låter gammal mjukvara rulla i nya Windows-versioner. Undrar hur länge det kommer fortgå.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, det stämmer!
Där är ju grymt att det i Windows går att köra äldre mjukvara – även i Windows 11. Vet inte varför det exempelvis var så viktigt för Apple att helt slopa att köra 32-bitars appar redan med MacOS Catalina från 2019. Antar att det finns fördelar med att de är så progressiva, men kan absolut tycka det är snyggt att Microsoft låter gammal mjukvara rulla i nya Windows-versioner. Undrar hur länge det kommer fortgå.

Bakåtkompabilitet är en stor anledning till att Windows varit populärt så länge, så tvivlar på att de kommer offra det på ett bra tag. De kommer säkerligen försöka med jämna mellanrum i special-versioner av Windows, men dessa har ännu inte varit särskilt populära.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Anledning att just Steam Hardware Survey används så ofta är troligen snarare för att det inte kryllar av andra bredare statistik av det slaget som är publikt tillgänglig.

Det har du en stor poäng i. För konsumentmarknaden så är Steam Hardware Survey en väldigt bra vägledning.

Men för egen del, så kommer Windows 11 aldrig att bli ett alternativ i ett par sammanhang. Dels har jag enbart en dator som uppfyller kraven för Windows 11. En handfull datorer med 32-bitars CPU eller 32-bitars UEFI är fast i Windows 10 som bäst. En av dessa, en W10-platta, köptes så sent som 2017.

Så mitt val är att köra Windows 10 och ha ett enhetligt GUI för samtliga enheter med support fram till 2032, eller blanda in Windows 11 som har en osäker tid framför sig.

Att då @filbunke hänvisade till Steam för att visa på hur många som kör Windows 7, Windows 8.1 och Linux säger egentligen ingenting.

Det hade varit intressant att få reda på hur många arbetsplatser runt om i världen som är fast i lösningar som kräver Internet Explorer och är hänvisade till LTSC-versionerna av Windows 10.

Frågan är när det börjar ploppa upp "Now unlocked: You're eligible for a free upgrade to Windows 11" på skärmar runt om i världen i publika sammanhang. Ska vi gissa på att det blir hos McDonald's först eller på publika annonstavlor?

Blir mer mörkrädd av att företag använder Windows 10/11 Home i professionella sammanhang, än att Windows Embedded PoSReady 2009 (läs XP) rullar på nedlåsta maskiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPION2000:

Mjo ja Linux är gratis och nu mera behöver man inte spendera mycket med tid för att installera o köra Linux o kör du med KDE så är det likt Windows men bättre!

Kör själv EndeavourOS(Arch) med KDE sedan förra året.
inga problem än och uppdateras ofta.

Spel funkar klockrent med Steam Proton och Lutris för vissa spel samt äldre spel.

Tja, uppdateras ofta är väl anledningen till att du vill undvika Windows, eller?

Jag har försökt med Linux många gånger genom åren och jag använder Linux varje dag i jobbet på olika sätt, men det blir ju löjligt att hävda att det är "som Windows fast bättre" för det är många stora skillnader mellan lösningarna. Jag har två kollegor som har bytt till Linux på sina utvecklarmaskiner nyligen och de har rätt stora problem med diverse saker, trots att de ju har både intresse kring och erfarenhet från Linux, exempelvis.

Sen är det förstås sant att många klarar sig med Linux idag som inte riktigt hade gjort det för fem eller tio år sedan. Men å andra sidan hade många av dessa klarat sig lika bra med en Chromebook eller Ipad liksom. På andra änden av skalan finns det de med intresse och tid och de kan nog klara sig med Linux även för rätt avancerade saker förstås, men intresse och vilja att meka och felsöka är ju i princip en förutsättning för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur är linux "mer gratis"?

Linux är bara gratis om man värderar sin tid till noll.

Vilket pris sätter man på olika meddelanden som hindrar en från att använda datorn, där man måste ta sig igenom en labyrint för att komma igång? Hur värderar man tid för att slå av saker som Microsoft enväldigt har slagit på? Osv...

Och mer gratis avsåg förstås att det faktiskt inte har några licensavgifter. Även om Microsoft tillåter väldigt mycket uppgraderingar numera, så kostar licenserna fortfarande, särskilt för företag, och alla förinstallerade datorer tar de betalt för.

Sedan tror jag inte riktigt på det här med "the year of the Linux desktop", som är varje år, men där det aldrig faktiskt blir så. Det betyder inte att jag inte tycker att Microsofts beteende är enormt enerverande. Ett operativsystem ska hålla käften och vara till för att kunna köra de program man vill. Dock ter det sig som att Microsft vill bli som en korsning mellan Apple och Google, med det sämsta från båda, kryddat med deras egen maktfullkomlighet...

Någon som kommer ihåg skämtbilden med en skiva som det stod "Microsoft World Domination -99" på? Det var då Microsoft var väldigt kritiserat för sina metoder och dominans, men sedan har de kunnat flyga under radarn i och med sitt haveri på mobiloperativsystemmarknaden. Och det var helt självförvållat, inte bara för att de kanske inte insåg vad som höll på att hända, utan för att schabblade bort det så mycket med att under en kritisk period släppa operativ som inte var kompatibla med sig själva. Phone var inte kompatibelt med gamla Mobile och sedan uppdaterade de Phone så att det inte var kompatibelt med sig självt. Genialiskt! Sedan var det för sent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det har du en stor poäng i. För konsumentmarknaden så är Steam Hardware Survey en väldigt bra vägledning.

Men för egen del, så kommer Windows 11 aldrig att bli ett alternativ i ett par sammanhang. Dels har jag enbart en dator som uppfyller kraven för Windows 11. En handfull datorer med 32-bitars CPU eller 32-bitars UEFI är fast i Windows 10 som bäst. En av dessa, en W10-platta, köptes så sent som 2017.

Så mitt val är att köra Windows 10 och ha ett enhetligt GUI för samtliga enheter med support fram till 2032, eller blanda in Windows 11 som har en osäker tid framför sig.

Att då @filbunke hänvisade till Steam för att visa på hur många som kör Windows 7, Windows 8.1 och Linux säger egentligen ingenting.

Naturligtvis är verkligheten någonstans där emellan. De flesta x86-processorer som enbart stödjer 32-bit lär i de flesta fall vara långsamma nog att man helst undviker att använda dem idag, annat än för specialtillämpningar. Jag har en sådan gammal laptop och den slutade användas för väldigt länge sedan många år innan den andra privata laptop som saknar TPM och ej uppfyller CPU-kraven som numera ändå kör Windows 11.

Skrivet av walkir:

Det hade varit intressant att få reda på hur många arbetsplatser runt om i världen som är fast i lösningar som kräver Internet Explorer och är hänvisade till LTSC-versionerna av Windows 10.

Frågan är när det börjar ploppa upp "Now unlocked: You're eligible for a free upgrade to Windows 11" på skärmar runt om i världen i publika sammanhang. Ska vi gissa på att det blir hos McDonald's först eller på publika annonstavlor?

Än så länge kommer jag inte ihåg att jag sett LTSC-versionerna av Windows 10 hos något bolag jag varit hos (visst står LTSC i winver-rutan?). Baserat på det gissar jag att det nog inte är överdrivet vanligt ändå, åtminstone inte i Sverige.

Vi lär nog bara se den där rutan på enheter som kör konsument-licenser av Windows 10, vilket visserligen kan vara en del publika skärmar då de inte nödvändigtvis tillåts ansluta till företagets licensserver för att aktivera en volymlicens. Blir spännande att se.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Naturligtvis är verkligheten någonstans där emellan. De flesta x86-processorer som enbart stödjer 32-bit lär i de flesta fall vara långsamma nog att man helst undviker att använda dem idag, annat än för specialtillämpningar. Jag har en sådan gammal laptop och den slutade användas för väldigt länge sedan många år innan den andra privata laptop som saknar TPM och ej uppfyller CPU-kraven som numera ändå kör Windows 11.

Den senaste datorn med bara 32-bitars jag hade var nog NX6110. En Pentium M-bestyckad relativt budgetmässig dator från, tror jag, 2005 eller 2006... Säkert bara 1 GB RAM, även om jag inte är säker. Den största poängen med att köra 32-bitars har väl snarare varit att 64-bitarsversionerna har krävt mer RAM, så har man haft en 64-bitarsprocessor, men begränsat med RAM, så har det varit vettigare att köra 32-bitars av det skälet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har också haft steam installerat i ca 20 år på alla datorer sedan dess, aldrig någonsin sett frågan. Jag har spelat ganska varierande saker, men om jag förstått det rätt så dyker den väl upp vid uppstart snarare än har med spelhistorik att göra

Jag har väl haft Steam sedan starten för 19 år sedan och har faktiskt fått upp frågan en gång för kanske 3 år sedan eller så. Jag tackade nej och har inte fått den sedan dess.

Enligt interwebben så kan man tvinga fram det:
Win-R
steam://takesurvey/1/
steam://takesurvey/2/
steam://takesurvey/3/
steam://takesurvey/4/

Citat:

The only difference between the surveys appears to be what game or app the the survey is tied to, but all seem to collect identical information. If you enter
1, you’re taking the Dota 2 survey;
2 is for Counter Strike: Global Offensive;
3 is for Source Filmmaker; and
4 is the Steam VR survey.
You can only take each one once.

Vet inte hur man ska tolka det, men det kanske är så att det surveys bara kommer upp om man använder någon av de 4:a apparna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag har väl haft Steam sedan starten för 19 år sedan och har faktiskt fått upp frågan en gång för kanske 3 år sedan eller så. Jag tackade nej och har inte fått den sedan dess.

Enligt interwebben så kan man tvinga fram det:
Win-R
steam://takesurvey/1/
steam://takesurvey/2/
steam://takesurvey/3/
steam://takesurvey/4/

Vet inte hur man ska tolka det, men det kanske är så att det surveys bara kommer upp om man använder någon av de 4:a apparna.

Det var förvånande… då känns det som denna information är ganska meningslös helt ärligt

Vem bryr sig om nya cs-spelares hårdvara? Det är ju knappast en generell marknadsanalys i alla fall om det nu är så som det du citerade ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den senaste datorn med bara 32-bitars jag hade var nog NX6110. En Pentium M-bestyckad relativt budgetmässig dator från, tror jag, 2005 eller 2006... Säkert bara 1 GB RAM, även om jag inte är säker. Den största poängen med att köra 32-bitars har väl snarare varit att 64-bitarsversionerna har krävt mer RAM, så har man haft en 64-bitarsprocessor, men begränsat med RAM, så har det varit vettigare att köra 32-bitars av det skälet.

Ja, min gamla laptop utan 64-bitstöd är också från 2006. I mitt fall har den en Core Duo och hade från början 1 GB RAM men uppgraderades senare till 2 GB.

Ja, det var en anledning när folk hade 4 GB eller mindre och innan program faktiskt kompilerades för x86-64.

Skrivet av medbor:

Det var förvånande… då känns det som denna information är ganska meningslös helt ärligt

Vem bryr sig om nya cs-spelares hårdvara? Det är ju knappast en generell marknadsanalys i alla fall om det nu är så som det du citerade ovan

Jag själv och flera jag känner upp får upp den där frågan om att vara med i deras survey med jämna mellanrum. Jag spelar inte CS (eller generellt särskilt ofta) så det kan knappast vara ett krav.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, min gamla laptop utan 64-bitstöd är också från 2006. I mitt fall har den en Core Duo och hade från början 1 GB RAM men uppgraderades senare till 2 GB.

Core2Duo är 64-bitars dock. Core var ju Intels nya och fräsiga arkitektur 2006. Fast de kördes nog rätt sällan i 64-bitarsläge i vanliga datorer då. Vista kom några månader efter lansering och gjorde inte direkt omedelbar succé, medan 64-bitarsversionerna av XP var specialare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Core2Duo är 64-bitars dock. Core var ju Intels nya och fräsiga arkitektur 2006. Fast de kördes nog rätt sällan i 64-bitarsläge i vanliga datorer då. Vista kom några månader efter lansering och gjorde inte direkt omedelbar succé, medan 64-bitarsversionerna av XP var specialare.

Core Duo fanns innan Core 2 Duo, främst på laptops (alltså Centrino/Pentium M dualcore), de var inte 64 bit vad jag kan minnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Core Duo fanns innan Core 2 Duo, främst på laptops (alltså Centrino/Pentium M dualcore), de var inte 64 bit vad jag kan minnas

Ahh, jo, sant, tänkte att det var slarvigt skrivet. Du har dock rätt i att det fanns Core som inte var byggda på Core-arkitekturen. Classic Intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Core Duo fanns innan Core 2 Duo, främst på laptops (alltså Centrino/Pentium M dualcore), de var inte 64 bit vad jag kan minnas

Precis. Nej, de var inte 64-bit tyvärr. Core 2 Duo hade släppts vid det aktuella tillfället, men tyvärr var det inte ett alternativ i den datorn jag ville ha. Som tur är var det inte något större problem under tiden jag använde den, till skillnad från idag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Vilket pris sätter man på olika meddelanden som hindrar en från att använda datorn, där man måste ta sig igenom en labyrint för att komma igång? Hur värderar man tid för att slå av saker som Microsoft enväldigt har slagit på? Osv...

Jag har inte påstått att Windows är gratis i den bemärkelsen heller utan självklart bör man ta hänsyn "strultid" med Windows också. Den tiden är bara enligt min erfarenhet rätt mycket mindre. Jag vet inte riktigt vad du menar med meddelanden som hindrar en från att använda datorn, eller på vilket sätt man måste ta sig igenom en labyrint, men generellt fungerar Windows rätt smidigt enligt min erfarenhet. Inte perfekt, men alternativen är inte heller perfekta utan innebär andra kompromisser.

Citat:

Och mer gratis avsåg förstås att det faktiskt inte har några licensavgifter. Även om Microsoft tillåter väldigt mycket uppgraderingar numera, så kostar licenserna fortfarande, särskilt för företag, och alla förinstallerade datorer tar de betalt för.

Nej Windows är inte gratis, men det är rätt billigt ändå. Även om man betalar fullpris så är det inte mycket utslaget per år eller liknande, och fullpriset kan man ju minska med sådär 90% genom att söka på "billig windows" eller liknande. De flesta vanliga användare får dock Windows förinstallerat av datortillverkaren, vilket visserligen inte är gratis men tillverkaren betalar sällan mer än någon hundralapp för licensen.

Citat:

Sedan tror jag inte riktigt på det här med "the year of the Linux desktop", som är varje år, men där det aldrig faktiskt blir så. Det betyder inte att jag inte tycker att Microsofts beteende är enormt enerverande. Ett operativsystem ska hålla käften och vara till för att kunna köra de program man vill. Dock ter det sig som att Microsft vill bli som en korsning mellan Apple och Google, med det sämsta från båda, kryddat med deras egen maktfullkomlighet...

Jag försvarar verkligen inte allt MS gör eller så, men för de flesta funkar det ändå bra. Jag jobbar med/i Windows varje dag och det är i princip aldrig något hinder för mitt arbete, vilket inte kan sägas om Linux för de av mina kollegor som har bytt över till dit. Den enda anledningen som gör att det ändå kan vara värt det är att Linux är enda sättet att slippa undan företagets idiotiska IT- och säkerhets-krav. Och märk att det aldrig hade fungerat utan MS omfattande stöd för Linux på olika sätt.

Jag förstår bara inte hur man kan ha så svåra problem med Windows UX att det skulle motivera att lära sig ett helt annat OS, det blir liksom bara dumt. "Åh nej, nu har startmenyn genomgått en mindre förändring! Eller en inställning har flyttat från den ena till den andra platsen för inställningar! Katastrof!!! Det går inte, jag får byta till "Linux". (Där jag måste lära om varenda knapptryckning, menyval, byta mina program, lära mig ny syntax för terminalen, lära mig helt nya ställen för alla inställningar, nya gränssnitt, nya filtyper, kompatibilitetslager, LF inte CR-LF, etc., etc., etc...)"

Därmed inte sagt att det inte finns andra välmotiverade anledningar att byta förstås.

Citat:

Någon som kommer ihåg skämtbilden med en skiva som det stod "Microsoft World Domination -99" på? Det var då Microsoft var väldigt kritiserat för sina metoder och dominans, men sedan har de kunnat flyga under radarn i och med sitt haveri på mobiloperativsystemmarknaden. Och det var helt självförvållat, inte bara för att de kanske inte insåg vad som höll på att hända, utan för att schabblade bort det så mycket med att under en kritisk period släppa operativ som inte var kompatibla med sig själva. Phone var inte kompatibelt med gamla Mobile och sedan uppdaterade de Phone så att det inte var kompatibelt med sig självt. Genialiskt! Sedan var det för sent...

Jo MS tappade verkligen bollen med Windows Phone. De hade en stor marknadsandel, framför allt bland företag, men såg inte att Apples (och sedermera Googles)lösning innebar sådana fördelar för användarna, i gränssnittet främst (och hårdvaran, men det hade ju gått att lösa), att de valde den trots kompatibilitetsproblem och så och dessutom gillade den så mycket att de fick sina arbetsgivare att också köra på den. Men samtidigt så innebär ju det att MS inte alls är i den dominanta ställning de var i tidigare. Säg 2005 så lär över 90% av internetanslutna enheter med en faktisk användare (alltså inte servrar och infrastruktur) kört MS mjukvara, idag är det en bra bit under 50%.

Så MS problem är inte Linux idag, som de ansåg att det var förr. Att några entusiaster/eldsjälar/aktivister byter till Linux påverkar inte MS nämnvärt och det har de ju förstått nu. SteamDeck är absolut en fin maskin, men inte direkt ett hot ändå utan en ganska smal nisch exempelvis. Att allt fler väljer ingen dator utan en telefon istället, eller en surfplatta eller Chromebook, är däremot ett problem för dem. Folk vill ha enheter som är enkla att använda, säkra och som gör vad de ska göra utan krångel. MS har gjort flera försök att ta delar av den marknaden, Windows Phone är ett men också RT och Windows S, och man kan ju se XBox som ett försök på en annan del av den marknaden också. Nu har de anammat Android på telefonsidan men har inte släppt Windows på surfplattorna.

Men det är ju också därför som de drar Windows åt det hållet på en del sätt, samtidigt som de förstås inte vill tappa proffs-användare eller entusiasterna. Det är definitivt en balansgång, men jag tycker ändå de har lyckats rätt bra. Inställningarna är enklare att hantera än Kontrollpanelen exempelvis, men Powershell bland annat ger ju mer avancerade användare alla möjligheter att styra saker som de vill utan att behöva röra musen liksom. Problemet är att Windows aldrig kommer att vara lika lätthanterligt som IOS eller Android för simpla uppgifter så den som klarar sig med att surfa lite och typ betala räkningar eller så behöver inte en dator längre.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det borde väl gå att slå av det genom att göra datorn win 11 inkompatibel, dvs stänga av tpm.

Fast det går att installera Windows 11 utan tpm om du skapar en iso med rufus

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Ja Microsoft vill tydligen att vi ska gå över till Linux!
Jag kör redan Linux på min dator(EndeavourOS) och min fru Win10 tills Win10 har end of life då blir det Linux för henne med.

Kommer INTE installera Win11 eller framtida Windows.
Microsoft har visat att dom inte bryr sig om sina kunder så varför ska vi bry oss om dom?!

Och angående spel jag har inte sprungit på några större problem med Steam Proton och Lutrix.

Linux är framtiden! Linux is now!(jag vet "stulen" slogan).

Typ det här hörde jag för 20 år sedan, tyvärr.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_for_life:

Fast det går att installera Windows 11 utan tpm om du skapar en iso med rufus

Absolut. Nu låter det ju dock som att personen i fråga medvetet ville göra datorn inkompatibel med Windows 11 för att stanna kvar på Windows 10 ett tag till.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag kör w10 på alla enheter och ser inte dessa meddelanden? Vad gör jag för fel (rätt) då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag kör w10 på alla enheter och ser inte dessa meddelanden? Vad gör jag för fel (rätt) då?

Du kanske inte uppfyller kraven eftersom du inte har TPM aktiverat eller har CSM aktiverat och därför ej installerat Windows i UEFI-läge.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon som testat InControl och sett hur det fungerar för att kunna ligga kvar på vald Windows-version?

https://www.grc.com/incontrol.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kanske inte uppfyller kraven eftersom du inte har TPM aktiverat eller har CSM aktiverat och därför ej installerat Windows i UEFI-läge.

Mh, stängde av ftpm pga stutter lag. Kan det vara därför tro.

Tack för info.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD_for_life:

Fast det går att installera Windows 11 utan tpm om du skapar en iso med rufus

Men nu handlade det om att bli av med påtryckningar att byta från win 10 till 11 så att hacka wn 11 för att installera det är ju inte det man vill och dessutom så är ju datorn hårdvarukompatibel om man uppmanas uppdatera men om man gör den inkompatibel så borde man slippa påtryckningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Någon som testat InControl och sett hur det fungerar för att kunna ligga kvar på vald Windows-version?

https://www.grc.com/incontrol/InControlApp.png

https://www.grc.com/incontrol.htm

Nej, men det där ska ju gå att göra genom att ställa in målversion via grupp-policy om man har Pro eller bättre.

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Det går att ta bort via gpedit, höll på att tappa det fullständigt!

Provade även Win 11, men gud vad många brister det hade 🤣 Får Windows ME att framstå som bra

Går mycket enklare med winaerotweaker

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Mh, stängde av ftpm pga stutter lag. Kan det vara därför tro.

Tack för info.

Då är det sannolikt därför. Problemet du pratar om fixades med en BIOS-uppdatering för ett bra tag sedan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av maweric:

Den är väl inte för gammal?

Ursäkta sent svar, men enligt Win 10 så är den det.
Har testat det inbyggda verktyget för att se om min PC fyller kraven för Win 11, och det gör den inte.

Har läst att man kan kringgå detta genom någon ändring i BIOS, men Microsoft har gått ut med att man gör detta lite på egen risk, att Microsoft inte garanterar att allting fungerar som det ska.
Kommer inte ihåg exakt ordval, men infon ligger på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

För att samma taktik gjorde användare vänligt inställda till att uppgradera från Windows 7 till 10?
Har provat 11:an men känner inte att det ger mig något mervärde att uppgradera till den. Ligger hellre kvar på tian och ser om det blir något Windows 12. MS brukar lyckas bättre varannan gång och sämre varannan så...