Windows 10-användare dränks i reklam för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Måste vara något man kan toggla i regedit eller startup?

Misstänker att det eventuellt försvinner med Select the target Feature Update version som jag nämnde i tidigare inlägg. Det tar iaf bort många andra förfrågningar om W11. Finns dock inte på home (eventuellt att det finns en regedit lösning på home).

Men, är man poweruser, så bör man imo ha Pro licens för windows nu för tiden. Mycket av Microsofts tokirier går ju faktiskt att kontrollera i gpedit. Slipper man många fulhacklösningar. Är ju också rätt skönt att kunna skjuta en fil med de flesta windowsinställningarna vid varje ny windows-installation, istället för att göra allt manuellt vid nya installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Är det en uppgradering, ja. De kan betala för reklam precis som alla andra mindre företag som inte har operativsystem med enorma marknadsandelar får göra. Vill de sälja reklam i sitt operativsystem så ska de också erbjuda andra företag att köpa reklam för reklamplatsen för rimliga priser. Då kan Apple, Microsoft, Google, Red Hat, Samsung och Canonical också köpa reklam för "uppgraderingar" i Apples, Microsofts och Googles operativsystem.

Ja.

Ja det låter som en bra ide. Konkurrens mellan operativsystem är bra. Låt kunder bestämma över sin egen egendom. Det är bra för miljön om människor kan installera andra operativsystem på alla enheter, stora som små, så de slipper hamna på tippen när tillverkare tröttnat på att uppdatera mjukvaran för enheter.

Vad är det som skiljer sig från Notepad++ uppdateringmeddelande att det finns en ny version?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Apple, Microsoft och Google borde inte få göra reklam för sina egna produkter och tjänster i sina operativsystem av samma anledning som Microsoft inte fick göra Internet Explorer till standardwebbläsare utan att ge användaren ett val mellan flera webbläsare. De missbrukar sina monopol-liknande positioner på marknaden.

Microsoft fick göra IE till standardwebbläsare, åtminstone i USA. En av punkterna de stämdes på (i det där fallet i slutet av 90-talet) var det, men där vann Microsoft. Där de åkte dit var på de differentierade priserna (primärt).

Om du tänker på browserchoice.eu, så var det ett medgivande MS gav för att slippa vidare undersökningar. Eftersom det var ett väldigt misslyckat försök (sidan upphörde att fungera, och det tog 14 månader innan någon märkte det), tror jag inte att någon kommer att upprepa det upplägget.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Med tanke på Proton mm. är det ju nu enklare för en Windowsanvändare att bli van vid Linux än någonsin tidigare.

14% fungerar utan problem av urvalet "Popular Games"
12% fungerar utan problem av urvalet "Top 1000"
3% fungerar utan problem av urvalet "Steam catalog"
3% fungerar utan problem av urvalet "Top 100"

Källa: https://www.protondb.com/dashboard

Det är enklare än någonsin, men det är fan inte bra alltså. 50% av popular eller top 100 minst för att det skall kännas vettigt. Man vill ha en upplevelse helt utan några problem. Vem vill sitta och googla för att kunna spela sitt spel när man bara startar det på Windows.

Kanske om man är en ungdom och inte värdesätter sin tid så mycket.

Jag hade gärna bytt till Linux, men det går bara inte ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskaren:

Hur är prestandan jämfört med Windows via proton, det är väl en emulering, hur mycket tappar man?

Runt 10% enl de tester jag hittat vid en snabb sökning.

Men däremot slipper du ju:
Uppdateringar som kräver omstarter
UI förändringar du inte vill ha
Telemetri och phone-home en masse
Microsoftanvändare
Windows 11s fantastiska UI förbättringar
Resurssnålare OS (beroende)
Edge
Edge
Edge
Ändrade inställningar efter en uppdatering
Påminnelser om hur fantastiskt O365 är
Candy Crush
Med flera...

Det är krångel med Linux, och det kommer sväras och grinas när det krånglar men ärligt talat finns det inget annat alternativ just nu om man vill spela också. Det enda användare kan göra är att rösta med sina egna datorer, annars kommer detta bara fortsätta.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Har du tips på bra avlusningsverktyg?

O&O ShutUp10 är det enda jag kan rekommendera på rak arm, då det har varit pålitligt över tid.
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju dock.. gratis att uppgradera... Jag förstår att det är irriterande men har man en ny nog burk att klara W11 bör man ju köra det tycker jag. Iaf om man kör Intel 12th eller nyare så bör alla det.

Gratis och gratis...
Den Win10 version jag installerade krävde inte microsoft-konto. De nyare Win10 Home-versionerna, och alla W11 Home-versionerna kräver microsoft-konto. Den enda Win11-varianten som inte kräve MS konto är Win11 Professional om jag förstått rätt.
Och den är inte gratis att gå till

Jag kommer ligga kvar på Win10 på alla mina maskiner så länge det går.
Sedan blir det Linux på alla utom spel-burken, där blir det dual-boot mellan Win11 Professional och Linux
HTPCn, "betala räkningar"-datorn mfl kommer alla migreras till Linux.

Att köra ett OS som kräver inloggning till leverantör är som att ha en snigel på ögat
(om någon minns den frasen...)

Permalänk
Medlem

jag har confat någon policy back när win11 spammet började ett år sedan så jag ser inget nu, minns inte vilken policy det var men den finns om du har pro versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Gratis och gratis...
Den Win10 version jag installerade krävde inte microsoft-konto. De nyare Win10 Home-versionerna, och alla W11 Home-versionerna kräver microsoft-konto. Den enda Win11-varianten som inte kräve MS konto är Win11 Professional om jag förstått rätt.
Och den är inte gratis att gå till

Jag kommer ligga kvar på Win10 på alla mina maskiner så länge det går.
Sedan blir det Linux på alla utom spel-burken, där blir det dual-boot mellan Win11 Professional och Linux
HTPCn, "betala räkningar"-datorn mfl kommer alla migreras till Linux.

Att köra ett OS som kräver inloggning till leverantör är som att ha en snigel på ögat
(om någon minns den frasen...)

Det är en bra move... de spelen som faktiskt funkar bra på linux kan du också uppskatta upp till 10% bättre prestanda, det är närmare en generation i hårdavara snabbare bara för att windblows är full av bloatware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju dock.. gratis att uppgradera... Jag förstår att det är irriterande men har man en ny nog burk att klara W11 bör man ju köra det tycker jag. Iaf om man kör Intel 12th eller nyare så bör alla det.

Vadå bör köra det? Jag uppgraderar väl när eller om jag vill. Microsoft borde väl inse att man skapar en förflyttning genom att förbättra sin till-produkt istället för att förstöra sin från-dito.

Permalänk
Medlem

Känns inte ok att dom gör så, kan förstå om man kör en gratis windows som inte är aktiverad kanske.

Själv slipper jag allt sånt då min dator aldrig kommer klara av win 11..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Att du måste registrera en användare hos Microsoft till att börja med.
Lägg till att de faktiska hårdvarukraven är absurda jämfört med andra operativsystem
(har någon ens försökt köra Win11 på en 1GHz CPU med 4 GB RAM?... 64 GB diskutrymme för ett OS är imponerande från ett negativt perspektiv...)

Om det inte är blockerat i nyare versioner så gick det då att göra när jag installerade för ett halvår sedan.
https://www.windowscentral.com/how-set-windows-11-without-mic...

Dock extremt onödigt komplicerat. Fast var väl inte så bättre i Win10 där lokalt konto inte kunde väljas (på normalt sätt) om du var uppkopplad under installationen.

Är ibland i kontakt med XP-datorer som fortfarande är i bruk på jobbet. Och längtar än idag tillbaka till UI't i XP(classic)/Win2k.
Och hur det gick att tweaka de systemen, sen är det säkert bättre under huven nu för tiden, men bloatprogram, UI och inställningar blir bara värre och värre med varje version.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad är det som skiljer sig från Notepad++ uppdateringmeddelande att det finns en ny version?

Gör dig inte dummare än du är. I Notepad++ kan man stänga av automatuppdateringen (Settings/Preferences/MISC). Notepad++ visar inte uppdateringsfönstret i helskärm när Windows startar och hindrar dig från att köra andra program samtidigt. I Notepad++ är det exakt ett klick för att tacka nej till uppdatering. Notepad++ försöker inte använda typografi och layout för att få dig att göra ett visst val, båda valen ser i princip likadana ut.

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt att se alla som klagar, Linux och ”bra att min hårvara inte stödjer W11” haha 😆

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Gratis och gratis...
Den Win10 version jag installerade krävde inte microsoft-konto. De nyare Win10 Home-versionerna, och alla W11 Home-versionerna kräver microsoft-konto. Den enda Win11-varianten som inte kräve MS konto är Win11 Professional om jag förstått rätt.
Och den är inte gratis att gå till

Jag kommer ligga kvar på Win10 på alla mina maskiner så länge det går.
Sedan blir det Linux på alla utom spel-burken, där blir det dual-boot mellan Win11 Professional och Linux
HTPCn, "betala räkningar"-datorn mfl kommer alla migreras till Linux.

Att köra ett OS som kräver inloggning till leverantör är som att ha en snigel på ögat
(om någon minns den frasen...)

Windows 11 home kräver inget Microsoft konto, kör lokalt konto på senaste W11 home..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I år är det (med Microsofts hjälp) Linux år!

Permalänk
Medlem

Tur att man inte uppfyller säkerhetskraven då :)

Så slipper man det tjatet!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju dock.. gratis att uppgradera... Jag förstår att det är irriterande men har man en ny nog burk att klara W11 bör man ju köra det tycker jag. Iaf om man kör Intel 12th eller nyare så bör alla det.

Edit: verkar ju bara vara jag som faktiskt tycker om W11. Ser inga problem med W11 kontra W10. Samma MS-konto, samma licens, "samma" utseende och datainsamling. När jag skaffade ny CPU (12th gen) som tar fördel av ny teknik så passade jag på att köra 11an.
Kör 11an på jobbet, same shit different name.

Du är långt ifrån ensam, men dessa trådar har väl en tendens att fyllas med de som ogillar reklam (Jag är dock lite nyfiken på hur många som faktiskt byter till Linux, det skrivs om det på alla windows-nyheter)

Jag är jättenöjd med windows 11 och skulle ha svårt att gå tillbaka. Men smaken är som bekant som baken.

Permalänk
Medlem

Är Microsoft dumma i huvudet eller!? Så de vill att jag ska uppgradera när min hårdvara enligt de är från stenåldern genom att inte ha TPM 2.0 Modul på moderkortet. Hur resonerar de det?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Är Microsoft dumma i huvudet eller!? Så de vill att jag ska uppgradera när min hårdvara enligt de är från stenåldern genom att inte ha TPM 2.0 Modul på moderkortet. Hur resonerar de det?

Har du fått ett meddelande menar du?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

hehe, alltid lika roligt att höra de här, genom åren återkommande kommentarerna, "-nä nu ska jag gå över till Linux!" så fort Microsoft hittar på några dumheter eller släpper ett nytt OS som inte faller på läppen. Konstigt nog så ligger Linux kvar på sin 1% användare (eller hur mycket det nu är). Folk kanske testar att installera (om de ens gör det) men sen märker de att sitt spel inte funkar så bra, eller att programvara för <insert hårdvara> inte finns till Linux.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Hur är det med prestandan i win11 nu för tiden?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

detta påverkar inte folk som kör en piratkopia av OS*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har du fått ett meddelande menar du?

Nä det har jag inte.

Det är rubriken som låter så otrolig, men menar du att de som har stöd är det som får meddelandena?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Windows 11 home kräver inget Microsoft konto, kör lokalt konto på senaste W11 home..

Det funkar om man kommer förbi skärmen där de vill att man skall skapa ett MS-konto. Det blir allt svårare. Nu fungerar det inte längre att man inte har något nätverk, utan man måste öppna ett terminalfönster och slå ett kommando om man vill kringgå kravet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

14% fungerar utan problem av urvalet "Popular Games"
12% fungerar utan problem av urvalet "Top 1000"
3% fungerar utan problem av urvalet "Steam catalog"
3% fungerar utan problem av urvalet "Top 100"

Källa: https://www.protondb.com/dashboard

Det är enklare än någonsin, men det är fan inte bra alltså. 50% av popular eller top 100 minst för att det skall kännas vettigt. Man vill ha en upplevelse helt utan några problem. Vem vill sitta och googla för att kunna spela sitt spel när man bara startar det på Windows.

Kanske om man är en ungdom och inte värdesätter sin tid så mycket.

Jag hade gärna bytt till Linux, men det går bara inte ...

Jag tror du blandar ihop med Steam Deck här.
Av Top 1000 spelen för PC är
27% Platinum (Runs perfectly)
46% Gold (Runs Perfectly with tweaks)
12% Silver (Runs With minor issues)
4% Bronze (Runs but with crashes)
4% Borked (Doesn't run)

Aggregate är då Plat+Guld=73%
85% om du vill räkna med silver.

Om man sen tittar på top 100 så är
aggregate: Plat+Guld= 77% och plus silver 87%.

Enligt min menning så behövs oftast ingen tweak på Guld. Ibland can det vara att ett gammalt spel så måste du påtvinga en äldre dll eller liknande som kom med spelet för att något skall fungera korrekt. Många gånger funkar det bara och det är någon enstaka som har problem pga dålig nvidia legacy driver.

Fast du får ofta sitta och googla med nya spel även på Windows. Så många gånger som man måste ha senaste Beta drivern för nya spel eller efter patcher.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Ser inte fram emot EOL då jag inte har en TPM 2.0 modul; och är inte taggad på att bara köpa modulen i sig.

Permalänk

Går lätt att fixa med winaerotweaker

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

I år är det (med Microsofts hjälp) Linux år!

Är det 25'e året i rad nu?

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att inte uppgradera. Jag avskyr ads. Om Microsoft tror att det här skulle få mig mer intresserad av 11:an så ser jag det snarare som ett tecken på att framtiden med Windows är körd